Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Self-gifting - Sida 1 av 1

Attityder till presenter - en studie om gifting och self-gifting bland svenska konsumenter

The process of gift-giving is something that occurs all around the world, and most people are both givers and receivers of gifts. While receiving a gift is often associated with joyous feelings, purchasing and giving a gift may not generate the same feelings. The worries of giving a gift may include anguish of finding the right gift for the right person, and not to mention it shall be appropriate given the situation. This paper aims to describe consumer attitudes in various gift-giving occasions. To give another perspective the paper also discusses and describes the term of Self-gifting, when the giver and receiver is the same person - you.

Born Global-företags internationaliseringsproces : En fallstudie av det svenska företaget Wrapp

Traditionella internationaliseringsmodeller, såsom Uppsalamodellen, har under de senaste decennierna utmanats av internationaliseringsprocesser utförda av företag beskrivna som Born Globals. De internationaliseras tidigt och uppnår en utländsk försäljningsvolym på minst 25% inom företagets första tre år. Dock beskrivs tillvägagångssättet som mer individuellt än i de traditionella modellerna. Uppsatsens syfte är att studera Born Global-fenomenet baserat på en fallstudie av Wrapp, där det tillvägagångssätt och de interna faktorer som möjliggjort internationaliseringsprocessen kartläggs samt utreds för graden av överensstämmelse med det befintliga teoretiska ramverket. Slutsatserna inkluderar att de möjliggörande faktorerna överensstämmer i hög utsträckning med de teoretiska förutsägelserna, med undantag för några avvikelser såsom synen på "first-mover advantages" samt tillvägagångssättets tämligen opportunistiska karaktär.

?Det finns någon slags Open Access där ute?. En idé- och ideologianalys av bibliotekariers förhållningssätt till Open Access vid sex forskningsinstitut.

The Open Access (OA) movement came to be as a reaction against the enclosure of information resources, facilitated by new distribution technologies. The purpose of the OA movement is to make research results freely available. The aim of this master´s thesis is to increase the understanding of how libraries outside of the academic sphere and within research institutes relates to OA. As a theoretical framework I created two different ideologies, the OA ideology and the nonsharing ideology. I also conducted six interviews with librarians.