Sök:

Sökresultat:

1239 Uppsatser om Professionella nätverk - Sida 29 av 83

Utveckling av skola och lÀrare : ? en fenomenografisk studie om lÀrares förutsÀttningar för skolutveckling och professionell utveckling

This study investigates the internet habits of students in the Swedish gymnasium. The part that internet plays in their lives and their attitude towards the educational system is reflected upon the philosophical background that stretches from Kant to postmodern philosophers such as Baudrillard. The aim is to create knowledge about how the social aspects of the internet affects their concepts of reality and their own and others identities. The method used for the collection of empirical data has been semi-structured interviews, preformed with students in a Swedish gymnasium. The data is then interpreted against the theoretical and philosophical background.

FörÀndringsmöjligheter inom offentlig sektor : Sex chefers uppfattningar om chefskap, dialog och förÀndringsarbete

Inom offentlig sektor och sÀrskilt sjukvÄrdens organisation, genomförs ofta stora reformer vilket medfört att mycket fokus inte minst hamnar pÄ ledarskapet. Man kan sÀga att tre nivÄer dÄ samagerar, det politiska, det professionella och medborgaren. En ledare fÄr ofta en nyckelroll i förÀndrings- och utvecklingsprocesser genom ökat personalansvar. Dialogen som verktyg för ledaren i sam-manhanget Àr av intresse i denna studie. En analys av samtal med sex enhetschefer inom offentlig sektor har haft fokus pÄ vikten av dialog och kommunikation inom en komplex organisation som Region SkÄnes sjukvÄrdsverksamhet.

Mindfulness - I ett stressat tidevarv

I dagens stressade samhÀlle finns det behov av stressreducerande verktyg och mindfulness Àr pÄ frammarsch inom mÀnniskovÄrdande yrken. Detta vÀckte vÄrt intresse för att undersöka om mindfulness kan vara ett verktyg för oss som blivande socionomer att ta med sig ut i arbetslivet. VÄrt syfte och vÄra frÄgestÀllningar har varit om förhÄllningssÀttet mindfulness kan vara till hjÀlp i stressreducerande syfte för personal som arbetar med mÀnniskor och om förhÄllningssÀttet kan ha betydelse i det professionella mötet. Vi har utifrÄn ett fenomenologiskt perspektiv utfört fem kvalitativa forskningsintervjuer med personal inom socialt/terapeutiskt arbete. Intervjupersonerna har berÀttat om hur mindfulness, vars ursprung Àr frÄn österlÀndsk filosofi, har blivit en del av deras livsvÀrld.

Professionella relationer via nĂ€tet : En utvĂ€rdering av Samverkanskansliets webbplats pĂ„ Örebro universitet

Syftet med undersökningen har varit att undersöka hur hög anvĂ€ndbarhet kan uppnĂ„s pĂ„ Örebro universitets webbplats avseende delen samverkan sĂ„ att ett bra samarbete mellan Örebro universitet och omvĂ€rlden kan upprĂ€tthĂ„llas.För att definiera anvĂ€ndbarhetsbegreppet har vi utgĂ„tt frĂ„n ISO-standarden ISO 924 som berör riktlinjer för anvĂ€ndbarhet. Som underlag för studien har vi anvĂ€nt oss av empiriska studier iform av anvĂ€ndningstester och intervjuer med Örebro universitets externa intressenter, framför allt i nĂ€rregionen.Resultat visar att hög anvĂ€ndbarhet, vad gĂ€ller Ă€ndamĂ„lsenlighet, effektivitet och tillfredstĂ€llelse, uppnĂ„s genom att utarbeta ett grĂ€nssnitt och en terminologi som Ă€r anpassad för den specifika mĂ„lgruppen av anvĂ€ndare. I Samverkanskansliets fall görs detta genom att göra grĂ€nssnittet mer lĂ€ttsamt genom mer fĂ€rg och interaktion, anvĂ€nda ett sprĂ„k som avspeglar anvĂ€ndaren och vara mycket mer tydliga med syftet med webbplatsen och Samverkan..

