Sökresultat:
2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 26 av 183
Makt att handla : En undersökning om kvinnliga folkhögskolerektorers positionsmakt och handlingsutrymme
I den hÀr uppsatsen sammanfattar jag de lÀrdomar jag fick av att skapa och framstÀlla ett verk för fyra sÄngare och tvÄ dansare. Verket, Siempre  perdue, ingick i mitt konstnÀrliga projekt under mitt sista Är pÄ programmet för musiklÀrare med profil rytmik. Jag hade förkunskaper inom komposition, rytmik och viss koreografi, men att sammanstÀlla dessa och ge dom lika vÀrde i ett verk var för mig helt nytt. Den hÀr uppsatsen har för mig blivit ett sÀtt att reflektera kring det jag gÄtt igenom och att ringa in det man mÄste tÀnka pÄ om man ska skapa och framföra ett liknande verk. LÀrdomarna handlar bÄde om sjÀlva kompositionen och repetitionerna  och förestÀllningarna.
RegnbÄgsmannen stÀmmer sin lyra : Manusförfattare, skÄdespelare och processledare i arbetslivsrelaterad teater
Denna uppsats inom fÀltet för praktisk kunskap stÀller frÄgan hur manusförfattarens, skÄdespelarens och processledarens praktiska kunskap, inrymda i en och samma person, definieras och renodlas, och ocksÄ hur de glider över i varandra och bidrar till identiteten för yrkesmÀnniskan och privatpersonen som hÀrbÀrgerar dem. En till synes odramatisk och alldaglig hÀndelse vid utförandet av ett teateruppdrag med ett efterföljande interaktivt seminarium vÀcker reaktioner hos yrkesrollerna. Uppsatsen vill i essÀns form och utifrÄn ett förstapersonsperspektiv pÄ reaktionerna reflektera över bevekelsegrunder för och mÄl med yrkesutövandet som manusförfattare, skÄdespelare och processledare i uppdragsbaserad, arbetslivsrelaterad teater. Uppsatsens resonemang nÀrmar sig frihet som drivkraft för bÄde yrkesrollerna och personen bakom dem..
Stöd för orderprocesser i affÀrssystem : En fallstudie pÄ Adixen Sensistor AB
Organisationer och företag vÀxer idag allt mer och söker sig till nya marknader. Möjligheterna ökar i takt med den nya tekniken som erbjuds. Att nÄ en större marknad och kunna hantera större informationsmÀngder Àr tvÄ orsaker till att mÄnga företag investerat i ny teknik. Möjligheterna som affÀrssystem erbjuder Àr nÄgot som företag och organisationer blir alltmer medvetna om, fördelarna börjar bli för stora att bortse frÄn. Men utan att ta hÀnsyn till de krav affÀrssystem stÀller pÄ bÄde organisatorisk och verksamhetsnivÄ blir inte resultatet det optimala och affÀrssystemet kan i vissa fall stjÀlpa mer Àn hjÀlpa verksamheten.
HĂ€ndel, Cleopatra och jag : en musikdramatisk tolkning tar form
Fra?n notbild till kropp och intuition. Det uttrycket a?r essensen av detta examensarbete. Jag kommer att beskriva mitt instuderings- och fo?rdjupningsarbete med rollkarakta?ren Cleopatra ur Ha?ndels opera Julius Caesar och tre av hennes arior.Na?r man interpreterar operaarior har man mycket att fo?rha?lla sig till, den egna personliga tolkningen utvecklas och formas i flera steg.
Om det dÀr som inte blev sagt : En kvalitativ studie efter avslutad psykodynamisk psykoterapi
MÄnga mÀnniskor har efter avslutad psykoterapi tankar om densamma. Kanske fanns det Àmnen som inte kom att benÀmnas, eller om de överhuvudtaget benÀmndes kom att göra det i begrÀnsad utstrÀckning. Uppsatsen bygger dels pÄ en empiriskt genomförd undersökning och dels pÄ litteraturstudier. Det Àr en kvalitativ studie med halvstrukturerade frÄgor och meningskoncentrering. Fem personer har intervjuats, minst sex mÄnader har gÄtt sedan psykoterapin avslutades.
