Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 25 av 795

Att göra genus och bryta normer : En studie om barns möjligheter att inta grÀnsöverskridande positioner i förskolan

Vi har genomfört en kvalitativ studie med syftet att öka förstÄelsen kring vilka möjligheter barn kan ha att inta grÀnsöverskridande positioner i förskolan. Vi har studerat tvÄ barngrupper pÄ tvÄ olika förskolor genom ostrukturerade, icke-deltagande observationer för att se hur dessa barn intar olika positioner samt vilka faktorer som pÄverkar positionstagandet. Under analysens gÄng vÀxte fyra teman fram; miljö, traditionella genusroller, grÀnsöverskridande samt möjligheter och begrÀnsningar, som sedan analyserats med inspiration frÄn ett normkritiskt perspektiv för att fÄ syn pÄ hur barnen trÀder över grÀnser utifrÄn de olika temana. Resultatet visar olika faktorer som kan pÄverka hur barn intar grÀnsöverskridande positioner som sedan diskuteras med hjÀlp av vÄra tre frÄgestÀllningar: Hur överskrider barn grÀnser? Vilken betydelse har miljön för hur barn agerar grÀnsöverskridande? Hur ser möjligheter och begrÀnsningar ut för olika barn?.

Samband mellan kostrelaterad övervikt eller fetma och karies hos barn

En av de ledande dödsorsakerna i vĂ€rlden beror pĂ„ övervikt och fetma, dĂ€rför Ă€r det viktigt att barn utvecklar bra kostvanor under tidig Ă„lder. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka sambandet mellan kostrelaterad övervikt/fetma och karies hos barn. Artiklarna söktes i den medicinska databasen PubMed. ÅldersbegrĂ€nsning gjordes pĂ„ barn mellan 0-18 Ă„r pĂ„ grund av att studien Ă€r fokuserad pĂ„ barn. Resultatet baseras pĂ„ 10 vetenskapliga artiklar.

Hur ska jag göra med Lisa?! : En studie om vilket stöd klasslÀrare kan fÄ i arbetet med barn i socioemotionella svÄrigheter

Syftet med uppsatsen var att undersöka vilket stöd klasslÀrare kan fÄ i arbetet med barn i socioemotionella svÄrigheter, om det finns nÄgon form av handledning att tillgÄ samt hur man arbetar med barn- och ungdomspsykiatrin. Studien genomfördes med bakgrund att det finns mÄnga barn i socioemotionella svÄrigheter i skolan och fÄ vet hur man ska bemöta dessa barn. Dessa socioemotionella svÄrigheter visar sig ofta som en beteendeproblematik som kan skapa problem i samspelet med andra, det hÀr leder sÀllan till en diagnos och barnen fÄr dÄ sÀllan det stöd de behöver. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer och antalet informanter Àr fyra specialpedagoger och en speciallÀrare som arbetar pÄ olika skolor i samma kommun. Resultatet visar pÄ att arbetet med barn i svÄrigheter Àr komplext och Äsikterna skiljer sig mellan informanterna hur man ska bedriva det arbetet.

Barn med alkoholmissbrukande förÀldrar

Detta examensarbete handlar om barn som har alkoholmissbrukande förÀldrar. Syftet med mitt arbete har varit att fÄ kunskap om hur det Àr att vÀxa upp i en miljö dÀr alkoholmissbruk förekommer, samt vilka konsekvenser det fÄr för ett barn. Jag har ocksÄ velat lÀra mig mer om hur man som lÀrare kan stötta de hÀr barnen i en svÄr livssituation. Arbetet bestÄr dels av en litteraturgenomgÄng och dels av en egen empiridel, som innefattar intervjuer med tre personer som i sitt dagliga arbete kommer i kontakt med den hÀr kategorin barn. Efter att ha gjort detta arbete kan jag konstatera att alkoholmissbruk Àr ett komplext och mÄngtydigt begrepp - barn reagerar vÀldigt olika pÄ att utsÀttas för alkohol- missbruk.

