
Sökresultat:
8664 Uppsatser om Recruitment Process Outsourcing (RPO) - Sida 19 av 578
Civila logistikåtaganden i Försvarsmakten : möjligheter och problem
Inom näringslivet förekommer det ofta att företag renodlar sin verksamhet för att koncentrera sina resurserpå sin kärnverksamhet. Det har till stor del skett genom att perifera verksamheter som inte gällerkärnverksamhet, eller som kärnverksamheten är beroende av, lagts ut på andra ofta specialiserade företag.Detta har skett genom utkontraktering eller outsourcing. Med Försvarsmaktens (FM) ominriktning ochminskande anslag, kan ett sätt att effektivisera och rationalisera FM, vara att i större utsträckning lägga uttjänster på civila företag, medelst outsourcing eller utkontraktering. Detta kan skapa nya möjligheter, menäven också leda till nya problem. Uppsatsen syftar till att generellt utröna de möjligheter och problem, somcivila logistikåtaganden, kan innebära för FM.
Självrisk vid driftupphandling : En fallstudie om entreprenörens konstnadsansvar, självrisk, vid felavhjälpande underhållsåtgärder
Sedan outsourcing blev vanligare på den svenska marknaden har det även blivit vanligt att i förvaltning upphandla sin drift i konkurrens. I ett mycket tidigt skede uppmärksammandes en problematik med samarbetet mellan beställare och driftentreprenör som innebar att fakturahanteringen mellan parterna var omfattande och tidkrävande. För att bland annat minska administrationen upprättades en självriskmodell som många beställare idag tillämpar i kontrakten, vilken innebär att driftentreprenören ersätter felavhjälpande underhållsåtgärdskostnader upp till ett visst gränsbelopp. Syftet med fallstudien är att undersöka modellens uppbyggnad och tillämpning samtatt analysera vad beställare och entreprenör anser om självriskmodellen.Studien bygger främst på primär insamlad data genom ett antal intervjuer med främst en beställare, Locum samt en sekundär datainsamling i form av en enkätundersökning besvarad av verksamma entreprenörer inom branschen.För att bibehålla det offentliga fastighetsbeståndet och för att se till brukarens bästa måste en förståelse finnas mellan beställare och entreprenör. Den lösningen som idag finns för att upprätthålla kvalité och service i en funktionsupphandling är att använda självriskmodellen. För beställaren fungerar modellen som ett incitament att funktionskraven uppnås och för att minska fakturahanteringen.
Spelar personligheten någon roll? : En studie om personlighetstesters betydelse och funktionen de fyller i en rekryteringsprocess
Det är idag väldigt vanligt att en rekryteringsprocess inkluderar ett personlighetstest som hjälpmedel för att hitta den rätta personen för jobbet. Av denna anledning är det intressant att studera vad för funktion personlighetstester har. Därför har denna studie genomförts i syfte att undersöka vilken betydelse personlighetstester har som verktyg i en rekryteringsprocess, och hur man kan bedöma yrkeskompetensen hos en person med hjälp av ett personlighetstest.För att ta reda på detta har jag använt mig av en kvalitativ metod där sex personer har intervjuats. Samtliga jobbar på samma företag som rekryterare av något slag och använder personlighetstest i deras vardagliga arbete. Resultaten av dessa intervjupersoners utsagor har sedan analyserats utifrån Keens och Ellströms teorier om kompetens.Studiens resultat visar att personlighetstest används olika från rekryterare till rekryterare och att det ibland kan ge väldigt värdefull information om kandidaten som söker jobbet, och ibland kan det även vara helt oanvändbart.
Processen för outsourcing av ekonomifunktionen : En studie om företags samverkan vid outsourcing av ekonomirelaterade funktioner
Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lärare ser på sin pedagogiska förmåga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svårigheter, samt vilka kunskaper lärare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svårigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde använda sig av, samt hur de såg på inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lärarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och åsikter kring forskningsfrågorna. Resultatet visar att möjligheter och svårigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med särskilda behov är en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lärarna är beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lära sig hur de på bästa sätt kan bemöta dessa elever.
Emotionell intelligens : En studie av den dskursiva produktionen av begreppet emotionell intelligens i ett organisationssammanhang
Emotional Intelligence (EI) is a highly used concept in contemporary organizations, especially in the recruitment process or education of employees and managers. The aim of this study was to examine the discursive production of the concept emotional intelligence and how it, linked to an organizational context, is expressed in web-based articles and course homepages. In total 11 texts related to emotional intelligence and organizational contexts were used as the object of study. A three-stage model was used as a method for analysis. The model included a content analysis, argument analysis and a deconstruction analysis in order to expose what was said about emotional intelligence and how it was said.
