Sök:

Sökresultat:

154 Uppsatser om Primärt ethos - Sida 2 av 11

Tystandets makt : - en kvalitativ studie om makt över elever

Uppsatsen behandlar Swedish Match, och undersöker om och i sÄ fall hur företaget genom dygder etablerar ett gott ethos pÄ sin hemsida, trots sin oetiska verksamhet. En topikanalys genomförs för att klargöra om, var och hur ethos etableras genom dygder. Resultatet visar att dygderna kommer till uttryck olika mycket under olika rubriker, vilket leder till en diskussion om företaget riktat sig till olika publiker under olika delar av hemsidan..

Myndighetsattityder : En ethosanalys av Delegationen för romska frÄgor

The Authorities attitudes towards Gypsies have been characterized by prejudice for a long time. This has lead to the relief actions of the Authorities being formed by discriminating acts. In purpose of eliminating the discrimination of the Gypsies, the Delegation for Gypsy matters formulated a strategy for solving this problem in the report ?Gypsy rights ? a strategy for Gypsies in Sweden?. Despite the goodwill of the Authorities this report has been criticized by Gypsies in Sweden. In the investigation of the derivation of this criticism the aim of this essay is to look at how the Authorities attitude towards Gypsies is shown in this report and how it affects the creation of their ethos.

Ett intimt och Àkta ICA-gÀng : ICA:s reklamfilmer utifrÄn ett retoriskt medieperspektiv

Studien undersöker hur ICA:s reklamfilmer Àr utformade utifrÄn ett retorisk perspektiv och diskuterar Àven varför vissa grepp vÀljs framför andra i samtidens reklamfilmer. Undersökningen utgÄr frÄn Marshall McLuhans medieförstÄelse som teoretisk förankring och diskuterar Chaïm Perelmans topiker samt ethos för vidare förstÄelse av reklamfilmerna. Uppsatsens slutsatser och resultat förklarar att ICA-filmernas frÀmsta mediekanal; tv-mediet i sig Àr en betydande faktor för att lÀmna kÀnslosamma avtryck hos publiken. Studien identfierar samhÀllsnormer och företagshierarkier och hur ICA nyttjar dessa i sina filmer. Avslutningsvis diskuteras filmernas fÀrgstarka karaktÀrer och hur de etablerar ett sant ethos inför konsumenterna..

Vi mÄste prata om legitimitet : En studie om Weber, ethos och socialdemokrater

Ethos har inom retoriken alltid haft en stark aristotelisk prÀgel, ett arv sprunget ur hur talares karaktÀr framhölls i rÀttegÄngar i antikens Grekland. Eftersom retorikens uttryck och anvÀndningsomrÄden har utvecklats enormt sedan dess, inte minst inom den politiska retoriken, finns en risk att vi idag begrÀnsas av den uppfattning av ethos bestÄndsdelar som lever kvar efter Aristoteles. Genom att enbart se till vad som kan ses som god moral, sunt förnuft och vÀlvilja hos talaren kan vi missa viktiga kontextuella faktorer som talaren kan anvÀnda sig av i sitt ethosbyggande, speciellt inom politisk retorik: exempelvis det Àmbete som personen besitter, de regler och normer som omger situationen eller partiets vÀrderingar och traditioner. Alla dessa Àr faktorer som en politiker ofta anvÀnder sig av för att inge förtroende för sig sjÀlv som politiker idag, vilka en aristotelisk ethosanalys inte ger utrymme för. I denna uppsats prövas, med den teoretiska inspirationen frÄn Kenneth Burkes ?terministic screens?, sociologen Max Webers tre legitimitetstyper pÄ begreppet ethos, vilka sedan appliceras pÄ den socialdemokratiska retoriken, i hopp om att kunna bidra till utvecklingen av ethosbegreppet.

Är polisen din vĂ€n pĂ„ Facebook? : En retorisk textanalys av polisens ethos

PÄ Facebook nÄr polisen mÄnga mÀnniskor och kan ge sin bild av olika hÀndelser och av sig sjÀlva. Jag har studerat tvÄ poliskontors  ? TÀbys och Sollentunas ? nÀrvaro pÄ Facebook under en tvÄmÄnaders period, och utifrÄn deras inlÀgg kartlagt vilken typ av hÀndelser som de vÀljer att berÀtta om. DÀrutöver har jag ocksÄ gjort en retorikanalys för att utifrÄn den diskutera vilken bild som polisen ger av sig sjÀlv pÄ Facebook. Eftersom polisen sjÀlv anser att deras trovÀrdighet Àr av stor betydelse har jag i analysen koncentrerat mig pÄ hur polisens ethos framtrÀder i inlÀggen.Resultatet skiljer sig delvis Ät mellan de tvÄ kontoren.

