
Sökresultat:
4754 Uppsatser om Rörlig media - Sida 55 av 317
LÀsning i omedelbarhetens tidsÄlder. Diskurser om lÀsning och litteratur i mediariktad till barn och ungdomar
This two years master?s thesis in Library and Information Science examines book reviews and articles aboutbooks and authorship in media directed to children between the ages of 8 and 14. The aim is to increase knowledgeof children?s reading choices and view of reading. This is motivated by the decrease in literacy and sparetime reading among Swedish children and adolescents.
NÀr mÄlet helgar mediet : En kvalitativ fallstudie av dold viral PR
Surveys show that consumers tend to avoid traditional marketing channels, leading the practitioners to use earned media channels through public relations (PR). This has also led to the use of covert PR. To understand the use of this communications method, the purpose of this thesis is to study campaigns, which have gained transmission in social media, by investigating how practitioners of three different campaigns motivate the choice to use covert PR.The study is based on a hermeneutic methodology and has an abductive approach. It is carried out by semi-structured elite interviews with six contributors of three different campaigns, using covert PR. The primary data consists of the empery of the interviews, while the secondary data consists of a theoretical framework of excellence in public relations, the PR practice and viral messages.The result of the study indicates the point of view that covert PR has given the campaigns a wider reach.
"Ett svart datum för yttrandefriheten" - En dokumentanalys av svenska mediers kartlÀggning av terrordÄdet i Paris
UtifrÄn den dödliga attacken som Àgde rum mot tidskriften Charlie Hebdo i januari 2015 har en dokumentanalys av svenska mediers bevakning av hÀndelsen genomförts. UtgÄngspunkten i arbetet Àr Cohens moralpanikbegrepp. FrÄgorna som stÀlldes var hur bevakningen av attentatet sÄg ut, om konceptet för moralpanik kan appliceras pÄ den svenska mediebevakningen, samt vilken definition som ligger till grund för mediernas rubricering av dÄdet som en terrorattack. Resultaten visar att attentatet Àgnades mycket utrymme i den tryckta pressen, dock med vissa interna skillnader i innehÄllet, samt att delar av moralpanikbegreppet gÄr att applicera pÄ mediebevakningen. Det framkom Àven att media inte följer lagstiftarens definition dÄ dÄdet rubricerades som en terrorhandling..
En kompis i brevlÄdan En kvantitativ studie om flickor och pojkar i Kamratposten under 1993 och 2013
Title: En kompis i brevlÄdan. En kvantitativ studie om flickor och pojkar i Kamratposten under 1993 och 2013Authors: Malin Magnusson & Malou TranlövSubject: Undergraduate research paper in journalism studies, Department of Journalism, Media and Communication, University of GothenburgTerm: Spring 2014Supervisor: Ulrika HedmanLanguage: SwedishKamratposten is a Swedish magazine for children aged 8-14. The target audience is both girls and boys. This makes it the only magazine on the Swedish market that aims to reach both sexes within this age group.Our main purpose with this study is to explore how girls and boys are portrayed in Kamratposten in 1993 and 2013. This was done using a quantitative methodology.
Going Real-Time in no time? : ? en kvantitativ och kvalitativ studie i hur Sveriges största annonsörer anvÀnder sociala medier och Real-Time Marketing.
Background: Our daily lives and personal interactions are increasingly featuring social media and social networks in particular. Topics regarding social media, its impact on society at large ? both on corporate as well as individual behavior ? has been the focus of many research papers. Personal use of social networks are regularly being mapped out by researchers aiming at clarifying concepts such as engagement, trust and interactivity, and mapped by companies seeking to maximize return on investment concerning their marketing efforts. The aim of our study is (i) to map how companies and/or organizations operating on the Swedish market use their company?s pages on the social media as a way of communicating with their followers and audience, as well as (ii) identifying whether ?Real-Time Marketing?, in our own definition, is used or not.Methods: The research methods used included both quantitative and qualitative content analysis.
OmvÄrdnadsÄtgÀrder som har betydelse för spridningen av antibiotikaresistenta bakterier i patientnÀra arbete
Bakgrund: Resistenta bakterier (ESBL och MRSA) o?kar runtom i Europa och anses vara ett hot mot ma?nniskors ha?lsa. Det finns en kunskapslucka bland sjuksko?terskor vad ga?ller smittva?gar fo?r dessa bakterier och hur omva?rdnad bo?r ges till smittade patienter. Syfte: Att underso?ka resistenta bakteriers smittva?gar och vilka a?tga?rder i omva?rdnaden av patienter som kan bryta dessa smittva?gar.
