Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Redovisningsfunktion - Sida 1 av 1

Outsourcing av Redovisningsfunktionen

Syfte: Syftet med detta examensarbete är att genom en jämförelse mellan det köpande och det säljande företaget belysa vilka faktorer som kan bidra till att outsourcing av Redovisningsfunktionen blir framgångsrikt. Metod: I denna uppsats har vi använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod och ett hermeneutisk synsätt. Detta eftersom vi har gjort några intervjuer och inga data har samlats in som kan göras mätbara. Vår intervjumetod var ostrukturerad då de intervjuade fick chansen att styra hur intervjuerna artade sig och en öppen dialog fördes. En undersökning kan ha olika avsikter, vi använde oss av de beskrivande och förstårliga. Då syftet med examensarbetet gick ut på att belysa vilka faktorer som kan bidra till att outsourcing av Redovisningsfunktionen blir framgångsrik. Resultat & Slutsats: Under uppsatsens gång har vi kommit fram till att vi anser att företag borde outsourca sin Redovisningsfunktion, då företag ska göra det de är bäst på.

Hur märks framgång? En undersökning och utvärdering av Uppsalas samt Umeås varumärken

Syfte: Syftet med detta examensarbete är att genom en jämförelse mellan det köpande och det säljande företaget belysa vilka faktorer som kan bidra till att outsourcing av Redovisningsfunktionen blir framgångsrikt. Metod: I denna uppsats har vi använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod och ett hermeneutisk synsätt. Detta eftersom vi har gjort några intervjuer och inga data har samlats in som kan göras mätbara. Vår intervjumetod var ostrukturerad då de intervjuade fick chansen att styra hur intervjuerna artade sig och en öppen dialog fördes. En undersökning kan ha olika avsikter, vi använde oss av de beskrivande och förstårliga. Då syftet med examensarbetet gick ut på att belysa vilka faktorer som kan bidra till att outsourcing av Redovisningsfunktionen blir framgångsrik. Resultat & Slutsats: Under uppsatsens gång har vi kommit fram till att vi anser att företag borde outsourca sin Redovisningsfunktion, då företag ska göra det de är bäst på.

Kan själv, eller? : En studie om företags outsourcing av dess ekonomiavdelning

I den hårdnande konkurrensen på dagens marknad beslutar stor del av dagens företag att koncentrera sig på sin kärnverksamhet. För att kunna göra detta gör företagen ett övervägande om att producera själv eller att leja någon annan att utföra samma aktivitet. Bland många företag är anledningen till outsourcing en önskan om att uppnå minskade kostnader och en produktivitetsökning. Fördelarna kan även ses ur ett strategiskt perspektiv, då ny kunskap förs in i företaget, vilket kan underlätta genomförandet av förändringar. Genom att lägga ut Redovisningsfunktionen kan företaget koncentrera sig på sin kärnverksamhet.

Outsourcing av redovisningsfunktionen i mindre företag

Outsourcing är ett aktuellt begrepp som nyttjas flitigt i media. Allt fler funktioner blir föremål för outsourcing, företeelsen närmar sig därmed företagens inre verksamhet. Vi ställer oss framförallt frågande till outsourcing av den centrala Redovisningsfunktionen. Hur kan denna funktion med sin närhet till företagets strategiska mål och taktiska beslut läggas ut på extern part? Förutom avgränsningen till Redovisningsfunktionen har vi även valt att undersöka endast mindre företag.

Organiserandet av redovisningsfunktionen : -En studie om motiven i små handelsbolag

Enligt bokföringslagen (1999:1078) är samtliga svenska företag skyldiga att föra bokföring. Vid start av ett företag är därför en av de första frågorna vem som ska sköta den löpande bokföringen. Valet står mellan att sköta bokföringen internt eller att vända sig till en bokföringsbyrå. Vi ämnar kartlägga hur små handelsbolag organiserar sin Redovisningsfunktion och utreda motiven till bolagsägarnas val. Studien berör icke-revisionspliktiga handelsbolag inom Stockholms län.

Komponentavskrivning utifrån två perspektiv i ett petrokemiskt företag

Komponentavskrivning blev aktuellt i samband med att EU valde att följa de standarder som IASB utfärdade. Efter införandet av K3-regelverk för svenska företag kom det att bli ännu mer aktuellt med komponentavskrivning i Sverige.Då tidigare forskning har riktat kritik mot komponentavskrivning, fann vi det intressant att undersöka vilka svårigheter som kan finnas med komponentavskrivning i ett petrokemiskt företag utifrån två olika perspektiv. Med detta som grund valde vi att undersöka vilka svårigheter som fanns utifrån ett redovisningsperspektiv och ett operativt perspektiv samt att undersöka hur interaktionen går till mellan dessa två perspektiv.Den teoretiska referensramen i arbetet innefattar svensk praxis, IAS 16, K3-regelverk, komponentavskrivning, kritik mot komponentavskrivning, Redovisningsfunktionen och operativa verksamheten. Empirin utgörs av intervjuer som är utförda hos det petrokemiska företaget Borealis där vi har undersökt vilka svårigheter som finns med komponentavskrivning i Redovisningsfunktionen samt den operativa verksamheten. Vi har även undersökt hur interaktionen gällande komponentavskrivning ser ut mellan Redovisningsfunktionen och den operativa verksamheten.