Sök:

Sökresultat:

398 Uppsatser om Publik självmedvetenhet - Sida 21 av 27

Vapstenskonflikten : Konsekvenser av samisk kultur och historia.

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att se hur lokal dagspress i VÀsterbottens lÀn framstÀller konflikten i VÀsterbotten samt undersöka vad detta hanterande haft för konsekvenser nÀr det gÀller konfliktens reproduktion. Detta görs genom en analys av en rad artiklar skrivna VÀsterbottens folkblad och VÀsterbottenskuriren. Fokus ligger pÄ den rÄdande konflikten samt de bilder av densamma som förmedlas, detta I förhÄllande till hur den infallsvinkel som tidningarna sjÀlva vÀljer att förmedla kan tolkas utifrÄn ett etnicitetsperspektiv.FrÄgestÀllningar:Vilka diskurser Äterfinns i rapporteringen frÄn den rÄdande konflikten mellan Vapstens sameby, övriga samer och övriga aktörer i VÀsterbottens folkblad och VÀsterbottenskuriren?Vad kan man, med hjÀlp av ovanstÄende, utlÀsa av detta I förhÄllande till konfliktens reproduktion?Vad kan man sÀga om konflikten som den framstÀlls i VÀsterbottenskuriren och VÀsterbottens folkblad ur ett etnicitetsperspektiv?Man kan genom att studera artiklarna lingvistiskt se ett kategoriserande av samebyarna och staten som den ?andra? parten i konflikten. Detta gÀller inte enbart de debattartiklarna som skrivits och analyserats utan Àven de artiklar skrivna av journalister.

En klÀdkedjas TV-reklam : vad Àr syftet med en klÀdkedjas varumÀrkesbyggande TV-reklam och vilka kÀnslor och förvÀntningar skapar den hos konsumenter?

Ett varumÀrkes betydelse Àr idag viktigt för att förstÀrka företagsidentiteten och imagen pÄ marknaden. De företag som kan profilera sin verksamhet vinner konkurrensfördelar. I en artikel gÄr att lÀsa: ?Otrogna konsumenter och tuffare konkurrens tvingar de stora klÀdkedjorna att bli Ànnu vassare pÄ att förklara vad varumÀrkena stÄr för.?KlÀdföretagen satsar stora pengar pÄ att förmedla och stÀrka sitt varumÀrke till konsumenter. TV Àr det internationellt dominerade mediet och klÀdkedjors TV-reklam skall vÀcka ett tillrÀckligt stort intresse hos konsumenten för att denne sedan skall uppsöka butiken.

Opera i Stockholm, galÀrvarvet

GALÄRVARVET har ett enastĂ„ende lĂ€ge vid DjurgĂ„rdens början och ligger i direkt nĂ€rhet till nĂ„gra av Stockholms populĂ€raste turistmĂ„l. Platsen Ă€r idag en öppen parkyta, som med sitt soliga och vattennĂ€ra lĂ€ge Ă€r en del i ett populĂ€rt promenad- och picknickstrĂ„k. En opera pĂ„ denna plats hade bĂ„de fungerat som dragplĂ„ster för hela DjurgĂ„rdsomrĂ„det och Ă€ven gett GalĂ€rparken en byggnad att omge sig runt.PROBLEMET som uppstĂ„r nĂ€r man kopplar samman operans massiva program med GalĂ€rparkens begrĂ€nsade yta Ă€r att stora delar av parkytan försvinner, och med en stor och massiv byggnad tror jag att platsens offentliga och allmĂ€nna karaktĂ€r hade försvunnit. PĂ„ DjurgĂ„rden finns ett antal större offentliga byggnader som alla pĂ„ nĂ„got sĂ€tt förhĂ„ller sig till en övergriplig och mĂ€nsklig skala. En av grundtankarna var att arbeta med en uppbruten fasad för att byggnaden ska upplevas som mindre och Ă€ven bli en naturlig del i landskapet pĂ„ DjurgĂ„rden.VIKTIGT under projektet har Ă€ven varit ge grönytan tillbaka till dem som idag nyttjar platsen.

