
Sökresultat:
4154 Uppsatser om Projekt InPUT - Sida 2 av 277
Varför misslyckas IT-projekt?
Tillgänglig statistik visar att IT-projekt misslyckas i större omfattning än projekt i andra branscher. Denna trend har länge existerat och man har dokumenterat misslyckanden iutvecklingsprojekt ända tillbaka till början av 90-talet. Varför fortsätter detta vara ett problem än idag, trots allt arbete som lagts ner på att utforma nya projektstyrningsmodeller,utvecklingsmetoder och certifierande utbildningar? Denna studie undersöker IT-projekt och tar fram de nyckelfaktorer som orsakar att IT-projektmisslyckas. I uppsatsen utförs en flerfallsstudie där fyra seniora IT-projektledare får dela medsig av sin erfarenhet och kompetens inom området.
Projektutvärdering: ett slut och en början
Projekt är idag en populär arbetsform. Att se projekt som en avgränsad verksamhet skapar problem med att föra över kunskap och erfarenheter mellan projekt inom organisationen. Genom en projektutvärdering kan en organisation föra vidare erfarenheter mellan projekt och förbättra framtida projekt. Vi valde att göra en fallstudie i tre organisationer för att se vad projektutvärderingar ger organisationer och hur tidigare erfarenheter förs vidare. Undersökningsenheternas företrädare framhöll vikten av att lära av tidigare erfarenheter och att göra en projektutvärdering.
Grazemore DSS för att prediktera beteskvalitet för mjölkkor :
The aim of this study was to examine if the predictions of the herbage quality in the software Grazemore Decision Support System (DSS) gives a reliable ground for milk production in the north of Scandinavia.
Pasture samples from one research farm (Umeå) and one organic farm (Nordingrå) was analysed on crude protein and organic matter digestibility. The results were statistically compared to the predicted values. Measured and predicted herbage mass was compared and a control if the predictions of milk production improved if the predicted input were replaced by the values from the analysis, was made.
The concentration of crude protein was underestimated by the model on both farms and the relationship between actual and predicted values was poor. Mean Prediction Error (MPE) was 24% and 31% respectively.
Reflekterad utvärdering : Ett sätt att utveckla lärarkunskapen?
Syftet med detta arbete är att undersöka hur man som lärare skulle kunna utveckla sig inom yrket på ett icke traditionellt sätt. Genom en litteraturstudie har jag sökt fakta inom detta område för att få teori som bakgrund till mina vidare studier. Jag använde mig sedan av en kvalitativ metod där jag har intervjuat fyra lärare om hur de upplever sitt eget lärande inom yrket och hur de går tillväga för att fördjupa sina lärarkunskaper. De intervjuade lärarna ansåg att de konstant genomgår en läroprocess inom yrket. Denna är beroende av att lärarna får"input"som sätter igång läroprocessen.
Webbbaserad Givarservice Myrorna
Examensarbetet, 15 poäng har utförts på högskolan i Kalmar. Input Soft AB är ett företag som är beläget i Strängnäs. Uppdraget för projektarbetet bestod av att utforma en webbbaserad givarservice till Myrorna. Myrorna använder idag fleetIT som är ett program utvecklat av Input Soft AB för registrering/hämtning av gåvor till Myrorna. Denna webbaserade givarservice förenklar och effektiviserar arbetet för Myrorna genom att användarna själva går in via Internet och registrerar sina gåvor istället för som idag då registreringen sköts helt av personalen i Sätra.
Touching reality: Exploring how to immerse the user in a virtual reality using a touch device
This paper explores the field of virtual reality and how immersion and presences
can be increased when it comes to navigation and interaction with Virtual
Environments. The availability of VR technology has sparked a trend, especially
in game development. Old ways of designing for interactive environments have to
be revised. This is done by exploring the massive body of work done on VR,
exploring its underlying concepts, using tested design techniques and ways of
evaluating interaction for VR. A design suggestion in the form of utilizing a tablet
device as the main input device is derived.
Ekonomens roll i IT-projekt
Problem: Ekonomer i IT-projekt är ett väldigt outforskat område. Frågan är om ekonomens kompetens utnyttjas och dras nytta av i projekten. Vi vill se vad ekonomen kan ha för roll i IT-projekt och om de kan tillföra något för att förbättra projekten. Syfte: Syftet med uppsatsen är att föreslå roller och arbetsuppgifter som kan passa en ekonom i IT-projekt. Metod: För att kunna nå vårt syfte har vi använt oss av kvalitativ metod.
Ekonomens roll i IT-projekt
Problem: Ekonomer i IT-projekt är ett väldigt outforskat område. Frågan är om
ekonomens kompetens utnyttjas och dras nytta av i projekten. Vi vill se vad
ekonomen kan ha för roll i IT-projekt och om de kan tillföra något för att
förbättra projekten.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att föreslå roller och arbetsuppgifter som kan
passa en ekonom i IT-projekt.
Metod: För att kunna nå vårt syfte har vi använt oss av kvalitativ metod.
Undersökningen har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med en
professor i programvaruteknik, företag och PT-studenter som arbetat med
ekonomstudenter i IT-projekt under studietiden.