Avel för hållbarhet och livslängd hos köttdjur
The purpose of this literature study was to investigate the possibilities to improve longevity and stayability of beef cattle with breeding. The breeding goal for beef breeds is to produce animals with high capacity for growth and good feed efficiency. Longevity and sustainability are two important features to include in the breeding goal. If longevity is increased each cow can produce more calves and the number of female calves used for recruitment can be reduced and only the best heifers need to be selected for breeding. The benefits of longer life is that it lowers the costs of recruitment animals, it increases the number of young animals that become available for slaughter, and it increases the proportion of high producing animals in the herds.
Kvinnor som brandmän : En studie om jämställdhet på Gästrike Räddningstjänst
Aim: Preferential treatment and allocation of quotes according to sex are two current concepts due to the increasing demand for equality. One organization that may use preferential treatment is the fire department. This is why we chose it as a starting point for our study. The aim with this essay is to investigate how Gästrike Räddningstjänst can create a more equal organization.Method: We have interviewed eight employees and prepared questions for each one. This represents a qualitative method.
Att måla läppstift på grisen: En fallstudie om den interna interaktionen mellan Inköp och Miljö i arbetet mot hållbar utveckling
During the last years, the importance of sourcing in firms has increased. Globalization, fierce competition and an increased level of outsourcing are common explanations to why firms have highlighted the potential to realize savings and the value creation that the Purchasing department can generate. One trend that follows in parallel with globalization is an increased pressure from society on firms to take responsibility for the impact that its products and services have on the environment. This responsibility creates even more attention as outsourcing involves trade with suppliers in low wage countries, where the level of environmental and social responsibility is not always satisfying. The Purchasing department, the firm?s interface with suppliers should therefore, together with the firm?s Environmental department, play a key role in the firm?s contribution towards sustainable development.
En jämförelse mellan fastighetsförvaltningsföretag, sett ur ett organisationsteoretiskt perspektiv
Syfte: Syftet med arbetet är att beskriva och analysera hur företag organiserar den tekniska förvaltningen då de arbetar med outsourcing och egen regi, för att sedan se om det finns några likheter/skillnader.Metod: Metodvalet för denna uppsats är kvalitativ. Fem intervjuer från tre olika fastighetsförvaltningsföretag ligger till grund för empirin. Litteratur och artiklar inom ämnet fastighetsförvaltning har använts för att närmare kunna titta på den tekniska organisationen.Teori: Teorin tar först upp en helhetsbild av fastighetsförvaltning och går sedan in på regiformerna, organisationen i förvaltningsföretag och till sist olika system företagen kan använda sig av.Empiri: Empirin innefattar tre delar och tar upp företagens regiformer, dess strategier samt organisation.Analys: En jämförelse mellan teorier och den empiriska undersökningen för analysen har gjorts. Detta för att kunna se och jämföra vilka likheter och skillnader företagen har mellan regiformerna.Slutsats: Vi har kommit fram till att det finns vissa likheter och skillnader mellan regiformerna, men även att storleken på företaget påverkar en del aspekter..
Från plats till resmål : Etableringsprocessen
In this thesis we have examined why the establishment process of travel destination is essential for the tour operators and how the process can be influenced by different conditions. The thesis is written from the perspective of the tour operators and with the tour operator Ving as our case study, we have been able to create a picture of how the establishment process of travel destination may look like.We have chosen to deal with some different areas in this thesis that all are important for the creation of a holistic picture of the process. The overall segments listed in this thesis are the process itself, the tourist, marketing, the product creation and demand. By connecting our theoretical framework to the collected empirical data from our case study, we have analyzed the establishment process and drawn our conclusions..
