Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 54 av 795

Perception och produktion av intonation och rytm hos barn med flersprÄkig bakgrund : Testning med ITAP

Prosodi varierar mellan olika sprÄk och innefattar det talade sprÄkets rytm, melodi och dynamik. FlersprÄkighet blir allt vanligare i det svenska samhÀllet, vilket gör det viktigt att studera flersprÄkighet ur ett logopediskt perspektiv. ITAP Àr ett icke-sprÄkligt prosodiskt test som prövar perceptions- och produktionsförmÄga av intonation och rytm. Testet har hittills testats pÄ en grupp ensprÄkiga svensktalande barn med typisk sprÄkutveckling.Syftet med föreliggande studie var att testa produktion och perception av intonation och rytm hos flersprÄkiga barn, med hjÀlp av ITAP, samt att jÀmföra resultaten med en ensprÄkig svensktalande grupp.I studien deltog totalt tio barn. Fem barn med svenska och somaliska som sprÄk, samt fem barn med svenska och arabiska som sprÄk.

Arbete med barn som har diagnoser i förskolan : - UtifrÄn ett förskollÀrarperspektiv

Studiens syfte var att undersöka hur förskollÀrare arbetar med barn som har diagnoser i förskolan, och hur förskollÀrare gÄr tillvÀga för att hjÀlpa barnen, i relation till professionalism. Jag har ocksÄ valt att undersöka stödet förskollÀrare fÄr frÄn andra professionella. Jag anvÀnde mig av kvalitativ metod och har intervjuat sju förskollÀrare för att fÄ fram hur deras arbetssÀtt ser ut med barn som har diagnoser i förskolan samt hur förskollÀrare ser pÄ sin roll i relation till professionalism. Resultatet visar förskollÀrares olika syn pÄ diagnos, att de hjÀlper barn bÄde pÄ egen hand och med hjÀlp av andra professionella samt erfarenheter av samarbete med andra professionella. FörskollÀrare beskriver Àven sin professionella roll och ansvar utifrÄn barnperspektiv och relation till förÀldrar.

BVC sjuksköterskors erfarenheter av samarbete med socialtjÀnsten - nÀr barn misstÀnks fara illa

Inledning: I barnsjuksköterskans kompetens och uppdrag ingÄr det att upptÀcka nÀr barn far illa och uppmÀrksamma detta genom att anmÀla till socialtjÀnsten. I tidigare forskning har det visat sig att det finns ett behov av samarbete och stöd i samband med anmÀlan till socialtjÀnsten. BVC sjuksköterskans erfarenheter av hur samarbetet fungerar med socialtjÀnsten vid misstanke om att barn far illa Àr sparsamt undersökt och vi fann det betydelsefullt att undersöka detta. Syfte: Syftet med studien var att beskriva BVC sjuksköterskors erfarenheter av samarbete med socialtjÀnsten vid misstanke om att barn far illa.Metod: Fyra BVC sjuksköterskor intervjuades och den transkriberade texten analyserades utifrÄn en kvalitativ innehÄllsanalys.Resultat: Resultatet i studien redovisas under tre kategorier; ?Kontakt som kan lÀtta pÄ bördan?, ?Att inte veta vad som hÀnder sen? och ?Att arbeta tillsammans?.

Att lyssna med ögat : pedagogens roll i det kommunikativa samspelet i förskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 Är) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmÀrksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgÄtt frÄn följande forskningsfrÄgor. Hur kommunicerar smÄ barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger.

sprÄkutveckling hos arabisktalande barn i Förskola

Sammanfattning Vi har haft ett stort intresse av att undersöka hur sprÄkutveckling sker hos tvÄsprÄkiga barn med fokus pÄ arabisktalande barn. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka faktorer som pÄverkar sprÄkutveckling hos tvÄsprÄkiga barn samt hur pedagogerna arbetar med tvÄsprÄkiga barn. Fokus Àr Àven pÄ pedagogernas syn pÄ modersmÄl samt hur samarbete fungerar mellan förskolan och hemmet. Litteraturen som vi har lÀst och anvÀnt i vÄr studie innehÄller mÄnga forskningsresultat och teorier angÄende tvÄsprÄkighet, sprÄkutveckling hos sprÄkiga barn och inlÀrningsmetoder som stimulerar barns sprÄkinlÀrning. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning pÄ tvÄ förskolor i ett mÄngkulturellt omrÄde, dÀr vi bÄda hade vÄr verksamhetsförlagda utbildning. Vi genomförde enskilda intervjuer med sex pedagoger, tre frÄn varje förskola och observerade barnens sprÄkinlÀrning samt pedagogernas arbetssÀtt. Med hjÀlp av bandspelare spelade vi in intervjuerna för att komma Ät informanternas svar och vi antecknade Àven ner svaren. Resultatet vi kommit fram till Àr att tvÄsprÄkiga barn med fokus pÄ arabiskatalande barn har olika sprÄkliga svÄrigheter i det svenska sprÄket.

