Sök:

Sökresultat:

90 Uppsatser om Scrum - Sida 4 av 6

En agil arbetsmetod för utveckling av ett leverantörsstöd

This thesis was made possible by the company Verendus system AB, which is the leading developer of dealership management systems in the caravan and camper market. The goal of the thesis was to create a statistics module for a new producer system envisioned by Verendus. The new system is aimed at manufacturers and importers of caravans and campers, with the goal of enabling its users to create more effective production lines. By providing statistical data to mentioned users they will be able to predict market trends and customize their production lines accordingly. Today such software does not exist which leads Verendus to think that its arrival would lead to a success on the market.Before the development and design of the producer system began, a new agile method had to be developed, MAM (Minimum Agile Method).

Agil Systemutveckling : En studie av kravhantering och beställarroll i agila angreppsätt

This paper is a degree project on the C-level, 15 points at University West, Department of Business and IT dept. Informatics. This study is about agile methodology and its impact on IT projects. Requirements management is a process within an IT project, where customer has certain requirements that must be met by an IT system. The difference between the traditional and agile development is in the requirements management process and it can cause problems in a project.

Mätning, Modellering och Presentation av Testvägar för Fordonsindustrin

Volvo Construction Equipment i Braås är världsledande inom tillverkning av ramstyrda dumprar. I Braås utförs därför en mängd olika testfall där man kartlägger utfallen genom insamling av data från CAN-bussar i dumpern. Om ett test går fel beskrivs det i en felrapport med tillhörande beskrivning av händelseförloppet. Idag finns det inget enhetligt sätt att visa händelse ihop med position.För att analysera insamlad data används idag CANalyzer. Fördelen är att det går att visa insamlad data på ett strukturerat grafiskt sätt.

Spelutveckling för Facebook ? från koncept till produkt

Abstrakt Under vårt kandidatarbete arbetade vi under 20 veckor med att utveckla ett webbaserat spel riktat mot Facebook. Vi använde Agile/Scrum som projektmetod för vårt arbete och förändrade metoden och utvecklade verkyg för att effektivisera den för vårt syfte. Vi kom fram till att det är svårt att göra ett socialt spel och att det viktigaste i produktionen är att se till att det finns en tydlig koppling mellan spelarnas interaktion med varandra och den grundläggande spelmekaniken. Vi tappade fokus under utvecklingen och lärde oss den hårda vägen vikten av att planera realistiskt och börja ifrån grunden när man utvecklar ett spel. Spelet vi skapade använder sig av slumpässigt genererad terräng, är skrivet i JavaScript och utspelar sig i en viktoriansk miljö.

Spelutveckling för Facebook ? från koncept till produkt

Abstrakt Under vårt kandidatarbete arbetade vi under 20 veckor med att utveckla ett webbaserat spel riktat mot Facebook. Vi använde Agile/Scrum som projektmetod för vårt arbete och förändrade metoden och utvecklade verkyg för att effektivisera den för vårt syfte. Vi kom fram till att det är svårt att göra ett socialt spel och att det viktigaste i produktionen är att se till att det finns en tydlig koppling mellan spelarnas interaktion med varandra och den grundläggande spelmekaniken. Vi tappade fokus under utvecklingen och lärde oss den hårda vägen vikten av att planera realistiskt och börja ifrån grunden när man utvecklar ett spel. Spelet vi skapade använder sig av slumpässigt genererad terräng, är skrivet i JavaScript och utspelar sig i en viktoriansk miljö. Nyckelord: Facebook, spelutveckling, webbutveckling, internet, sociala spel Abstract During our bachelor thesis we worked for 20 weeks with the development of a web-based game for Facebook. We used Agile/Scrum as our project planning method, changed the method to make it more effective for our purpose and developed tools for the method. We came to the conclusion that it's hard to make a social game and that the most important thing in the production is to make sure that there's a clear connection between the players' interaction with each other and the foundations of the game mechanics. We lost focus during the development and learned the hard way the value of planning realistically and to start from the core when developing a game. The game we created uses a random generated terrain, is written in JavaScript and takes place in a Victorian environment. Keywords: Facebook, game development, web development, internet, social games.

Praktisk tillämpning av agil programutvecklingsmetodik : Utveckling av e-handelsapplikationen Shrt

Syftet med denna rapport är att beskriva arbetet kring utvecklingen av en webbapplikation för försäljning av t-shirts - Shrt - och utreda möjligheterna för att lansera varumärket på marknaden. Projektet utgick ifrån visionen ?att ge våra kunder verktygen som behövs för att uttrycka sin personlighet, genom mode som kunden själv designar, via webben?. Under projektet har utvecklingsmetodiken Scrum använts tillsammans med andra verktyg som är vanliga vid agila projekt. Vid konkretisering av varumärket Shrt och dess produkt genomfördes brainwriting. För att skapa en produktbacklogg använde sig utvecklingsgruppen av arbetsmetoderna funktionsanalys, konceptdivergens, konceptutvärdering och prototyping. Funktionerna i produktbackloggen delades sedan in i kategorierna nödvändiga, önskvärda samt onödiga funktioner. Produktbackloggen låg sedan till grund för hur arbetet delades upp i tre olika sprintar med separata mål och redovisningar. Den första sprinten fokuserade på funktion, den andra på upplevelse för användaren och den tredje på underhåll samt förbättring av kod ? refaktorering. Under slutet av utvecklingen genomfördes användartester utifrån Task-based scenarios där användaren får försöka utföra en uppgift utan instruktioner på hur den ska utföras.  Resultatet av projektet blev en webbapplikation med all funktionalitet som klassificerades som nödvändig och önskvärd.