Flower Power : hur kan ett symboliskt stillebenmÄleri anvÀndas i bildundervisningen för att beröra frÄgor om liv, död och identitet?

"I dag prÀglas samhÀllet av en mÄngfald uttryck inom bild- och formomrÄdet. I det fria konstnÀrliga utövandet pÄgÄr ett stÀndigt experimenterande med olika material, tekniker och uttrycksformer. Olika medier pÄverkar oss genom anvÀndning av symboler för att föra fram sina budskap. DÀrför finns behov av att kunna analysera och tolka bild- och formomrÄdets olika funktioner i dagens samhÀlle."I min undersökning har jag tagit reda pÄ hur man kan utveckla ett symboliskt mÄleri genom att lÄta sig inspireras av HollÀndska blomsterstilleben frÄn 1600-talet, för att sedan kunna skapa en meningsfull och inspirerande stillebenundervisning i skolan.Jag har valt att utgÄ frÄn dessa 1600-talsmÄlningar dÄ det finns en mÀngd dokumenterad symbolik och historik kring dessa verk, och för att de estetiskt intresserar mig med sin passiva och dekorativa utstrÄlning. PÄ ett lekfullt sÀtt har jag undersökt dessa mÄlningars kraft och symboliska betydelse för att sedan förskjuta symboliken i dem och skapa egna konnotationer som betyder nÄgot för mig.DÄ jag frÀmst har fokuserat pÄ gestaltningen i min undersökning har jag kunnat konstatera att mitt bildsprÄk, min teknik, kompositions och associationsförmÄga har berikats betydligt genom att mÄleriskt ha undersökt dessa religiösa, kulturella och vetenskapliga bilder.

Servicemötet i huvudrollen

Syfte: VÄrt syfte Àr att, med tvÄ teoretiska ansatser som verktyg, analysera och illustrera servicemötet för att ge en fördjupad bild och en bÀttre förstÄelse för servicemötet som fenomen.FrÄgestÀllningar: - Vilka faktorer pÄverkar servicemötets kvalitetsaspekter för serveringspersonal och restauranggÀst? - Hur kan ett dramaturgiskt perspektiv tÀnkas förtydliga bilden och underlÀtta förstÄelsen för restaurangens servicemöten? - Hur definieras ett positivt servicemöte och hur kan dessa uppfattningar tolkas? - PÄ vilket sÀtt kan det statiska och individfokuserade perspektivet kompletteras med det dynamiska och processuella för att ge en tydligare bild och en djupare förstÄelse för servicemötet?Metod: Vi har anvÀnt oss av en abduktiv ansats dÀr kvalitativa djupintervjuer ligger till grund för vÄrt resonemang i uppsatsen. Den kvalitativa undersökningsmetoden Àr bÀst lÀmpad för vÄr undersökning dÄ vÄrt syfte Àr att nÄ en djupare kunskap om servicemötet och vad som sker i interaktionen mellan servicegivaren och servicemottagaren.Slutsatser: FörvÀntningar pÄ service och kvalitet förÀndras under servicemötets gÄng. Subjektiva uppfattningar och förestÀllningar ger servicemötet ett innehÄll av spontanitet och individuella krafter. VÄr studie visar att pÄ liknande sÀtt som gÀsten tar med sig förestÀllningar och förvÀntningar tar Àven personalen med sig förestÀllningar och förvÀntningar till servicemötet.