Försvarsministerns försvar : En studie i kriskommunikation

A politician on the peak of his career suddenly sees himself in the middle of not one or two, but five different crisis, that demand a fitting response and a well planned crisis management strategy. While focusing on ethos and its development, the following paper analyses the communicative strategies used by Germany's ex-minister of defense, Karl-Theodor zu Guttenberg. Within his one and a half year tenure he had to handle continuing accusations against policy and character. Guttenberg, who in many eyes was seen as Germany's most popular politician and whose ethos, therefore, prior to the first crisis could be described as strong, is loosing his trustworthiness among the military and other politicians the longer each crisis continues.The purpose of this study is to identify the communicative pattern of Mr. Guttenberg, which in the end lead to his resignation, while his popularity continues to be strong.

Apostolos ethos

En film om en lÀrare, hans personlighet och mötet med eleverna.

?Jonas, min vÀn? : Persuasiva motstrategier för att dekonstruera en stark ethosposition, exemplet Selimovic mot Khemiri i debatten om REVA

In the year of 2012, a police project called ?REVA? was established in Sweden. The goal was to increase efficiency in deporting undocumented migrants from Sweden. Two articles relating to the project were published in Swedish newspaper Dagens Nyheter. One was an open letter to Attorney General Beatrice Ask, written by the famous author Jonas Hassen Khemiri.

Den medialiserade författaren - en studie av sjÀlvrepresentation i krönikegenren

I uppsatsen studeras hur skribenter med hjÀlp av olika retoriska grepp framstÀller sig sjÀlva i texter..

Att jobba eller icke jobba : En uppsats om information och inspiration pÄ www.ams.se

AbstractTitle: To work or not to work, an essay about information and inspiration on www.ams.se.Number of pages: 39Author: Ann HöglundTutor: Peder HÄrd af SegerstadCourse: Media and communication Studies DPeriod: Fall 2005University: Uppsala University, Department of information science, Division of Media and CommunicationPurpose/Aim: To investigate the frequency of ethos, logos and pathos in the work-guides on www.ams.se, and study how they match the needs of the respondents in the essay-interviews.Method/Material: To investigate the needs and wishes for information I have made three group-interviews with university students. In order to analyse the texts and films on www.ams.se I have used tools from the modern rhetoric analysis. In the last part of my analysis I compared the results of the rhetoric analysis and the requests from the interviews to see if and how they match.Main Results: The respondents requested inspiration for their future work lives, and information that could de-dramatize the image of working. The texts on www.ams.seconsist mostly of facts, while the films made a slightly more emotional contribution to the image of the occupation. The films showing relaxed and satisfied people can be seen as a way to de-dramatize the image of working-life.

Actio, pronuntiatio, starkt etos och pistis : en studie av Martin Luther King, John F Kennedy och Bill Clinton

How a speaker can use their posture, gesture, facial expression and voice to create a strong ethos, pistis and sense of trustworthiness is, in this paper, associated with charisma (the power of leadership or authority).Verbal and nonverbal expressions from three particular speeches by Martin Luther King, John F Kennedy and Bill Clinton have been analyzed in depth. The results show that patos as well as strong nonverbal expression are factors in inspiring devotion or creating enthusiasm. Personal magnetism and radiance is also found to develop through figures of speech and rhetorical devices, including metaphors. Results show that facial expressions, pitch and other prosodic information are not always consciously taken in. Nevertheless, it is questioned whether such information can affect the ethos and pistis developed.