FörÀldrar som mördar sina barn : En innehÄllsanalys av Aftonbladets konstruktioner

Media Àr en central aktör nÀr det kommer till konstruktionen av hur kriminalitet ses pÄ i samhÀllet. Av den anledningen ville vi undersöka hur Aftonbladet rapporterar om hÀndelser dÀr förÀldrar har mördat sitt/sina barn. Syftet har varit att undersöka hur mÀn och kvinnor som dödat sitt/sina barn konstrueras. VÄrt underlag har bestÄtt av fyra stycken hÀndelser som Aftonbladet har rapporterat om. VÄr analytiska utgÄngspunkt har varit ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, och vi har anvÀnt oss av genusteori.

"...det luktar nÄnting nÀr de hÀmtar..." : Pedagogers erfarenheter om barn i förskolan som lever i hem med alkoholmissbruk

VÄrt syfte med denna studie var att fÄ mer inblick samt bidra till ökad kunskap kring de barn i förskolan som lever i hem med alkoholmissbruk. För att nÄ vÄrt syfte har vi genomfört kvalitativa intervjuer med tio pedagoger i förskolan. De resultat som framkommit i studien Àr att övervÀgande av de intervjuade pedagogerna har mött barn som lever i hem med alkoholmissbruk. UpptÀckterna gjordes frÀmst genom förÀldrar som luktat vid hÀmtning eller lÀmning. Bland de barn som nÀmns i intervjuerna Àr det bara ett som sjÀlv berÀttat för en pedagog.

Reggio Emilia i ett specialpedagogiskt perspektiv

Syftet med följande arbete Àr att undersöka om barn i behov av sÀrskilt stöd Àr inkluderade i Reggio Emiliainspirerade förskolor och beskriva vilket arbetssÀtt som anvÀnds för att möta dessa barn. Arbetet behandlar Reggio Emilias pedagogiska filosofi och arbetssÀtt utifrÄn litteratur och intervjuer. Vi har intervjuat pedagoger frÄn olika verksamheter, alla med anknytning till Reggio Emiliainspirerade förskolor. Med hjÀlp av intervjuer vill vi belysa pedagogers syn pÄ huruvida arbetssÀttet stödjer barn i behov av sÀrskilt stöd. Sammanfattningsvis tyder resultatet pÄ att Reggio Emilias pedagogiska filosofi stödjer barn i behov av sÀrskilt stöd och att den pedagogiska filosofins strÀvan Àr inkludering. De specialpedagogiska insatserna Àr pÄ olika sÀtt en viktig del i arbetet med barn i behov av sÀrskilt stöd. Specialpedagogen har en betydelsefull roll att fylla i arbetet med att stödja barn i behov av sÀrskilt stöd, deras familjer och pedagoger..

Matematiken i bilderboken ? nÄgot att rÀkna med? : En studie om hur barn uppfattar matematiken i bilderböcker.

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka hur barn uppfattar matematik i bilderböcker. Vi har lÀst bilderböcker med synlig och mindre synlig matematik för barn i Äldern fem till sex Är. DÀrefter har vi intervjuat barnen enskilt. FrÄgorna har fokuserats pÄ taluppfattning samt begrepps­uppfattning. Det var lÀttare för barnen att uppfatta ett litet tal och en grupp dÀr sista siffran anger mÀngden Àn ett tal mitt i rÀkneramsan.

Vad Àr lek?: en studie om barns upplevelse av lek

Arbetet redovisar en undersökning vars syfte var att förstÄ hur barn upplever lek, samt hur de upplever leken som lÀrande i skolan, i skolans lÀgre Ärskurser. Metoden Àr en kvalitativ forskningsintervju med fenomenologisk inriktning som bygger pÄ enskilda samtal samt gruppintervjuer med nio barn. Resultatet visar pÄ att samtliga barn upplever lek som lustfyllt och roligt. Barnen upplever lek frÀmst som olika sorters lekar och kamrater Àr viktiga, dels för att barnen upplever det roligare att leka tillsammans med nÄgon, men Àven för att de lÀr sig att umgÄs och vara sociala. Leken i skolan upplever de sker pÄ rasterna och nÀr det Àr fritt.