En tÄng blev till sÄng : En studie i fenomenet interpretation

Denna studie har som syfte att synliggöra, beskriva och reflektera kring de faktorer som konstituerar fenomenet interpretationsprocess. För att spegla fenomenet frÄn tvÄ hÄll genomförs tvÄ interpretationer av en grafiskt noterad solosÄng, och för att kunna kvalitetsbeskriva förloppen i denna praktikbaserade studie, anvÀnds en metod dÀr interpreten pendlar mellan rollen som praktiker och forskare, och reflekterar i och över handling.        I förhÄllande till text och notation har den ena interpretationsprocessen sin utgÄngspunkt i sÄngarens livsvÀrld samt dennes tolkning av nÄgra symboler, medan den andra tar sin utgÄngspunkt i sÄngarens upplevelse av nÄgra bilmekanikers livsvÀrldar, samt deras tolkningar av samma symboler. Som metodisk grund anvÀnds fenomenologin, vars tvÄ grundlÀggande teser Àr: en vÀndning mot sakerna, samt en följsamhet mot sakerna. Det som undersöks Àr interpretens erfarenheter och det sÀtt pÄ vilket fenomenet interpretationsprocess framtrÀder, och bÄde verbala samt klingande exempel pÄ denna levda och upplevda erfarenhet redovisas. Resultatet jÀmförs Àven med tidigare forskning inom liknande omrÄden.        Resultatet visar att nÄgra av de centrala faktorer som konstituerar de bÄda interpretations-processerna Àr textanalysens (i vid bemÀrkelse) betydelse, nÀrvaron av publikframförande- och kommunikationstanken, vÀxlingen mellan praktik och reflektion, samt det egna skapandets omfattning och karaktÀr.

13 Ghosts : En filmanalys av 13 Ghosts (1960) och Thir13en Ghosts (2001)

Syftet och frÄgestÀllningarna med uppsatsen Àr att fastsÀlla vilka de betydelsebÀrande skillnaderna Àr i filmerna 13 Ghosts (1960) och Thir13en Ghosts (2001) gÀllande hur kvinnor framstÀlls i aspekterna vÄld, scener med övernaturligt innehÄll samt sexualitet. Syftet Àr Àven att ta reda pÄ hur övernaturlighet och vÄldsscener skiljer sig frÄn varandra mellan filmerna utan att vÀga in ett genusperspektiv, samt vad det finns för stora skillnader i hur kvinnor framstÀlls i förhÄllande till mÀnnen med betoning pÄ remaken.Teorier hÀmtas frÄn Karen Boyle och Göran Bolins teorier om vÄld i film och feministisk filmteoretisk forskning med namn som Marianne Kleberg, Elisabeth Cowie, Laura Mulvey och Shohini Chaudhuri, dÀr sexualitet och objektifiering av kvinnokroppen stÄr i centrum. Vidare behandlas teorier av Emely D. Edwards, Carrol F. Fry, Marina Warner samt Tom Ruffles angÄende populÀrkultur och andlighet.Metoden som anvÀnds i denna studie Àr en semiotisk analys, dÀr Roland Barthes beteckningar denotation, konnotation och myt agerat grundpelare.Resultat pÄvisar att filmerna skiljer sig till stor del inom alla aspekter och att kvinnor i remaken oftare Àr mer stereotypa i sina framstÀllningar.

Nyhetsankaret : En studie om hur erfarna nyhetsankare förhÄller sig till sin yrkesroll

Fenomenet att journalistiska omdömen anvÀnds i marknadsföring av kommersiella varor Àr inget nytt. Exempelvis dvd-filmer sÀljs i dag i stort sett överallt och de flesta har nog vid nÄgot tillfÀlle stÄtt i den lokala hyrvideobutiken och lÀst omdömena pÄ omslagen. Marknadsförarna lÄnar journalistiken för att sÀlja en produkt, samtidigt som medierna har att vÀrna om sitt oberoende och sin integritet för att inte misstÀnkliggöras av sin publik. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka i vilken utstrÀckning journalistiskt material anvÀnds i marknadsföringen av dvd-filmer, samt frÄn vilka medier det hÀrstammar. Vi försöker ocksÄ tolka och förklara fenomenet utifrÄn olika teoretiska utgÄngspunkter.

