
Sökresultat:
1702 Uppsatser om Reading disability - Sida 39 av 114
Bibliotekets tidskrifter och tidskriftsavdelning: En undersökning av högstadielevers läsning i relation till utbudet.
The aim of this masters thesis is to examine the supply of magazines and periodicals for young people at the library. We also examine young peoples reading of magazines and periodicals and compare the librarys selection with what young people read. The main questions of this thesis are: What do young people do at the library on their spare time? What weekly magazines and periodicals do young people read? What range of magazines and periodicals do the city- and the school library have? Where is the department located and how is it designed? What kind of relationship is there between young peoples reading and the selection? To answer these questions we have done an interview with a librarian and a questionnaire among 13-16 year old children. We found that it is not often that young people read their magazines and periodicals at the library.
Svikna löften? : Fem unga män på en anstalt i Sverige och deras upplevelse av sin egen skolgång.
This study is about inmates, who reflect upon their time in school, their experiences of school and how different things have influenced and affect them later in life. The aim with this study is to examine how different kinds of school related issues have affected the inmates in different ways. The aim is also to look at how school can spot in early years, children within the danger zone and provide for those children, so that they can be helped in different ways and so that they can be able to achieve different in life, not to end up becoming criminals later in life.The main questions in this study are:How did the chosen inmates experience their time in school?Can you by looking at research tell that these persons already in their childhood were children within the danger zone?What kind of school related issues could have contributed to a criminal lifestyle later in life?The result of this study shows that all five have been children within the danger zone. In all five cases there have been school related issues that have affected those men.
Platta kontra bok : En undersökning av elevers medieupplevelse av respektive medium
Uppsatsen syfte är att undersöka elevers medieupplevelse av medierna läs- och surfplatta samt tryckt bok, då läsupplevelsen kan påverkas av medieupplevelsen. Frågeställningarna är av didaktiskt karaktär och rör eventuella skillnader mellan medierna, samt de eventuella pedagogiska konsekvenser som följer.I bakgrunden ligger fokus på läsning, språkande och medium. Utgångspunkten är ett historiskt perspektiv som leder fram till nutid, där ett genusperspektiv och ett pedagogiskt perspektiv aktualiseras.Undersökningen bygger på enkäter och intervjuer och rör således tre undersökningsgrupper från två olika skolor. Eleverna som ingår i dessa grupper går på högstadiet eftersom lässtatistik indikerar att det är i högstadieåldern läsningen börjar gå nedåt. Undersökningen koncentreras i enlighet med frågeställningarna på medieupplevelse och läsupplevelse kopplat till främst skola och undervisning.Resultatet visar att en skillnad mellan medieupplevelsen av platta och bok finns.
Från anpassning till norm? : Om tillgänglighet i svensk bygglagstiftning
I detta examensarbete undersöker jag två övergripande frågeställningar gällande fysisk tillgänglighet. Den första frågan rör varför enkelt avhjälpta hinder, det vill säga retroaktiva krav på ökad tillgänglighet, har tillfogats Sveriges bygglagstiftning. Den andra frågan rör hur arbetet med åtgärdandet av de retroaktiva föreskrifterna har utförts i svenska kommuner. Motiven bakom uppkomsten av krav undersöks genom en genomgång av äldre byggregler och handikapputredningar. I undersökningen konstateras att tillgänglighetskrav har funnits i svenska byggregler sedan länge, men att omfattning och formuleringar har varierat.
För gammal för Twilight? Synen på ungdomsböcker och vuxnas Twilight-läsning i ett urval av LibraryThings användarrecensioner.
Using a discourse analytical approach this thesis examines a selection of user reviews concerning Stephenie Meyer?s Young AdultNovel Twilight, published at LibraryThing 2009-07-01 ? 2010-12-31. The aim of the study is to identify and shed light upon the conceptions relating to target audiences distinguishable in the reviews and todiscuss the possible consequences of categorizing fiction by age of theintended reader. In order to accomplish this, the study examines the conveyed images of Young Adult fiction and grown ups? reading of Twilight.The thesis concludes that several discourses regarding Young Adult fiction are distinguishable in the material; some of which concern level, quality, and writing style, others thematic and contentbasedaspects, while one concerns fiction aimed specifically at girls.
Bloggarens val: En studie av lästips på bloggar
The aim of this master thesis is to examine readers? advice in weblogs - frequently modified web pages with a series of archived entries. We have chosen to study a specific kind of entry that contains information about a book of fiction- not for children and young adults - and the bloggers? comments regarding that same book. The entries are published in ten weblogs that all deal with literature and reading.
Hur följs kraven på tillgänglighet vid nybyggande av bostäder? : - En studie av utvalda bostadsprojekt i tre närliggande kommuner
The purpose of this study is to find out how housebuilding meets the demands of availability for people with some sort of disability. The rules and demands of availability are stated in Boverkets byggregler, BBR and the Swedish standard, SS 91 42 21:2006 (publ.5). The projects in this study are compared to the rules and demands of BBR and SS 91 42 21:2006 (publ.5). The rapport studies three different house projects in three different municipalities and the result shows that only three of these nine projects meet the demands of availability for disabled people..