Lekmannarevision av kommunala aktiebolag : En studie om oberoende och förbÀttringsÄtgÀrder
?Vi kan försvara oss mot ett angrepp mot ett begrĂ€nsat mĂ„l. Vi talar om ungefĂ€r en vecka pĂ„ egen hand.?ĂverbefĂ€lhavarens uttalande 31 december 2012 i intervjun med Svenska Dagbladet blev en stor nyhet, kanske den största inom försvarsomrĂ„det pĂ„ senare Ă„r. Uppsatsen utreder vad det Ă€r som styr att ett uttalande likt detta blir uppmĂ€rksammat av media och hos allmĂ€nheten, sĂ„ kallad dagordningsmakt, samt vilka konsekvenser det kan fĂ„ för Försvarsmakten.
Vilken kommunikation smörjer börsmaskineriet: En kvalitativ studie av börsanalytikers syn pÄ informationsinsamling och trovÀrdighet
Stock analysts have through the analyses they write a large impact on the expectations on the market and the direction of investors investments. This creates undesired fluctuations on the market that raises the level of uncertainty. The way that the analysts satisfy their need for information is connected to how their final analysis will be shaped. There is a large knowledge gap concerning the way that the analysts work and this gives unsatisfactory ways of communication. This thesis is set out to create a greater understanding of how optimal communication towards this target group should be brought out.
?Biblioteken kan inte hÄlla pÄ att rensa ut? en diskursanalys av Tintindebatten
Should libraries first and foremost be a source of free informationwhere the citizens can find whatever information they want, or dothe librarians have a responsibility for what kind of works theypresent to people on their shelves? A wild debate broke out inSwedish media in September 2012, after the artistic leader ofKulturhuset in Stockholm; Behrang Miri decided to weed out allthe Tintin albums from the childrenÂŽs library Tiotretton. Hewanted to start a debate on stereotypes in childrenÂŽs fiction, andwhat damage they do to children who face them. The purpose ofthe thesis is to carry out a discourse analysis of this media debate,and to identify the different views that are expressed on thedemocratic mission of the libraries, what media they shouldpresent. The method and theory is based on the discourse theory ofErnesto Laclau and Chantal Mouffe and their concepts are used toarrange the analysis around certain themes that build up twodifferent discourses; ?Freedom of information discourse? and the?Weeding out discourse?.The two main questions are: What views of the public librariesselection of works are expressed in the Tintin debate in Tiotretton,and how do the views relate to each other? What concepts arespecific for the debate, and what meanings do they get in thesedifferent views?In the concluding chapter I discuss which consequences theseopposing opinions can have for the future selection processes ofthe library..
AnvÀndaren & LinkedIn, ett nischat socialt medium : Professionellt nÀtverk, digital identitet och tillit
During recent years, the labor market has changed. Social media currently plays a larger role within recruitment for both job seekers and employers, while company policies and routines addressing background checks become less strict. The result of these changes are higher demands upon social media users to censure their online image. This study focuses on LinkedIn, which is a website intended to provide users with tools for career development. The study is aimed at user interaction with LinkedIn and how this interaction can influence career development.
Politisk legitimitet : En diskursanalytisk granskning av FRA-lagens legitimeringsprocess
Syftet med uppsatsen Àr att analysera hur politiker anvÀnder sig av media för att legitimera sina förslag och stÄndpunkter för medborgarna. Genom anvÀndning av diskursanalys som teori och metod beskrivs de diskurser som uppkommer i citat dÀr politiker Àr refererade eller citerade. För att kunna uppnÄ syftet har införandet av den nya signalspaningslagen (FRA-lagen) under juni mÄnad 2008 legat till grund för uppsatsens analysarbete. Granskningen har skett utifrÄn artiklar frÄn fyra stora och medelstora svenska tidningar för att kunna analysera anvÀndningen av media och dess roll i det politiska systemets legitimitetsprocess.Vid analysen framtrÀder sju kategorier och diskurser för hur politiker argumenterar för ett införande av en ny signalspaningslag. Kategorierna strÀcker sig över tidningsgrÀnserna och har i uppsatsen benÀmnts som ?överhÀngande fara?, ?ni har fel?, ?en stÀrkt integritet?, ?dags för beslut?, ?anpassning?, ?vi lyssnar? och ?det Àr fÀrdigt nu?.Uppsatsen uppvisar en relativt komplex bild över medias roll i beslutsordningen och hur legitimeringen dÀr igenom formas.
