Sök:

Sökresultat:

925 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 2 av 62

Utomhusundervisning med inriktning samhÀllsorienterande Àmnen/Outdoor Teaching within the Social Science Program

VÄrt ena syfte med vÄrt examensarbete var att fÄ reda pÄ vilka för- och nackdelar det finns nÀr man anvÀnder utomhuspedagogik i undervisningen. Vi ville Àven ha svar pÄ hur elevers psykiska och fysiska hÀlsa pÄverkas av utomhusundervisning. VÄrt tredje syfte var att ta reda pÄ hur man arbetar med de samhÀllsorienterande Àmnena utomhus. För att uppnÄ dessa syften har vi valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer. Resultat vi fÄtt frÄn pedagogerna har dÀrefter jÀmförts, varvid vi dragit slutsatsen att eleverna mÄr bÀttre av att vara utomhus och att de dÄ anvÀnder sin kropp vid inlÀrning. Eleverna med koncentrationssvÄrigheter fÄr större utrymme till rörelse och mÀrks inte pÄ samma sÀtt utomhus och de tysta eleverna har en praktisk uppgift att lösa som krÀver aktivt deltagande. Som pedagog kan man arbeta med de samhÀllsorienterande Àmnena utomhus genom att gÄ pÄ stadsvandringar och se vad bygden har att berÀtta..

?Det Àr som att vara inomhus fast utomhus? : -NÄgra pedagogers syn pÄ utomhuspedagogik i förskolan

Undersökningens syfte Àr att se hur pedagoger i förskolan anvÀnder sig av och ser pÄ utomhuspedagogik i den dagliga verksamheten. I undersökningen har sex pedagoger frÄn samma förskola men olika avdelningar intervjuats. Undersökningen som gjordes var kvalitativ för att ge en djupare kunskap inom det som gjordes.Resultatet visar att pedagogerna Àr positivt instÀllda till att bedriva utomhuspedagogik. De ser fördelar som gynnar barnen i deras lÀrande och utveckling nÀr de vistas utomhus. Resultatet visar Àven att barnen blir mer harmoniska och kan koncentrera sig bÀttre om de fÄr vara utomhus mycket.

Slöjdundervisning utomhus : fördelar och nackdelar

Jag har i detta examensarbete fördjupat mig i hur slöjdundervisning kan ske utomhus. Vilka fördelar och nackdelar som finns med att bedriva undervisningen utomhus och i vilka former det kan ske. Jag har sjÀlv ett stort intresse av att vistas utomhus i naturen och att anvÀnda mig av naturens former i mitt slöjdande. Detta intresse har gjort att jag velat undersöka huruvida det Àr möjligt att utveckla skolslöjden genom att förlÀgga delar av undervisningen utomhus. För att ta reda pÄ detta har jag genomfört fyra lektioner utomhus pÄ den skola dÀr jag arbetar som slöjdlÀrare.

Samling inomhus eller utomhus i förskolan : - Àr det skillnad?

I lÀroplanen för förskolan Lpfö-98 stÄr det att barnen pÄ förskolan skall ges möjligheter att vistas sÄvÀl inomhus som utomhus och att utomhusvistelsen skall ge barnen möjligheter till lek i planerad och naturmiljö. Syftet med studien Àr dels att upptÀcka om och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt samlingen, som en planerad aktivitetsform i förskolan, skiljer sig om den sker utomhus frÄn om den genomförs inomhus och dels att undersöka vilket inflytande barn tilldelas pÄ samlingar inomhus respektive utomhus. Studien utgÄr frÄn kvalitativ ansats och bygger pÄ videoobservationer och Äterkopplande intervjuer (stimulated recall). I studien ingÄr tvÄ lÀrare verksamma i förskolan och barn i Äldrarna 3-5 Är. Resultatet visar att det inte förekommer skillnad mellan samlingarna inomhus och utomhus nÀr det gÀller form, lÀrarens förhÄllningssÀtt och barnens inflytande. Skillnaden som resultatet visar handlar om lÀrarnas olika sÀtt att hÄlla i samlingen och inte om deras sÀtt att anvÀnda sig av möjligheter som utomhusmiljön erbjuder. Barns möjligheter till inflytande pÄverkas inte av att samlingen hÄlls vare sig inomhus eller utomhus.

Brottslighet som riskfaktor för utsatthet för brott : en tvÀrsnittsstudie i rollblandning hos gymnasieungdomar i VÀstra Götaland

Denna underso?kning tar upp problemet att de som utsa?tts fo?r brott ofta a?r kriminella och syftar till att ge en o?kad fo?rsta?else fo?r utsatthet fo?r brott, oro fo?r brott men fra?mst rollblandning hos gymnasieungdomar i Va?stra Go?taland. Fo?r detta syfte gjordes en kvantitativ surveyunderso?kning med tva?rsnittsdesign: en enka?tunderso?kning som delades ut till en grupp gymnasieelever. Underso?kningen kopplas till rutinaktivitetsteorin som fokuserar pa? orsaker till att man utsa?tts fo?r brott snarare a?n orsaker till att man bega?r brott.

