
Sökresultat:
861 Uppsatser om Regional utvecklingsstrategi - Sida 10 av 58
Infektiösa ledproblem i ekologisk och konventionell grisproduktion
We live in an exciting society, characterized by continuous changes and challenges. The effects of the globalization are widespread. The continuous flow of people, capital and goods follows in the wake of advances in communications, transport and information technology, resulting in a changed situation for different stakeholders in the society. This situation leads to increased cooperation and exchange, but also increased competition. The primary means of collecting empirical data for this study was interviews and a document study.
Region Skåne - nätverk utan koppling
I have studied how human networks can affect decision-making and different constellations. The primary purpose is to clarify the possibility to affect the decision to move the infrastructure investments from Region Skåne to Region Västra Götaland. The study starts at the EU-level and continues to the Government and on to the region. Region Skåne is studied especially since it was from there the infrastructure investments were moved.The conclusion is that there is no specific representation in the government that represents regional topics, in spite of the fact that almost 30% of the members of the Parliament come from these regions. There is no discussion between the members that could be considered a networking-activity beneficial for the regions.
Efterfrågan på kollektiva persontransporter -en studie av lokal och regional kollektivtrafik med fokus på Linköpings tätort
Uppsatsens syfte är att öka kunskapen om de faktorer som bestämmer efterfrågan på lokal och regional kollektivtrafik. För att uppfylla syftet estimeras efterfrågemodeller med hjälp av data från Linköpings tätortstrafik och Sveriges länstrafikbolag. Modellerna formuleras med utgångspunkt från ekonomisk teori och tidigare studier innom området. Bland annat konstateras att resenärens tid är en viktig produktionsfaktor vid produktion av transporttjänster. I modellerna som formuleras förklaras resandet med den monetära avgiften för en resa, realinkomst, bilinnehav per person, petroleumpris och utbudskilometer per innevånare.
Utgör miljöförekomsten av diklofenak och ibuprofen en risk för vattenlevande organismer?
I Sverige är kommunerna ansvariga för planeringen genom det kommunala planmonopolet. I och med att människor blir allt mer rörliga suddas gränserna också ut allt mer. Kommunerna tvingas ändra sina rutiner och se på exempel, för att lära sig hur planeringen över gränser går till. Flera faktorer och aktörer på lokal, regional, och nationell nivå påverkar hur den regionala planeringen ser ut.I landskapssammanhang är det en nödvändighet att planera över gränser, och efterfrågan av planeringsstrategier över gränser väcker behovet av större regioner, där gemensamma strategier kan ange ramarna.Genom studier av litteratur som tar upp exempel på regionalplanering i olika skalor och definitioner av aktörer och begrepp, ges i den här uppsatsen en bild avhur regional planering fungerar idag. Litteraturen är hämtad från EU?parlament, Sveriges Regering och Riksdag samt både statliga verk och andra organisationer som beskriver sina och andras roller inom planering som försiggår över gränserna..
Kvinnor som är entreprenörer Bestämningsfaktorer och regional variation
The proportion of women entrepreneurs in Sweden is, as in many countries, smaller than the proportion of men entrepreneurs. Sweden has therefore created political measures with the ambition to increase women entrepreneurship. However, knowledge about the determinants of women entrepreneurship is needed in order to enable the promotion of it and, at the same time one can question the treatment of women entrepreneurs as a homogenous group. The purpose of this thesis is to investigate the determinants of women entrepreneurship and whether these determinants fluctuate regionally. If this proves to be the case, a more spatial/individual approach should be used, when creating measures to promote entrepreneurship.
Främmande kulturer : En undersökning om hur Handelsbanken förbereder sina expatriaterinom interkulturell kommnunikation
Every plan and program decided on by an authority or municipality, where the environmental impact can be considerable, must be environmentally assessed according to Environmental Code, the Planning and Building Act (PBA) and the Regulation on Environmental Impact Assessment.The purpose of this study is to examine the Environmental Impact Assessment (EIA) for The Region Development Plan for the Stockholm Region, RUFS 2010. The plan was approved by at that time the Regional Planning Office (Regionplanekontoret), which procured the process by consultants. RUFS 2010 includes two merged plans ie. a regional Development Plan (RUP) and the Regional Spatial Plan for Stockholm. It was necessary to establish an environmental assessment of RUP, but not for the regional plan.
