Sökresultat:
3 Uppsatser om SFTI - Sida 1 av 1
Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor
Sammanfattning Titel: Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor Författare: Dawid Malesa, Tove Mantzakanis Handledare: Henrick Gyllberg Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng Syfte: Vårt syfte med denna rapport är att kartlägga de faktorer som hindrar näringslivets införande av e-handel med den offentliga sektorn för att kunna identifiera vilka problemområden som bidrar till att den privata sektorns anslutning till e-handel med offentlig sektor inte fått förväntad genomslagskraft. Vi kommer att undersöka dessa faktorer ur tre olika perspektiv, offentlig sektors, näringslivets leverantörer samt systemleverantörernas. Metod: Vi baserar vårt arbete på litteraturstudier av forskningsområdet samt insamling av empirisk data genom intervjuer med representanter från offentlig sektor, leverantörer till offentlig sektor och systemleverantörer. De genomförda intervjuerna är av kvalitativ karaktär och utgör det material som ligger till grund för analys och slutsatser. Slutsatser: Efter denna genomförda undersökning kan vi konstatera att de problemområden som är orsak till att införandet av e-handel mot offentlig sektor inte fått förväntad genomslagskraft kan identifieras som följer; ? Organisatorisk struktur inom offentlig sektor ? Teknisk infrastruktur inom både den offentliga sektorn och den privata ? Anslutningstiden ? Avsaknaden av standarder ? Avsaknad av kundkrav från offentlig sektors sida ? Brist på mognad för ett införande både inom den offentliga sektorn och den privata ? Informationsspridning inom samt mellan de tre aktörerna.
Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor
Sammanfattning
Titel: Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor
Författare: Dawid Malesa, Tove Mantzakanis
Handledare: Henrick Gyllberg
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng
Syfte: Vårt syfte med denna rapport är att kartlägga de faktorer som hindrar
näringslivets införande av e-handel med den offentliga sektorn för att kunna
identifiera vilka problemområden som bidrar till att den privata sektorns
anslutning till e-handel med offentlig sektor inte fått förväntad
genomslagskraft. Vi kommer att undersöka dessa faktorer ur tre olika
perspektiv, offentlig sektors, näringslivets leverantörer samt
systemleverantörernas.
Metod: Vi baserar vårt arbete på litteraturstudier av forskningsområdet samt
insamling av empirisk data genom intervjuer med representanter från offentlig
sektor, leverantörer till offentlig sektor och systemleverantörer.
De genomförda intervjuerna är av kvalitativ karaktär och utgör det material som
ligger till grund för analys och slutsatser.
Slutsatser: Efter denna genomförda undersökning kan vi konstatera att de
problemområden som är orsak till att införandet av e-handel mot offentlig
sektor inte fått förväntad genomslagskraft kan identifieras som följer;
? Organisatorisk struktur inom offentlig sektor
? Teknisk infrastruktur inom både den offentliga sektorn och den privata
? Anslutningstiden
? Avsaknaden av standarder
? Avsaknad av kundkrav från offentlig sektors sida
? Brist på mognad för ett införande både inom den offentliga sektorn och den
privata
? Informationsspridning inom samt mellan de tre aktörerna.
Implementering av e-affärer : Betydelsen av bromskrafter
Av Sveriges 290 kommuner så är det idag cirka 40 stycken som använder sig utav e-affärer fullt ut. Bland de övriga kommunerna är somliga på gång, andra avvaktar medan andra inte har det på agendan alls. Resultat har visat att en implementering av e-affärer inte sker friktionsfritt då organisationerna stöter på bromskrafter. Denna uppsats har för avsikt att övervinna bromskrafter vid en implementering av e-affärer för organisationer. De forskningsfrågor som uppsatsen utgår från är:· Undersöka och identifiera bromskrafter som kan uppkomma vid en implementering av e-affärer· Hur kan bromskrafter omvandlas till drivkrafter? De bromskrafter som kan uppstå vid implementering enligt tidigare undersökningar är: kostnader, attityder och förankring hos användare, vision och kompetens samt ledningens stöd, engagemang och kompetens. Resultatredovisningen styrkte att användarnas attityder var en av de främsta bromskrafter organisationerna möttes av samt att ledningens stöd, engagemang och kompetens spelade en stor roll för att minimera användarnas motstånd.