Sök:

Sökresultat:

1032 Uppsatser om Russian press - Sida 57 av 69

Effektiv Planering enligt Lean Production : En fallstudie på Sandvik Mining and Construction

Due to a constantly increasing competitive pressure it is of great importance to constantly strive for improvements in order to gain competitive advantages. Lean Production is a concept that has been introduced with the aim to minimize waste and increase profitability. The purpose of this report is therefore to investigate how to perform effective planning according to the principles of Lean Production, in companys with customer exclusive products, through a case study at Sandvik Mining and Construction (SMC), and to investigate how SMC kan improve their planning of drifting rods at the production unit in Sandviken.The study started by creating a theoretical framework, to describe the subject planning and planning based on Lean Production. This frame work constituted the base for the case study which took place at Sandvik Mining and Construction, and also for the model and planning tool that has been introduced.The result of the study is partly a general model with factors that contribute to a more effective planning. These factors has beed identifed as SMED, which focuses on reducing set up times and in the end to facilitate the planning.

Spanglish - La Jerga Loca : En kulturanalytisk studie av fenomenet spanglish

Problem: I dagens teknologiskt och kulturellt globaliserade värld skapas nya tendenser och riktningar för vår kultur. Möjligheten för språk- och kulturmöten av olika slag ökar och med dessa följer blandandet av kulturer med alla dess implikationer, innefattande språket, som grundläggande sammanhållningsfaktor. Språk- och kulturmöten kan resultera i en företeelse som spanglish, vilken är en blandning mellan spanskan och engelskan.Syfte: Uppsatsens syfte är att försöka förstå hur spanglish kan ses i relation till sociala, kulturella och globala processer, samt vilka funktioner fenomenet har. Med hjälp av uppsatsens fyra genomgående teman (språk, globalisering, diaspora och föreställda gemenskaper) vill jag ta reda på följande frågeställningar:1. Hur kan man förstå spanglish som språkligt fenomen?2.

Om marknadsandelar, filmutbud, och det lokala biografbeståndet : en analys av fem debatterande artiklar under biografaffären 2004

Vi vill undersöka den debatt som har förts i några av Sveriges största dagstidningar gällande Bonnierägda biografföretaget Svensk Filmindustris (SF) potentiella uppköp av Schibstedägda SandrewMetronomes biografer.Som studenter i medie- och kommunikationsvetenskaps finner vi inte bara ett stort intresse i själva debatten kring SF Bios eventuella köp av SandrewMetronome utan också i vilka retoriska tekniker som journalisterna och debattörerna använts sig av. Vi kommer att svara på frågor som: Vad betonades under debatten och vilket verklighetsuppfattning syntes hos skribenterna?Vi har valt att begränsa oss till dagstidningar och debatterande artiklar, det vill säga krönikor, kåserier och kommentarer. Fokus har lagts på Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan, där vi valt ut fem artiklar som vi sedan har analyserat kvalitativt. Till grund för analysen har vi använt oss av teorier kring mediekoncentration och agenda-setting.Inledningsvis har vi gjort en tematisk analys, där bland annat genre, resonemang och sakförhållanden är i fokus.

Tre kärnkrafthändelser : Från händelse till publicering

I studien har jag ställt frågorna; vad är masskommunikation och hur kan den beskrivas? Vilken väg transporteras en händelse i massmedias infrastruktur? Ambitionen är att undersöka hur masskommunikationen fungerar, därför har tre specifika händelser valts ut för att studeras. Teoretiskt utgår studien ifrån ett mediefilosofiskt synsätt i en postmodern tradition med medieteori av McLuhan, Baudrillard och Bourdieu. Undersökningen har genomförts med kvalitativ fallstudie. Tre händelser har identifierats och kategoriserats i empirisk, definitiv och producerad händelse.