Externhandel och mellankommunalt/regionalt samarbete utifrån ett hållbarhetsperspektiv med fokus på delregionen Södertörn
In Sweden according to the planning and building Act municipalities have planning monopoly. The question about shopping centres in the outskirts of cities is a regional issue, because they attract customers from a large area. Municipalities often find it hard to assert themselves against large commercial companies when it comes to their establishing new retail outlets on the outskirts of cities. Without a regional co-operation there is a risk that municipalities can be played up against one another, so that more and more companies are given permits without the municipalities having taken the strategic consideration necessary for a long term sustainable development. The focus in this work is on four municipalities in the Södertörn region (Södertälje, Botkyrka, Huddinge and Nynäshamn).
Regional Integration i Afrika - En analys av COMESA:s handelseffekter
This study examines regional integration in Africa with a focus on the Common Market for Eastern and Southern Africa, COMESA. COMESA, with roots that go back to the beginning of the 1980?s, is one of the largest and most diverse areas for regional integration in Africa and has currently 19 member countries. The goal of the COMESA co-operation is to become a fully integrated area by the year 2025 that will merge into the African Union (AU). AU will then, in turn, create a fully integrated African continent in a not too far away future.
Regional Utveckling, för Vem? : - en studie om hur inkluderande tillväxt kan arbetas in i det regionala utvecklingen i Värmland
Inom den regionala utvecklingen har ekonomisk tillväxt fått en allt större roll, fler och flerregioner arbetar efter att sträva en så hög ekonomiskt tillväxt som möjligt. Men i och meddetta så skapas en geografiskt differentierad utveckling där de områden som genererar tillväxtanses har starka utvecklingsmöjligheter medan de områden som inte alls genererar likamycket riskerar att hamna efter och bli outvecklade. Detta är något som kan ses i Värmlanddär Karlstadsregionen utvecklas medan de svagare delarna av länet, så somlandsbygdsområdena inte alls har lika stort fokus på sig inom det regionalautvecklingsarbetet. En lösning på detta kan vara att arbeta fram en inkluderande tillväxt därdet inte bara handlar om de ekonomiska värden utan även inkluderar sociala faktorer.Syftet med min studie är därför att lyfta fram och belysa frågor som rör inkluderande tillväxtpå regional nivå med Värmland som fallstudie. Syftet är även att undersöka hur en merinkluderad tillväxt kan arbetas in den regionala kontexten, samt se hur det regionalaperspektivet och utvecklingsarbetet i Värmland kan påverkas av detta.
Sparbankernas vara eller icke vara - En kvantitativ studie av sparbankernas bidrag till attraktivitet, företagande och regional tillväxt i de kommuner de verkar i.
This thesis investigates the 200 year old phenomena of savings banks and if they increase the economic growth (GDP) in the local region they act in. That is being done by testing three hypotheses; the savings banks increase the attractiveness of the region they act in; the savings banks increase the entrepreneurship in the region they act in; and the savings banks increase the economic growth in region they act in. This quantitative cross-sectional study with data from the year 2010, finds that the savings banks increase the attractiveness of the local region, most likely through the efforts and financials they put into different local projects. A positive result is also found for increased entrepreneurship in the regions that have a local savings bank. The result is explained by the savings banks relationship lending, which increase the likeliness for a company to get the credit they need to start and develop.
Framtida regional indelning
Den svenska länsindelningen härstammar från 1600-talet och få förändringar har skett sedan dess, trots att debatten varit häftig. Krav på förändringar av länsindelningarna har ofta ställts, ofta med anspråk på att göra dessa större. Ett stort antal statliga utredningar har under årens lopp behandlat frågan. Jag har i denna uppsats undersökt fem statliga utredningar under 1990- och 2000-talet, dels utifrån vilka förslag man kommit med, dels hur medborgarnas möjlighet till effektivt beslutsfattande och systemens kapacitet att tillgodose medborgarnas önskemål har behandlats i utredningarna. Med hjälp av Robert A.