Support Vector Machines for Classification applied to Facial Expression Analysis and Remote Sensing
The subject of this thesis is the application of Support Vector Machines on two totally different applications, facial expressions recognition and remote sensing.The basic idea of kernel algorithms is to transpose input data in a higher dimensional space, the feature space, in which linear operations on the data can be processed more easily. These operations in the feature space can be expressed in terms of input data thanks to the kernel functions. Support Vector Machines is a classifier using this kernel method by computing, in the feature space and on basis of examples of the different classes, hyperplanes that separate the classes. The hyperplanes in the feature space correspond to non linear surfaces in the input space.Concerning facial expressions, the aim is to train and test a classifier able to recognise, on basis of some pictures of faces, which emotion (among these six ones: anger, disgust, fear, joy, sad, and surprise) that is expressed by the person in the picture. In this application, each picture has to be seen has a point in an N-dimensional space where N is the number of pixels in the image.The second application is the detection of camouflage nets hidden in vegetation using a hyperspectral image taken by an aircraft.
Livscykelbaserad miljövärdering av en ny kontorsbyggnad : En jämförande studie mellan två analysmetoder
This Master?s Thesis aims to illustrate in what ways the two Swedish environmental assessment tools, the Environmental Load Profile and EcoEffect differ and if performed valuations gives different results and environmental goals.The built urban environment causes about half the environmental loading in Sweden. The society?s ambition towards sustainable development has resulted in demands reducing the environmental load. One way to accomplish this change is with the assistance of tools for environmental assessment of the built environment.
Språkstimulans i formell och informell lek
The outset of this thesis is to raise questions on how we design for the mobile context and the capabilities of smartphones. Not only the presentation but also the use of input and interaction between a service and a user.This work evolves around sign up forms and answers the question: How does the sign up process affect the holistic perspective of a digital service regarding usability and user experience?
This thesis consists of a case studies, and design experiments conducted on Twitter, Instagram and Randos sign up processes to explore if and how the usability, and the user experience could be affected and im- proved.This concluded some important aspects to be considered when designing sign up forms for a digital service.The usability, and the user experience is not only affected by user interaction, and the choice of input method but it?s also affected by which data the service is requesting, and more important; if that data is motivated to request by the service..
Six Sigma i transaktionella processer: en fallstudie vid
SKF Communication Support Centre
För att bredda användandet av Six Sigma i sin koncern har SKF introducerat Transactional Six Sigma, med avsikt att systematisera förbättringsarbetet i dess transaktionella processer, en typ av process som ofta fungerar ineffektivt. Denna studie har utförts på SKF, med syfte att bidra till ökad kunskap gällande skillnader mellan genomförandet av Six Sigma-projekt inom transaktionella processer jämfört med tillverknings-processer. Definitionen av en transaktionell process är: En horisontell sekvens av aktiviteter som transformerar en input till en output utan att fysiskt förändra eller skapa en vara, i syfte att tillfredsställa behov hos kunder eller andra intressenter. Som del av denna studie har ett Six Sigma-projekt utförts vid SKF Communication Support Centre, koncernens producent av marknadsföringsmaterial, med syfte att förbättra den färgmässiga kvaliteten på avdelningens tryckta material, det vill säga förmågan att återskapa önskad färg. För att nå projektets syfte har arbetssätt och output standardiserats.
Projektframgång : och vilka faktorer påverkar denna?
Definitionen av ett projekt är att det måste gå att mäta om ett projekt nått sitt mål eller inte. Ett projekt skall också ha en klar och tydligt fastställd slutpunkt, där projektgruppen upplöses och projektet avslutas.De metoder som valts att användas för datainsamling är intervjuer med projektledarna och kunderna. Även litteraturstudier har använts för att kartlägga redan existerande kunskap inom området samt för att bygga upp en teoretisk referensram.I denna studie beskrivs arbetsgången hos två projekt. Vid jämförande och analys av arbetsgången vid de båda projekten visade det sig att det fanns både likheter och skillnader. I resultatet redovisas de båda projektens arbetsgång, samt vad projektledarna och kunderna har för åsikter om respektive projekts genomförande och slutresultat.
Projektframgång : och vilka faktorer påverkar denna?
Definitionen av ett projekt är att det måste gå att mäta om ett projekt nått sitt mål eller inte. Ett projekt skall också ha en klar och tydligt fastställd slutpunkt, där projektgruppen upplöses och projektet avslutas.De metoder som valts att användas för datainsamling är intervjuer med projektledarna och kunderna. Även litteraturstudier har använts för att kartlägga redan existerande kunskap inom området samt för att bygga upp en teoretisk referensram.I denna studie beskrivs arbetsgången hos två projekt. Vid jämförande och analys av arbetsgången vid de båda projekten visade det sig att det fanns både likheter och skillnader. I resultatet redovisas de båda projektens arbetsgång, samt vad projektledarna och kunderna har för åsikter om respektive projekts genomförande och slutresultat.
Alternativa metoder för att kontrollera ett användargränsnitt i en browser för teknisk dokumentation
When searching for better and more practical interfaces between users and their computers, additional or alternative modes of communication between the two parties would be of great use. This thesis handles the possibilities of using eye and head movements as well as voice input as these alternative modes of communication. One part of this project is devoted to find possible interaction techniques when navigating in a computer interface with movements of the eye or the head. The result of this part is four different controls of an interface, adapted to suit this kind of navigation, combined together in a demo application. Another part of the project is devoted to the development of an application, with voice control as primary input method.