Systemutveckling med fokus pÄ kreativa processer och lÀrande
Med denna uppsats vill vi (författarna) samla ihop 5 Är av tankar, teorier och
erfarenheter kring systemutveckling och lÀrande. Uppsatsen presenterar 8
projekt som Àr genomförda i Blekinge mellan 1995-1999. Med utgÄngspunkt i
projekten behandlas en utvecklingsprocess för IT-system som Àr baserad pÄ
kreativitet och lÀrande miljöer. SÀrskilt lyfter uupsatsen fram behovet av att
förÀndra processen för att möta slutanvÀndare av program och tjÀnster..
Konflikter i skolan : LÀrares syn pÄ elevkonflikter
I lÀraryrket Àr det viktigt att kunna hantera konflikter. I Skollagen kan man lÀsa att den som verkar inom skolan aktivt ska motverka alla former av krÀnkande behandling. DÀrför Àr det övergripande syftet med denna rapport att undersöka hur lÀrare möter och ser pÄ en konflikt. Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie som visar att lÀrare ser pÄ konflikter pÄ olika sÀtt och detta resulterar i olikheter vid bemötandet av konflikter. MÄnga av respondenterna ser konflikterna som nÄgot negativt medan nÄgra ser det som en möjlighet till utveckling.
Individualiserad och individuell matematikundervisning - begrepp att reflektera kring
Syftet med vÄrt arbete Àr att ta reda pÄ vad begreppen individualiserad resp.individuell matematikundervisning betyder för olika lÀrare. Vi Àr ocksÄ intresserade av att fÄ veta i hur stor utstrÀckning de individualiserar sin undervisning, om de Àr nöjda med detta och om graden av individualisering skiljer sig Ät mellan de olika Ärskurserna.För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi gjort en enkÀtundersökning med lÀrare frÄn olika Ärskurser dÀr vi stÀllt frÄgor som Àr relaterade till vÄrt syfte.Resultatet visar att de flesta lÀrare har en klar bild av vad individualisering betyder. Det visar sig ocksÄ att det finns ett stort intresse och en stor vilja att arbeta med individualisering av matematik trots att det ofta föreligger olika hinder, sÄsom tidsbrist och kunskap..
Framtagning av en materialmatris för en textil cykelhjÀlm
Uppsatsen bygger pÄ att undersöka vilka material samt processer som Àr lÀmpliga att anvÀnda i framtagning av en materialmatris för en textil cykelhjÀlm. Uppsatsen Àmnar till att presentera en materialsammansÀttning, som dels uppfyller de tekniska krav som stÀlls pÄ cykelhjÀlmar samt med sin utformning locka en medveten konsument. Den medvetna kunden Àr intresserad av nya tekniska innovationer, Àr mÄn om sÀkerhet och hÀlsa samt intresserar sig för fÀrg och form..
MÀtning och styrning av tillverkningsprocessen : en studie av större tillverkande företags mÀtning och styrning av tillverkningsprocessen
Problemdiskussion:NÀr ett företag arbetar med processer kommer deras processer att generera information om hur vÀl den tillfredsstÀller deras kunder. Med hjÀlp av den informationen gÄr det att förbÀttra processen. Problemet Àr ofta att företag antingen mÀter fel information eller att det tar för lÄng tid innan informationen har sammanstÀllts. Dessa förutsÀttningar behöver identifieras och analyseras. Det som bör mÀtas ska vara processorienterat för att pÄ sÄ sÀtt Ästadkomma lÀmpliga mÄl som underlag för att stödja och styra verksamheten i önskad riktning.
PrestationsmÀtning förlogistikhantering : Utveckling av ett processpecifiktprestationsmÀtningssystem
Detta     examensarbete     fokuserar     pÄ     prestationsmÀtning     inom     logistik,     och     ett prestationsmÀtningssystem (PM-system) har utvecklats för byggmaterialföretaget Nacka TrÀ & Byggvaror Sven Gustafsson AB. Studien tog avstamp i att företagets ledning efterlyste att distributionsverksamheten analyserades utifrÄn ett tids- och kostnadsperspektiv, för att utvÀrdera hur de fraktkostnader som Àr kopplade till distributionen av byggmaterial kan sÀnkas. Företaget har till följd av sin breda kundbas? privatkonsumenter, mindre byggfirmor och stora entreprenadbolag ? utvecklat komplicerade materialflöden och har lÄg effektivitet i varuhanteringen pÄ anlÀggningen och utleverans av varor.Syftet med PM-systemet Àr dels att ÄtgÀrda de problem som i dagslÀget existerar pÄ en operationell nivÄ av distributionsverksamheten som sker pÄ företagets anlÀggning Nacka TrÀ, genom framtagning av processpecifika mÄtt som anstÀllda kan anvÀnda för utvÀrdering och kontinuerlig förbÀttring av arbetsprocesser. Under arbetet har en kartlÀggning gjorts genom att intervjua företagets anstÀllda om problem i dagliga processer och vilka aktiviteter de anser att verksamheten ska syssla med för att uppfylla sina erbjudanden till kunder. Detta har sedan anvÀnts som utformningsfaktorer till vilka processer och mÄtt som PM-systemet bör omfatta.
