Sök:

Sökresultat:

1702 Uppsatser om Reading disability - Sida 62 av 114

Räknar vi med barnboken? : Ett tillfälle för läraren att prata matematik med förskolebarn utifrån boken Fia och djuren.

Syftet med arbete är att undersöka hur lärare använder sig av barnboken Fia och djuren (Kruusval 2007) för att synliggöra matematik för barn i åldern 5-6 år på förskolan. Vi observerade lärarna i en högläsningssituation, därefter intervjuade vi dem för att få en djupare bild av hur de tänkte kring högläsning och matematik. Resultatet på undersökningen visar att lärarnas kunskaper och erfarenheter kring ämnet matematik har en avgörande betydelse för vilken form av matematik som synliggörs i högläsningen. Resultatet visar också att det är av stor vikt att lärarna utmanar, uppmuntrar, stödjer och samtalar med barnen om den matematik som är både synlig och dold i boken. .

Delaktighet i daglig verksamhet : upplevelsen hos äldrepersoner med utvecklingsstörning

Att ha en utvecklingsstörning leder ofta till svårigheter att utföra dagliga aktiviteter. Detta resulterar i behov av anpassat stöd för att kunna vara delaktig. Personer somhar en utvecklingsstörning blir allt äldre och går inte i pension vid samma ålder somden övriga befolkningen. Därför har den dagliga verksamheten en stor betydelse förderas vardag. Syftet med studien var att undersöka hur äldre personer som har enutvecklingsstörning upplever sin delaktighet i daglig verksamhet.

Alternativa verktyg, tillgänglighet och måluppfyllelse för elever i läs- och skrivsvårigheter : En fallstudie i årskurs 8 och 9

This study investigates how assistive technology tools are used in the classroom by students in reading and writing disabilities in the school years immediately prior to moving to gymnasium. Through observations and interviews with two students and two teachers this study also considers if the use of these tools can lead to increased accessibility and goal fulfilment, and whether these elements are prerequisites for success. The result shows that the students use laptops in the classroom, primarily for writing longer texts, and that in order to be successful, an early start, equipment, time and positive attitudes towards the tools are important. The students use the tools in the classroom, but they have very different feelings about how included they are in the class. The participants see a clear link between the use of assistive technology tools and increased goal fulfilment. .

Varför finns det soffor i biblioteket? Ett rumsligt perspektiv på barnbibliotekslokaler i Sverige.

The purpose of this study is to examine the physical space of children?s libraries in Sweden, and also to see which influences there are in the literature about the same subject. What ideas exist in the literature about the physical room of children?s libraries? We have studied how and if these influences can be seen in a selected number of children?s libraries. Our theoretical perspective is based on Anthony Gidden?s theory of construction.

Läsförberedande arbetsböcker i förskoleklass och skola : Arbetsboken, en ö i havet

Workbooks are used and has been used for a long time in teaching context with younger children. Given that children start grade 1 after one year of preschool, I will in my study examine what type of activities that are presented in textbooks used for teaching younger children in pre-school and school grade 1. The purpose of the study is, through a selection of published skill-training materials investigate its pedagogical basic view related to reading and write form of education in pre-school and school grades 1. In line with the aim of the study and to answer the study questions, a qualitative text analysis and pictures analysis was carried out. The result shows that there are more similarities in content than the forms of the textbooks, there are assumptions about language as well as how images should be interpreted in a right way.

Vårdpersonalens bemötande av patienter med en utvecklingsstörning : Ur patienternas egna, anhörigas och vårdpersonalens perspektiv

Bakgrund: Ungefär en procent av Sveriges befolkning har en utvecklingsstörning. Ett kriterie för att ha en utvecklingsstörning är bland annat ett IQ på 70 eller lägre.  En utvecklingsstörning innebär en nedsättning i de kognitiva funktionerna vilket kan leda till svårigheter med kommunikationen. Bemötandet är ett abstrakt begrepp med olika dimensioner och innefattar bland annat genomförandet av ett samtal.Syfte: Syftet med fördjupningsarbetet var att belysa hur vuxna patienter med en utvecklingsstörning blir bemötta inom vården. Bemötandet beskrivs utifrån patienternas egna, anhörigas och vårdpersonalens perspektiv.Metod: Fördjupningsarbetet är en allmän litteraturstudie genomförd på ett systematiskt sätt. Resultatet är baserat på 12 kvalitativa respektive kvantitativa vetenskapliga artiklar.

Att leva med psykiska funktionshinder och samtidigt missbruk : - en kvalitativ forskningsöversikt om individer inom psykiatrin med dubbeldiagnos

This qualitative research overview consists of the State of knowledge about people with dual diagnosis. The focus is on what Psychiatry reform meant for people with mental disabilities. Author`s ambition has been to consolidate current understanding in the problem area. The purpose of the paper is to make an analysis of the State of knowledge concerning individuals within psychiatry with simultaneously addiction problems. The issues that will be processed are: what it means to live with dual diagnosis, how to coordinate cooperation efforts, and what is the evidence-based mode.

Barn med autismspektrumtillstånd i förskola och skola : Fyra pedagogers erfarenheter och syn på en skola för alla

The purpose of this study is to describe and analyze four educators? views and experiences of working with children with Autism Spectrum Disorders in relation to the concept of "One school for all". Research has shown that a segregating perspective is dominant in the school system, but the education act says that all children have a right to an equal education.My starting point for this study has been the concept of term "One school for all" and the problems that can occur in working with children with Autism Spectrum Disorders. A school for all is a school where all children are welcome and where all children sees as equals regardless of what background or disability they have. This study will be important for newly graduated teachers who are not aware of Autism Spectrum disorders.