Utomhusundervisning : Ett sÀtt att underlÀtta inlÀrningen för barn med koncentrationssvÄrigheter

Syftet med uppsatsen Àr att analysera huruvida det finns belÀgg för att barn med koncentrationssvÄrigheter har lÀttare för att ta till sig undervisningen utomhus Àn inomhus. Detta har jag undersökt dels genom att lÀsa litteratur och dels genom intervjuer med pedagoger. Jag har intervjuat fem pedagoger om deras uppfattningar om hur barn med koncentrationssvÄrigheter och andra grupper av barn tar till sig undervisningen utomhus jÀmfört med inomhus.Resultatet visar att barn som bedöms ha koncentrationssvÄrigheter ofta har lÀttare för att ta till sig utomhusundervisningen jÀmfört med inomhusundervisningen. Men resultatet visar Àven att alla barn i nÄgon mÄn har fördel av utomhusundervisning. Detta beror bl.a.

Först trampar jag en, sen trampar jag tvÄ, sen kan jag ? Förskolebarns lÀrande i utomhusmiljö

Bakgrund: Vi Àr speciellt intresserade av utomhuslek och dess möjligheter tillbarns lÀrande. VÄr studie handlar om att ta reda pÄ vad barnen lekerutomhus och hur de lÀr sig utifrÄn barnens perspektiv. Bakgrundenbeskriver historik om lÀrandet och tidigare forskning som förklararbarns perspektiv, lek utomhus och lÀrandet.Syfte: VÄrt syfte Àr att ta reda pÄ vad barn, fyra till fem Är gamla lekerutomhus och hur de lÀr sig utomhus utifrÄn barns perspektiv.Metod: Undersökningen genomfördes genom att göra en kvalitativ intervjumed 30 stycken barn pÄ tre olika förskolor, i Äldrarna fyra till femÄr.Resultat: VÄrt resultat visar att det barnen lÀr sig utomhus lÀr de sig sjÀlvaeller av nÄgon kamrat, det Àr inte nÄgot barn som nÀmner attpedagogerna lÀr dem nÄgot utomhus, pedagogerna Àr inte heller medi barnens lek. Rörelselekar Àr de lekar som barnen Àgnar sig mest Ät.Att gunga och cykla Àr de lekar som de flesta barnen sysselsÀtter sigmed..

Är utomhus barnens arena? : En studie om nĂ„gra förskollĂ€rares uppfattning av utomhuspedagogik som pedagogisk arena för barns lĂ€rande

Syftet med studien var att belysa hur nÄgra förskollÀrare ser pÄ och förhÄller sig till begreppet utomhuspedagogik och hur dessa tankar tar sig uttryck i samband med barns lÀrande i förskolan. En fenomenografisk forskningsansats lÄg till grund för studien och med hjÀlp av kvalitativa intervjuer har empirin samlats in. Sammanlagt har Ätta förskollÀrare intervjuats pÄ olika förskolor. I bakgrunden tas olika definitioner av begreppet utomhuspedagogik upp och det redogörs för olika tvÀrvetenskapliga perspektiv pÄ utomhuspedagogik. I resultatet framkommer förskollÀrarnas uppfattning om utomhuspedagogik dÀr platsen för lÀrandet framhÄlls - lÀrande utomhus var utomhuspedagogik. Resultatet visade att förskollÀrarna ser frÀmst till var lÀrandet sker och inte till hur, nÀr och varför lÀrande sker utomhus i deras syn pÄ begreppet.

Utomhuspedagogik i en mÄngkulturell klass

Sammanfattning Mitt syfte var att undersöka elever och lÀrares instÀllning och uppfattning om utomhuspedagogik i en mÄngkulturell skola. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning och satt mig in i forskning om utomhuspedagogik och intervjuat elever och en lÀrare som arbetat med utomhuspedagogik under nÄgra Är om deras tankar om att lÀra utomhus. BÄde lÀrare och elever var vÀldigt positiva till utomhuspedagogik och uppfattade det som lÀttare att koncentrera sig och fokusera pÄ lÀrandet nÀr de var utomhus och hade lektioner. LÀraren jag intervjuade betonade att det var viktigt att det fanns en röd trÄd genom all undervisning och att de arbetade sprÄkutvecklande nÀr de var utomhus eftersom eleverna i klassen var ganska sprÄksvaga. Eleverna önskade mer utomhuspedagogik och lÀraren ville ha mer stöd av kollegor i sitt arbete för en optimal utveckling av utomhuspedagogik i en mÄngkulturell skola..