"Kan du inte bara sÀga vad jag ska skriva?" - En undersökning om elevers upplevelser av kortskrivning
VÄrt syfte med denna undersökning Àr att fÄ en inblick i elevernas upplevelser av kortskrivning. Som blivande lÀrare Àr det av intresse för oss att fÄ deras perspektiv pÄ detta verktygs potential och fÄ en uppfattning om vilka positiva och negativa aspekter som eleverna anser att det finns med kortskrivning. Vi har gjort tvÄ undervisningsförsök i tvÄ olika klasser. Eleverna som har deltagit i undersökningen gÄr i Är 7 samt första Äret pÄ gymnasiet. Utöver undervisningsförsöken har vi genomfört observationer, kvalitativa intervjuer samt nÀrlÀst elevernas kortskrivningar.
?Visst fÄr de MVG!?
Denna uppsats handlar om hur nÄgra elever ser pÄ sina högstadielÀrares arbete, nÀr det gÀller utvecklingssamtal, betygskriterier samt möjligheterna att fÄ göra egna reflektioner samt diskutera med lÀrarna. Syftet Àr att studera om lÀrarna gör sÄ som de enligt lÀroplanen ska göra. Uppsatsen innehÄller en genomgÄng av tidigare betygssystem samt det nuvarande systemets för- och nackdelar enligt forskare, lÀrare och skolledare. Sex elever som slutade högstadiet vÄren 2006 har intervjuats om hur de minns att deras lÀrare genomförde utvecklingssamtal, gick igenom betygskriterier samt gav eleverna chans att reflektera över eller diskutera sina prestationer. De gick pÄ en högstadieskola, dÀr lÀrarna under denna tid arbetat mycket aktivt med betyg och bedömning.
Kommunernas rekryteringsprocess : HR i praktiken
Rekryteringsprocessens utformning och utövande Àr helt avgörande för att verksamheten ska kunna fortsÀtta att utvecklas samt nÄ uppsatta mÄl och visioner. Hur arbetsgivare rekryterar pÄ ett professionellt och tillförlitligt sÀtt krÀver kompetens. Organisationer idag har i regel en egen personalavdelning som inriktar sig pÄ att rekrytera nya medarbetare. MÄnga organisationer som anstÀller personer i betydande positioner anvÀnder sig av externa rekryteringsföretag. Rekrytering Àr en omfattande och kostnadskrÀvande process, men att göra rekryteringsprocessen rÀtt frÄn början kan bli förhÄllandevis billigare Àn en felrekrytering.
Reflektera mera: reflektionens uttryck i förskolans
pedagogiska verksamhet
Syftet med studien var att beskriva verksamma förskollÀrares uppfattningar om reflektion i den pedagogiska verksamheten. Reflektion framhÄlls i uppsatsen som en möjlighet till ett riktat och strukturerat fokus och tÀnkande gentemot lÀrande. Den pedagogiska dokumentationen benÀmns som ett gemensamt reflektionsunderlag för att synliggöra, problematisera och kritiskt granska den pedagogiska verksamheten och diskurser i riktning mot barns utveckling och lÀrande. Studien baserades pÄ kvalitativa intervjuer dÀr fem förskollÀrares uppfattningar om reflektion beskrevs utifrÄn tre forskningsfrÄgor. Resultatet visar en allmÀn uppfattning av reflektionen dÀr ett fördjupat lÀrande och kritiskt reflekterande förhÄllningssÀtt kan möjliggöras, men som i dagslÀget befinner sig pÄ en alltför ytlig nivÄ.