Sök:

Sökresultat:

398 Uppsatser om Publik självmedvetenhet - Sida 24 av 27

Den virtuella mötesplatsen - En studie om ungdomars identitetsskapande pÄ Lunarstorm

Det övergripande syftet med denna uppsats Ă€r att studera hur ungdomar anvĂ€nder sig av Lunarstorm som en del av sin vardag, och hur de med hjĂ€lp av detta community skapar en egen identitet. Uppsatsens frĂ„gestĂ€llning Ă€r: Vilken roll spelar Lunarstorm i ungdomars identitetsskapande? Uppsatsens tidigare forskning Ă€r indelad i personers livsstil och kapital, socialisation och identitet. Under identitet presenteras Katarina Skantze MansnerĂșs D-uppsats ?Identitet - stora tĂ€nkares tankar om skapandet av en identitet?.

Ett rum mellan religion och ateism

Michel Onfray Àr idag den mest lÀsta och omdebatterade franske filosofen. Boken Handbok för ateister som utkom förra Äret har bara i Frankrike sÄlt i 200 000 exemplar och har hittills utkommit i 9 lÀnder. En av anledningarna till att han vunnit en bred publik Àr att författaren lyckas med att skriva klargörande och enkelt om angelÀgna frÄgor. Konflikter mellan ateister och teister uppstÄr stÀndigt och mitt syfte med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilken kritik som riktar sig mot ateister som Michel Onfray. Vad anser Onfray om monoteismen?Jag har anvÀnt mig av nÀrlÀsning av boken Handbok för ateister, vidare gjorde jag en mediesökning dÀr jag letade fram olika artiklar och bloggar som riktade sin kritik mot den boken och mot Michel Onfray.Onfray riktar en skarp kritik mot alla monoteistiska lÀror som kristendomen, judendomen och islam.

En studie i visuell kommunikation : applicerad pÄ Linnés OrangeritrÀdgÄrd

Detta Ă€r ett examensarbete som behandlar begreppet Visuell Kommunikation. Ämnet har begrĂ€nsats genom att denna uppsats frĂ€mst ta upp kommunikationsformen ur en landskapsarkitekts perspektiv. Examensarbetet Ă€r uppdelat i tvĂ„ delar; Del I Ă€r en litteraturstudie; Del II Ă€r en applikation. Det övergripande syftet med detta arbete Ă€r att jag vill lĂ€ra mig hur jag kan sĂ€lja in mina idĂ©er genom att ge dem en intressevĂ€ckande, inspirerande och kommunikativ utformning. Jag vill hitta en metod för hur man med ord och bilder framstĂ€ller information för att den ska nĂ„ fram till sĂ„ mĂ„nga som möjligt. Mitt mĂ„l har varit att fĂ„ min framtida publik att inte kasta mina alster innan de har studerat dem mer ingĂ„ende. IstĂ€llet vill jag fĂ„ dem att bli nyfikna, att lĂ€sa och att slutligen ta till sig budskapet. DEL I : LITTERATURSTUDIE Visuell kommunikation Ă€r konsten att förmedla ett budskap mellan sĂ€ndare och mottagare genom bokstĂ€ver, bilder och deras form och arrangemang.

SkadestÄndsansvarets grÀns vid nÀrstÄendeersÀttning : 5 kap 2 § 3 p SkL

Nattklubbslivet i Karlstad ser idag helt olika ut vid en jÀmförelse mellan torsdagar och helgdagar. PÄ torsdagar har Arena mest gÀster medan Nöjesfabriken och Blue Moon Bar har de flesta gÀsterna pÄ helger. Studenterna spelar hÀr en viktig roll dÄ frÀmsta anledningen till Arenas popularitet pÄ torsdagar beror pÄ att de anordnar studenttorsdagar. Arena ser sedan ett mönster att studenterna vÀljer de andra nattklubbarna pÄ helgerna och det hÀr vill de Àndra pÄ. Syftet med uppsatsen Àr att klarlÀgga vilka faktorer som ligger till grund för studenters val av nattklubb, att försöka hitta förklaringar pÄ studenters attityder gentemot nattklubben för att försöka Àndra dessa samt att klargöra genom vilka kanaler som studenterna med fördel kan nÄs.Den teoretiska referensramen Àr indelad i tre olika avsnitt; begrepp, konsumentbeteende och marknadskommunikation.I en kvantitativ enkÀtundersökning som gjorts vid Karlstads universitet har 184 studenter svarat pÄ frÄgor vi funnit relevanta för syftet.