"Vi tar verkligen ett socialt ansvar, sÄ mycket man kan begÀra!" : en analys av H&M:s hantering och försvar efter Kalla Faktas granskning

Den 24 oktober 2012 utför samhÀllsprogrammet Kalla Fakta en kritisk granskning av modeimperiet H&M, dÀr man ifrÄgasÀtter H&M:s handlande angÄende levnadslönerna för textilarbetarna i deras produktionslÀnder. I denna uppsats Àr syftet att undersöka om H&M valt att försvara sig mot denna granskning i en korrespondens med Kalla Fakta. Det Àr ur ett retoriskt perspektiv intressant att studera hur ett vÀrdsledande förtetag, som H&M, strategiskt vÀljer att svara pÄ denna typ av situation för att försöka Äteruppta sin trovÀrdighet. I denna studie har jag med hjÀlp av retorikens statuslÀra och William L. Benoits apologia-teorier, kunnat konstatera att H&M anvÀnt sig av olika försvarstrategier som  förÀndras över tid i korrespondensen.  I denna studie har jag Àven kunnat konstatera att korrespondensen Àr en del av H&M:s ÄterhÀmtningsarbetet i försök att förstÀrka deras ethos och till viss del reducera den bild som Kalla Fakta valt att mÄlat upp av företaget..

Hillary Rodham Clinton - En polariserande kvinna : En studie av genus i retoriken & retoriken i genus

Uppsatsen undersöker huruvida Hillary Rodham Clinton förkvinnligat sitt retoriska tillvÀgagÄngssÀtt eller om hennes retorik passar bÀttre in i den manliga senatorsrollen. Med hjÀlp av klusteranalys och neo-aristotelisk analysmetod, görs en jÀmförande analys för att söka efter skillnader och likheter i Clintons retoriska tillvÀgagÄngssÀtt. Materialet bestÄr av tvÄ tal som hölls vid det demokratiska konventet; 1996 (i egenskap av first lady) och 2008 (i egenskap av senator). Resultatet diskuteras sedan utifrÄn det genusrelaterade begreppet double bind. Analysresultatet visar pÄ en utveckling i Clintons retorik, som generat ett stÀrkt primÀrt ethos.

Drick med mÄtta och spela lagom! : En studie i hur statliga bolag konstruerar trovÀrdighet i relation till motstridiga syften i verksamheten

I denna studie analyseras hur de statliga bolagen Systembolaget och Svenska spel gÄr tillvÀga för att skapa trovÀrdighet i sin omgivning av kunder och intressenter. Undersökningen Àr genomförd pÄ informativ och extern kommunikation som finns pÄ bolagens hemsidor, varav tvÄ reklamfilmer Àven visas i svensk tv.Syfte: BÄda bolagen befinner sig i en etiskt ambivalent situation dÄ de genom sina statliga uppdrag mÄste uppnÄ ett vinstkrav och samtidigt begrÀnsa försÀljningen av produkter som kan ha en negativ inverkan pÄ mÀnniskors hÀlsa. Studiens syfte Àr att granska hur de bÄda bolagen resonerar kring sin verksamhet och hur denna trovÀrdighetsbyggande kommunikation kan tolkas med hjÀlp av ett retoriskt och narrativt synsÀtt.Metod: En narrativanalys anvÀnds för att förtydliga berÀttelsernas olika roller, teman, handlingar och miljöer och hur de fyller en funktion för att uppnÄ ett pÄverkanssyfte och identifikation. Vissa argument granskas med hjÀlp av de retoriska appellerna ethos, pathos och logos. En analys av ethos urskiljer dessutom ur bolagens resonemang hur de vill uppfattas av sin publik, och hur publiken kan tÀnkas uppfatta deras image.

"Rasism Àr vidrigt" : En retorisk och semiotisk studie av Sverigedemokraternas valfilmer

Bakgrund & frÄgestÀllning Sverigedemokraterna bildades1988 av tidigare aktiva inom nazistiska och fascistiska rörelser. Idag Àr partiet Sveriges tredje största. Partiets bakgrund, vÀxande stöd och senaste framgÄngar i valet 2014 parallellt med uppmÀrksammande skandaler vÀckte nyfikenhet: Hur kommunicerar ett parti med sÄ tydlig historia och en del ofördelaktiga avslöjanden för att bli accepterat? AvgrÀnsning av kommunikationen gjordes till de tre valfilmerna som gjorts inför riksdagsvalen 2010 och 2014. Analysen redogör för hur olika element, retoriska och semiotiska, samverkar för att konstruera ett budskap, bÄde implicit och explicit, för att övertyga.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->