
Sökresultat:
464 Uppsatser om Promotion - Sida 21 av 31
Finansiell reklam under 2000-talet : De fyra storbankernas reklaminköp
Denna uppsats granskar marknadsföringen av finansiella tjänster i Sverige. Fokus ligger på de fyra stora bankerna, Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea. Litteraturgenomgången presenterar teorier om hur och varför finansiella organisationer gör reklam för sina tjänster. Den går igenom: reklamens mål, styrkefaktorer att lyfta fram, vilka faktorer, som får en kund att byta bank, det visuella i marknadsföringen och vilka kanaler, som finns att tillgå. Uppsatsen vill besvara frågorna: Hur mycket lägger de fyra storbankerna på reklam? Hur har reklamköpen utvecklats under 2000-talet? Hur skiljer sig de olika bankernas satsningar åt? Hur har respektive bolag utvecklats över åren totalt sett? Vem tar andelar? Med hjälp av siffror på reklaminköp under 2000-talet besvarar uppsatsen sedan dessa frågor.
Tobaksvanor och kunskaper om tobak och dess effekter i munhålan : En enkätstudie bland sjuksköterske-, tandhygienist- och folkhälsopedagogstudenter vid Högskolan Kristianstad
Bruket av tobak har idag blivit en viktig folkhälsofråga eftersom rökning och snusning har negativa effekter på såväl allmänhälsa som munhälsa. Trots det röker nästan var fjärde svensk kvinna och var femte svensk man. Syftet med den här studien var att kartlägga tobaksvanorna bland förstaårsstudenterna på sjuksköterske-, tandhygienist- och folkhälsopedagogiska programmet samt att undersöka vilka kunskaper studenterna på respektive program har om tobak och dess effekter i munhålan. Studien genomfördes som en enkätundersökning där 121 enkäter delades ut till studenterna på de tre programmen. Resultatet visade att 7% av studenterna var dagligrökare och 17% var feströkare.
En kartläggning av stödjande miljöer för att främja hälsa hos äldre människor i Sverige
Tröjbom, C. (2009) En karläggning av stödjande miljöer för att främja hälsa för äldre människor i Sverige Högskolan i Gävle; Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi. Abstrakt Denna surveystudie genomfördes from slutet av 2008 tom början av 2009 och urvalet var Sveriges kommuner (N=290). Syftet var att undersöka och kartlägga hälsofrämjande insatser för äldre i Sverige för att ta reda på vad olika kommuner väljer att kommunicera ut vad det gäller att bidra till stödjande miljöer för målgruppen. Målgruppen var äldre människor som i första hand inte har någon beviljad insats. För att ta reda på detta genomfördes en kartläggning av samtliga kommuner i Sverige via Internet samt dokumentanalys som metod.
Jämställdhetsplaner : Arbetslivets tysta arbete
The purpose of this essay is to examine how gender equality can be used in the workplace, its possible effects, and what collaboration can contribute to the subject of gender equality. A combination of legal sociological and legal dogmatic methodology has been used to examine the EU and Swedish law, how equality should be approached and what previous studies have concluded. An interview has been conducted to provide a clearer picture of how gender equality appears in practice, in the modern workplace. An equality plan should be conducted every three years and applies to employers who are responsible for more than 25 employees. The manual should include a description of the measures considered necessary in the workplace in order to promote gender equality. How an equality plan should be developed is not specifically outlined in the current law, and thus this is left up to the employer to determine.
IKT, vad är det? : En studie baserad på pedagogers uppfattningar om digitala verktyg i förskolan
The aim of this study is to enlighten how todays working environment affects young individuals descriptions of how to reach success in work life, now often titled as ?career?. Our purpose has been to analyse how the term career is constituted discursively among young people in jobs characterized by flexibility. The study is based on six qualitative interviews with young adults in the media industry, all between 20-30 years old. By utilising a Foucaultdian discourse analysis we want to expose how the competing and dominating discourses, that our interviewees? statements are based on, can be associated with a wider social context. The study reveals that our interviewees describe career in two separate ways, both positively and negatively.
