Sök:

Sökresultat:

1239 Uppsatser om Professionella nätverk - Sida 17 av 83

FörÀldrar som har förlorat ett barn under perinatalperioden : en kvalitativ studie om förÀldrars upplevelser av bemötande, stöd och hjÀlp

SammanfattningAv: Frida RönnbrinkFörÀldrar som har förlorat ett barn under perinatalperioden ? en kvalitativ studie om förÀldrars upplevelser av bemötande, stöd och hjÀlpStudien syftade till att utifrÄn sex förÀldrars berÀttelser, nÄ en ökad förstÄelse om hur de upplever bemötandet, stödet och hjÀlpen dÄ de förlorat ett barn under perinatalperioden. Studien hade följande frÄgestÀllningar: Hur upplever förÀldrar, som har förlorat sina barn under perinatalperioden, det bemötande och det stöd och den hjÀlp de fÄtt frÄn professionella? Hur upplever de det sociala nÀtverkets bemötande och stöd? För att besvara frÄgorna utgick intervjun frÄn tre teman, professionellt bemötande, professionellt stöd och hjÀlp samt det egna sociala nÀtverket. Studien gjordes med en fenomenologisk vetenskapsfilosofisk position.

Man mÄste mötas pÄ vÀgen, pÄ nÄgot sÀtt. : Erfarenheter och upplevelser av interaktionen mellan professionella och förÀldrar till barn med funktionsnedsÀttningar.

Ordet dyslexi beskriver en person med svÄrigheter för ord, dys = svÄrigheter och lexia = ord. Dyslexi handlar framför allt om brister i det fonologiska systemet. BÄde miljö och biologi pÄverkar hur vÀl en elev lÀr sig lÀsa och skriva. Genetiska förmÄgor som t.ex. minne och förmÄga till koncentration, Àrvs samtidigt som olika förutsÀttningar i omgivningen blir avgörande faktorer.

Effekter av tidiga reflektioner vid musikÄtergivning

Arbetet tar upp skillnader mellan stora och sma? rum da?r fokus ligger pa? tidiga reflektioner. Det har utfo?rts ma?tningar i professionella studios fo?r att se pa? vid vilka tidsfo?rdro?jningar och niva?er tidiga reflektioner intra?ffar. Det har ocksa? utfo?rts ett mindre subjektivt lyssningstest fo?r att studera effekterna av dessa reflektioner.

FörÀldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar och deras upplevelser av bemötande och insatser

Syfte Studiens syfte har varit att ta reda pÄ hur förÀldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar upplever bemötandet frÄn professionella inom socialtjÀnstens funktionshinderenhet och inom habilitering och skola samt att undersöka hur förÀldrarna upplever insatser och deras funktioner.Metod För att undersöka förÀldrarnas upplevelser har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod. Vi har utgÄtt frÄn ett fenomenologiskt perspektiv i vÄr analys för att fÄnga personernas upplevelsevÀrldar. Vi har intervjuat sex förÀldrar som har barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar och som bor i samma kommun.Vi har anvÀnt ett empirinÀra förhÄllningssÀtt vilket innebÀr att vi utifrÄn vÄr empiri har skapat teman. Vi beskriver resultatet utifrÄn fem övergripande huvudteman och 14 underteman som vi tog fram genom vÄr analys. De huvudteman vi skapat Àr relationer, kommunikation, kunskap, stöd och förslag till förÀndring och de underteman vi tagit upp belyser det som vi sett som viktiga delar till huvudtemana.

Professionella bloggar - girl power eller genusfÀlla?

Denna uppsats Àr en kvalitativ studie av de tvÄ största professionella bloggarna i Sverige, blondinbella.se och kissies.se. Studiens syfte Àr att ta reda pÄ vilka markörer för klass och genus som kan hittas pÄ bloggarna och utifrÄn dessa vilken bild av att vara ung tjej det Àr som förmedlas till bloggarnas lÀsare. Debatten om de tvÄ aktuella bloggarna pÄgÄr i media och speciellt Àr det författarna bakom bloggarna som uppmÀrksammas, Isabella Löwengrip och Alexandra Nilsson. Med hjÀlp av teorier kring kön och klass analyserar jag bloggarnas innehÄll och försöker utkristallisera vilka teman som Àr dominerande pÄ dessa bloggar. Resultatdelen Àr uppdelad utifrÄn dessa teman som handlar om shopping, kroppsuppfattning och valmöjligheter.