KostrÄd om mÀttat fett och kolhydrater i samband med förhöjda blodfetter : En undersökning bland primÀrvÄrdsdietister
Bakgrund: NĂ€stan hĂ€lften av alla dödsfall i Sverige beror pĂ„ aterosklerotiska hjĂ€rt-kĂ€rlsjukdomar, dĂ€r en riskfaktor Ă€r förhöjda blodfetter. I den vetenskapliga vĂ€rlden och media Ă„terfinns en diskussion om kostrĂ„d inom detta omrĂ„de. Hur det pĂ„verkar primĂ€rvĂ„rdsdietister och deras rĂ„d till patienter Ă€r intressant dĂ„ de bör ge kostrĂ„d enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.Syfte: Att undersöka vilka kostrĂ„d gĂ€llande mĂ€ttat fett och kolhydrater som primĂ€rvĂ„rdsdietister i dagslĂ€get ger till patienter med förhöjda blodfetter samt om pĂ„verkan av media upplevs i detta sammanhang.Material och metod: MĂ„lgruppen var primĂ€rvĂ„rdsdietister och webbaserad enkĂ€tundersökning den tillĂ€mpade metoden.Resultat: Ăverlag ger primĂ€rvĂ„rdsdietisterna likartade rĂ„d till patienter. Generellt rekommenderas att minska intaget mĂ€ttat fett och fiberfattiga kolhydratkĂ€llor och öka intaget fibrer. HĂ€lften upplever att det inte finns skillnad mellan kokosfett och mĂ€ttat fett frĂ„n andra livsmedelskĂ€llor.
Undviks islam i skolan? : En intervjuundersökning av islamundervisningen pÄ tre kommunala gymnasieskolor i Halland
I denna uppsats undersöker vi islamundervisningen pÄ tre kommunala gymnasieskolor i Halland med fokus ur ett lÀrarperspektiv. Fördomar om islam i samhÀllet fick oss att reflektera kring om lÀrare vÀljer att prioritera eller undvika delar inom islamundervisningen, och i sÄ fall vad. Syftet med vÄr C-uppsats Àr att undersöka, analysera samt reflektera över vilken syn lÀrare har pÄ islamundervisningen i Religionskunskap 1, hur de arbetar med Àmnet islam samt hur detta skiljer sig frÄn arbetet med de övriga vÀrldsreligionerna. Metoden vi valt att anvÀnda oss av Àr intervjuer med fem gymnasielÀrare vilka Àr verksamma pÄ de tre olika kommunala skolorna i Halland. I resultatet framkom det att fördomar genomsyrar islamundervisningen samt att media har en stor pÄverkan pÄ undervisningen inom Àmnet..
Formatets betydelse : hur arbetsprocesser och produktionsvillkor formar journalistiken i webb-tv
New technology has created new opportunities for journalists working with web TV. Changes in the work processes have led to new professional roles. According to the theory of media logic such events become news that suits media organizations and working conditions. How does the media logic affect the editorial workflow and how does it affect professional roles? In light of my own experience in various roles in television journalism, I examine how the web TV format shapes the work of journalists.
Offentligt Etos : En Problematisk Gestaltning
Föreliggande uppsats Àr en gestaltningsstudie, frÄgan Àr om och hur de offentliga vÀrdeprinciperna gestaltas i medias nyhetsförmedling gÀllande Migrationsverket. VÄr undran Àr om det svenska folkets lÄga förtroende för myndigheten till viss del kan förklaras av hur vÀrdeprinciperna gestaltas i media. Styrande för uppsatsen Àr regeringsuppdraget angÄende offentligt etos samt gestaltningsteori. Vald metod Àr innehÄllsanalys och materialet utgörs av tvÄ av Sveriges mest besökta tidningar pÄ internet, Dagens Nyheter & Aftonbladet. Resultatet av studien visar att vÀrdeprinciperna till viss del gestaltas i media.