Ett lyckat miljömålsarbete: En studie av vad tjänstemän på regional och lokal nivå tycker är viktigt i arbetet med de femton miljökvalitetsmålen
Studien ger en bild av hur tjänstemän på regional och lokal nivå ser på miljömålsarbetet. Syftet med studien har varit att skapa en förståelse för hur tjänstemän, som aktivt arbetar med miljömålen på en länsstyrelse och en kommun, uppfattar miljömålsarbetet och vilka faktorer som de anser är viktiga för ett lyckat miljömålsarbete. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med sju tjänstemän från en länsstyrelse och en kommun. Fokus har legat på de intervjuade tjänstemännens syn på åtgärdsarbetet på den egna myndigheten. De problem som verkar vara mest centrala för intervjupersonerna i miljömålsarbetet är resursbrist, att det saknas politisk förankring, att inte tillräckligt många olika aktörer är delaktiga i arbetet, att det är ett brett område och att det är svårt att integrera miljömålen i myndigheternas ordinarie verksamhet.
Biståndspolitikens förvaltningsteori - En fallstudie i implementeringen av Parisdeklarationen i Moçambique
Den biståndspolitiska världen är oerhört komplex och inte tillräckligt ifrågasatt.De centrala aktörerna som har makten i utvecklingen av biståndsdiskursen harhaft en övertro på sig själva. Framförallt har det rått en omedvetenhet och en bristpå engagemang i frågor som gäller den framtida utvecklingen ibiståndsmottagande länder. Det är ytterst viktigt att lyfta fram hurutvecklingsländer har exploatera's och utnyttjat's av västvärlden samt den oviljasom har funnit's att sopa ihop skärvorna av det som krossat's. Även omovanstående problematik i vis's mån existerar än idag, har det internationellagivarsamfundet enat's om en utveckling som tendera att leda biståndspolitiken irätt riktning.I Moçambique har en ny utvecklingsstrategi inom bistånd och korruption tagitform. Parisdeklarationen och FN:'s korruptionskonvention utgör tillsamman's medOECD och det internationella givarsamfundet den kraft som skall mobiliseralandet till ekonomisk självständighet.
Det queera kulturarvet Kulturarvssektorns arbete med inkludering av hbtqi-personer
Since 1979 when homosexuality no longer was classified as an illness the Swedish authorities have been working on increasing the LGBTQ community?s rights and living conditions. How is this work reflected within the Cultural heritage sector, especially since the adoption of Agenda 2030.
The purpose and goal of this study is to examine whether the cultural heritage sector actively works to include the LGBTQ perspective in their preservation work by using a quantitative method. Through a document analysis and a survey, it examines this on a national, regional and local level within ?sterg?tland county and its 13 municipalities.
The study shows that at a national level there are no specific strategies for working inclusively with an LGBTQ perspective in cultural heritage, however, there is almost always a general level where concepts such as equality, gender equality, inclusion and intersectionality are mentioned.
Sveriges säkerhetspolitiska rollval : förändring och anpassningEtt regionalt säkerhetsperspektiv
Uppsatsen har syftat till att belysa Sveriges närområde ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv och samtidigt finna faktorer som påverkat Sveriges säkerhetspolitiska rollval. Vidare ämnade uppsatsen att förklara, det vill säga hitta orsaksförklaringar till varför den säkerhetspolitiska miljön i Sveriges närområde ser ut som den gör. Då uppsatsen är att se som teorikonsumerande har svaren sökts genom vald teori som utgår från en regional säkerhetspolitisk analys. Vidare har även ansatser gjort ur Nils Andréns säkerhetspolitiska struktur. De teoretiska ansatserna har sedan använts som analysmodell där fyra nivåer har applicerats på empirin.