Valfrihetens dilemma- om hur unga studenter i Göteborg upplever och förhÄller sig till dagens ökade valfrihet

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur unga studenter och de som möter studenter i sitt arbete upplever och förhÄller sig till den ökade valfrihet som karaktÀriserar dagens samhÀlle.FrÄgestÀllningarna Àr:- Hur upplever och förhÄller sig unga studenter i Göteborg till dagens ökade valfrihet?- Enligt dem sjÀlva och enligt de som arbetar vid StudenthÀlsan och StudentprÀsterna?Metod och material:Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod och genomfört samtalsintervjuer med studenter, studentprÀst samt studenthÀlsa. Dessa har analyseras med hjÀlp teorier och tidigare forskning som berör uppsatsens ÀmnesomrÄde. Det empiriska materialet utgörs av Ätta stycken intervjuer, sex stycken med studenter samt tvÄ stycken med de som arbetar med studenter. Den teoretiska delen innehÄller Ulrich Beck, Anthony Giddens, Zygmunt Baumans och Tomas Ziehes resonemang kring individualisering, valfrihet och identitet.Huvudresultat:VÄr uppsats visar att majoriteten av studenterna Àr nöjda med den ökade valfriheten.

?Är inte det ett kvinnligt fenomen?? En diskursanalys om osynliggörandet av unga mĂ€ns sjĂ€lvskadebeteende

Att sjĂ€lvskadebeteende Ă€r ett fenomen som förekommer hos kvinnor stĂ„r klart för mĂ„nga av oss. Det Ă€r den bilden vi möter i den samhĂ€lleliga debatten och i media. Vi som uppsatsförfattare blev nyfikna pĂ„ huruvida sjĂ€lvskadebeteende Ă€ven förekommer hos unga mĂ€n och efter ett digert granskande av tidigare forskning stod det klart för oss att sĂ„ var fallet. Varför talas det dĂ„ aldrig om denna sida av problematiken? Är denna typ av ohĂ€lsa bland unga mĂ€n ett okĂ€nt fenomen Ă€ven hos professionella? Syftet med vĂ„r studie Ă€r att genom en diskursanalys bringa klarhet i varför unga mĂ€ns sjĂ€lvskadebeteende osynliggörs vilket vi anser att det görs.

LÀrares syn pÄ det professionella uppdraget i grundsÀrskolan.

Bakgrund: Barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsĂ€ttning har inte alltid haft tillgĂ„ng till skolundervisning. År 1944 infördes hjĂ€lpskolor för lindrigt intellektuellt funktionsnedsatta barn. Först under 1970-talet fick alla barn oavsett grad av intellektuell funktionsnedsĂ€ttning rĂ€tt till skolundervisning. Undervisningen bestod frĂ„n början av ett omsorgstagande och har utvecklats med tyngdpunkt pĂ„ kunskapsförmedling, vilket Lpo11 tydliggör.Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur lĂ€raren ser pĂ„ sitt professionella uppdrag i grundsĂ€rskolan. Jag vill undersöka om det historiska perspektivet i lĂ€rarens synsĂ€tt pĂ„ undervisningen kan innebĂ€ra en förskjutning mellan omvĂ„rdnad och Ă€mneskunskap.