MPS i molnet

Syftet med vÄr undersökning var att undersöka hur pedagoger arbetar med matematik utomhus utifrÄn de didaktiska frÄgorna vad, hur och varför. Metoderna som anvÀnts Àr webbaserad surveyundersökning som gav oss ett bredare resultat samt uppföljande kvalitativa intervjuer som gav oss djupare resultat. Vi fick tydliga resultat dÄ pedagogerna gav exempel pÄ matematiska omrÄden de arbetar med utomhus. Hur de genomfört olika uppgifter samt motiveringar till varför de anvÀnder sig av utomhuspedagogik i matematik..

VÄld i SkellefteÄ - En studie

Rapporten finns endast som papperskopia.Polisen i SkellefteÄ betraktar vÄldet utomhus mellan obekanta som ett högprioriterat omrÄde. SkellefteÄpolisens mÄl Àr att öka allmÀnhetens trygghet pÄ gator och torg under dygnets alla timmar. Hur jobbar SkellefteÄpolisen mot detta? Vad har de för strategi för att minska vÄldet utomhus mellan obekanta? Inom den brottsförebyggande forskningen finns flera teorier om hur man kan jobba just mot vÄld utomhus mellan obekanta. Vi har sammanfattat de mest framtrÀdande teorierna och kommit fram till att SkellefteÄpolisen arbetar efter rutinaktivitetsteorin och beslutsteorin.

Inkludering i förskolan : För- och nackdelar med inkludering av barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan

Syftet med studien var att belysa hur nÄgra förskollÀrare ser pÄ och förhÄller sig till begreppet utomhuspedagogik och hur dessa tankar tar sig uttryck i samband med barns lÀrande i förskolan. En fenomenografisk forskningsansats lÄg till grund för studien och med hjÀlp av kvalitativa intervjuer har empirin samlats in. Sammanlagt har Ätta förskollÀrare intervjuats pÄ olika förskolor. I bakgrunden tas olika definitioner av begreppet utomhuspedagogik upp och det redogörs för olika tvÀrvetenskapliga perspektiv pÄ utomhuspedagogik. I resultatet framkommer förskollÀrarnas uppfattning om utomhuspedagogik dÀr platsen för lÀrandet framhÄlls - lÀrande utomhus var utomhuspedagogik. Resultatet visade att förskollÀrarna ser frÀmst till var lÀrandet sker och inte till hur, nÀr och varför lÀrande sker utomhus i deras syn pÄ begreppet.

UpptÀcka matematik utomhus : Vilket förhÄllningssÀtt till matematik utomhus har förskollÀrare som inspireras av olika pedagogiska inriktningar och hur beskriver förskollÀrarna att de arbetar med matematik utomhus?

This project investigated the current market regarding wireless net and the communication between the tools used for diagnostics/maintenance and an embedded system. Based on documentation obtained through interviews a demo system was created based on Bluetooth Low Energy (BLE) communication between an embedded system and an Android device.This report intends to describe the tools and methods used in the design of the demo system and the result of an analysis of the BLE communication.Bluetooth Low Energy is an exciting protocol with wide applicability within the industrial field. This project investigated the communicational possibilities between a Smartphone and a Raspberry Pi and based on the results that emerged the conclusion can be drawn that BLE is a protocol with many beneficial applications within industrial IT..

Barn CVK En systematisk litteraturöversikt

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka omgivningens pÄverkan gÀllande den totala upplevelsen vid gÄng och löpning. Detta besvaras genom frÄgorna; finns det nÄgon skillnad i puls, anstrÀngningsgrad och positiva kÀnslor vid samma hastighet gÀllande gÄng och löpning utomhus jÀmfört med inomhus? Samt, upplever testpersonerna nÄgon skillnad fysiskt och psykiskt efter gÄng och löpning utomhus jÀmfört med inomhus? MetodDetta Àr en experimentell studie med kvantitativ metod. Tre olika tester har genomförts i studien. Det första testet var ett kontrolltest som avsÄg att fÄ fram den hastighet som motsvarade testpersonens Borg RPE20 pÄ nivÄ 11, 13 och 15.

PÄverkar förskolegÄrdens utformning pedagogen? : en kvalitativ studie om förskolegÄrdens inverkan pÄ pedagogers arbete utomhus

Bakgrund: DÄ barngrupperna tenderar att bli allt större i samma smÄ lokaler blir utomhusmiljön allt viktigare, mÄnga förskolor tillbringar pÄ grund av platsbrist allt mer tid utomhus (Nilsson, 2002). Det finns en hel del forskning om hur barnen pÄverkas av den miljö de vistas i utomhus. Hur utomhusmiljön Àr utformad har betydelse för de lekar och aktiviteter som barn sysselsÀtter sig med (Björklid, 2005). Vi har hittat marginellt med tidigare forskning pÄ huruvida gÄrdens utformning pÄverkar pedagogernas arbete och har dÀrför valt att fokusera pÄ detta omrÄde.Syfte: Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ om förskolegÄrdens utformning pÄverkar pedagogers arbete utomhus.Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie. Vi har intervjuat sex förskollÀrare pÄ sex olika förskolor.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->