Storboken : en del i ett läsinlärningsprojekt
Det övergripande syftet med arbetet är att undersöka och studera ett läsinlärnings projekt med fokusering på arbetet med storböcker. Med arbetet vill jag få reda på orsaken till att man har startat ett kommunomfattande läsinlärningsprojekt och vad läsinlärningsprojektet innehåller. Syftet är vidare att ta reda på vad storböcker är för något och hur man arbetar med dem. Genom arbetet vill jag hitta ett sätt som både inspirerar mig som lärare och mina kommande elever till att lära sig läsa. Arbetet inleds med en litteraturgenomgång där läsaren får bekanta sig med vad läsning är och med olika begrepp som nämns i resultatdelen.
Implementering av Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) inom kommunal äldre- och handikappomsorg : en deskriptiv studie av åtta kommuners införande och användande av ICF
Abstract:Syfte: Att beskriva hur kommunernas äldre- och handikappomsorg infört och använder sig av ICF.Metod: Semistrukturerade telefonintervjuer med representanter för åtta svenska kommuner. Intervjuerna har transkriberats och analyserats genom kvalitativ innehållsanalys,Resultat: Resultatet redovisas under två teman. Ett tema handlar om hur kommuner infört ICF i kommunernas äldre- och handikappomsorg, med kategorierna införande i journalstruktur och införande av tankemodell. Ett tema handlar om hur kommunerna använder ICF i kommunernas äldre- och handikappomsorg. Kategorierna under det temat är användning i journalstruktur, användning av tankemodell och problem och utvecklingsbehov. Två olika typer av införande och användningssätt av ICF inom kommunernas äldre- och handikappomsorg framkom i studien.
Lässvårigheters påverkan på matematikprestationer
Enligt PISAs undersökning (Skolverket, 20I3) uppvisar svenska elever idag sämre prestationer i läsförståelse och matematik. Många påverkansfaktorer är omdiskuterade men varken lässvårigheter eller matematiksvårigheter har berörts. I relation till detta upprättas en litteraturstudie med syftet att undersöka huruvida lässvårigheter samverkar med matematiksvårigheter och hur det påverkar matematikprestationer. Resultatet av studien visar att lässvårigheter inte alltid påverkar matematiskprestationer. Somliga elever uppvisar svårigheter medan andra inte gör det, dock synliggörs kombinationen läs- och matematiksvårigheter oftare än svårigheterna var för sig.
Upplevelse av delaktighet hos vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Levnadsvillkoren för individer med utvecklingsstörning har under de senaste decennierna förändrats till det bättre. Att känna sig delaktig i sitt liv och ha möjligheten att själv påverka livssituationen är viktigt för dessa människor. Uppsatsförfattaren ville med den här studien undersöka om skillnad finns i hur aspekter av delaktighet uppfattas av två grupper; individer med utvecklingsstörning och personer i deras omgivning. En enkätstudie genomfördes med en omarbetad version av ?The Arc?s Self-Determination Scale? (Wehmeyer, 1995).En rangkorrelation visade på samband mellan vissa frågeområden.
"A Queer Fish" : En Queerläsning av John Galsworthys The Forsyte Saga.
This paper aims to examine the heteronormativity that is present in John Galsworthy?s The Forsyte Saga. This is achieved by performing a queer reading of the text with the help of Swedish Queer theorists Fanny Ambjörnsson and Tiina Rosenberg. I study the norm and how it is enforced by law, society and family. To get a complete image of the heteronormativity I also need to analyze the gender presented in the saga.
OPAC på Internet: möjligheter för sökning på skönlitteratur. En jämförelse mellan en bokhandel på Internet och fem OPACs.
The aim of this master thesis is to investigate how the OPACs Online Public Access Catalogue used by public libraries have adapted the features and possibilities offered by online catalogues, for the purpose of searching for fiction. This is done by comparing five OPACs to Amazon.com, an online bookstore. The questions investigated are: Have the OPACs developed from the principles of the card catalogue and adapted to the features and possibilities offered by online catalogues, when searching for fiction? Can the library catalogue provide the same features as Amazon.com, when searching for fiction? How do the OPACs use the resources that online catalogues provide when searching for fiction, compared with Amazon.com? The thesis is based on two qualitative studies. The first study presents five OPACs from different library systems and examines which features they have in common with Amazon.com.
Bluetooth-implementation för Netbiter EC350
In industries today the demand for reading the state of industrial equipment and thus prevent machine breakdown, is increasing. The company HMS Industrial Networks AB has a product on the market, Netbiter EC350 that is used to read sensors and thus find out the condition of industrial equipment. By reporting scanned data to users through a cloud service, users can keep track of their equipment. When developing Netbiter EC350 a slot was made for a Bluetooth module to offer clients a wireless reading in future developments. In this project a prototype was made to show how this Bluetooth communication can be implemented. The goal of the project was to create a Bluetooth communication between a Bluetooth sensor and Netbiter EC350. A user interface was made to allow the user to read sensor values. The result of the project shows how a Bluetooth communication can be implemented to read sensors wireless and therefore it fulfills its purpose and goal.
Lärarstudent och dyslektiker : En kvalitativ undersökning om fyra lärarstudenters erfarenheter av dyslexi under deras studier
It is very important to gain knowledge and better understanding for people with dyslexia in other words people with reading and writing difficulties. I have therefore chosen to learn more about this subject. In my study, I have focused on adult people with dyslexia.This study is about four student teachers different experiences of dyslexia during their studies. The aim is to find out how the student teachers diagnosis has affected their education situations of these areas; the need for help, environmental significance, management of the different reading and writing tasks in their education and the advantages they believe there is in their future work as teachers.As a research method I have used qualitative research and qualitative interviews. The participants in this study are four female persons in the ages of 23 to 25 years old.The results showed that the need for assistive help devices varied because of the student teachers different experiences.