Skeppsbyggaren : Ett miljöcertifierat gestaltningsförslag med hÄllbar stadsplanering i fokus

GÀvle berÀknas inom de kommande Ären vÀxa med cirka 500 invÄnare per Är, vilket mÄste avspeglas i satsningar pÄ bostÀder, arbete och service. Fastigheten Skeppsbyggaren, mer kÀnd som Philipsontomten, bÀr anor frÄn svunna industriepoker och har sedan mitten av 1990-talet stÄtt oexploaterad. Genom att nÀrma sig vattnet med en alltmer publik verksamhet och bostÀder kan kvarteret Skeppsbyggaren medföra en förtÀtning samt utvidgning av de centrala delarna i GÀvle. Vidare kan fastigheten bli ett bidrag till en redan vÀrdefull kulturmiljö, nÄgot som bör ligga i bÄde invÄnarnas, kommunens och Àgaren CA Fastigheters intresse.VÄrt arbete har gÄtt ut pÄ att projektera ett miljöcertifierat gestaltningsförslag för Skeppsbyggaren som bidrar till en hÄllbar stadsutveckling och en positiv exponering av GÀvle som stad. Att miljöcertifiera byggnader Àr nÄgot som vunnit mark de senaste Ären, men vid projektering av hela bostadsomrÄden finns ett vÀrde i att ta ett ytterligare steg och behandla hÄllbarhetsfrÄgor rörande hela stadsdelen.Den problembild som varit knuten till fastigheten Àr den intilliggande industriverksamheten, omrÄdets anstrÀngda trafiksituation och att gator i anslutning till fastigheten upplevs som otrygga och dÀrmed oattraktiva att betrÀda.

Drick med mÄtta och spela lagom! : En studie i hur statliga bolag konstruerar trovÀrdighet i relation till motstridiga syften i verksamheten

I denna studie analyseras hur de statliga bolagen Systembolaget och Svenska spel gÄr tillvÀga för att skapa trovÀrdighet i sin omgivning av kunder och intressenter. Undersökningen Àr genomförd pÄ informativ och extern kommunikation som finns pÄ bolagens hemsidor, varav tvÄ reklamfilmer Àven visas i svensk tv.Syfte: BÄda bolagen befinner sig i en etiskt ambivalent situation dÄ de genom sina statliga uppdrag mÄste uppnÄ ett vinstkrav och samtidigt begrÀnsa försÀljningen av produkter som kan ha en negativ inverkan pÄ mÀnniskors hÀlsa. Studiens syfte Àr att granska hur de bÄda bolagen resonerar kring sin verksamhet och hur denna trovÀrdighetsbyggande kommunikation kan tolkas med hjÀlp av ett retoriskt och narrativt synsÀtt.Metod: En narrativanalys anvÀnds för att förtydliga berÀttelsernas olika roller, teman, handlingar och miljöer och hur de fyller en funktion för att uppnÄ ett pÄverkanssyfte och identifikation. Vissa argument granskas med hjÀlp av de retoriska appellerna ethos, pathos och logos. En analys av ethos urskiljer dessutom ur bolagens resonemang hur de vill uppfattas av sin publik, och hur publiken kan tÀnkas uppfatta deras image.

Daft Punk : En visuell analys av Daft Punk's filmer Interstella 5555 och Electroma med ett autenticitet, simulacra och reflexivitetsperspektiv

PopulÀrmusik som vi kÀnner den har de senaste 60 Ären starkt fokuserat pÄ mer Àn bara musiken. Ikoner som Elvis var bland de första som slog igenom stort dÀr inte bara musiken utan ett ideal följde med i paketet. Denna trend har fortsatt genom Ären med band som the Monkees som beskyllts för att inte ens spela musiken sjÀlva, David Bowie som starkt jobbade med image och presentation för att locka publik, Kiss som fortsatte pÄ den trenden med mycket smink och explosiva scenframtrÀdanden fram till idag dÄ band som Kraftwerk och Daft Punk gÄtt i en nÄgot liknande riktning. Fortfarande Àr det den yttre framstÀllningen som Àr viktig men istÀllet för att anvÀnda sig sjÀlva fokuserar man pÄ virtuella och/eller mekaniska representationer.Men framstÀllningen av sig sjÀlv behöver inte bara presenteras i ett enskilt medie utan kan avspeglas och föras fram i flera olika. PÄ sÄ sÀtt ges publiken utrymme att sjÀlva leta upp mer information genom att söka i flera olika medier.

