
Sökresultat:
339 Uppsatser om Sara Olsson - Sida 10 av 23
Belöningssystem : Ett verktyg för företag att motivera sina anställda
Titel: Belöningssystem ? Ett verktyg för företag att motivera sina anställdaFörfattare: Julia Henriksson och Madeleine OlssonIntuition: Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet i VäxjöSyfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva hur försäljningsenheten på TV4 tillämpar belöningssystem för att motivera sina anställda, samt hur de anställda motiveras av det befintliga belöningssystemet. Metod: En fallstudie har utförts på försäljningsenheten på TV4 i Växjö. Semistrukturerade intervjuer med försäljningschefen och två säljare från fallföretaget har legat till grund för empiriinsamlingen.Slutsats: TV4 har valt att tillämpa resultatlön som lönesättning och har alltså delat upp lönen i en fast del och en rörlig del. Den fasta lönedelen skapar trygghet för säljarna och tillsammans med den rörliga lönedelen motiveras de anställda till att utföra ett bra arbete.
Krishantering : New York Citys hantering av terroristattacken mot World Trade Center
ABSTRACT?Crisis Management? New York Citys management of the terroristattack against World Trade Center?Essey in political science, C-level, at Karlstad University, by Sara Kringsberg.Spring 2006. Tutor: Susan MartonThe purpose of this essay is to study New York Citys management of a larger crisis and to see how states are coping with stress. It is important to study how states manage stress so that states can learn to cope with larger crisis. That is important for the survival of the state and the protection of its citizens.
Dokumentation med ipad : Barnet som subjekt eller objekt?
Title: Time to renovate ? The effect of communication on the relationship between company and customer in a change situationCourse/subject:Busniess administration, Leadership, 15hpAuthors:Fredrik Elghag, Ossian OlssonTutors:Ingemar WictorKeywords:The Million Programme, Communication, Relationship Marketing, Tentant, Landlord.Problem formulation:How does communication affect the relationship between company and customer in a change situation?Purpose:Examining how different parts of a communication process affects customers trust, commitment and loyalty to their company.Theoretical framework:The starting point for the study?s theoretical perspectives have been Morgan and Hunt?s (1994) previous studies on relationship marketing and Laswell?s (1948) communication model.Methodology:The paper is performed with a qualitative research approach and a deductive approach to answer the research question. Personal interviews were conducted with four employees in real estate companies and two tenants in each company stock.Conclusion:We have found that communication affects the relationship between company and customer. Tentants have experinced credibility of businesses is important for them to have a confidence and loyalty in the relationship. .
Upplevelse och behandling av postoperativ smärta - en litteraturstudie
Isaksson, H & Olsson, J. Upplevelse och behandling av postoperativ smärta. En litteraturstudie. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. Malmö högskola: Fakulteten för Hälsa och Samhälle, Institutionen för vårdvetenskap, 2012.
Smärta är en upplevelse som är personlig och individuell.
Alla kan sjunga : det spelar ingen roll hur vi låter för det hjälper barnens språkutveckling
Title: Time to renovate ? The effect of communication on the relationship between company and customer in a change situationCourse/subject:Busniess administration, Leadership, 15hpAuthors:Fredrik Elghag, Ossian OlssonTutors:Ingemar WictorKeywords:The Million Programme, Communication, Relationship Marketing, Tentant, Landlord.Problem formulation:How does communication affect the relationship between company and customer in a change situation?Purpose:Examining how different parts of a communication process affects customers trust, commitment and loyalty to their company.Theoretical framework:The starting point for the study?s theoretical perspectives have been Morgan and Hunt?s (1994) previous studies on relationship marketing and Laswell?s (1948) communication model.Methodology:The paper is performed with a qualitative research approach and a deductive approach to answer the research question. Personal interviews were conducted with four employees in real estate companies and two tenants in each company stock.Conclusion:We have found that communication affects the relationship between company and customer. Tentants have experinced credibility of businesses is important for them to have a confidence and loyalty in the relationship. .
Polisens uniform & utrustning ur allmänhetens perspektiv
Med denna rapport vill vi försöka klarlägga vad allmänheten egentligen anser om polisens uniform, utrustning och attityd. Vi har valt att avgränsa vårt arbete genom att undersöka skillnaderna mellan den gamla uniformen m/92 och den nya uniformen m/04. Vi har bortsett ifrån genusperspektivet då vi endast har använt oss utav en manlig polismodell i vår undersökning. Underlag till denna rapport har varit intervju med Christer Olsson på RPS, debatter om polisuniformen på Internet och polisens hemsida, samt att vi genomfört en undersökning där 90 personer fördelade på 45 män och 45 kvinnor, har fått titta på fotografierna av en polis som är antingen glad/positiv eller bestämd/allvarlig. Utifrån en given situation har de därefter fått välja fram den polis som de anser sig vilja bli bemött av med hänseende till uniform, utrustning och attityd.
