Sök:

Sökresultat:

323 Uppsatser om Radikala och inkrementella innovationer. - Sida 11 av 22

Fraud : En fallstudie över ekonomiska oegentligheter i företag & förebyggandet utav dessa

Varför måste de flesta först få en "chock upplevelse" innan de tar risken för ekonomiska ogentligheter på allvar? Den senaste perioden har kantats av en rad skandaler som har lett till osäkerhet och bristande förtroende för finansmarknaden. Detta har mynnat ut i att dagens företag fått en högre prioritet och fokus på att försöka minska antalet händelser av bedrägeri. Många nya regler och riktlinjer har kommit till för att motverka uppkomsten av ekonomiska oegentligheter, men ändå har man en lång väg kvar att gå för att få en marknad helt fri från bedrägerier. Företagen har allt mer uppmärksammat och insett vikten av att upprätthålla en god intern kontroll.

Internationalisering av innovationer : innovationsföretags möjligheter under en internationaliseringsprocess

The purpose of this study is to identify a successful way of expanding a business on a global market, focusing on innovation products. An analysis was also made to see how internationalization theories are useful in businesses with innovation products. Four companies have been interviewed where two of them have innovation products (Proline AB and Q-Med AB) and the others are widely successful in exporting to a global market (Safegate Group and Weda Poolcleaners AB). Furthermore four interviews have been made with support organizations that have great experience in helping companies in this area (Svenska Uppfinnareföreningen, Almi Företagspartner AB, Exportrådet and The Swedish-American Chambers of Commerce).One of the results that can be identified is the diverse view and will to expand the business. The inventor often has a born global strategy in mind whereas the helping organizations rather expand step by step and only to one country at a time.

Innovationskultur: utmaningar, åtgärder och paradoxer

Ett företags organisationskultur erkänns idag av många som en viktig faktor när det handlar om att skapa innovationer i en industriell kontext. Anledningen till detta är att organisationskulturen utgör den grund av gemensamma antaganden och värderingar sompräglar beteendet i en organisation. Många författare har undersökt samspelet mellan organisationskultur och innovationsförmåga och vissa har också gjort försök att beskriva hur en organisationskultur som stödjer innovation bör se ut. (se till exempel Kanter, 1985 och Martin & Terblanche, 2004)I denna uppsats presenteras och jämförs olika parametrar, som typiskt sett sägs ingå i en organisationskultur som stödjer innovation, på tre fallföretag i en gemensam koncern. Likheter och olikheter identifieras i företagens tillvägagångssätt och dess effekt på kulturen, varpå rekommendationer lämnas angående hur företagen vidare kan agera för att öka förutsättningarna för innovation i organisationen genom kulturstyrning.Uppsatsen diskuterar också, utifrån fallföretagens situationer och medarbetarnas uppfattningar, huruvida det verkligen går att generalisera bilden av vad som är en innovationskultur på alla företag.

Gamification inom hälsa : Inriktning pa? sjukgymnastik/ fysioterapeut kontexten 

Ha?lsofra?gan har blivit betydelsefull o?ver va?rlden. Med en plattform som exempelvis smartphone kan begreppet gamification fo?rsta?rka mo?jligheterna till beteendefo?ra?ndringar och la?karbehandlingar. Gamification a?r ett relativt nytt begrepp som anva?nder spelelement och speldesigntekniker som appliceras i annan kontext a?n spel.

Kompetensarbete för ett medieföretag : En fallstudie på Eniro Sverige AB och Eniro Sverige Försäljning AB

Som en konsekvens på de radikala förändringarna i världen under de senaste decennierna har företagens konkurrensfördelar som storlek, skyddad teknologi och tillgång till kapital, vilka tidigare gett övertag, allt mer minskat i värde i takt med att produkterna och tjänsterna blivit mer kunskapsintensiva. Den nya konkurrensfaktorn tycks vara medarbetarnas engagemang och kompetens. Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur kompetensarbetet bedrivs hos Eniro Sverige AB och Eniro Sverige Försäljning AB. Uppsatsen fokuserar på hur kompetensutvecklingen sköts och vilka potentialer företagen har för att öka sina konkurrensfördelar genom kompetensutveckling.Uppsatsen är uppbyggt genom kvalitativa undersökningar; dels genom både offentliga och företagsinterna rapporter och dels via intervjuer med personal från olika delar i organisationerna. Teorierna vi använt oss av är hämtade ur organisations- och ledarskapslitteraturen och vi har använt dem för att bygga en egen modell för att förklara de komplexa sambanden mellan företagen, dess anställda och omvärlden.Vår uppsats beskriver den nuvarande situationen för organisationerna och också hur viktigt det är att företagen besitter rätt kompetens.