Zoonosrisker i djurparker vid nÀrkontakt mellan djur och besökare

MÄnga djurparker erbjuder nÀrkontakt med djur. Det kan innebÀra att besökarna tillÄts klappa traditionella husdjur eller gÄ in till mer exotiska djur i anlÀggningar som försöker efterlikna djurens naturliga habitat och ge besökaren en inblick i djurens liv i frihet. Detta ökar risken för spridning av zoonoser, antingen via direktkontakt eller genom inandning av damm och aerosoler. I det hÀr kandidatarbetet har jag valt ut fyra sjukdomar som exempel pÄ denna typ av smittspridning. Jag har inte tagit med sjukdomar dÀr smittspridning sker endast av djur som uppvisar tydliga symtom eller beteendeförÀndringar, dÄ jag förutsÀtter att de kommer under behandling istÀllet för att förevisas publik. De fyra zoonoser jag presenterar Àr ornitos, tuberkulos, salmonellos och EHEC/VTEC. Ornitos orsakas av Chlamydophila psittaci, en hos fÄglar mycket vanlig bakterie som de utsöndrar via sekret frÄn nÀshÄlan och via feces.

Destinationsutveckling och hÄllbar turism : Fallstudie Dubai

Dubai Àr idag en vÀlutvecklad turistort. Denna stad har kommit att bli en av de största och mest kÀnda pÄ en otroligt kort tid. NÀstan alla de turistiska resurserna i staden Àr konstruerade och vÀldigt fÄ Àr naturligt grundade. Detta har medfört mÄnga fördelar för stadens turism och utveckling men Àven en hel del nackdelar. Media har under de senare Ären kritiserat den snabbvÀxande turismen i staden och Dubai Àr mycket beroende av sin image och dess turism styrs av denna ytliga bild.

Sudenters val av nattklubb : En uppsats om studenters nattklubbsvanor i Karlstad

Nattklubbslivet i Karlstad ser idag helt olika ut vid en jÀmförelse mellan torsdagar och helgdagar. PÄ torsdagar har Arena mest gÀster medan Nöjesfabriken och Blue Moon Bar har de flesta gÀsterna pÄ helger. Studenterna spelar hÀr en viktig roll dÄ frÀmsta anledningen till Arenas popularitet pÄ torsdagar beror pÄ att de anordnar studenttorsdagar. Arena ser sedan ett mönster att studenterna vÀljer de andra nattklubbarna pÄ helgerna och det hÀr vill de Àndra pÄ. Syftet med uppsatsen Àr att klarlÀgga vilka faktorer som ligger till grund för studenters val av nattklubb, att försöka hitta förklaringar pÄ studenters attityder gentemot nattklubben för att försöka Àndra dessa samt att klargöra genom vilka kanaler som studenterna med fördel kan nÄs.Den teoretiska referensramen Àr indelad i tre olika avsnitt; begrepp, konsumentbeteende och marknadskommunikation.I en kvantitativ enkÀtundersökning som gjorts vid Karlstads universitet har 184 studenter svarat pÄ frÄgor vi funnit relevanta för syftet.

TrÀdgÄrden i bloggosfÀren : blogg och landskapsarkitektur, i ett samhÀlle alltmer influerat av populÀrkultur.

Dagens huvudrubrik: Den nya trÀdgÄrdstrenden Àr hÀr! Medietrenden Àr tydlig; trÀdgÄrden har blivit populÀrkultur och via tidningarnas löpsedlar, tv, inredningsmÀssor etc. letar den sig ut till en allt bredare publik. TrÀdgÄrden framstÀlls i populÀrpressen som ny och modern med en tydlig trendfokus dÀr utseende och form framhÄlls, nÄgot som ofta baserar sig pÄ marknadsekonomiska incitament. TrÀdgÄrden som ?trendig? Àr en bild som inte sÀllan bekrÀftar den allmÀnna uppfattningen, eller förutfattade meningen om man sÄ vill, om trÀdgÄrden som en förlegad eller gammaldags företeelse.