Muslimska kvinnor i svenska media : Diskursen kring muslimska kvinnor i svenska dagstidningar 1999-2003

Muslimer framställs ofta på ett onyanserat sätt i västerländska media. Islam och muslimer framställs både som ett hot mot och samtidigt som underlägsna västvärlden och västerlänningar. Jag har i min uppsats fokuserat på nyhetsmediernas framställning av muslimska kvinnor, som en del av den totala bild av muslimer som nyhetsmedia skapar. Syftet med uppsatsen är att undersöka diskursen kring muslimska kvinnor i svenska dagstidningar mellan 1999 - 2003. Jag har analyserat 108 artiklar med utgångspunkt i kritisk diskursanalys och postkolonial teori.

Demokratins librationspunkt : Om bibliotek på entreprenad i BBL och bis 2005-2011

The aim of this Master´s thesis is to examine the debate in Swedish library press concerning outsourcing of public libraries. The two magazines studied are BBL (Biblioteksbladet) and bis (bibliotek i samhälle). The period of time covered by the selected articles is 2005 to 2011. Although there are still quite few cases of tendering arrangements in Sweden, the question has been raised in the last years by the decision of the Municipality of Nacka (Stockholm) to outsource their public libraries. Another important factor for bringing the question into focus has been the general elections of 2006, which brought an alliance of right-wing parties to power.     In this thesis the arguments of the participants are documented and analyzed.

Har storleken någon betydelse? : En studie av den svenska aktiemarknadens reaktion på varsel om uppsägning av personal

Background: The reasons why this study is conducted is because of the latest recession in the global economy. The current recession has made a lot of companies more aware of its cost, and in order to fit the new harsher economic climate the companies has to be more cost efficient. In order to do so many companies choose to reduce their amount of employees. When this happens in a recession, most of the layoffs are an effect of reactive causes, such as lower incoming orders, and fewer customers. This leads to a problem for the companies that don?t know how these kinds of layoffs will affect the value of the company?s stock.

Hotell och Facebook : En studie av marknadsföring

SAMMANFATTNINGBakgrund och problem: I ett pressmeddelande 2010-07-09 meddelade Finansinspektionen om det nya beslutet att från och med den 1 oktober 2010 införs ett bolånetak på 85 %. Bolånetaket innebär att köpare av villor och bostadsrätter endast får låna upp till 85 % av bostadens värde, vilket medför att handpenningen numera uppgår till 15 %. Anledningen till att bolånetaket infördes var för att motverka att bankerna använder högre belåningsgrader som konkurrensmedel. När låntagarna har för hög skuldsättning blir de sämre rustade för svängningar i ekonomin. Finansinspektionen vill med de nya reglerna begränsa hushållens skulder och skapa skydd för framtiden.

Medias roll i valkampanjer : En studie av den franska presidentvalskampanjen 2007

Since the 1970s voting behaviour has changed. Party identification and class voting has declined. As the electorate becomes more volatile, campaign strategy and party image becomes essential. Political communication and mass media now play an important role in election campaigns. Therefore, researchers take an interest in the impact of media on public opinion.

Ölspråket : Hjulet som börjat snurra

SAMMANFATTNINGBakgrund och problem: I ett pressmeddelande 2010-07-09 meddelade Finansinspektionen om det nya beslutet att från och med den 1 oktober 2010 införs ett bolånetak på 85 %. Bolånetaket innebär att köpare av villor och bostadsrätter endast får låna upp till 85 % av bostadens värde, vilket medför att handpenningen numera uppgår till 15 %. Anledningen till att bolånetaket infördes var för att motverka att bankerna använder högre belåningsgrader som konkurrensmedel. När låntagarna har för hög skuldsättning blir de sämre rustade för svängningar i ekonomin. Finansinspektionen vill med de nya reglerna begränsa hushållens skulder och skapa skydd för framtiden.