Hälsofrämjande patientsamtal : fyra läkares röster om kompetens och förhållningssätt
SammanfattningSyftet med studien var att undersöka hur relationen mellan läkare och patient tas i uttryck i hälso- och sjukvårdsorganisation med hälsofrämjande inriktning. Undersökningens fokus har varit på samtalet mellan läkare och patient. Huvudsyftet har varit att försöka få syn på det hälsopromotiva inslaget i samtalet mellan läkare och patient.Studiens metod bygger på fyra kvalitativa intervjuer som inspirerats av fenomenologisk ansats som sedan bearbetats och analyserats samt en deltagande observation. Studiens resultat bygger på kategorier som funnits utifrån forskningsfrågorna; Vad innebär det att arbeta hälsofrämjande i samtalet? I vilken mån tar läkare upp frågan om livsstil och levnadsvanor i samtalet med patient? Och Vilken kompetens har läkare inom samtalsmetodik? Resultatet tyder på att det finns en brist på kunskap om vad hälsoPromotion är. Respondenterna blandar ihop begreppen kring de salutogena och patogena perspektivet.
Utvärdering av verksamheten Nätverket för hälsofrämjande arbetsplatser i Skåne
Groth, P, Utvärdering av verksamheten ?Nätverket för hälsobefrämjande arbets-platser i Skåne?. Examensarbete i folkhälsovetenskap, 20 poäng. Malmö Högsko-la: Hälsa och samhälle, 2005.
Utvärderingen är gjord på uppdrag av Region Skåne och Arbetslivsinstitutet Syd. Syftet är att undersöka om verksamheten följer den fastställda värdegrundens in-riktningar och om de angivna målen uppnåtts, samt beskriva verksamhetens bief-fekter.
Motvindens moderskap : en studie om moderskap och intellektuell funktionsnedsättning
The study seeks to from professionals perspectives describe and analyze the beliefs they have about women with intellectual disabilities and their pregnancy and motherhood. We will also discuss and reflect on the possible support that professionals find important for women to handle pregnancy and motherhood. The information has been gathered through interviews with five different professions that have come in contact with the audience in their work. In our material we found three distinctive perspectives: a child´s perspective, a parent´s perspective and a community perspective. From these perspectives, we could find many similarities in the informants´ perceptions, which resulted in different themes.
Relationsmarknadsföring : En fallstudie av reklambyråer
AbstractThe development of new economies from the industrial revolution to the information society of today has led to an increase in goods, services and information technology. It has also affected the way that organizations are formed and shown that organizations transform more and more into networks. This has left an impact on the concept of marketing and an increase in the handling of internal relations within companies. The marketing concept has developed from the 4P:s, price, place, product and Promotion, to relations marketing as a new perspective.This study focuses on a description of relations marketing in medium - sized advertising agencies. The advertising business has a long history of close customer relations and advertising agencies strongly depend on new customers.
"Alla lika olika" : En diskursanalys av mångkulturalism i den svenska arbetsmarknadspolitiken
The aim of this paper is to study how multiculturalism is expressed in the Swedish labour market policy. The method used for the investigation is a discourse analysis which study social and political processes in the society as created through language. The perspective of the discourse analysis is a social construction that considers that language is a social production created in a discursive way. It produces and reflects social process in the language.By using theories of national identity and multiculturalism we aim to investigate how multiculturalism is expressed in the labour market policy. With this method we aim to analyze the discourse of a political report made 2008 by the current government about integration strategies in Sweden.
Betydelsefulla faktorer som bör ingå i en marknadsföringsmix för modeprodukter till barn
In a society where children are getting a bigger influence over the family?s consumption and where more products for children are purchased, the market for children products has expanded. This growth is due to a higher amount of older parents which have a god economy and are choosing to spend more money on products for their children. Also the fact that parents use fashion products for children as a way to reflect their own status and that children are becoming more fashionable and aware of trends have contributed to the markets expansion. All together this leads to a grown importance of knowledge for marketers concerning the market.
Karriärtjänsters verkan på läraryrket - En studie som ämnar att undersöka karriärreformens verkan på lärare och förstelärare
The Government announced a new school reform which aims to support teacher appraisal and professionalism within the Swedish education system. The once well renowned profession is hurting by the decreasing quality of the Swedish education system and the declining number of applicants to the university teacher program. The school reform introduced a new career path for especially skilled teachers to an occupation earlier characterized by a homogenous work force. The Government encourages principals to promote thriving teachers to first teachers, whom will receive an increase in the salary covered by state aid. By supporting these effective teachers, the Government wishes to increase the image perceived and status of the profession and improve the competitiveness of teaching's salary.