Övergång av verksamhet. Överlåtelsedirektivets tillämplighet vid outsourcing
Näringslivet och arbetsmarknaden har under de senaste årtiondena genomgått en rad förändringar till följd av den globala och teknologiska utvecklingen. Som en konsekvens ställs det idag höga krav på företags förmåga att anpassa sig efter de omvärldsförändringar som hela tiden sker. Många företag kan sägas vara föremål för en ständigt pågående strukturomvandlingsprocess med avsikt att skapa ekonomisk effektivitet, flexibilitet och konkurrenskraft. Omstruktureringar såsom företagsförvärv, sammanslagningar och inte minst outsourcing av verksamhet har således kommit att bli vanliga företeelser bland affärsverksamheter idag. Mot bakgrund av ökade företagskoncentrationer och sammanslagningar mellan större företag på den gemensamma marknaden valde rådet 1977 att införa ett EG-direktiv om överlåtelse av verksamhet, till skydd för arbetstagare i sådana situationer.
Kommunikation med outsourcad funktion
Outsourcing har idag blivit en allt vanligare strategi för större industriföretag att använda sig av som en del av sin verksamhet. En förutsättning för att ett företag ska bli framgångsrikt är att kommunikationen mellan företagets olika avdelningar fungerar väl och då en väsentlig funktion i ett företag outsourcas blir den externa kommunikationen av yttersta vikt.Syftet med den här studien är att undersöka hur ett företag kommunicerar med en outsourcad funktion placerad utomlands samt vilka kommunikationshinder som kan påverka informationsöverföringen mellan företagen. Studien avgränsar sig till väletablerade och stora företag, vilka har sin kärnverksamhet i Stockholm.För att undersöka hur företagen kommunicerar med deras outsourcade funktion genomfördes kvalitativa intervjuer hos åtta företag. En litteraturstudie genomfördes för att stärka eller motsäga data hämtad från intervjuerna.Empirin från intervjuerna visade att både Företag A och Atlas Copco använde sig av e-post och telefon när de kommunicerade med de outsourcade funktionerna. Telefonmöten och regelbundna fysiska möten var också vanligt förekommande.Kommunikationen mellan företaget och dess outsourcade funktion är väldigt viktigt hos företagen och de försöker ständigt förbättra processer och relationer för att underlätta kommunikationen.
Effektivisering av kravspecifikationsprocessen
The goal of this project was to make the requirement process at the Swedish Coastguard more effective. The first step to achieve this was done by locating bottle necks in the process with value stream mapping method. The result of this study showed that the biggest restriction in the requirement process was while examining older requirement documents to understand what elements were suitable for the particular project. This was followed by a study of literature, interviews and theory of Lean Production with the ambition to investigate how the requirement process was handled on other companies and how to improve the process on the Swedish coast guard. This led to a number of potential enhancements of the process which later was evaluated.
Outsourca eller icke outsourca; det är frågan! : ? En kvalitativ studie om de bakomliggande motiven till varför företag väljer att outsourca ekonomihanteringen
SAMMANFATTNINGTitel:Outsourca eller icke outsourca; det är frågan!?En kvalitativ studie om de bakomliggande motiven till varför företag väljer att outsourca ekonomihanteringen Ämne:FöretagsekonomiProgram:TurismprogrammetFörfattare:Jessica Karlsson, Maria Lund och Angelica OlssonHandledare:Thomas KarlssonBakgrund:Under många årtionden har organisationer bestått av fast anställd personal som kontinuerligt utbildats till att bli experter på en specifik arbetsuppgift. Utvecklingen av fenomenet outsourcing bidrog till en ökad möjlighet för företag att istället fokusera sina resurser på kärnverksamheten. Utkontraktering av de delar av en verksamhet som inte hör till kärnkompetensen gör det lättare för företag att på ett flexibelt sätt anpassa sin organisation efter omvärldens föränderliga krav. Ett företags ekonomienhet anses vanligtvis inte vara en kärnfunktion, vilket medför att detta system ofta outsourcas.Syfte:Syftet med denna uppsats är att studera och analysera vilka motiv som ligger till grund för varför företag har sin ekonomifunktion outsourcad.
Demokratins librationspunkt : Om bibliotek på entreprenad i BBL och bis 2005-2011
The aim of this Master´s thesis is to examine the debate in Swedish library press concerning outsourcing of public libraries. The two magazines studied are BBL (Biblioteksbladet) and bis (bibliotek i samhälle). The period of time covered by the selected articles is 2005 to 2011. Although there are still quite few cases of tendering arrangements in Sweden, the question has been raised in the last years by the decision of the Municipality of Nacka (Stockholm) to outsource their public libraries. Another important factor for bringing the question into focus has been the general elections of 2006, which brought an alliance of right-wing parties to power. In this thesis the arguments of the participants are documented and analyzed.