Sök:

Sökresultat:

1663 Uppsatser om Religion i migration - Sida 13 av 111

Migrationen från den amerikanska södern : Bakgrund, orsak och verkan

Jag har valt att skriva om migrationen i USA mellan 1900 och 1950, detta eftersom dessa årtal var då migrationen var som störst och den har också gått till historien som bokstavligt talat just en folkrörelse.Det har pågått en jämn ström av in- och utflyttning från södern men jag tänker fokusera på den migration som skedde mellan 1900 och 1950.Det som är intressant med migrationen är att den förändrade hela USA genom att den visade att svarta kunde förändra genom att förflytta sig eftersom man därigenom började ändra infrastruktuen och maktbalansen..

Gymnasieelevers attityder till religion : En kvantitativ studie om gymnasieelevers attityder till religion och till religionsämnet i skolan

Föreliggande studies övergripande syfte har varit att undersöka vilka attityder gymnasieelever i den svenska skolan har till religionsämnet i skolan och vilka generella attityder de har till andra aspekter av religion och kunskap om religion samt att undersöka vilka samband som råder mellan attityderna. Metoden för genomförandet av studien har varit kvantitativ och tillvägagångssättet för insamling av datamaterial har varit gruppenkäter. Alla gymnasieelever som deltog i studien gick på en och samma mångkulturella skola som var belägen i en av Stockholms förorter. Sammanlagt deltog 84 gymnasieelever i studien. Statistiskprogrammen Excel och SPSS har fungerat som verktyg för att organisera materialet och stapeldiagram, korstabeller och korrelationsanalyser har använts för att analysera och tolka resultatet.

Tro och Vetenskap : Intelligent Design på Newsmill 2010-2012

Syftet med denna uppsats är att analysera debatten som tog plats på hemsida Newsmill åren 2010och 2012 om intelligent design. Fokusen i själva textanalysen är en argumentationsanalys somtillsammans med kritisk diskursanalys skall utröna och förstå den maktförskjutning som går attfinna inom diskursen. Den kritiska diskursanalysen är byggd på Norman Fairclough. Analysen ärordnad kronologiskt och innefattar tjugotre artiklar allt som allt.Fokus i själva analysen ligger i att utröna och förstå hur debattörerna ställer sig till religion ochvetenskap i deras argumentation kring intelligent design. Här går att finna hur religion ofta förs insom begrepp i relation till personers emotionella agerande och överlag blir religion en belastning fördebattörerna.

Högstadieelevers attityd till religionsämnet.

Jag har i denna uppsats försökt med hjälp av en kvantitativ enkätundersökning ge en bild av högstadieelevers attityd till religionsämnet. Enkäten innehåller 14 strukturerade (med fasta svarsalternativ) attitydfrågor kopp-lade till religionskunskap. Uppsatsen innehåller dessutom en översiktlig presentation av religionsämnets ut-veckling under 1900-talet samt en kort genomgång av några böcker och uppsatser som skrivits om elevers at-tityd till religion och religionsämnet. Elevernas svarsresultat visar att religionsämnet inte anses som viktigt. Yngre elever och främst pojkarhar gene-rellt en mer negativ attityd till såväl religionskunskap som religion.

Förromersk religion i Gallien : med utgångspunkt i Caesars De bello Gallico

Thid thesis concerns pre-Roman religion in Gaul, taking as its starting point Caesar's De bello Gallico. Caesar's account of the Gauls and their religious customs is compared with the accounts of Lucan, Pliny the elder and Ammianus Marcellinus. These are also compared to, and contrasted to, the archaeological evidence. There is some discussion of the nature of the common interpretations of this evidence. The concept of 'the Celts' is touched upon, since much of the relevant evidence has, in our time, been thought of as Celtic.

Att (om)tolka det väletablerade : En tematisk litteraturstudie, om hur arvsyndsläran skildras och förnyas hos Jean-Jacques Rousseau och David Hume

This essay focus on Jean-Jacques Rousseau and David Hume and how they in their writings describe the doctrine of the original sin, and what they replace it with. The theoretical framework this essay work form, is Peter. L Bergers theories concerning society and religion as a social construction, were religious systems purpose is to establish order and previewed a meaning for people. From a history point of view religious system and institutions have had a significant role in establish system that will provide people with explanations about the world. In the eighteenth century, during the period in Europe often named as the enlightenment a new sort of criticism took place against religion.

Islam bakom galler Om islam och svensk kriminalvård

The essay is about islam in swedish prisons. Problems and restrictions from the view of muslim inmates, prison imams and the swedish muslim counsil..

Till gudarnas och jordbrukets ära! -mytologins betydelse för antikens jordbruksbefolkning.

Syftet med denna uppsats är att belysa vikten av mytologi som reflekteras ijordbrukarens liv i antikens Grekland. Festivaler, ritualer och antika författares bruk av myter är bara ett fåtal exempel som pekar på hur viktigt det var för antikens jordbruksmänniskor att tro på gudarna.Varför var myter och gudar så viktiga för antikens jordbrukare? Hur framställsdenna ideologi? Vad gjorde dessa människor för att behaga gudarna och vadförväntade sig människorna få i gengäld?För att få svar på dessa frågor kommer jag att framlägga upplysningar från antika författare i kombination med modern litteratur som behandlar både den grekiska jordbrukskulturen och dem grekiska myterna..