Förorten brinner! : En studie av alternativa medier i Stockholms förorter

In this study we examine five selected media organisations with different forms of productionplatforms that all appear in Stockholm's southern and western suburbs, which are part of themillion-construction project. Their stated ambition is to present an alternative image of thesuburbs than that found in mainstream media. They want to portray themselves instead ofconstantly being described by others.The purpose of the study is to gain a better understanding of the reason for the emergenceof these media, their visions according to the media producers themselves, and how theyrelate to mainstream media. The study is based on a theoretical framework that focuses ondiverse approaches of alternative media and the journalists' role in a democratic society.The wide data analysis from qualitative informant interviews, with small observations as acomplement, showed results indicating criticism against the misrepresentation of Stockholmsuburbs in mainstream media. Furthermore the results show that the overall dissatisfaction ofthis misrepresentation is one of the main reasons why the different media, which are bothrepresented by citizens and journalists, were founded.

Effektivisering inom ett etablerat Lean-företag : med fokus på Scanias busschassimontering

Scanias busschassimontering i So?derta?lje har en vision att kraftigt o?ka kapaciteten pa? produktionslinan fra?n dagens 12 chassier per dag till 38 chassier. Fo?r att möjliggöra kapacitetso?kningen beho?ver takttiden pa? produktionslinan reduceras avseva?rt. Ma?let med examensarbetet var att utveckla ett koncept fo?r det nya kapacitetsma?let med syfte att ge fo?rslag pa? en mer effektiv monteringsprocess, teknik och layout.

Trosuppfattningar i de abrahamitiska religionerna : En textanalytisk studie av tre läroböcker i ämnet religionskunskap för gymnasiet

Jag har undersökt läroböcker i religionskunskap för gymnasiet från bokförlagen Gleerups, Natur och Kultur och från Almqvist och Wiksell för att se hur fakta kring trosuppfattningar i de abrahamitiska religionerna framställs. Undersökningens mål var att visa på hur framställningen av de abrahamitiska religionernas syn på Gud beskrivs, hur deras heliga skrifter skildras och hur och varför de firar sina viktiga högtider samt se hur religionsutövandet i Sverige framställs. Undersökningen syftade också till att se om bokförlagen följer läroplanerna i sina beskrivningar av dessa. Jag har genom kvalitativ textanalys gjort en kritisk granskning av läroböckernas framställning av de begrepp som frågeställningarna innehåller. Framställningen av de abrahamitiska religionernas gudsbild är likartad.

Fysisk aktivitet bland barn och ungdomar i Tyringe - Hur fysiskt aktiva är pojkar respektive flickor?

Denna forskning handlar om barn och ungdomars fysiska aktivitetsgrad. Syftet med denna forskning är att kartlägga barn och ungdomars fysiska aktivitetsgrad och koppla detta till rekommendationer kring fysisk aktivitet för barn och ungdomar. Rekommendationen innebär en halvtimmes fysisk aktivitet per dag i måttlig intensitet samt tre tillfällen i veckan med högre intensitet. I dagens samhälle med alla tekniska innovationer blir befolkningen allt mer stillasittande och därför är detta arbetets syfte till för att se hur den fysiska aktivitetsgraden ser ut bland barn och ungdomar i Tyringe. Delar som kommer att behandlas är medicinska aspekter på fysisk aktivitet, barn och ungdomars fritidsvanor i Sverige, fysisk aktivitet och ämnet idrott och hälsa samt Tyringes förutsättningar för fysisk aktivitet.

