Sök:

Sökresultat:

4270 Uppsatser om Second hand kläder - Sida 54 av 285

Studie av olika alternativ för elektronisk handel

Detta arbete behandlar elektronisk handel, EDI, i olika utförande. Min tanke med arbetet var att företag som visar intresse för elektronisk handel skulle kunna fÄ en hjÀlp med jÀmförelse mellan olika alternativ. De alternativ jag behandlar Àr web EDI, EDIFACT och EDIFACT med stöd för XML. NÀr jag jÀmfört systemen har jag tittat pÄ i första hand fyra huvud frÄgor, kostnad, kompetenskrav hos kunden (för att sköta systemet), implementeringstid och sÀkerhet som finns i systemet. Sammanlagt har jag undersökt fyra olika system frÄn fyra olika leverantörer.

Böj- och böjvridknÀckning av stÄlpelare enligt Eurokod 3 : BerÀkningshjÀlpmedel

Metoden för att dimensionera stÄlpelare med avseende pÄ böj- och böjvridknÀckning enligt Eurokod 3 Àr omstÀndlig och tidskrÀvande. Syftet med arbetet var att skapa berÀkningshjÀlpmedel som underlÀttar dimensionering för hand enligt Eurokod 3. Först studerades bakgrunden till de befintliga dimensioneringsformlerna, hur de uppkommit och varför de ser ut som de gör. Sedan kunde hjÀlpmedel i form av interaktionsdiagram och tabeller tas fram. Interaktionsdiagrammen visar t.ex.

CE-mÀrkning av lyftdon

Examensarbetet har genomförts pĂ„ smidesföretaget Bharat Forge Kilsta AB under cirka tvĂ„ mĂ„naders tid med mĂ„let att CE-mĂ€rka tre omĂ€rkta lyftdon som vĂ€ntat pĂ„ att sĂ€ttas i arbete. Projektet startade med en nulĂ€gesbeskrivning dĂ€r information frĂ„n företaget och litteratur samlades. Bl.a. erhölls information om krav, material och tidigare arbete. Även handledarna pĂ„ Örebro Universitet bidrog med mycket kunskap.

InlÀrningsstilar

Examensarbetet Àr en studie om inlÀrningsstilar dÀr Àven en jÀmförelse görs med andra sÀtt att se pÄ inlÀrningen. I min litteraturgenomgÄng gÄr jag igenom hur man tidigare sÄg pÄ inlÀrning och hur inlÀrningsstilar ser pÄ inlÀrningen idag. Jag har valt att begrÀnsa mig till att skriva om de frÀmsta och mest betydande pedagogiska inriktningarna. I avsnittet om inlÀrningsstilar utgÄr jag frÄn Dunn och Dunns inlÀrningsstilsmodell vilken anses vara den mest omfattande och bÀst utforskade av alla modeller. Intervjuerna som genomförts tar i första hand upp lÀrarnas uppfattning om att arbeta med inlÀrningsstilar i skolan.

Hur man upplever ett bra bemötande beror pÄ hur det upplevs : Bemötandet mellan pedagoger och förÀldrar till barn som har Downs syndrom

I denna uppsats granskar jag ett kapitel ur Roger Fjellströms bok Den goda skolan dÀr han behandlar kommunitarismen och för en argumentation kring vad denne teori skulle kunna fÄ för konsekvenser för skolvÀsendet, frÀmst den fostrande aspekten. För att tydliggöra min granskning av detta har jag delat upp Fjellström argumentation i en tes och tre huvudargument. Tesen testas i första hand genom att jag granskar och bemöter Fjellströms tre huvudargument var för sig i.Fjellström menar att en kommunitaristisk skola löper stor risk att bli en skola som enbart anpassar barn och unga efter den föreliggande gemenskapen vilken denna Àn Àr. I min granskning av hans tre huvudargument visar jag dock att de vilar pÄ en för snÀv uppfattning om kommunitarismens idéer och dÀrför inte ger stöd Ät hans tes..