Rykte Àr A och O, det Àr en förtroendebransch det hÀr : En studie av auktoriserade revisorers förhÄllningssÀtt till skadestÄndsrisken och risken för försÀmrat rykte

En revisor som ÄsidosÀtter sina uppgifter kan bli skadestÄndsskyldig och en skadestÄndstalan mot en revisor leder i regel till att denne fÄr ett försÀmrat rykte, Àven i de fall dÄ revisorn faktiskt frias. Idag arbetar mÄnga revisorer pÄ stora revisionsbyrÄer och mÄste dÄ följa bÄde professionella och kommersiella vÀrderingar. Vissa studier visar att dessa olika vÀrderingar Àr svÄrförenade och att problem kan uppstÄ nÀr professionella yrkesverksamma arbetar i miljöer dÀr ocksÄ kommersiella vÀrderingar finns. Syftet med denna studie Àr dÀrför att analysera vilken av skadestÄndsrisken och ryktesrisken som upplevs vara vÀrst samt hur riskerna upplevs pÄverka revisorers arbete i en kontext dÀr de mÄste förhÄlla sig till en professionell sÄvÀl som en kommersiell logik. För att uppfylla detta syfte genomfördes semistrukturerade intervjuer med nio auktoriserade revisorer pÄ tre av de största revisionsbyrÄerna i Sverige.

Ett Ambivalent FörhÄllande : AnvÀndaren & den stÀndiga interaktionsmöjligheten pÄ sociala medier

Tidigare forskning har visat att en ra?dsla och oro o?ver att missa tillfa?llen fo?r social interaktion eller va?rdefulla och allma?nt tillfredssta?llande upplevelser a?r ett utbrett fenomen, och att detta a?r direkt kopplad till det o?kade anva?ndandet av modern teknologi sa? som den smarta telefonen och sociala na?tverk som Facebook, Twitter och Instagram. Da? de fo?rser anva?ndare med konstanta interaktionsmo?jligheter och alternativ till ens tillfa?lliga livssituation upplevs en blandning av positiva och negativa ka?nslor vilket go?r att anva?ndaren upplever ambivalens info?r sitt anva?ndarskap. I denna studie intervjuas unga vuxna i a?ldrarna 21-27 i Sverige i fokusgrupper.

En (o)komplicerad relation? En kvalitativ studie om familjehemsf?r?ldrars upplevelser av relationen till ett placerat barns biologiska f?r?ldrar

Syftet med studien har varit att unders?ka relationen mellan familjehemsf?r?ldrar och det placerade barnets biologiska f?r?ldrar, ur familjehemsf?r?ldrarnas perspektiv. Studien genomf?rdes med en kvalitativ metod med hj?lp av fem intervjuer med sex familjehemsf?r?ldrar, fr?n tre olika kommuner i Sverige. Studien riktar in sig p? familjehemsf?r?ldrar som inte har n?gon tidigare kontakt med det placerade barnets n?tverk.

Professionellt förhÄllningssÀtt ? en kvalitativ studie av personal pÄ gruppbostÀder för personer med utvecklingsstörning

Undersökningen syftar till att studera hur ett professionellt förhĂ„llningssĂ€tt kommer till uttryck hos personalen pĂ„ gruppbostĂ€der för personer med utvecklingsstörning. Vidare syftas till att undersöka hur personalen anser att de utvecklats i sin yrkesroll under de Ă„r de arbetat samt vilka möjligheter till reflektion kring professionellt förhĂ„llningssĂ€tt som finns pĂ„ arbetsplatsen. Slutligen undersöks hur vikarier introduceras nĂ€r det gĂ€ller förhĂ„llningssĂ€tt och bemötande.Studien Ă€r kvalitativ och sex intervjuer har genomförts med personal pĂ„ gruppbostĂ€der. Vinjettmetoden har anvĂ€nts och informanterna har fĂ„tt lĂ€sa tre fallbeskrivningar utifrĂ„n vilka de resonerat fritt till en början, vilket har följts av ett antal frĂ„gor. Även frĂ„gor som inte direkt knyter an till fallbeskrivningarna har förekommit.Resultatet visar att det professionella förhĂ„llningssĂ€ttet rör sig pĂ„ en skala dĂ€r poolerna Ă€r problematiserande ? icke problematiserande.

