
Sökresultat:
140 Uppsatser om Rites des passage - Sida 10 av 10
Spårvägar i Höganässtråket : Hållplatsmiljöer och färdvägar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne. Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten, Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Spårvägar i Höganässtråket - Hållplatsmiljöer och färdvägar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en
föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne.
Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett
så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till
befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för
spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns
förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten,
Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad
av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt
genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Hastighetsdämpande åtgärder längs genomfarter i Stockholms län: alternativa åtgärder istället för väggupp
Runt om i Stockholms län finns orter med varierande egenskaper vilket gör
dem unika. Gemensamt för många av dem är dock att orterna har en
genomfartstrafik vilken idag håller en hastighet som i många fall
överskrider den skyltade hastigheten. Eftersom det i samtliga orter finns
oskyddade trafikanter som i varierande grad har ett visst anspråk på att
vistas bland fordonstrafiken, måste hastighetsdämpande åtgärder anläggas
längs genomfarterna. Hastigheten i trafiken måste sänkas för att minimera
krockvåldet som uppstår vid en eventuell olycka. En effektiv
hastighetsdämpare är vägguppet vilken dock har den negativa effekten att
komforten för tyngre trafik försämras.
Hastighetsdämpande åtgärder längs genomfarter i Stockholms
län: alternativa åtgärder istället för väggupp
Runt om i Stockholms län finns orter med varierande egenskaper vilket gör dem unika. Gemensamt för många av dem är dock att orterna har en genomfartstrafik vilken idag håller en hastighet som i många fall överskrider den skyltade hastigheten. Eftersom det i samtliga orter finns oskyddade trafikanter som i varierande grad har ett visst anspråk på att vistas bland fordonstrafiken, måste hastighetsdämpande åtgärder anläggas längs genomfarterna. Hastigheten i trafiken måste sänkas för att minimera krockvåldet som uppstår vid en eventuell olycka. En effektiv hastighetsdämpare är vägguppet vilken dock har den negativa effekten att komforten för tyngre trafik försämras.
Trafikplatser med överliggande cirkulationsplats : Faktorer som påverkar trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter
I Sverige används nollvisionen som strategi för att forma ett säkert vägtransportsystem. Nollvisionen innebär att människor inte ska dödas eller skadas i vägtrafiken då det anses oacceptabelt att vägtrafiken kräver människoliv. För att förhindra olyckor vidtas åtgärder, men hänsyn måste tas till att människor gör misstag varför också nollvisionen accepterar olyckor men inte sådana som leder till allvarliga personskador eller död.Trafikplatser med överliggande cirkulationsplats har kommit att bli ett allt vanligare inslag i den byggda miljön då de i regel är mindre utrymmeskrävande än traditionella trafikplatser såsom ruter-, klöver- och trumpetkorsningar. Avsaknaden av analyser huruvida trafikplatser med överliggande cirkulation påverkar trafiksäkerheten är påtaglig. De förekommer vanligen i tätortsmiljö med höga trafikflöden vilket gör att en felaktig utformning skulle kunna få stora konsekvenser.