Barn med psykisk utvecklingsstörning i förskolan [Mentally retarded children in preschool]

Barn med psykisk utvecklingsstörning i förskolan Brorsson, Jenny (2006) Barn med psykisk utvecklingsstörning i förskolan. [Mentally retarded children in preschool]. Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö högskola Jag har gjort en fallstudie för att undersöka hur barn med nÄgon form av utvecklingsstörning bemöts och vilket stöd de fÄr i förskolan. DÀrför har jag genomfört observationer av en femÄrig flicka som har en utvecklingsstörning. Jag har Àven intervjuat tvÄ förskollÀrare och en barnskötare, varav barnskötaren fungerar som en resursperson, samt en slÀkting till mig.

Barn med diabetes : Hur kan diabetes pÄverka inlÀrningsförmÄgan?

Att drabbas av en kronisk sjukdom som diabetes pÄverkar vardagen för resten av livet. Allt fler barn drabbas av diabetes och som lÀrare innebÀr det att chansen att fÄ möta dessa barn i skolan ökar. För barn i skolÄldern kan sjukdomen pÄverka skolarbetet. Syftet med denna rapport Àr att undersöka hur diabetes pÄverkar inlÀrningsförmÄgan, samt undersöka vad en lÀrare behöver förstÄ angÄende barn med diabetes. Genom att intervjua en flicka med diabetes pÄ mellanstadiet, hennes förÀldrar och klassförestÄndare har jag fÄtt en personlig bild av hur det Àr att leva med diabetes i praktiken.

TandvÄrdsrÀdsla hos barn och ungdomar : En litteraturstudie

Syfte: Att studera vilka faktorer som har orsakssamband med tandvÄrdsrÀdsla hos barn och ungdomar.Material och metod: Litteraturstudien Àr en litteraturöversikt av utgivna vetenskapliga artiklar som berör tandvÄrdsrÀdsla och dess orsaker hos barn och ungdomar. Sökning och bedömning av relevanta vetenskapliga artiklar har gjorts i avsikt att hitta svaret pÄ studiens syfte. Kvantitativa studier inkluderades i studien. Artiklar som publicerades före 2000-talet exkluderades.Resultat: Resultatet visade att barnets tandvÄrdsrÀdsla Àr associerat med förÀldrarnas tandvÄrdsrÀdsla. Obehaglig upplevelse vid tandvÄrdsbesök bidrar till tandvÄrdsrÀdsla.

BARNETS BEHOV I FOKUS - EN LITTERATURSTUDIE OM MUNHÄLSA BLAND BARN MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING

BARNETS BEHOV I FOKUS EN LITTERATURSTUDIE OM MUNHÄLSA BLAND BARN MED FUNKTIONS-NEDSÄTTNING Det bör ligga mer fokus pĂ„ barn med funktionsnedsĂ€ttning, eftersom förhĂ„llanden under individens unga Ă„r har stor betydelse för individens hĂ€lsa under hela livet. Tidigare studier har pĂ„visat att hĂ€lsan bland barn med funktionsnedsĂ€ttning Ă€r sĂ€mre jĂ€mfört med övriga barn i Sverige. Syftet med föreliggande litteraturstudie var att studera hĂ€lsan bland barn med funktionsnedsĂ€ttning, men framför allt stu-dera munhĂ€lsan bland denna samhĂ€llsgrupp. Sökningen efter vetenskapliga artiklar har utförts i databasen PubMed. Totalt 10 studier uppfyllde inkluderingskrite-rierna för denna studie; 9 studier utfördes i olika lĂ€nder runt om i vĂ€rlden och endast en studie Ă€r genomförd i Sverige.

Boxi : flexibel modulmo?bel fo?r barn

Ett barn krÀver möbler med olika anvÀndningsomrÄden genom sitt liv. NÀr barnet vÀxer skapas nya behov genom sÄvÀl personlig som fysisk utveckling. Dagens lösning Àr att handla nya möbler allt eftersom, nÄgot som resultatet av detta projekt vill vara ett alternativ till. PÄ dagens marknad finns det ett tomrum nÀr det gÀller barnmöbler som skall kunna anvÀndas en lÀngre tid. Detta projekt Àr ett samarbete med Zweed och uppdraget har varit att ta fram en modulmöbel för barn, med stort fokus pÄ flexibilitet.

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->