
Sökresultat:
1992 Uppsatser om Psychology of religion - Sida 15 av 133
Skolprestation, genus och psykisk (o)hälsa: en kvalitativ studie av gymnasieungdomars förhållningssätt
The aim of the study was to explore the psychological well-being of a group of adolescents in relation to how they regarded achieving in school, in a gender perspective. Twenty semi-structured interviews were conducted with students aged 17-19 at a high-achieving school in a big city in Sweden. The interviews were analyzed thematically and the results showed that the adolescents acted differently as well as regarded achieving in school differently depending on gender. The young women were driven by ambition, they were high-achieving and planning for the future. The young men cared less about achieving and thought more about the present.
Religionen som en del av lösningen? Möjligheter och begränsningar i en interreligiös dialog i Nordirland.
Syftet med denna uppsats var att ifrågasätta den ofta antagna åsikten att en dialog mellan olika religionstraditioner kan skapa enhet, samstämmighet och en stadig grund för att lösa sociala problem, såsom diskriminering, fördomar, segregering och motsättningar. Nordirland valdes som fallstudie på grund av att religionen där förespråkas ha en betydande roll i historien, och för att en konstruktiv dialog mellan katoliker och protestanter ses som en möjlig åtgärd i syftet att lösa problemen i samhället.Slutsatsen är att religionen kan ha en värdefull roll i lösningen av konflikter och överkommandet av negativa stereotyper, fördomar och diskriminering. Det är dock problematiskt att godta denna funktion som den ultimata lösningen på konflikter och problem, och man bör inkludera andra faktorer som samverkar med religionen. Även maktrelationer inom den religiösa kontexten samt en utbredd segregering i samhället kan utgöra hinder för en interreligiös dialog. Med utgångspunkt i uppsatsens resultat kan man således ifrågasätta religionens roll som en del av lösningen på problemen i dagens Nordirland, där en alternativ lösning istället kan vara ett undvikande av den starka fokuseringen på religion och istället en uppmärksamhet på den nordirländska identiteten, som sällan förespråkats i historien..
Skildras mångfald i läroböcker i spanska?
Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på hur och om olika typer av religion, etnicitet, funktionsnedsättning och sexualitet framställs och förekommer i tre läroböcker i spanska för högstadiet samt undersöka könsfördelningen. Detta för att ta reda på hur läroböckerna kunde kopplas till den del av läroplanen som handlar om att skapa förståelse för andra människor och att ingen ska diskrimineras på grund av ovanstående grunder. Uppsatsen utgick från ett intersektionellt perspektiv och metoden var både kvalitativ och kvantitativ. Resultaten visade att funktionsnedsättning, religion, etniska minoriteter och personer som inte är heterosexuella är ovanliga i dessa läroböcker. Det visade sig också att män till viss del är överrepresenterade, främst vad gäller kända personer.
Tre studenter med ADHD berättar om upplevelsen av att läsa i högre utbildning
Research shows that there is a lack of knowledge of adult students with ADHD.
Most of all research focuses on children with ADHD in school. The purpose of
this study was to gain a better understanding of how adult learners with ADHD
experience academic studies related to cognitive difficulties, emotion,
motivation, and their experience of SOC. The questions tried to determine how
any cognitive difficulties and emotions are perceived, how students' motivation
to study impacted and their experience of SOC based on studies in higher
education. To answer the purpose and questions used qualitative interviews
based on three students with ADHD using a hermeneutic method.
Den nya eleven : En enkätundersökning om uppfattningar och värderingar om livsåskådning, religion och religionsundervisningen bland ett urval gymnasieelever idag.
Syftet med studien var att undersöka och lyfta fram elevers inställning och värderingar till religionsundervisning, livsåskådning och religion. Studiedeltagarna bestod utav två klasser på en gymnasieskola i mellersta Sverige, där båda klasserna gick det estetiska programmet. Undersökningen var en enkätstudie som samlades in och analyserades. Resultatet visade att elever på en gymnasieskola inte har en konkret uppfattning kring sin religiösa tillhörighet. Studien visade även att eleverna hade en oklar uppfattning och bild utav Gud. Deltagarna var osäkra på Guds existens men trodde samtidigt att det kunde finnas en högre makt. Studieresultatet visade att en majoritet av studiedeltagarna trodde på ett liv efter detta, så kallad reinkarnation.
Guds bekräftande blick : en undersökning av anknytning i kristen själavårdslitteratur
This paper is based on Bowlby's attachment theory in the exploration of Christian pastoral care literature. Kirkpatrick and Granqvist account for the majority of previous research on the subject, however, not related to counselling or counselling literature. The selected pastoral literature, which is three books by each author: Liselotte J Andersson and Margareta Melin provide several possible associations with attachment theory. In the process, nonetheless, more literature has been studied than those reported here. This paper aims to investigate whether a relationship with God is given as an attachment relationship of the selected pastoral literature.
Det sublima : konst och religion
Det sublima är en överväldigande estetisk upplevelse av det ofattbart stora, som hotar att krossa jaget och får det att framstå som försvinnande litet. Det beskrivs som en känsla mellan lust och skräck.Exempel på fenomen som ofta fått symbolisera det sublima är hotfulla berg och tornande åskmoln.Begreppet har genom historien främst blivit aktuellt i tider av stor förändring, samhällelig och religiös omstörtning; tider då människor söker trygghet i en upplevelse av något större än jaget, utanför den institutionella religionen.Begreppet härstammar från antika teorier om retorik och hade sin moderna storhetstid under 17- och 1800-talet, då det kom att bli en viktig kategori inom klassisk estetik. Det tydligaste exemplet påkonstnärer som förknippas med begreppet är Caspar David Friedrich, mer samtida exempel inkluderar Barnett Newman.Jag kom först i kontakt med begreppet hösten 2009, under en föreläsning med Tom Sandqvist. Begreppet beskrevs som ett estetiskt begrepp för att beskriva skräck och upplevelser av detstorslagna och allomfattande i konst. Jag hade aldrig hört om något liknande och blev helt tagen: de här upplevelserna var ju precis det konsten handlade om! För mig handlade insikten om två saker: dels ett begrepp för att beskriva något annat än fulhet och skönhet i konst.