SmÄ tÄrar Àr lika stora : Sju mödrar berÀttar hur de möter sina barns sorg

Barn fÄr idag inte alltid möjlighet att bearbeta sin sorg. I tron om att de skyddar sina barn utesluter förÀldrar barnen frÄn viktiga delar i sorgeprocessen. Hur en person upplever sorghantering i barndomen har inverkan pÄ vilka möjligheter denne fÄr till en hÀlsosam sorghantering i vuxen Älder. Syftet med studien var att undersöka hur förÀldrar kan tala med sina barn om sorg, vilken roll förÀldrar kan uppleva att de har i sina barns sorghantering samt hur förÀldrar kan uppleva att deras barndomsrelaterade erfarenheter av sorghantering har inflytande pÄ hur de talar med sina barn om sorg. Intervjuer gjordes med sju förÀldrar.

SprÄkstörningett socialt och kommunikativt handikapp

SprÄkstörning Àr ett funktionshinder som inte kan kompenseras fullt ut och som kvarstÄr genom livet men Àndra karaktÀr över tid. VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt sprÄkstörningen Àr ett handikapp för barn i Älder 4 - 16 Är i ett socialt och kommunikativt sammanhang.Studien baseras pÄ intervjuer av pedagoger, specialpedagoger och logopeder. Vi har Àven undersökt uppfattningen hos förÀldrar till barn i sprÄkklass med hjÀlp av enkÀter. Resultatet av vÄra intervjuer bekrÀftar de erfarenheter vi sjÀlva har frÄn arbete med sprÄkstörda barn. En sprÄkstörning Àr ett socialt och kommunikativt handikapp.

Den barnv?nliga staden och delaktighet f?r barn och unga. Fallet Masthuggskajen

Masthuggskajen genomg?r nu en omfattande omvandling fr?n industrihamn till en modern stadsdel med bost?der, kontor, parker och kulturinslag. Det ger en m?jlighet att studera hur en stad v?xer och f?r?ndras och vilka utmaningar och m?jligheter detta medf?r. Denna studie syftar till att unders?ka inkluderandet av barn och ungas behov i samband med projektets planeringsprocess utifr?n begreppen barnv?nlig stad och delaktighet.

?Ett Är Àr en gammal jul till en ny jul? : En kvalitativ studie om hur barn, fem och sex Är gamla, uppfattar tid.

Syftet med studien Àr att se vilken uppfattning barn, fem och sex Är gamla, har av begreppet tid inom matematikomrÄdet. Vi vill Àven undersöka vilka tÀnkbara orsaker barnens tidsuppfattning kan ha. Arbetet kommer att behandla teorier frÄn Vygotskij och Piaget och ha en teo­retisks utgÄngspunkt i ett kontextuellt perspektiv. En bakgrund till begreppet tid, barn och matematik kopplat till tid, pedagogens roll och arbetssÀtt och styrdokumenten kommer Àven redovisas. I vÄr studie har tolv barn blivit intervjuade om deras uppfattning om tid.

Muskuloskeletal smÀrta hos barn och ungdomar med övervikt eller fetma : Förekommer det och hindrar det i sÄ fall aktivitetsnivÄn?

Syftet med studien var att undersöka förekomst av smĂ€rta som hindrade aktivitet hos barn och ungdomar med övervikt eller fetma. Samt att se förekomst av obehagskĂ€nslor inför och under fysisk aktivitet. Studien gjordes pĂ„ 26 barn och ungdomar i Ă„ldrarna 8-19 Ă„r med övervikt eller fetma samt en grupp med 26 normalviktiga barn och ungdomar i Ă„ldrarna 10-19 Ă„r. Data samlades in genom en enkĂ€tundersökning pĂ„ Överviktsenheten för barn och ungdomar pĂ„ Akademiska sjukhuset i Uppsala och genom dietister i primĂ€rvĂ„rden i Uppsala lĂ€ns landsting samt genom personliga kontakter. Studien visade att smĂ€rta förekom i bĂ„da grupperna och ingen skillnad kunde pĂ„visas mellan de bĂ„da.