Ett brev, oändliga möjligheter? En studie av börsbolags profilering i VD-breven under hög- respektive lågkonjunktur
Titel: Ett brev, oändliga möjligheter? En studie av börsbolags profilering i VD-breven underhög- respektive lågkonjunktur.Författare: Sara Alexandersson och Hanna BrageHandledare: Bengt JohanssonUppdragsgivare: SolbergKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen förjournalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.Termin: Höstterminen 2009Syfte: Att undersöka hur börsbolag profilerar sig i sina VD-brev under högkonjunkturrespektive lågkonjunktur.Metod och material: Kvalitativ textanalys av fyra börsbolags VD-brev för åren 2006 och2008.Huvudresultat: I VD-breven för högkonjunkturen profilerar sig börsbolagen genom att bygga upp förväntningar och inneha ett tydligt avslut där kommande års utsikter berörs.Under lågkonjunkturen är VD-breven mer bakåtblickande. Sändarna är mer ödmjuka ihögkonjunkturens VD-brev, och både negativa samt positiva handlingar och händelser tasupp, till skillnad från i lågkonjunktur. Texterna är opersonliga under respektive konjunkturläge, dock trycks det mer på auktoritet då lågkonjunktur råder. Värderingar berörs istörre utsträckning under lågkonjunktur, och VD:n kommer oftare till tals.
Hur agerar aktiebolag, i dagsläget, inför ett möjligt val av frivillig revision? Vilka faktorer påverkar agerandet?
SammanfattningTitel:Hur agerar aktiebolag, i dagsläget, inför ett möjligt val av frivillig revision?Ämne/kurs: Företagsekonomi 61-90, inriktning externredovisningFörfattare: Sofia Lorentzon & Anna-Sara LööfHandledare:Sven-Olof Yrjö Collin.Nyckelord:revisionspliktens avskaffande, ekonomiförändring, relationsförändringBakgrund:I Mars 2010 beslutade regeringen om tre gränser, var ett företag måste uppfylla minst två för att få lov till att avskaffa sin revisor. Lagförslaget som än så länge ligger som en proposition säger att från och med den 1 november 2010 ska företagen få välja om de vill ha avskaffa sin revisor eller inte.Syfte:Vårt syfte är att förklara hur aktiebolagen agerar i dagsläget, inför ett möjligt val till frivillig revision.Empirisk metod:För att undersöka hur företagen agerar i dagsläget inför valet om frivillig revision har vi utfört en enkätundersökning.Slutsatser:Genom vår undersökning har vi kommit fram till att ju mer företag agerar mot att satsa på relationsförändring desto mer tenderar de att slopa sin revisor. De variabler som påverkar företagens relationsförändring är; storlek, bransch, kassalikviditet, lönsamhet, ägare och omgivningens åsikter..
Är betygen rättvisa? : Rättvisan i betygsättningen ur ett elevperspektiv
Problem och Syften:Det har visat sig att en vanlig orsak bakom icke framgångsrika tjänsteföretag är att företagets medarbetare inte är tillräckligt informerade om vad företaget står för vilket gör att de inte alltid levererar tjänsten på det sätt de lovat sina kunder. En av orsakerna till detta problem kan vara att företaget misslyckats med att marknadsföra sin tjänst och sitt varumärke internt. Med denna studie vill vi då undersöka hur ett tjänsteföretag kan gå tillväga för att försäkra sig om att de anställda levererar tjänsten i enlighet med kundlöftet: Hur får ett tjänsteföretag sina kundtjänstmedarbetare att leverera tjänster i enlighet med vad varumärket lovat sina kunder? Vi vill undersöka vilka faktorer och problemområden som inverkar på detta problem samt undersöka hur dessa kan påverkas och hanteras på ett tjänsteföretag. Det ena av uppsatsens två syften handlar om att vi vill kunna skapa en modell samt ge praktiska exempel för hur ett företag kan använda de två teorierna Internal Marketing och Internal branding, för att arbeta med detta problem.