HistorielÀroböcker - hur förÀndras dessa? : En studie av tre lÀroböckers historiebeskrivningar med fokusering pÄ medeltiden

Sociala nÀtverkssidor Àr för mÀnniskor idag en del av vardagen dÄ vi skapar nya umgÀngen, bekantskaper, vÀnskaper och fiender. Vi trÀffar framtida arbetsgivare och finner i visa fall kÀrleken med hjÀlp av detta nu vardagliga verktyg. Eftersom vi gör allt detta Àr uppbyggnaden och utvecklingen av anvÀndarens profil ett viktigt hjÀlpmedel för att lyckas presentera sig sjÀlv pÄ ett positivt sÀtt.MÄlet med denna uppsats Àr att undersöka hur svenska kvinnor framstÀller sig sjÀlva inför andra anvÀndare och vad de delar med sig av sin identitet pÄ det sociala nÀtverket Twitter. Vi utgÄr frÄn tre frÄgestÀllningar:? ? ?PÄ vilka sÀtt framstÀller sig svenska kvinnor pÄ Twitter? Vilka skillnader finns mellan anvÀndare beroende pÄ antal följare? Vilken grÀns sÀtter kvinnor för vad de delar med sig till sin publik pÄ Twitter?De teoretiska utgÄngspunkterna för denna studie Àr i Erving Goffmans teorier om ?front stage?, ?back stage? och ?impression management? och nyare forskning gjord av bland andra danah boyd samt begreppet representation.

Entreprenörskap i Sverige och Japan : En komparativ studie utifrÄn GEM 2007

Syfte: Syftet med denna studie Àr att jÀmföra entreprenörskap i Sverige och Japan och att fÄ en förstÄelse för varför sÄ olika lÀnder bÄda har sÄ lÄgt entreprenörskap. Jag har valt att avgrÀnsa mig till data hÀmtade frÄn GEM 2007.Metod: I detta arbete gör jag en jÀmförelse av entreprenörskap i Sverige och i Japan som jag gjort genom att införskaffa sekundÀr data frÄn en rapport frÄn GEM 2007. I detta arbete har mitt förhÄllningssÀtt frÀmst varit abduktivt.Teoretiska Perspektiv: Wennekers (2006) har undersökt den U-kurva som uppstÄr nÀr man studerar entreprenörskap i relation till ekonomisk utveckling. LÀnder tenderar att gÄ frÄn en hög nivÄ av entreprenörskap till en lÄg nivÄ nÀr man gÄr frÄn bondeekonomi till industriell ekonomi för att sedan öka igen nÀr lÀnder nÄtt en avancerad nivÄ av ekonomisk utveckling. Trots dessa samband sÄ skiljer sig lÀnder fortfarande mycket Ät nÀr det kommer till entreprenörskap och förÀndringarna verkar vara ihÄllande.

Sportmarknadsföring : En studie av SM-finalen i innebandy och AIK innebandy

Intresset för det undersökta fenomenet, uppmÀrksammades av en slump dÄ vi tog del av publiksiffran frÄn förra Ärets SM-final i innebandy. För oss med en uppvÀxt pÄ ishockeyrinken tyckte vi det var helt otroligt att SM-finalen fyllde hela globen. Ishockeyn hade inte ens fyllt Globen pÄ 4 Är, hur kunde en ung sport som innebandy klara detta? Dessutom var det intressant att publikkontrasten mellan en seriematch och SM-finalen för innebandy var hela 14 gÄnger större. Ur detta skapades vÄr problemformulering; PÄ vilket sÀtt skiljer sig marknadsföringen mellan SM-finalmatchen i innebandy och en seriematch i innebandy och vilka likheter kan urskiljas?Syftet var att beskriva vad AIK innebandy och arrangörerna för SM-finalen i innebandy gör för att locka publik till sina seriespelsmatcher respektive sitt finalevenemang.

Vetenskap och förmedling : en studie av förhÄllandet mellan kunskapsproduktion och publik förmedling

Det hÀr en uppsats som syftar till att nÀrma sig frÄgor om förmedling av vetenskaplig kunskap, genom att ur ett diskursanalytiskt perspektiv undersöka tvÄ kunskapsproducenters sÀtt att reagera pÄ vetenskapsförmedling. Uppsatsen vill sÀga nÄgot om hur dessa förmedlingar bemöts och bedöms av de som tillhör traditioner inom vilka kunskapen producerats. Detta görs genom att tvÄ diskursordningar konstrueras och appliceras pÄ tvÄ exempel. Exemplen utgörs av debatten mellan historikern Peter Englund och författaren Herman Lindqvist angÄende Lindqvists bokserie Historien om Sverige, samt den amerikanske fysikern Lawrence M. Krauss syn pÄ Star Trek i boken Fysiken i Star Trek.