Utveckling av Publits widgetshop : Hur Publits widgetshop kan utvecklas med hjälp av Valobox APIer.

I denna rapport så redogör vi för vårt arbete med att ta fram en prototyp till bokföretaget Publit. Vi fick i uppgift av Publit att undersöka möjligheterna för dem att med hjälp av sina egna API:er och API:erna från två andra företag i samma bransch, Valobox och Jellybooks, ta fram en ny produkt eller tjänst. Vi redogör för de olika faserna som vi har gått igenom och de beslut vi tagit angående grafisk design, interaktion och kodning. Resultatet av projektet blev en fungerande prototyp som visar hur Publit med hjälp av Valobox kan skapa en ny funktion till sin widgetshop som gör så att användarna kan provläsa böcker innan de köper dem. .

Livsvärlden i skolpraktiken - är det möjligt : Elevers tankar om Les Misérables

AbstractThe purpose of this article was to examine how students learn French by integrating a multimode way of learning through literature, music, poetry, painting, reading, writing and IT in the classroom, in order to create understanding and motivation regarding the subject, but also a sense of cooperation and sensibility toward each one of the students Individual work. In the study of Victor Hugo?s novel Les Misérables as a tool for learning and deepen understanding about human values, the focus was laid on essentials questions such as the question of good and evil which is the major theme presented in the novel. The results showed that the students developed a vast interest in literature and human condition and made progress in French in both oral and written work but also acquired more knowledge about the French history..

Hjälp i tid : En fallstudie av pedagogers tidiga insatser i åk 1 för att förebygga läs- och skrivsvårigheter

Syftet med fallstudien var att studera hur lärare, speciallärare och specialpedagog beskriver sitt förebyggande och stödjande arbete med att tidigt upptäcka och åtgärda läs- och skrivsvårigheter i åk 1. Vi har genom kvalitativa intervjuer med två lärare, en speciallärare och en specialpedagog fått en ingående bild av hur detta arbete ser ut på två olika stockholmsskolor. Utifrån pedagogernas intervjusvar tycker vi oss kunna säga att teori och praktik stämmer bra överens och mycket av det som vi har läst i litteraturen verkar också praktiseras ute på de två skolor som vi har studerat. Studien har visat att pedagogerna inte använder sig av ?vänta-och- se?- pedagogiken för att barnens läsning ska komma igång av sig självt utan de menar att de arbetar medvetet förebyggande och med tidiga insatser när det gäller barn som ligger i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter.

Verksamheter för hemlösa missbrukare i Lund : viktiga andra?

The purpose of this paper was to study the various organisations that work with drug abusing homeless people in Lund. We have tried to compare the possibilities they have to change the way the homeless people look at themselves. The organisations that we have studied are Aluma, Diakonicentralen, the shelter Piletorp and the social welfare office.The methods used to collect data were interviews with professionals and homeless people as well as reading literature. We have used Ted Goldberg's (docent in social work at the university in Stockholm) theory. He writes that you have to be a significant other to persons with deviant behaviour to be able to help them become a part of the society and to change the way they look at themselves.

Projekt Pedadoggen - Hunden som pedagogisk resurs i en daglig verksamhet

Through this project -?Projekt Pedadoggen?- I have tested dog training as a pedagogical resource at Daily activities. The study was made together with a group of persons with intellectual and neuropsychiatric disabilities, whose daily activities consist of running a day-care centre for dogs. Each participator of the project trained a dog towards a specific goal. This goal was individually formulated by each participator from his or her specific interest.

Att förstå skolans faktatexter i år 9 : En studie om några elevers läsförståelse av obearbetad och bearbetad lärobokstext.

Syftet med vår studie är att, inom skolämnet SO, undersöka huruvida bearbetade lärobokstexter kan underlätta läsförståelsen hos elever i år 9.För att uppnå vårt syfte har vi, i vår undersökning, använt oss av flera forskningsmetoder. Vi har gjort en s.k. triangulering bestående dels av en kvantitativ upprepad mätning och dels en kvalitativ hermeneutisk metod med enkätfrågor. Vårt urval har bestått av 6 elever i år 9 från en 6-9 skola. De deltagande eleverna har ej uppnått godkänd nivå gällande läsförståelse i Nationellt prov i svenska för år 9.Resultatet pekar på att skolans faktatexter kan göras mer tillgängliga för eleverna om texterna bearbetas med olika språkliga faktorer, såsom t.ex.

Humorstilar, Emotionell Perception och Kön ? Vem skrattar mest och vem skrattar sist?

The main aim of this research was to investigate four humour styles, affiliative, self-enhancing, aggressive, and self-defeating humour, and compare these with emotional perception. Forty-eight persons took part in the research, 27 women and 21 men living in the southern part of Sweden. Two humour tests were used: the Humour Scale Questionnaire ? HSQ, with 32 items, and a newly composed video test, assembled after pilot testing from 26 video clips, the Humour Video Questionnaire ? HVQ. To measure perception and interpretation of emotion, the revised version of the ?Reading the Mind in the Eyes? Test was used.

<- Föregående sida 62 Nästa sida ->