Att lÀra sig lÀsa eller skriva - eller inte? : Fokusgruppsintervjuer om förskollÀrares professionella ansvar för den förberedande lÀs- och skrivinlÀrningen.

Denna fenomenologiska studie har till syfte att undersöka förskollÀrare upplevdaprofessionalism i relation till den förberedande lÀs- och skrivinlÀrningen. I studien harförskollÀrare deltagit i fokusgruppsintervjuer dÀr de har berÀttat om sina erfarenheter omden förberedande lÀs- och skrivinlÀrningen och professionalism. FörskollÀrarna harberÀttat om sina erfarenheter och sitt arbete i den pedagogiska verksamheten. Resultaten istudien visar hur förskollÀrarna arbetar med lÀs- och skrivinlÀrningen integrerat i sittvardagliga arbete. LÀrarna berÀttade att de utvecklar sprÄket genom att lÀsa för barnen ochatt aktivt försöka utveckla sprÄket.

Cirkushall i Alby

Med en ny Cirkushall vill Cirkus Cirkör samla hela sin cirkusverksamhet i en och samma byggnad. Barn, ungdomar, vuxna samt professionella cirkusartister ska kunna erbjudas cirkustrÀning, det ska finnas möjligheter för utveckling och fördjupning för cirkusartister, pedagoger, kreatörer och forskare i Cirkör Lab samt ska det finnas plats för den administrativa delen all kunna jobba. Det finns en vilja att öppna upp verksamheten och göra den mer synlig. Men till saken Àr att cirkustrÀning krÀver vÀldigt mycket av sina utövare, fysisk trÀning, disciplin och koncentration. Det finns en tydlig konflikt man vill öppna upp verksamheten och göra den mer synlig i AlbyomrÄdet samtidigt som man inte vill att cirkustrÀningen ska störas utan den behöver en viss avskildhet.

Professionella sporutövare och avstÀngningen frÄn arbetslöshetsförsÀkringen- behöver domstolarnas praxis revideras?

The legal courts in Sweden have developed a case law wherein the application criteria for being eligible to acquire unemployment insurance have become strict and rigid. This is in particular true when it comes to professional athletes who cannot make a living on their athlete wage. It is the 9th to 11th section of the Swedish Law (1998:238) on Unemployment Insurance that set the determinants for who of the unemployed is to be considered as being of disposal to the labour market. The strict and extensive interpretation of the relevant sections has been based upon a literal reading of the relevant preparatory works to the law in question. A substantial amount of relevant cases as well as preparatory works have been examined to investigate whether there is a need for revising this case law.

Det professionella samtalet : en studie av kommunikation under förÀldramöten

The aim of this paper is to define and analyze how the teacher and parents communicate during a parent conference, to acquire knowledge about how the professional conversation can be used during a parent conference. Our study has focused on the teacher?s professional skills during the parent conference. Parent conference has traditional been a time for teachers to inform the parents about the classroom work. It has always been a one- way communication (Alfakir, 2004), but the curriculum stats that parents should have more influence and be a part of the school.

Ingen kommer att tro mig... : En studie om kvinnors vÄld mot mÀn i nÀra relationer

Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att undersöka kvinnors vÄld mot mÀn i nÀra relationer. Undersökningen bestod av fem intervjuer med vÄldsutsatta mÀn i nÀra relationer. Dessa analyserades med hjÀlp av tidigare forskning samt viktimologi, genusteori och Connells maskuliniteter som teoretiska utgÄngspunkter. Under arbetets gÄng framtrÀdde tre teman, vilka var mÀnnens upplevelser och erfarenheter av: vÄld i nÀra relationer, hjÀlpinsatser och bemötande samt mÀnnens syn pÄ maskulinitet och manlighetsnormer. Resultatet visade i vilken omfattning vÄld utövas mot mÀn samt vilken form av vÄld som var den mest förekommande.

