Sök:

Sökresultat:

143 Uppsatser om Provincial Museums - Sida 10 av 10

Historia skriven i sten? : Bruket av Kensingtonstenen som historiekultur i svenska och amerikanska utställningsrum

The aim of this master thesis is to analyze how and why Scandinavian-American history has been used in exhibitions in both Scandinavia and the United States after the end of the Great Migration. More specifically, the thesis deals with the Swedish and American exhibitions of the controversial Kensington Rune Stone, discovered in Minnesota in 1898. Despite the fact that its authenticity has been disputed by academic expertise, it has been displayed by many prominent actors. The Rune Stone is one of many purportedly pre-Columbian artifacts found in the United States. Moreover, it is an identity marker, harboring many kinds of identity constructions. The thesis therefore focuses on the meanings that the Rune Stone has been charged with since its discovery, as historical culture and in specific exhibits, on how it has been displayed, and on why it has been exhibited at  national museums in both Sweden and the United States. The principal source materials are five exhibitions of the Kensington Rune Stone.

Hur dyskalkyli uppfattas och hanteras i de tidigare skolåren

Syftet med vår uppsats är att vi vill undersöka hur samarbetet mellan skola och museum fungerar. Som blivande lärare vill vi få mer kunskap om hur vi använder oss av museet som arena i vår undervisning på ett bra sätt. Vi frågar oss hur skola och museum samarbetar? Hur samarbetet leder till elevers historiemedvetande och vilka de eventuella hindren i samarbetet är? Vi presenterar och diskuterar tidigare forskning inom området. Några viktiga forskare som vi lyfter fram är Berit Ljung, Monica Cassel och Eilean Hooper-Greenhill.

Minnesväskor och Per-Albintorp : En jämförande studie över Norrbottens museums och Jamtlis sätt att samarbeta med äldrevården

Denna uppsats handlar om hur två länsmuseer samarbetar med äldrevården. Anledningen till att jag valde detta ämne var att jag upplever att äldre personer och äldreboenden sällan diskuteras i litteraturen och undervisningen. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur samarbetet mellan äldrevården och respektive museum ser ut samt att på ett mer teoretiskt plan undersöka vilka minnen som stimuleras och hur man kan koppla teman och föremål till Performance theory. Mina frågeställningar överensstämmer med syftet, de handlar alltså om hur samarbetet ser ut, vilka minnen museerna vill stimulera och hur man kan koppla teman och föremål till performance theory. Mina teoretiska utgångspunkter har således varit performance theory, teorier om personligt och kollektivt minne samt reminiscensmetoden.

Vad minns elever och varför? : Upplevelsens betydelse för minnet - analys av ett besök på Sörmlands museum ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv.

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken betydelse upplevelsen har för minnet. Studien behandlar tre problemformuleringar: (1) Vad minns eleverna några månader efter sitt besök på Sörmlands museum? (2) Varför minns eleverna just de sakerna? Här studeras de två aspekterna: Av vilka anledningar anser eleverna själva att de har dessa minnen? Vad säger utomhuspedagogisk forskning om upplevelsernas betydelse för lärandet? (3) Hur väl stämmer elevernas minnen överens med de syften som Sörmlands museums har med sin verksamhet?Studien baseras på en enkätundersökning där sammanlagt 205 elever i årskurs 4 och 5 har deltagit i ett studiebesök på Sörmlands museum under våren 2004. Efter fyra till åtta månader ombeds eleverna utveckla två frågeställningar / påståenden: (1) Detta minns jag? (2) Jag minns det för att?Resultatet visar att eleverna har rika minnen från besöket samt att de allra flesta eleverna upplevde besöket som positivt.

Göteborgs konstmuseibibliotek : En skildring av bibliotekets historia till och med 1939

The subject of this thesis is the history of the library at The Göteborg Museum of Art. The aim of the thesis is to depict and analyze the emergence and the expansion of the library?s holdings until 1939. To fulfill the aim, two questions are asked. The first question is: Is it possible to argue that the library?s holdings were collected to document the entire world of art? The question is formulated in relation to a comment by Susan Wyngaard.

Skånes gröna guld : anläggning, odling & mossarter i mossträdgården

This is a 15 hp (10 p) thesis in biology at the programme for Horticulture Management at the Swedish University of Agricultural Sciences, Alnarp. In this literature study we have processed, reviewed and arranged facts and research, to make it more available for those who want to know more about establishment or cultivation of mosses. Our client is Fredriksdal?s Museums and Gardens in Helsingborg who are planning to establish a moss garden. The information is meant to be used by Fredriksdal and other similar facilities.

Livslångt och lustfyllt? : En utvärdering av konstpedagogiskt lärande

SummaryIt is inspiring to see museum visitors evolve and develop through art exhibitions. Great potential lay in facilitating the learning experience by art exhibitions, and the possibility of designing exhibitions that make visitors attracted to learn. The purpose of the present work is to study the means of creating favorable conditions for lifelong and enjoyable learning in art exhibitions. The concept of learning has multiple definitions, and several have been used effectively in various ways in preceding works. The underlying principle of this work is that visitors learn by actively processing information in their own minds and through experiences. The term lifelong learning is often associated with employability and adaptability.

Livet mellan husen : ett utvecklingsförslag för Disagården

The open air museum of Disagården is situated in the Old Uppsala parish, Uppsala municipality, are projected to portray a double row village, before the land enclosure, on the Uppsala plain during the 1860s and 1870s. Disagården operates under the County Museum of Uppland and serves as an exhibit of Uppland's farming culture during the late 19th century. However, an open-air museum is a complex institution where many interests are linked together. Disagården aims to simultaneously portray an historical environment while offering broad public appeal. The Disagården open air museum was inaugurated in 1931 and consists of relocated buildings that together form three farm complexes "Gränbygården", "Skuttungegården" and "Bärbygården". The thesis explores how the close surroundings of a typical farm in Uppland looked during the 1860s and 1870s. This historical depiction has then been applied to Disagården in a development suggestion creating a foundation from which Disagården can structure the close cultivation of the different farms. The basis of the development program has primarily been compiled through archival and literary studies but also through on-site visits and interviews. How did the concept of open air museums start and what were the ideas behind the concept? Which external influences affected the situating of cultivations and buildings? Which crops and species were present on the farms in Uppland during the specified time period? What was the relation of the different structures to each other? Which organizations had influences on the farmer's household of the Uppland plain? The thesis attempts to clarify the answers to these questions. The influences affecting on the farmer's household in Uppland were probably numerous.

<- Föregående sida