Opium för folket? Religionens påverkan på den politiska sfären i en allt mer globaliserad värld, med fokus på Iran och USA.
Uppsatsen syftar till att undersöka sambandet mellan religion och politik utifrån ett antagande om att globaliseringsprocessen spelat en viktig roll för ökad religiositet i den politiska sfären. Utifrån en idé- och ideologianalys med kritiska inslag fokuserar vi främst på statsmaktens förändrade roll, i och med globaliseringsprocessen. Vi använder oss av en socialkonstruktivistisk teori då vi tror att religionen inte är något konstant utan något som kan konstrueras utifrån sitt syfte. Maktaspekten blir också central här. Vi har genomfört fallstudier på två länder, USA och Iran, för att se om vi kunnat finna stöd för vår tro att det finns ett samband mellan globaliseringen och en ökad religiositet inom politik.
Religionsfrihet och religiösa friskolor : - en studie i hur barns religionsfrihet tolkas i skollag och läroplaner
Det råder stor enighet i samhället om att religionsfrihet är viktigt men åsikterna går stundom isär om vad denna frihet i praktiken ska innebära. Debatten kring de religiösa friskolorna är ett tydligt exempel på detta.Syftet med uppsatsen är att belysa vilken tolkning av barns religionsfrihet som framträder i den nya skollagen och läroplanerna. Detta är viktigt då forskning visar att skolan har en unik möjlighet att nå barn i en ålder där de är extra känsliga för påverkan. Skolans innehåll, syfte och mål är därför betydelsefullt såväl på individuell som på kollektiv nivå. Uppsatsen är en kvalitativ och komparativ studie där begreppen religion, frihet och autonomi används för att synliggöra och strukturera de perspektiv som framkommer i styrdokumenten.
Transformativt ledarskap - en förutsättning för produktivt teamklimat och egeneffektivitet?
In the faster growing pace of changes and competition in the global economy, factors promoting group effectiveness are of interest. How do components of leadershipstyle, especially transformational, team climate and selfefficacy correlate? To answer this question 3 questionnaires regarding leadershipstyle (MLQ), team climate (TCI-Short) and selfefficacy (self developed) were distributed to employees of a Swedish installation company (108 participants). Moderate positive correlations were found between climate and selfefficacy and between varying elements of leadership and selfefficacy. The leadership behaviour Contingent Reward correlated moderately with all climate dimensions and strongly with selfefficay.
"Det står i Bibeln" : Ku Klux Klan och religion över tid.
Denna C-uppsats bär titeln ?Det står i Bibeln?: Ku Klux Klan och religion över tid och är skriven av Marcus Karlsson. Studien belyser Ku Klux Klans utveckling från bildandet under 1800-talet till 2000-talets början, med hänseende till deras religiösa ståndpunkt i en värld av skiftande religiositet. De frågeställningar som bearbetas ämnar besvara hur Ku Klux Klan motiverar sina åsikter och existens utifrån en teologisk ideologi. Syftet är även att belysa deras ursprungliga förhållande till religion och religiösa institutioner samt eventuell utveckling som har skett över tid.
?Vi ringer upp dig?? : En undersökning om etnisk diskriminering bland bostadsförmedlare i Sverige
The number of people with another culture isincreasing in Sweden. This change in society bringsconsequences in health care that has not any methodsto manage. The Muslim woman?s meeting with thehealth care is one of those areas. The aim with thisstudy was to describe the nurses meeting with femaleMuslim patient.
En svensk folkkyrka utomlands : Fyra fallstudier av hur folkkyrka kommer till uttryck i Svenskakyrkan i utlandet (SKUT)
The following essay aims to determine what textbooks and teaching media educators in the county of Västerbotten use when teaching the relation between religion and science. Based on educational science theory and through analyzes of factual texts, the teaching materials was examined to determine how much focus they put on the thematic of religion and science. The result shows how the different teaching materials affect this thematic differently. The main conclusion is therefore that students in Sweden could, depending on the teaching materials used in their education, be taught by different standards to reach the same requirements..
Kulturers påverkan på upplevelsen av arbetslösa och meningen med arbete
The aim of the study was to distinguish if there was a difference between how work is perceived and how unemployed are viewed by people in collectivistic and individualistic cultures. A phenomenological approach was used in order to capture the participants life-worlds and their meaning constitution of a phenomenon, in this case the meaning of work and how unemployed are viewed. Subjects from different parts of the world, belonging to either a collectivistic or individualistic culture, participated in this study. Data was collected by self-reports which were analyzed by the method of MCA (Meaning Constitution Analysis) and the software Minerva. The results indicated that there were differences in how individuals from collectivistic cultures compared to individuals from individualistic cultures reflected about the meaning of work.
Illustrationers påverkan av uppfattningen av olika typsnitt
Syftet med studien var att studera hur typsnitt uppfattas, och särskilt hur
dessa uppfattningar påverkas av illustrationer med varierande innehåll. Stimuli
skapades genom att kombinera 3 olika illustrationer och 5 olika typsnitt,
totalt 15 stimuli. Försöksgruppen bestod av 18 personer, 11 kvinnor och 7 män.
Åldersspannet var från 22 till 67 år. Deltagarna fick individuellt markera på
skattningsskalor hur varje stimuli uppfattades, efter 7 olika dimensioner.