Sök:

Sökresultat:

110 Uppsatser om Religionsämne - Sida 8 av 8

Den dialogiske Kristus : Ledarskap i spÀnningsfÀltet mellan kristen partikulÀr tillhörighet och religionsöverskridande dialog i Burma 2013

Denna studie behandlar de fyra böckerna Brott och straff av Fjodor Dostojevskij, KrĂ„kflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar alla tre skrivna av Jerker Eriksson och HĂ„kan Axlander- Sundquist. Jag utför en illustrativ komparativ analys av mördarnas psyke och böckernas struktur samt undersöker det didaktiska vĂ€rdet av att göra denna studie.Genom att psykologiskt analysera böckernas mördare har jag kunnat göra en psykologisk profil till de fyra. Raskolnikov som Ă€r dubbelmördare i kriminalromanen Brott och straff har en narcissistisk, schizofren lĂ€ggning som beror pĂ„ att hans omedvetna strider med det medvetna om det moraliska i att mörda. Viggo DĂŒrer, den onda mördaren av ett femtiotal barn, som figurerar i trilogin Ă€r klart psykopatisk med en könsidentitetskonflikt. Victoria Bergman, den trasiga förĂ€ldramördaren som Ă€r huvudperson i KrĂ„kflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar lider av dissociativ personlighetsstörning till följd av upprepade övergrepp i barndomen.

[Klistra in populÀrkulturell referens hÀr] : PopulÀrkultur i styrdokument och lÀroböcker för religionskunskapen pÄ gymnasienivÄ

Popular culture is a phenomenon of growing importance in the society today. Children and teenagers are increasingly using popular culture in their everyday life to reflect and answer questions about their identities and the meaning of life. Swedish primary and upper secondary schools are expected to prepare their students for adulthood and to provide them with tools to explain understand and problematize contemporary society. From this perspective it is relevant to question whether the schools achieve this and whether the instruction given there represents the contemporary society. For the purpose of knowing more about how popular culture is perceived and dealt with in the Swedish education system, this study examines how eight textbooks in Religious Education (RE) and the national curriculum for upper secondary school discuss and treat popular culture.  The study focuses on when and in what ways the textbooks mention popular culture and if the curriculum provides any supportive base for including popular culture in religious education.

Hets mot folkgrupp kontra yttrande- och religionsfrihet

Den 1 januari 2003 infördes ?sexuell lÀggning? i lagen om hets mot folkgrupp. Den frÀmsta anledningen till att Àndringen genomfördes var p.g.a. den hetspropaganda som nynazister och andra högerextrema grupper riktade mot homosexuella som grupp. För att ett handlande skall bli straffbart skall ett uttalande eller annat meddelande som sprids hota eller uttrycka missaktning för en folkgrupp eller annan sÄdan grupp av personer med anspelning pÄ bl.a.

Vad har den kristna mystiken att erbjuda nutidsmÀnniskan?

Mitt syfte har varit att skaffa mig grundlÀggande kunskap om vad mystik Àr och vad som kÀnnetecknar mystik erfarenhet. Jag har undersökt mystika riktningar inom hinduismen, judendomen, buddhismen, kristendomen och islam. Tekniker och livshÄllningar som kan leda till mystika erfarenheter har jag ocksÄ tittat nÀrmare pÄ. Min frÄgestÀllning har varit: Vad har den kristna mystiken att erbjuda nutidsmÀnniskan? UtifrÄn min frÄgestÀllning sÄ har jag fördjupat mig inom den kristna mystiken.

MÄngfald i förskolan : Om förskollÀrares yrkesetiska förhÄllningssÀtt, att tillÀmpa ett arbetssÀtt som stödjer alla barns utveckling och lÀrande

 Dahlberg, Hillevi (2013). MÄngfald i förskolan. Om förskollÀrares yrkesetiska förhÄllningssÀtt, att tillÀmpa ett arbetssÀtt som stödjer alla barns utveckling och lÀrande. Examensarbete i didaktik. LÀrarprogrammet.

<- FöregÄende sida