En komparation i ledarskap mellan ett tjÀnsteintensivt och ett kunskapsintensivt företag, H&M versus Alfa Laval

Det gÄr att kartlÀgga smÄ skillnader som finns i ledarskapsutövandet mellan en chef i ett tjÀnsteintensivt- och kunskapsintensivt företag, men samtidigt tenderar ledarskapet att gÄ mot en och samma utveckling, det vill sÀga, ett coachande ledarskap. Skillnaderna i första linjens chefskap i de tvÄ olika organisationerna, anser vi bero mer pÄ företagsstrukturerna Àn att de Àr verksamma i skilda branscher. It is possible to survey small differences in how to practice leadership between a service intensive and a knowledge intensive company. The leadership tends on the other hand to go towards the same development, towards a coaching leadership. We do believe that the differences in the first line managers, in the two separate companies, depend more on the business structures than that they are active in different branches of trade..

Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund kopplat till specialpedagogers yrkesroll

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka om och hur begreppet beprövad erfarenhet anvÀnds i den specialpedagogiska verksamheten. De uppstÀllda frÄgestÀllningarna till syftet Àr:- Hur definierar nio specialpedagoger begreppet beprövad erfarenhet och hur talar man om beprövad erfarenhet i den specialpedagogiska praktiken? - Hur anser specialpedagogerna att förhÄllandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund ser ut?- AnvÀnds beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund för professionalisering av specialpedagoger?Teori: Studien utgÄr frÄn tvÄ teoretiska perspektiv. Dels det specialpedagogiska dilemmaperspektivet men Àven frÄn professionsteorin. Dilemmaperspektivet problematiserar skolans komplexa vÀrld.

ETT SÄTT ATT TA HAND OM SJÄLVET I MYCKENHETENS TID : En socialpsykologisk studie om bildskapande och autonomi

Studiens syfte Àr att skapa en socialkonstruktionistisk och symbolisk interaktionistisk förstÄelse för samt beskriva den bildkommunikativa metoden MSP. Studiens syfte Àr ocksÄ att föra pÄ tal möjligheten att anvÀnda bildskapande som instrument inom socialpsykologin. Studiens vetenskapsteoretiska perspektiv Àr Socialkonstruktionism och synen pÄ varandet och mÀnniskan Àr existentialistisk och det analyspraktiska teoretiska perspektivet Àr Symbolisk interaktionism. Teorier som anvÀnds rör SjÀlvets socialisation och uppbyggnad, samt sprÄket och bildskapande. Studien bygger pÄ kvalitativa semistrukturerade djupintervjuer med fyra respondenter.

"Lek Àr allt" : - SÄ arrangerar pedagoger den fria leken i förskolan

Stress is something that has increased in recent decades among adolescents. Several reports indicate that young people today are more stressed because of the many demands they wear. They should be good in school, achievement expectations, get an education or job, make choices and think about their future. The purpose of our essay is that we want to explore and gain an understanding of how young people in the third grade in high school looks to stress. To conduct this study, we used a qualitative approach, by doing interviews with 10 high school students attending third grade at VÀsterviks gymnasium. The result we got out of the interviews was that young people experience stress differently, depending on their different as individuals. We found that there are different causes of stress, such as school, media, friends, demands from various quarters and choosing education.The interviews showed that some kind of stress was possible to handle for the adolescents, for instance by making schedule. Some stress from society was, on the other hand, more difficult to avoid..

Visualisering av augmented reality i byggbranschen

Augmented reality is a technology thatcombines the perception and interaction ofvirtual objects with the real world. Itcan allow a user to visually see computergenerated models and informationinteracting with the real world through ahand held device such as a tabletcomputer. This opens up a range ofpossibilities, especially in theconstruction sector. A construction siteis permanently changing and the need forprecise and updated information iscrucial. The ability to enhance the realworld with virtual objects and informationmay make many plans printed on paperabsolete.This report describes how workers in theconstruction sector would benefit fromusing augmented reality on a tablet innumerous situations and the technologyneeded to achieve AR on a tablet.