Musik och sociala medier : En studie om musikbranschens position i ett digitaliserat medieklimat
Denna studie har undersökt hur svenska artister och representanter från svenska skivbolag uppfattar det rådande digitaliserade medieklimatets inverkan på musikbranschen. Syftet var att ta reda på hur artister samt skivbolag förhåller sig mot sociala medier, samt att undersöka hur deras upplevelser från en allt mer digitaliserad musikbransch ser ut. För att kunna utvinna en så djup analys som möjligt har jag använt mig av en kvalitativ metod där jag har genomfört fem djupintervjuer, varav tre med representanter från tre olika skivbolag, samt två med två olika osignerade artister. Jag valde att genomföra intervjuer med dessa två olika aktörer i hopp om att kunna få olika perspektiv i mina frågor. Jag har relaterat min analys till teorier om bland annat digitalisering, medieproduktion samt fankulturen. Resultatet har visat på att sociala medier är något mycket viktigt gällande både artisters kamp om att nå framgång i en allt hårdare konkurrens där bruset av osignerade band och artister blir intensivare, samt när det gäller skivbolags arbete med att marknadsföra sina artister. Dock råder det delade uppfattningar mellan artisterna och de olika skivbolagen rörande hur de sociala medierna bör användas.
Att orka bära sitt öde : Hälsofrämjande copingstrategier hos personer som genomgått käkbensrekonstruktionefter komplikation till cancerbehandling
Bakgrund: Osteoradionekros är en komplikation till strålbehandling mot huvud-hals-cancer. Personer som drabbasbehandlasiblandmed käkbensrekonstruktion.Mycket lite är känt om hur dessa personer hanterar sin situation.Syfte: Att öka och fördjupa kunskapen om vilka strategier som personer som genomgått käkbensrekonstruktionefter komplikation till cancerbehandling, använder för att hantera sin situation.Metod: Klassisk grounded theory användes vid analysen av 11 kvalitativa intervjuer, som utfördes medöppna frågorutifrån en temaguide.Konsekutivt och teoretiskt urval användes tills saturation uppnåddes.Syftet med metoden är att förutsäga och förklara det studerade fenomenet.Resultat:I analysen framkom kärnkategorin ?att orka bära sitt öde?.Personer som genomgått en käkbensrekonstruktion p.g.a. osteoradionekros använder huvudsakligen fyra strategier för att hantera sin situation. De tar de chanser de får;börjar om på nytt genom att ta en dag i sänder; skaffar sig ett nytt perspektiv på livet;och söker stöd hos andra i alla tillgängliga sfärer.Konklusion/Implikation:Ett ökat stöd behövs riktat till denna grupp av patienter.
Att stödja patienter med kronisk sjukdom till en positiv hälsobeteendeförändring - Sjuksköterskans upplevelse och hälsoeffekter hos patienten
Kroniska sjukdomar orsakar sex av tio dödsfall världen över. Många av riskfaktorerna för flera kroniska sjukdomar - såsom rökning, övervikt och fetma, dålig kosthållning och fysisk inaktivitet - är livsstilsrelaterade och påverkbara. Flera av riskfaktorerna kan förebyggas eller förhindras med en positiv hälsobeteendeförändring, men det traditionella sättet att inom sjukvården ge råd till patienterna är ofta ineffektivt och resulterar sällan i någon bestående beteendeförändring. Syftet med denna litteraturbaserade översikt var att beskriva sjuksköterskors upplevelse av att stödja patienter med kronisk sjukdom till en positiv hälsobeteendeförändring, samt att beskriva vilka hälsoeffekter sjuksköterskans stöd kan få för patienten. Resultatet visade att arbetet med hälsoPromotion upplevdes som berikande och utvecklande, när tid och resurser fanns avsatta, samt att brist på tid och sviktande stöd från ledningen var de största hindren mot ett hälsofrämjande arbetssätt.