Pedagogers tolkningar kring kvalitetsarbete

VÄrt syfte med detta arbete Àr att ta reda pÄ pedagogers syn pÄ kvalitet i förskolan, hur pedagoger arbetar med kvalitetsarbete systematiskt samt vilka förutsÀttningar som finns. Undersökningen Àr gjord genom kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger som idag arbetar inom förskolan. Resultatet som framkommit i undersökningen visar att alla intervjuade pedagoger har en samsyn nÀr det gÀller vad begreppet kvalitet i förskolan stÄr för och vi har mött Ätta engagerade, duktiga och professionella pedagoger med stora hjÀrtan som gör allt för att försöka driva en god förskola med barnet i fokus. En viktig förutsÀttning för att uppnÄ god kvalitet Àr att det finns resurser i form av anpassad personaltÀthet till barngruppens storlek men ocksÄ att tid finns avsatt för att utföra systematiskt kvalitetsarbete. Resultatet visar ocksÄ att pedagogerna har full kunskap om hur arbetet bör göras för att kvalitetsarbeta systematiskt men att mycket fallerar pÄ grund av förutsÀttningarna..

Kvinnors upplevelser av hemförlossning

Bakgrund: Hemförlossningar Àr ovanligt i Sverige idag. Det Àr ett kontroversiellt Àmne som det rÄder delade meningar om angÄende sÀkerhet och risker för mor och barn. Syfte: Att belysa kvinnors upplevelser av hemförlossning. Metod: Systematisk litteraturstudie som baseras pÄ 16 artiklar. Resultat: Presenteras i fyra huvudkategorier samt fem subkategorier.

Man packar ihop sin vÀska och dÀr stÄr hon och har lÀmnat ut hela sitt liv : En studie av professionella aktörers syn pÄ vÄldsutsatta kvinnors upplevelser av rÀttsprocessen och deras möjligheter till samhÀlleligt stöd

The study aims to illustrate how women victims of male violence in intimate relationships are treated during the legal process and with professional perspective describe what women?s experiences considered to be in the legal process. The study also aims to draw attention to the interventions for abused women during the legal process.The results are based on interviews with professionals in the justice system, and on observations in the courtroom. Overall our results show that abused women are in need of a great quantity of help and support before, during and after the negotiation. The legal process is very stressful for the women.

Fyra förÀldrars röster om möten med specialpedagoger

Bernquist, Maria och Staxlund, Jenny (2015). Fyra förÀldrars röster om möten med specialpedagoger. Four parents? voices about meetings with special educators. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle, Malmö högskola. Bakgrund Vikten av en bra relation och ett gott samarbete mellan hem och skola Àr nÄgot som ofta framhÄlls.

BolÄnetaket och bostadsrÀttsköpares rationalitet : Regressionsstudie utav kapitaliseringen av Ärsavgiften i Uppsala

Syftet med studien Àr att synliggöra hur smÄ barns introduktion till förskolan kan genomföras av lÀrare, samt undersöka hur vÄrdnadshavare uppfattar det egna barnets introduktion. Studien bygger pÄ intervjuer med fem lÀrare/förskollÀrare som arbetar inom förskolan samt en enkÀtundersökning med sexton vÄrdnadshavare. Resultatet av intervjuerna och enkÀterna visade att begrepp som ofta Äterkom var samverkan, samarbete. BÄde lÀrare och vÄrdnadshavare poÀngterade att kommunikation, förtroende och tillit Àr grunden till en bra och fungerande samverkan mellan hemmet och förskolan, detta för att alltid ha barnets bÀsta i frÀmsta rummet. Slutsatser av denna studie visar att i stort sÀtt samtliga vÄrdnadshavare var nöjda eller mycket nöjda med deras barns introduktion pÄ förskolan och lÀrarnas bemötande och deras professionella insats.

Jag vill inte vara som, kÀnna att jag Àr som en terapeut : hur jourkvinnor talar om bemötandet av kvinnor som utsatts för vÄld i nÀra relationer

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka hur jourkvinnor pÄ tvÄ kvinnojourer talar om sin roll som jourkvinna och vad detta fÄr för betydelse för bemötandet och samtalen med de kvinnor som söker sig till kvinnojourerna. Inom ramen för kvalitativ metod har diskursanalys valts som ansats. Data samlades in med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer. Urvalet utgörs av tolv verksamma jourkvinnor. Analysen resulterade i fyra omrÄden: samtal, de hjÀlpsökande, grÀnser samt professionell och icke professionell.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->