Kvinna, sportreporter - inte pÄ samma villkor? : Om hur kvinnor upplever sin arbetssituation som sportjournalister

Syfte: Studien syftar till att undersöka om kvinnliga sportreportrar arbetar pÄ samma villkor och blir bemötta pÄ samma sÀtt som de manliga kollegorna i yrket. Sporten har historiskt sÀtt varit en av de mest mansdominerade institutionerna i samhÀllet. NÀr kvinnor började ta sig in i den manliga sfÀren var det dÀrför pÄ mannens villkor. Inom sportjournalistiken var situationen densamma, yrket ansÄgs frÄn start vara en sysselsÀttning för mannen dÀr journalistiken var skriven av mÀn, om mÀn, för en manlig publik. DÀrför har kvinnor, dÄ som nu, sÄledes svÄrt att trÀnga in och ta plats i sportjournalistikens vÀrld pÄ samma villkor som mannen.

Hur ser jag ut? : En studie om hur svenska kvinnor framstÀller sig pÄ Twitter

Sociala nÀtverkssidor Àr för mÀnniskor idag en del av vardagen dÄ vi skapar nya umgÀngen, bekantskaper, vÀnskaper och fiender. Vi trÀffar framtida arbetsgivare och finner i visa fall kÀrleken med hjÀlp av detta nu vardagliga verktyg. Eftersom vi gör allt detta Àr uppbyggnaden och utvecklingen av anvÀndarens profil ett viktigt hjÀlpmedel för att lyckas presentera sig sjÀlv pÄ ett positivt sÀtt.MÄlet med denna uppsats Àr att undersöka hur svenska kvinnor framstÀller sig sjÀlva inför andra anvÀndare och vad de delar med sig av sin identitet pÄ det sociala nÀtverket Twitter. Vi utgÄr frÄn tre frÄgestÀllningar:? ? ?PÄ vilka sÀtt framstÀller sig svenska kvinnor pÄ Twitter? Vilka skillnader finns mellan anvÀndare beroende pÄ antal följare? Vilken grÀns sÀtter kvinnor för vad de delar med sig till sin publik pÄ Twitter?De teoretiska utgÄngspunkterna för denna studie Àr i Erving Goffmans teorier om ?front stage?, ?back stage? och ?impression management? och nyare forskning gjord av bland andra danah boyd samt begreppet representation.

P3 DokumentÀr: frÄn idé till fÀrdig produktion

Allt fler produktioner till Sveriges Radio (SR) görs idag av externa bolag och radiojournalistyrket prÀglas av tidsbegrÀnsade anstÀllningar, vikariat och frilans. Som examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap C ville jag dÀrför ta chansen att undersöka hur processen att sÀlja in en produktion till SR gÄr till och jag undersökte dÀrför hur man gÄr tillvÀga nÀr man producerar en dokumentÀr för Sveriges Radios P3, frÄn idé till fÀrdig produktion. Syftet var att genom mitt eget utvecklingsarbete lÀra mig hur processen gÄr till och dessutom fÄ dokumentÀren sÄld och sÀnd i P3. Som metod valde jag att följa processen genom att noggrant redovisa mitt eget utvecklingsarbete frÄn idé till fÀrdig produktion dÄ jag sjÀlv skrev programförslag till P3 DokumentÀr och sedan producerade en dokumentÀr efter formatets ramar. Jag analyserade min process med hjÀlp av Norman Faircloughs tredimensionella modell för diskursanalys och mitt mÄl var att följa de rÄdande diskurserna för att ha en större chans att fÄ sÄlt in dokumentÀren.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->