Agila metoder : Produktivitetsökning i IT-projekt genom införandet av agila metoder
Problem och Syften:Det har visat sig att en vanlig orsak bakom icke framgångsrika tjänsteföretag är att företagets medarbetare inte är tillräckligt informerade om vad företaget står för vilket gör att de inte alltid levererar tjänsten på det sätt de lovat sina kunder. En av orsakerna till detta problem kan vara att företaget misslyckats med att marknadsföra sin tjänst och sitt varumärke internt. Med denna studie vill vi då undersöka hur ett tjänsteföretag kan gå tillväga för att försäkra sig om att de anställda levererar tjänsten i enlighet med kundlöftet: Hur får ett tjänsteföretag sina kundtjänstmedarbetare att leverera tjänster i enlighet med vad varumärket lovat sina kunder? Vi vill undersöka vilka faktorer och problemområden som inverkar på detta problem samt undersöka hur dessa kan påverkas och hanteras på ett tjänsteföretag. Det ena av uppsatsens två syften handlar om att vi vill kunna skapa en modell samt ge praktiska exempel för hur ett företag kan använda de två teorierna Internal Marketing och Internal branding, för att arbeta med detta problem.
Den fysiska lärandemiljön i klassrummet. : En studie om lärarens syn på den fysiska lärandemiljön
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation Examensarbete på grundnivå 15 högskolepoängSAMMANFATTNINGKatarina KåbergSara NilssonDen fysiska lärandemiljön i klassrummet.En studie om lärares syn på den fysiska lärandemiljön. 2010 21 sidorSyftet med denna studie var att belysa lärarnas syn på en god fysisk lärandemiljö. Vi ville ta reda på hur lärarna definierar en god fysisk lärandemiljö och vilka faktorer de anser är underlättande i en god fysisk lärandemiljö. För att undersöka detta intervjuade vi åtta lärare i år 1-3 samt att vi studerat aktuell litteratur och forskning i ämnet. Det resultat vi funnit med studien är att lärarna tycker att den fysiska lärandemiljön är viktig. Lärarna definierar en god fysisk lärandemiljö på följande sätt; stora ytor med möjlighet att skärma av, möbler som är anpassade efter eleverna, inbjudande och estetiskt tilltalande samt ett klassrum som är lockande för elevens fortsatta lärande och utveckling.
Erfarenheter av att överleva ett hjärtstopp
Bakgrund: Hjärtstopp drabbar omkring 15 000 personer i Sverige varje år. Cirka 10 000 av dessa sker utanför sjukhus och cirka 5000 på sjukhus. Majoriteten klarar sig inte. De frågeställningar som användes i litteraturstudien var: Hur mår personen efter hjärtstoppet, på vilket sätt påverkade detta personen existentiellt, och hur upplevs livskvalitet idag jämfört med före hjärtstoppet. Syfte: Syftet med litteraturstudien, är att belysa personers erfarenheter av att överleva ett hjärtstopp.
Analys och kontroll av hållfasthet på grenställsarm
The thesis was done in collaboration with EAB situated in Smålandsstenar. In the initial discussion faze on doing a thesis with them there was a need to analyze and ensure the strength of an existing product, cantilever racks. This included performing FEM calculations on a model and comparing the results with physical tests.EAB has two models of cantilever racks, a light duty and a heavy duty. Within the heavy duty model series there are five product variants that differ in both size and load capacity. We will be working with the product variant with a load capacity of 1000 kg/arm which is the variant that is in the middle of the series.When we started work on the thesis we did a literature study and couldn?t find any well defined methodology that integrates both product development and computer aided design analysis.
Att konstruera en kvinna - från barn till vuxen : En studie av vilket innehåll som ges till kvinnor i livsstilsmagasin samt hur kvinnan gestaltas och beskrivs i dessa.
Total amount of words: 15 269.In this essay, the purpose is to examine the personalization of Swedish national coaches during international championships in the Swedish tabloids. Research shows that a leader nowadays is representative for her organization. Therefore it could be assumed that the way the national coach is portrayed can have some kind of effect on the public opinion about the team as a unit and their sport federation in total. This essay is a quantitative study of the sport tabloids Sportbladet och SPORT-Expressen during three international championships: Euro 2012 in football, WC 2013 in ice hockey and Euro 2014 in handball. We have studied the coverage of the national coaches Erik Hamrén, Pär Mårts and Ola Lindgren/Staffan Olsson in contrast to the coverage of their teams in total.The main results are that the national coaches are mentioned in every second article that is written about the national teams during the championships. They are mainly portrayed in a neutral way, even though the coverage of them is affected by the results in the matches.
Polisuniformen : militärisk skrämselpropaganda eller funktionell och praktisk arbetsklädsel
Med denna rapport vill vi försöka ge en insyn i varför svensk polisuniform idag ser ut som den gör. Vilka positiva och negativa aspekter finns i och med dagens polisuniform? Syftet med rapporten är att försöka klargöra den problematik samt de möjligheter som den uniformerade polismannen/kvinnan idag kan stöta på. Vi har avgränsat arbetet till att endast handla om svenska polisers uniform, den uniform som ordningspolisen i yttre tjänst idag arbetar i. Etniska frågor eller genusperspektivet lämnas åt någon annan att diskutera.