Sök:

Sökresultat:

11806 Uppsatser om Representation av kvinnor i media - Sida 46 av 788

Spegel, spegel på väggen där: Tv:s presentation av utseendet i de program ungdomar ser på

Denna studie behandlar frågor om media, ideal och ungdomar. Media har stor betydelse i dagens samhälle och förmedlar bilder av utseendet som skapar olika ideal. Ungdomar är mer mottagliga för dessa ideal eftersom de befinner sig i en period i livet när de försöker finna sin egen stil. Syftet med studien var att undersöka hur tv presenterar utseendet i de tv- program som ungdomar tittade på. Vi genomförde en mindre enkätundersökning som visade att ungdomarna såg mest på tv-programmen Idol 2005, Vänner och OC.

Problemet med Sverigedemokraterna : En studie i hur Sverigedemokraterna representeras i två svenska tidningar

The aim of this study was to examine how the political party Sweden Democrats is represented in two Swedish newspapers. The study included a national newspaper and a local newspaper, Aftonbladet and Blekinge Läns Tidning. We studied 35 articles from both papers, from 2005 and from 2009. We analyzed the texts using the linguist Norman Faircloughs (1995) method for discourse analysis. Based on his theories, we created our own model to examine the texts. Our model primarily focused on representation. The study was conducted at a time when Sweden Democrats was given much support in opinion polls and knocked on the door to the Swedish Parliament. The study showed that Sweden Democrats in both newspapers, primarily by descriptions, the choice of interviewees, etc., often are represented as racists.

Utrikesbevakning : ? påverkar media agerandet i internationella kriser?

AbstractTitle: Foreign news coverage. Does the media influence the action in international crises? (Utrikesbevakning. Påverkar media agerandet i internationella kriser?)Number of pages: 39Author: Charlotta AndréssonTutor: Professor Lowe HedmanCourse: Media and Communication Studies CUniversity: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Date of submission: 2007-01-03, autumn term of 2006Purpose/AimThe purpose of the essay is partly to examine if foreign news coverage influence the political agenda setting and the incentives of the public?s willingness to give charity for humanitarian crises.

Fler kvinnor till transportprogrammet

Varför är det så få kvinnliga lastbilsförare? Denna fråga ställde jag mig själv, när jag konstatera att det inte fanns några kvinnliga elever på transportgrenen i den gymnasieskola som jag arbetar på. Vi kanske gör fel på transportskolorna, eftersom inte de kvinnliga eleverna hittar till oss. För att skaffa mig en bild av hur det har gått för andra kvinnor som arbetar inom åkeribranschen, sökte jag hjälp av företaget UVS AB. Ett företag som bl.a.

Stora Enso : Vägen till ett lyckat hållbarhetsarbete

 There is an ongoing reorganization within media industries today as they adapt to new and changing demands - the environment is changing fast and the organizations with it. The development of new technology is contributing to new forms of media distribution in the present media industry. The structure of media organizations is getting flatter and the co-workers are getting a new and bigger role. All this is bringing new challenges for the leaders of the organization. Caught in the middle of these new structures is the middle manager who now is facing different demands from all sides.

Segmentering av kvinnor på teknikmarknaden ? ur ett demografiskt perspektiv

Sammanfattning Titel: Segmentering av kvinnor på teknikmarknaden? ur ett demografiskt perspektiv Seminarium: Tisdagen den 16 januari 2007 Kurs: FEK 582 Författare: Lina Hansson, Elisabeth Johnsson, Helene Kenton-Russ Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson Sökord: Segmentering, Kvinnor, Teknikmarknaden, Demografi, Marknadsföring Syfte: I denna uppsats syftar vi till att undersöka hur den kvinnliga målgruppen på teknikmarknaden kan segmenteras. Utifrån en demografisk segmentering vill vi kunna ge en indikation till elektronikbutikerna på vilken marknadsföring de bör använda. Detta för att försöka hitta ett effektivt sätt att nå ut till den ökande kvinnliga målgruppen..Metod: Vi har använt oss av en kvantitativ metod vilket innebär att vi genomfört en enkätundersökning på 153 kvinnor. Slutdiskussion: Vi har i slutdiskussionen kommit fram till att den indikation vi vill ge aktörerna på teknikmarknaden är att dess kvinnomålgrupp är i behov av en segmentering.

Kvalitet och jämställdhet : En undersökning av kvalitetsbegreppets definition och dess relation till jämställdhet mellan könen inom bildkonsten

Quality is a vague concept, it seems to be about a ?gut feeling? but is used as if it were a concrete property. This paper examines the defenition of the concept of quality, the relation between quality and gender equality and also what the representation between the genders in exhibitions, purchases and donations looks like in this day. As method for this paper text analysis, with searchlight on the two parameters of quality and equality, have been used on documents that provide a historical and a cultural policy perspective. The main part of the paper is an analysis of the visual arts on Värmlands museum, Kristinehamns konstmuseum and Rackstadmuseet.In the discussion of the paper, chapter 5, the result of the research is presented.