Barns tolkning av reklam - en undersökning i en 6-Ärsgrupp

Syftet med det hÀr arbetet Àr att fÄ reda pÄ hur 6-Äringar talar om reklam. För att försöka komma fram till syftet har vi utgÄtt frÄn forskningsfrÄgan: Hur talar 6-Äringar om reklam? Tidigare forskning har visat pÄ att barn kan pÄverkas bÄde positivt och negativ av reklam. Reklamens positiva sida kan bidra till barns kreativa utveckling genom lek vilket kan stimulera fantasin. Den negativa sidan kan bland annat vara överdriven konsumtion och materialism.

Arbetet med sÀrbegÄvade elever i skolan. : Med fokus mot specialpedagogik.

Syfte med arbetet Àr att undersöka hur lÀrare, i de tidigare Äldrarna, arbetar med skönlitteratur och elevnÀra texter. Vi har undersöka hur lÀrare vÀljer texter till eleverna och vilket samarbete de har med bibliotek och bibliotekarie för att finna passande litteratur. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ vilket syfte lÀrare har nÀr de anvÀnder skönlitteratur i sin undervisning.  Undersökningen bygger pÄ intervjuer som har genomförts med lÀrare och sedan kategoriserats utefter de svar vi fÄtt. I resultatet kommer vi fram till att det bÄde finns möjligheter och en del hinder nÀr lÀrare ska arbeta med skönlitteratur. Elevers eget intresse, hemmiljö, samt vilka resurser som finns till hand har betydelse för lÀrarens arbete.

Kommunal utveckling av E-tjÀnster: En kvalitativ fallstudie av Sambruksplattformen

Uppsatsen undersöker empiriskt orsaker till de e-tjÀnster som utvecklas av kommuner. Metodologiskt gemomförs studien med en kvalitativ fallstudie av ett samarbete mellan ett antal kommuner, dÀr syftet Àr att samverka kring e-tjÀnsteutveckling. De teoretiska utgÄngspunkterna för studien Àr hÀmtade frÄn förvaltningsteoretiska idealmodeller och en skola kallad Social Shaping of Technology, vilket Àr en teori som fokuserar pÄ sociala omstÀndigheters pÄverkan av och pÄ teknikutveckling. Resultatet av studien pekar pÄ att kommuner i val av e-tjÀnster och utvecklandet av dessa i första hand effektiviserar sin egen verksamhet och att det medborgarperspektiv som anvÀnds retoriskt mer framstÄr som en god bisak. Undersökningen visar ocksÄ pÄ att nÀringslivet Àr en viktig aktör i utvecklingen, medan medborgaren lÀmnas helt utanför processen..

Samspel i ensemble : En musikpedagogisk studie om gymnasieungdomars interagerande i ensembleundervisning

The purpose of the study is to observe how the participants of the study interacted musically through verbal, non-verbal and musically resonant expressions. Verbal communication was expressed in discussion of the music's tempo and to clarify for ensemble participants from where they we?re going to play and sing. Non-verbal communication could be used to gesticulate an instrument or a melody. For example, the movement of a hand could symbolize notes on a musical stave to indicate the notes placements.

Konflikthantering i förskolan

VÄrt syfte med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ hur pedagogerna pÄ en förskola hanterar konflikter mellan barn i bÄde ute- och innemiljö. Intresset för Àmnet konflikthantering började nÀr vi under vÄr verksamhetsförlagda tid (VFT) har uppmÀrksammat att konflikter förekommer dagligen barn emellan. FrÄgor som har uppkommit Àr bland annat: Hur hanterar pedagoger konflikter? Löser barnen sina konflikter sjÀlva eller löser pedagogerna det Ät dem? Till vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av olika kvalitativa forskningsmetoder, observationer och intervjuer. Intervjuer och observationer utförs pÄ en förskola i Malmö kommun för att fÄ en djupare syn pÄ hur pedagoger hanterar barnens konflikter.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->