Så funkar avdelning C: en kvalitativ undersökning av användbarheten av SAB-systemets religionsavdelning i dagens svenska samhälle

The purpose of this thesis was to find out whether the main class C (religion) in the Swedish classification system Klassifikationssystem för svenska bibliotek is well adapted to classify materials published in or imported to Sweden, and handled by Swedish libraries today. The questions we put to ourselves were:1. How easy to understand, and how useful is the main class C religion today?2. What, in the main class C, is satisfactory?3. What, in the main class C, is inconsistent, anachronistic or incorrect?4. What, in the main class C, is in need of change or renewal?The method that was used was a number of interviews with librarians and cataloguers. We have interviewed eight librarians from six different libraries, of different types, but all with a relatively large collection of religious materials.Though all of our respondents have expressed a feeling that all the major religions deserve equal treatment in the classification system and a similar division of space, after some pondering on the subject, our respondents have agreed that a larger space for Christianity is warranted considering the composition of the current collections and publication. Our respondents have in some cases expressed that there is a lack of instructions as to how the subdivisions of the main class C (religion) is meant to be used.

Mat, gemenskaper & gränser : En etnologisk studie om matens betydelse och potential i migrationen till Sverige

Uppsatsens syfte är att, med hjälp av postkolonial teori belysa matens roll i några personers migration till Sverige. Nio stycken informanter har berättat om sina erfarenheter och minnen av hemlandets mat och maten i Sverige och på olika sätt diskuterat sin personliga och kollektiva utveckling ur ett matperspektiv. Resultatet visar att mat spelar en viktig roll för gemenskaps- och tillhörighetskänslan i sociala situationer samt att informanterna ibland upplever att de hamnar mellan två kulturella gemenskaper, ett slags ?third space? med möjlighet att föra dessa närmare varandra med hjälp av hybridisering. Mat blir då ett konkret sätt att både se och upptäcka den utvecklingen men också någonting att bygga nya gemenskaper runt..

Vem är samen? : En läromedelsanalys av hur samisk kultur och identitet presenteras i Undervisningsmaterial i historia och religion

The aim of this essay is to study how the Sami are presented in four textbooks about religion and history that are used in the schools of the majority culture of Sweden today and one book of ideas asto how a textbook could look like from a Sami's perspective. Its aim is not only to study how the Sami are presented but also to discuss how students who read these books could interpret what it means to be a Sami and what their culture is about. It is also meant to discuss how the Sami identitycould be formed. In order to be able to discuss this the essay uses three different kinds of theories about identity and culture. The analysis showed that there is little information about Sami culture, identity, religion and historypresented in the four textbooks used in schools of the majority culture and that these books seem to want students to think that the Sami are troublemakers but are and should be assimilated into the majority culture..

Berätta vad du lärde dig! : barns tankar om kunskap generellt samt specifikt inom historia och religion

Syftet med mitt arbete var att öka min förståelse för hur barn tänker kring kunskapsbegreppet generellt samt specifikt inom historia och religion.Jag läste litteratur i ämnet för att ge en bakgrund till hur forskningen sett och ser på kunskap och inlärning. Martons m.fl. "Inlärning och omvärldsuppfattning" samt Pramlings "Barn och inlärning" har varit till stor hjälp. En viktig del i arbetet har även Pramlings metodbok för barnintervjuer haft. Jag har intervjuat åtta barn i en årskurs fyra om vad de uppfattat att de lärt sig generellt och specifikt på lågstadiet och jag har via enkät bett fyra lågstadielärare svara på frågor om vad de tar upp inom ämnena historia och religion samt vilka mål de har med sin undervisning däri.Med detta material som grund fann jag att det i denna grupp fanns en tydlig tendens att det som barnen i första hand uppfattar som kunskap var det som vi betecknar som grundläggande färdigheter inom matematik och svenska.

Migration of a very large database with Swedish demographic data, using Microsoft SQL Server

SMC is in the process of developing a micro simulation model. The existing micro simulation model developed at Cornell University for US data, CorSim, is one of the fundamental parts for the new micro simulation at SMC. To develop the Swedish model, Swedish data on all individuals in Sweden during 11 years are also available. These data are organized in a database. This paper describes the process of rebuilding the database to a more useful structure.

I andra hand en studie av attraktiviteten hos boenden med hållbarhetsanspråk

There is an irregularity in the interregional migration in Sweden. An increasing proportion ofthe population is drawn to the metropolitan areas, which creates problems for the smallermunicipalities and towns when their population declines. At the same time, our whole societyis faced with a great challenge: we need to redirect towards a sustainable development, wherethe environmental issues are discussed and dealt with to secure that all present and futuregenerations are given equal opportunities to live a good life.The aim of this study is to, focusing mainly on the environmental dimension of thesustainability concept, examine the attractivity of housing with sustainability claims. Toanswer this, three research questions were used:? Was the migration motive to reduce their environmental impact a part of the decision tomove, among migrants who had moved to housing with sustainability claims?? If the motive was a part of the decision, how much impact did it have compared to othermigration motives?? Which factors in housing aiming at sustainability are considered important by peopleliving in housing with sustainability claims?The research questions have been answered using quantitative data, gained in the form of selfadministeredquestionnaires which were distributed in four different residential areas withsustainability claims in the county of Västra Götaland, Sweden.

Likabehandling i grundskolans läromedel: En kvantitativ studie av läroböcker i engelska för år 9

Syftet med denna uppsats är att studera hur utvalda läroböcker i engelska för grundskolan uppfyller läroplanens krav på jämställdhet och likabehandling samt hur förekomsten är av respektive kön, av människor med olika utländsk bakgrund, sexuell läggning, religion eller med funktionshinder. För att undersöka detta utfördes en kvantitativ granskning av fyra läroböcker i engelska för år 9, där såväl bild som text granskades. Resultatet visar att den värdegrund som skolan ska förmedla enligt gällande styrdokument inte kommer att förmedlas enbart genom läromedlen. Religion, sexuell läggning eller funktionshinder omnämns knappast överhuvudtaget och det finns en tydligt manlig dominans i illustrationer och bilder..

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->