Innovatören och inkubatorn

När en innovatör skall realisera sin idé är det många viktiga beslut som måste fattas. För att öka sannolikheten att lyckas är det många som söker hjälp hos dem med kunskap inom det aktuella området. En möjlighet för innovatören är att kontakta en inkubator. Inkubatorn är en verksamhet som erbjuder sina klienter en kontorsplats och rådgivning samt ett nätverk av externa kontakter. Syftet med verksamheten är att inkubatorns tillgångar skall hjälpa innovatören att utveckla och realisera sin affärsidé.

Marknadsföra Innovationer: Hur länken mellan teknologisk innovation och värdeskapande är avgörande för framgång

Near Field Communication, NFC, is a short-range wireless communication technology that enables data exchange between devices in a secure way. A NFC phone has the potential to enable the convergence of wallet, phone and keys, but as many other technological innovations, the launch is struggling. We have discovered that technological innovation is only the first step. For an innovation to be adapted, there need to be business model innovation too. Many actors form the ecosystem of NFC and the business model for each service is still an unsolved problem.

Hur behandlas utemiljön vid förnyelse av ett miljonprogramsområde? : en fallstudie av Husby

Idag är det nästan femtio år sedan byggsatsningen som kom att kallas miljonprogrammet genomfördes. Alltsedan dess har stark kritik riktats mot de miljöer som skapades och ett flertal försök att förbättra dessa områden har genomförts. Kritiken finns dock till stor del kvar. I Stockholm sker idag nya förnyelsesatsningar av miljonprogramsområden, men i en mer omfattande grad. Ett av dessa projektet är Järvalyftet, som berör sex stadsdelar nordväst om Stockholm.

Handel och tillväxt : en studie av länder som tillhör tullunionen Mercosur

Man ingår handelsavtal för att främja utveckling och handel enligt handelsteorin. Denna uppsats har som syfte att studera om de länder som har slutit handelsavtal med varandra och skapat den sydamerikanska tullunionen Mercosur har fått en ökad tillväxt. Uppsatsen undersöker och diskuterar även handelsalstring och handelsomfördelning, institutionella strukturer varav den finansiella sektorn är en, kunskapsöverföring och innovationer, samt balansen mellan produktionssektorer.Studien finner att Mercosurländerna tycks ha gynnats av tullunionen genom att ta del av kunskap och i främjandet av nya industrier. Mercosur hade de första åren inte en stor handelsalstrande effekt men däremot en tydlig handelsomfördelande effekt. Tio år efter tullunionens ikraftträdande kan man se en stark handelsalstrande effekt gentemot länder utanför unionen.

John Lennon : En låttextstudie om en genusordning i förändring, 1963-1980

Man ingår handelsavtal för att främja utveckling och handel enligt handelsteorin. Denna uppsats har som syfte att studera om de länder som har slutit handelsavtal med varandra och skapat den sydamerikanska tullunionen Mercosur har fått en ökad tillväxt. Uppsatsen undersöker och diskuterar även handelsalstring och handelsomfördelning, institutionella strukturer varav den finansiella sektorn är en, kunskapsöverföring och innovationer, samt balansen mellan produktionssektorer.Studien finner att Mercosurländerna tycks ha gynnats av tullunionen genom att ta del av kunskap och i främjandet av nya industrier. Mercosur hade de första åren inte en stor handelsalstrande effekt men däremot en tydlig handelsomfördelande effekt. Tio år efter tullunionens ikraftträdande kan man se en stark handelsalstrande effekt gentemot länder utanför unionen.

Musikbranschen underifrån : En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvärld

Under 2000-talet har nya tekniska innovationer både förändrat hur musik spelas in,distribueras och konsumeras. Därmed har nya möjligheter skapats för Sverigesoetablerade artister, samtidigt som utbudet blivit större och svårare att tränga igenom.Uppsatsen undersöker vad oetablerade artister har för åsikter om läget idag ochfokuserar kring tre huvudområden; musikutgivning, artistens egen karriär samtmusikbranschen i stort. Med djupintervjuer som metod syftar studien till att undersökavilka problem som står i vägen för en artist som försöker etablera sig och nå ut med sinmusik till en större publik. Studien har visat på att artister nuförtiden mycket enkelt kanspela in och ge ut sin musik vilket skapat en direkt länk till allmänheten. Det är dockmycket svårt att få den uppmärksammad, varför branschkontakter fortfarande värderashögt i artisters ögon.

<- Föregående sida 11 Nästa sida ->