Vad hÀnder med TV-reklamen? : En kvalitativ studie om hur digitaliseringen kommer att pÄverka TV-reklamen

Senast februari Är 2008 ska det analoga TV-nÀtet ha slÀckts ner och ersatts av det digitala. Samtidigt ökar hela tiden InternetanvÀndandet. Dessa faktorer kommer framöver att pÄverka vÄr mediekonsumtion. UtifrÄn ett marknadsföringsperspektiv ansÄg vi att det skulle vara intressant att undersöka hur ett förÀndrat medielandskap Àven pÄverkar den traditionella TV-reklamen. Eftersom TV-kanalerna Àr beroende av intÀkterna för sin överlevnad och mÄnga annonsörer Àr beroende av att kunna nÄ ut med sitt reklambudskap Àr det intressant att stÀlla frÄgan: hur kommer de digitala medierna och förÀndrade medievanor att pÄverka reklam i TV? Vilken utgör vÄr första frÄgstÀllning.

Ansvaret för ensamkommande asylsökande barn : -Svensk rÀtt och hur den uppfyller Sveriges internationella samt EG-rÀttsliga Ätaganden

Nattklubbslivet i Karlstad ser idag helt olika ut vid en jÀmförelse mellan torsdagar och helgdagar. PÄ torsdagar har Arena mest gÀster medan Nöjesfabriken och Blue Moon Bar har de flesta gÀsterna pÄ helger. Studenterna spelar hÀr en viktig roll dÄ frÀmsta anledningen till Arenas popularitet pÄ torsdagar beror pÄ att de anordnar studenttorsdagar. Arena ser sedan ett mönster att studenterna vÀljer de andra nattklubbarna pÄ helgerna och det hÀr vill de Àndra pÄ. Syftet med uppsatsen Àr att klarlÀgga vilka faktorer som ligger till grund för studenters val av nattklubb, att försöka hitta förklaringar pÄ studenters attityder gentemot nattklubben för att försöka Àndra dessa samt att klargöra genom vilka kanaler som studenterna med fördel kan nÄs.Den teoretiska referensramen Àr indelad i tre olika avsnitt; begrepp, konsumentbeteende och marknadskommunikation.I en kvantitativ enkÀtundersökning som gjorts vid Karlstads universitet har 184 studenter svarat pÄ frÄgor vi funnit relevanta för syftet.

Unge Brown ?gÄr Ät skogen? Allegori och intention i översÀttning

Denna studie jÀmför Nathaniel Hawthornes allegori ?Young Goodman Brown? (1846) med den svenska översÀttningen ?Unge Brown gÄr till skogs? (1959). Genom att förklara dels den generella, dels Hawthornes specifika och dialektiska anvÀndning av allegorin har jag kunnat belysa vissa av de allegoriska elementen och de kulturella/historiska hÀnvisningarna i kÀlltexten (KT). Jag har sedan gjort en jÀmförande analys av KT och mÄltexten (MT) med strÀvan att klargöra vilka av de allegoriska momenten och kulturella/historiska hÀnvisningarna som har överförts till MT. De element som har förts över till MT har tillsammans med de textfunktioner som MT enligt Reiss erbjuder pÄ lett fram till vad som kan tÀnkas vara det som Reiss kallar översÀttarens intention.

VÀder pÄ TV: en jÀmförelse av vÀderpresentationerna pÄ SVT och TV4

VÀdret Àr ett viktigt fenomen som spelar en betydande roll i vÄra liv. I Sverige Àr det ett populÀrt Àmne att prata om dÄ nya bekantskaper inleds. Det Àr ocksÄ nÄgonting som pÄverkar oss i vÄr dagliga rutin och hur vi planerar vÄr tid. Vi har möjlighet att ta del av vÀderprognoserna frÄn en rad olika medier som bland annat TV, radio, tidningar, Internet, text-TV och sÄ vidare. Ett av de medier vi vÀnder oss mest till Àr TV.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->