Den som inget frågar, får inget veta : Sjuksköterskors professionella möte med våldsutsatta kvinnor

Våld mot kvinnor är ett stort problem i dagens samhälle. Våldet har stora effekter på kvinnors hälsa och sjukvården har ett optimalt läge i att upptäcka och hjälpa kvinnorna ur våldssituationen. Sjuksköterskan är ofta den första inom vården som möter kvinnorna. Möten med våldsutsatta kvinnor omges av utmaningar för sjuksköterskan både på ett professionellt och personligt plan. Syftet med studien var att belysa bemötande och omhändertagande av våldsutsatta kvinnor ur ett sjuksköterskeperspektiv.

Vad får det lov att vara: en bok eller ett tv-spel? En studie om folkbibliotekens inköp av medier.

The purpose of this Master`s thesis is to examine if the pur-chase of media in public libraries reflects the library's role in society. Two questions have been posed: ? What view of public library's role in society is reflected in the purchase of media? ? What principles guide the selection of media in public li-braries in Sweden? In order to investigate these questions, we used a question-naire that we sent out to a sample of 120 public libraries in Sweden. The analysis is based on a theory of three ap-proaches to the role of the library developed by Douglas Raber. The three approaches are the conservative approach, the populist approach and the social approach.


Tolvstegsmodellen : en studie om en tolvstegsbaserad behandlingsinstitution för kvinnor med missbruksproblematik

Föreliggande studie redogör för en undersökning av en behandlingsinstitution för kvinnor med missbruksproblematik. Behandlingsinstitutionen tillämpar tolvstegsmodellen som en behandlingsmetod. Syftet med studien är att undersöka klienters åsikter och synpunkter kring tolvstegsmodellen. Arbetet har vidare som syfte att redogöra för eventuella påverkan klienter i inlednings- och slutskedet av behandlingen upplever att behandlingen på behandlingsinstitutionen har/haft på dem. Metoden jag valde var kvalitativaforskningsintervjuer.Jag har valt att analysera intervjuerna utifrån symbolisk interaktionism.

Unga kvinnors upplevelser av en abort efter graviditetsvecka 12

Att avbryta en graviditet efter vecka 12 ger upphov till olika svåra känslor hos unga kvinnor. Syftet med denna studie var att beskriva unga kvinnors upplevelser av abort efter graviditetsvecka 12. Datainsamlingen gjordes genom att sex unga kvinnor intervjuades efter deras abort. Med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys analyserades materialet. Analysen resulterade i fyra huvudkategorier: att överväga och acceptera beslutet, att vara i behov av stöd och information, att inte förstå vad abortprocessen innebär samt att få minnen för livet.

Konsten att kommunicera med medborgarna genom media. En studie om kommunpolitikers uppfattning om förhållandet till lokaltidningen i Linköping och Motala

Media har en central maktposition i dagens samhälleliga kommunikationsprocess, vilket har fått allt större betydelse i takt med att medborgarnas intresse för partipolitik har minskat. Allt färre medborgare ansluter sig till ett politiskt parti och flertalet medborgare får sin huvudsakliga information genom media. Under de senaste decennierna har kommunerna laborerat med olika lösningar och organisationsmodeller för att effektivisera verksamheten, spara pengar och öka medborgarnas inflytande. Denna utveckling har resulterat i ett ökat behov för politikerna att föra en dialog med medborgarna och få stöd för beslut och prioriteringar. Studien behandlar hur kommunpolitiker hanterar situationen med ett dominerande media, d.v.s.

Uba?tar pa? djupdyk i svensk media : En kvalitativ textanalys av framsta?llningen av uba?tskra?nkningen i Stockholms ska?rga?rd a?r 2014 i svensk media.

The 17th October 2014 the Swedish Armed Forces (SwAF) introduced an intelligence operation in Stockholm archipelago after receiving credible observations regarding illegal underwater activities. Following the data collection and associated analysis it could be stated with certainty that a foreign submarine had violated the Swedish territorial waters. Media depend on SwAF to provide them with accurate information due to the confidentiality in these matters and the general area of investigation is therefore how the actions of the Swedish Armed Forces, in the submarine incident 2014, were portrayed in the Swedish media. Newspapers and blogs of defense policy represent the media and the thesis is based on the theories constructed by Graham Allison, the rational actor, organizational behavior and governmental politics. Furthermore, it is relevant to examine if there are any similarities or differences in how the submarine incident is illustrated, and what may be the reason for any possible occurrences.

Legitimitet genom jämställdhet : En fallstudie om den institutionaliserade jämställdheten som legitimitetsskapande faktor

I dagens Europa är stora löneskillnader mellan kvinnor och män samt låg representation av kvinnor på höga befattningar fortfarande ett stort problem. Mot bakgrund av detta har EU framlagt ett lagförslag om kvotering till börsbolagens styrelser. Debatten om jämställdhet är livlig och högaktuell. Parallellt med detta agerar näringslivet i en kamp om kompetensen där jämställdhet anses vara en viktig komponent för att vara en attraktiv arbetsgivare. Då studien antar ett nyinstitutionellt perspektiv har antagandet varit att organisationerna anpassar sig till omgivande krav för att vinna social legitimitet och således att jämställdhet är en viktig legitimitetsskapande faktor i denna process.

<- Föregående sida 46 Nästa sida ->