Postoperativ smÀrtlindring av barn 6-12 Är

Syftet var att i en litteraturstudie undersöka eventuella hinder för optimal postoperativ smÀrtlindring av barn 6-12 Är gamla samt undersöka vilka postoperativa smÀrtlindringsmetoder som anvÀnds pÄ barn 6-12 Är gamla. Litteraturstudien bygger pÄ elva artiklar som kvalitetsgranskades. I resultatet presenteras de faktorer som pÄverkar barns postoperativa smÀrtlindring i fyra kategorier: sjuksköterskans medverkan i barnens postoperativa smÀrtlindring, förÀldrars medverkan i barnens postoperativa smÀrtlindring, barnens upplevelser av postoperativ smÀrtlindring och hinder för optimal smÀrtlindring. Resultatet av litteraturstudien visar att det fortfarande Àr svÄrt att smÀrtlindra tillrÀckligt dÄ det finns ett stort antal hinder för den postoperativa smÀrtlindringen, exempelvis sjuksköterskors okunskap, otillrÀckliga ordinationer, tidsbrist och sjuksköterskornas bakgrundsfaktorer. Resultatet belyser Àven att förÀldrarna har en stor del i barnens sjukhusvistelse och smÀrtbehandling..

FörÀldrars upplevelser av att leva med ett barn som har leukemi

Bakgrund: Leukemi hos barn Àr en allvarlig och livshotande sjukdom. Trots att överlevnaden har ökat de senaste decennierna innebÀr den lÄnga behandlingen en stor pÄfrestning för hela familjen. Sjukdom hos en av familjemedlemmarna har inverkan pÄ hela familjen och den nya tillvaron krÀver ofta nya sÀtt att ta sig an vardagen. Vid omvÄrdnad av lÄngvarigt sjuka barn Àr mÄlsÀttningen för sjuksköterskan att arbeta utifrÄn ett familjecentrerat synsÀtt. Syfte: Syftet var att beskriva förÀldrars upplevelser av att leva med ett barn som har leukemi.

VÀlkommen till VÄr VÀrld: FörÀldrars upplevelse av att leva med barn med autismspektrumtillstÄnd

I Sverige lever ungefÀr 15 000 barn med autismspektrumtillstÄnd och diagnosen Àr vanligare Àn cancer, diabetes och Downs syndrom. TillstÄndet Àr livslÄngt och det finns inget botemedel. NÀr ett barn fÄr en diagnos inom autismspektrumtillstÄnd pÄverkas hela familjens livssituation. Syftet med denna studie Àr att belysa förÀldrars upplevelse av att leva med ett barn med autismspektrumtillstÄnd. För att besvara syftet genomfördes en litteraturstudie baserad pÄ kvalitativa artiklar, dÀr en analys av Ätta artiklar sedan kom att mynna ut i vÄrt resultat.

AnmÀlningsplikten i grundskolan : En kvalitativ studie om hur anmÀlningsplikten upplevs och tillÀmpas av lÀrare i grundskolan vid misstanke om barn som far illa eller riskerar att fara illa

Studien har undersökt hur skolpersonal upplever och tillÀmpar anmÀlningsplikten vid misstanke om barn som far illa eller riskerar att fara illa. Studiens frÄgestÀllningar fokuserar pÄ skolans rutiner, skolpersonalens upplevda möjligheter och begrÀnsningar samt vad de upplever behöver förÀndras för att underlÀtta arbetet kring anmÀlningsplikten. Detta arbete har en hermeneutisk ansats baserad pÄ en kvalitativ metod dÀr fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra lÀrare i Ärskurs F-1. Resultatet av intervjuerna har analyserats med hjÀlp av ett etnometodologiskt perspektiv. Resultatet visar att skolorna inte hade nÄgon handlingsplan dokumenterad för hur de ska gÄ till vÀga nÀr ett barn Àr utsatt eller nÀr en anmÀlan ska göras.

Hur arbetet inom socialtjÀnsten har förÀndrats efter lagÀndringen, dÀr barn som bevittnat vÄld fÄtt brottsofferstatus och rÀtt till stöd och hjÀlp

Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->