Manshat och antifeminism i media : En kritisk diskursanalys av medieprocessen omkring SVT-dokumentären Könskriget

Syftet med denna uppsats var att undersöka medieprocessen omkring SVT-dokumentären Könskriget i 2005, som utgick från en kritisk granskning av radikalfeminismen i Roks (Riksorganisationen för Kvinno- och tjejjourer i Sverige). I fokus stod den diskurs som skapades i Könskriget av feminismen inom kvinnojoursrörelsen som extrem, manshatande och farlig, och hur denna vidarefördes i dagspressen. Ambitionen med uppsatsen var att bidra till en förståelse av en betydelseskapande maktkamp där media spelade en av huvudrollerna. . Två övergripande frågeställningar har använts för att uppnå syftet: 1. På vilka sätt bidrar media till bevarande eller förändring av diskurser om feminism och feminister?2.

"Tidningar är som tveeggade svärd" : En jämförelse hur den indiska tidningen The Hindu skrev om ämnet hiv/aids och hiv-positiva personer under 16 dagar år 2005 och 16 dagar år 2007.

We wanted to know how the subject HIV/AIDS was handled in the Indian newspaper The Hindu, which is written in English, during a period of 16 days (30 October-14 November) in 2005 compared to the corresponding period during 2007. Because we liked to study what kind of differences there were in the reporting between these two years. In addition we also wanted to learn how people living with HIV and AIDS are represented in pictures and text. To find out this was the purpose with this investigation.The study is made from the theory of stigma, semiotics and from a professional model of the normative theory. The articles about HIV/AIDS were quantitatively analyzed with help of a schedule of codes and we performed a qualitative analysis on several articles, four from 2005 and four from 2007.

Regressionsmodellering av dynamiska råemissioner från statiska mätningar

By using steady-state measurements for predicting emissions under a dynamic drive cycle wouldsave a lot of time and money for the exhaust aftertreatment specialists at Volvo cars. The idea forthis thesis has been to investigate if statistical regression models can be used with good accuracy.Questions included are for example if common operating variables such as engine speed, air-fuelratio etc. is sufficient to predict engine-out emissions over the engine operating range with goodaccuracy. Focus was set on the modelling of warm engine, but also the more complex engineheat-up phase was investigated since it is a great contributor to total emissions. While NOxcouldnot be measured because of malfunctioning measurement equipment, only HC, CO andtemperature at inlet of first catalytic converter has been modelled.

Bolånetakets påverkan på unga vuxna i Halmstad

SAMMANFATTNINGBakgrund och problem: I ett pressmeddelande 2010-07-09 meddelade Finansinspektionen om det nya beslutet att från och med den 1 oktober 2010 införs ett bolånetak på 85 %. Bolånetaket innebär att köpare av villor och bostadsrätter endast får låna upp till 85 % av bostadens värde, vilket medför att handpenningen numera uppgår till 15 %. Anledningen till att bolånetaket infördes var för att motverka att bankerna använder högre belåningsgrader som konkurrensmedel. När låntagarna har för hög skuldsättning blir de sämre rustade för svängningar i ekonomin. Finansinspektionen vill med de nya reglerna begränsa hushållens skulder och skapa skydd för framtiden.

Ett nödvändigt ont: en mottagarstudie av annonsering på Internet

Syfte och frågeställning: Internet har vuxit och dess användningsfrekvens har ökat enormt under den sista delen av 1990-talet fram till idag. Detta har resulterat till att Internet har blivit en central kommunikationskanal för den västerländska befolkningen. För företag och organisationer har Internet även blivit en viktig marknadsföringskanal. Internetannonsering blir ett allt vanligare företeelse och därför ansåg vi det intressant att studera hur de mest frekventa Internetanvändare, i detta fall unga vuxna mellan 20 och 30 års ålder, upplever och uppmärksammar Internetreklam.Teori: Teoridelen börjar med en kort introduktion till ämnet Internetanvändning och Internetreklam som följs av en kort genomgång av reklamforskningens utveckling. Den teoretiska utgångspunkten ligger på mottagarstudier.

<- Föregående sida 57 Nästa sida ->