Lågviktigt mätsystem för obemannad luftburen radiometri

Syftet med detta examensarbete var att lära sig att genomföra ett programutvecklingsprojekt under realistiska förutsättningar och därigenom få erfarenheter som är relevanta för yrkeslivet. En grupp på åtta personer arbetade under en termin med ett projekt som handlade om utvecklingen av ett obemannat luftburet radiometrisystem. Ett lättare system efterfrågades för att förlänga flygtiden. Under utvecklingen tillämpades metoder från Semat, Scrum och Extreme Programming. Utvecklingsarbetet fungerade bra och en lösning för problemet togs fram, systemet hann dock inte implementeras full ut.

En introduktion till de surreella talen

This is a report on the development and implementation of the web shop ?Urballa Ur?, a web application developed by nine students at Linköping university. The report illustrates the methodology and process with intention to answer the question ?How can an online watch store be implemented to increase sales??. During the process the agile method Scrum has been used as a working method.

MobiAnn : androidapplikationen som underlättar lärares arbetsuppgifter

Examensarbetet diskuterar behovet av ett stödsystem för lärare vid undervisning och tar upp olika aspekter utifrån lärarnas arbetssituation. Som en del av denna diskussion finns en implementation av ett system i form av en Androidapplikation.Applikationen ger lärarna möjlighet till ett stödsystem med olika användningsområde som närvarokontroll, anmärkningsmöjligheter om förseningar och stök under lektionstid, verktyg för att anteckna elevarbete och motivera betyg direkt på plats.Stor vikt har lagts på att göra applikationen lättanvänd och användarvänlig och därför har tester med användare varit en stor del under utvecklingen..

Pralinbutiken : Erfarenheter fra?n utvecklingen av en webbapplikation

Denna rapport beskriver arbetet med att utveckla en e-butik fo?r egenkomponerade askar med chokladpraliner, Pralinbutiken, utifra?n den agila utvecklingsmetodiken Scrum. Arbetet har utfo?rts av ett team besta?ende av a?tta studenter vid Linko?pings Universitet som en del i ett kandidatarbete inom Civilingenjo?rsprogrammet i industriell ekonomi.Teamet kom fram med ide? och koncept till Pralinbutiken. Rapporten tar upp erfarenheter kring utvecklingsprocessen, arbetsmetodiken och teamet.

Appar eller ej inom Fleet Management-området : Organisatoriska och tekniska utmaningar vid apputveckling

En trend i den teknologiska utvecklingen på senare tid har varit att skapa en ökad rörlighet hos användaren. En bidragande faktor till detta är den snabba förbättringstakten hos de smartphones som i större utsträckning har funktionalitet som tidigare endast datorer hade. Detta har i sin tur förändrat de förväntningar slutanvändarna har på tjänsters tillgänglighet, vilket har lett till att produktiva mobila applikationer, appar, har funnit sin plats i vardagen.Denna studie är genomförd på Scanias Fleet Management-avdelning som erbjuder en webbaserad tjänst där åkerier kan administrera, övervaka och följa upp sina fordonsflottor. Syftet med studien var att undersöka om en förlängning av Scanias existerande webbtjänst till den mobila sfären är rätt steg att ta och vilka organisatoriska och tekniska utmaningar en ingång inom apputveckling ger upphov till. För att bemöta denna problematik har en omfattande kvalitativ undersökning genomförts där tre huvudgrupper av respondenter har intervjuats: jämförbara företag som har ställts inför liknande utmaningar, apputvecklingsföretag som har förståelse för appområdet samt Fleet Management-tjänstens existerande användare.

Agila metoders påverkan på testare

To assure good quality the software needs to be tested to find errors and to verify that the programme meets the customer?s expectations. Traditional methods are usually used in software development and means that a number of predetermined steps are followed. By using agile methods the development can more easily be adapted to the changes on the market. With these methods the testing is carried out continuously throughout the project.

A study in web development : An onlinewatch store as a web application

This is a report on the development and implementation of the web shop ?Urballa Ur?, a web application developed by nine students at Linköping university. The report illustrates the methodology and process with intention to answer the question ?How can an online watch store be implemented to increase sales??. During the process the agile method Scrum has been used as a working method.

Design och användbarhetstestning av webbplats

I detta projekt har en webbplats utformats enligt måldriven design. Arbetssättet har delvis följt den agila metoden Scrum. Syftet med webbplatsen är att fungera som ett verktyg för praktiserande tjänstedesigners samt studenter i processen att välja visualiseringsteknik för att representera data. Begreppet användbarhet samt olika metoder för att testa detta har utretts. Intervjuer har genomförts, dessa har legat till grund för personor och scenarier.

Erfarenheter från utvecklingen av ett e-handelssystem med ett MVC-ramverk

Den här rapporten, som är en del av kursen TDDD83 Kandidatprojekt datateknik vid Linköpings Tekniska Högskola, beskriver utvecklandet av ett e-handelssystem för den fiktiva t-shirtbutiken Utique. Den berör dels tekniska aspekter, men även de erfarenheter och lärdomar de tre gruppmedlemmarna fått under projektets gång. För att genomföra projektet användes programmeringsspråken Html, Css, Php, Mysql och Javascript samt ramverken och biblioteken Bootstrap, Cakephp och Jquery. Under projektets gång användes, efter anpassning till gruppstorleken, den agila utvecklingsmetoden Scrum, vilket beskrivs kortfattat i rapporten. Rapporten innefattar även en marknadsföringsplan för Utique där en konkurrensanalys genomförts och ämnena marknadssegmentering, positionering och differentiering berörts.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->