Betydelsen av socialt stöd för upplevelsen av psykisk ohÀlsa : En kvalitativ socialpsykologisk studie som omfattar Ätta individer i ett kommunalt rehabiliteringsprojekt

Med denna socialpsykologiska studie ville vi fÄ en ökad förstÄelse för vad socialt stöd upplevdesbetyda för rehabiliterande individers syn pÄ sin psykiska ohÀlsa. De Ätta intervjuernagenomfördes i anslutning till ett rehabiliteringsprojekt för personer med psykisk ohÀlsa i enav Sveriges kommuner. De intervjuade personerna var inskrivna i rehabiliteringsprojektet ochdeltog i dess aktiviteter. Resultatet visade att dialoger med personer som hade erfarenhet avliknande psykisk ohÀlsa och professionella hade störst inverkan pÄ individernas syn pÄ sinpsykiska ohÀlsa. I analysen anvÀnde vi Goffmans teori om stigma, Meads teori om rollövertagandeoch Bubers dialogteori.

Behovet av en medmÀnniska : En kvalitativ studie om krishantering i ett individualistiskt Sverige

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur professionella krishanterare arbetar med att ge stöd tillindivider som drabbas av traumatiska kriser i dagens moderna Sverige. Vi har genom kvalitativmetod utfört nio intervjuer med professionella krishanterare med erfarenheter av att mötamÀnniskor i kris. Tre av informanterna Àr medlemmar i POSOM (psykiskt och socialtomhÀndertagande), tre arbetar inom Svenska kyrkan, tvÄ Àr kuratorer inom psykiatrin respektiveskolan och en arbetar som psykolog inom psykiatrin. Den vetenskapsteoretiska ansats som anvÀntsÀr hermeneutiken. Det insamlade empiriska materialet Àr analyserat med hjÀlp av följandesocialpsykologiska teorier och begrepp: krisens faser (Cullberg, 2006), holding, mellanomrÄde ochövergÄngsobjekt (Winnicott, 1993), BenÀmnandets kraft (Crafoord, 2005), den ontologiskatryggheten och konfiskering av erfarenheten av Giddens (Johansson, 1995), Emotionsteori (Scheff,1990) samt abstrakt och konkret socialitet (Asplund, 2004).

Samverkan pÄ lika villkor? : En studie om professionellas upplevelser av samverkan mellan tvÄ verksamheter som arbetar med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar

Syftet med studien Àr att studera de professionellas upplevelser av vilka förutsÀttningar som finns för samverkan i arbetet med personer  med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar. De professionella arbetar inom tvÄ verksamheter som befinner sig i skilda organisationer och samverkar kring mÄlgruppen. Metoden vi anvÀnt Àr en kvalitativ forskningsintervju. Informanterna bestÄr av sex professionella som arbetar med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar. Resultatet har analyserats med hjÀlp av nyinstitutionella organisationsteorin, begreppen verksamhetsdomÀn, integration, profession, handlingsutrymme och med hjÀlp av litteratur frÄn kunskapsöversikten och bakgrundskapitlet.De slutsatser vi kan dra av resultatet Àr: Samverkansprocessen fungerar bra och Àr vÀl integrerad mellan de tvÄ studerade organisationerna.Samverkan Àr uppbyggd utifrÄn gemensamt uppsatta mÄl och tydliga roll- och ansvarsomrÄden.FörutsÀttningar för samverkan Àr tillrÀckliga resurser, samverkansforum, drivkraft, förstÄelse och ett personligt engagemang. Samtliga professioner/yrkesgrupper Àr betydelsefulla i arbetet med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar och de professioner/yrkesgrupper som har det medicinska ansvaret har en högre och mer dominerande roll.Case Management skulle kunna skapa bÀttre förutsÀttningar för samverkan mellan de tvÄ organisationerna, dÄ arbetsmodellen skapar bÀttre möjligheter för professionerna/yrkesgrupperna att kommunicera kring enskilda individer.Samverkan kring mÄlgruppen Àr viktig dÄ individerna har komplexa behov och ett sammanhÄllet stöd Àr en förutsÀttning för att individernas behov ska tillgodoses pÄ bÀsta sÀtt.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->