Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om Pre-processor - Sida 2 av 6

Virtual Routing and Forwarding (VRF)? - och dess påverkan på en routers processor

I dagsläget används VPN allt mer bland företagen för att ansluta till olika nätverk. Detta kan medföra att routingtabellen blir alltför stor och det kan i sin tur påverka processorbelastningen på routern som delar ut alla VPN.Detta arbete hade som syfte att granska om det är några märkbara prestandaskillnader på en routers processor när olika routingprotokoll används tillsammans med VRF. Protokollen som detta arbete tog upp var BGP, OSPF och RIP.Tre olika nätverks-scenarier skapades där olika tester genomfördes för de tre nämnda routingprotokollen. Det gjordes även tester på routrar när ingen VRF användes för att jämföra resultaten. Testerna bestod av att granska processorbelastningen på routrar när det fanns många rutter i nätverket och när nätverket var belastat med trafik.Testernas visade att skillnaden mellan BGP och OSPF inte är särskilt stor, men när RIP användes så steg processorbelastningen markant när nätverket hade många rutter.

Heuristisk profilbaserad optimering av instruktionscache i en online Just-In-Time kompilator

This master?s thesis examines the possibility to heuristically optimise instruction cache performance in a Just-In-Time (JIT) compiler. Programs that do not fit inside the cache all at once may suffer from cache misses as a result of frequently executed code segments competing for the same cache lines. A new heuristic algorithm LHCPA was created to place frequently executed code segments to avoid cache conflicts between them, reducing the overall cache misses and reducing the performance bottlenecks. Set-associative caches are taken into consideration and not only direct mapped caches.

Kontinuerlig RFID-detektering för batteridrivna system

This report deals with RFID systems and how to detect nearby tags with the Mifare standard using only a microcontroller and an antenna circuit.The aim was to investigate whether there was any possibility to continuously search for a nearby tag for a system operated with batteries without compromising   the lifespan of the battery. At this time the system would take too long time to wake up and look for a tag to give a satisfactory battery lifespan, which should be done a couple of times every second.The report has two issues, namely:Is it possible to direct the microprocessor to detect and identify a nearby tag after the Mifare standard?What hardware is required for this to be possible?As the research method to provide answers to the above questions an action research was used. This approach has meant that the group worked on information retrieval, examined existing solutions, tested their own solutions and documented the results.The group examined an existing solution that can search for nearby tags with minimal energy consumption. An antenna circuit was built that was connected to the processor.

Simulering av miljoner grindar med Count Algoritmen

A key part in the development and verification of digital systems is simulation. But hardware simulators are expensive, and software simulation is not fast enough for designs with a large number of gates. As today?s digital zesigns constantly grow in size (number of gates), and that trend shows no signs to end, faster simulators handling millions of gates are needed. We investigate how to create a software gate-level simulator able to simulate a high number of gates fast.

Implementering av en mjuk CPU i FPGA

Målet med examensarbetet är att implementera en mjuk CPU i en FPGA-krets som finns tillgänglig på ett ALTERA DE2 Board. Denna mjuka processor integreras i ett projekt skapat i utvecklingsmiljön Quartus II. Den kommunicera med programmerad logik i FPGA:n och den signalbehandlar en audiosignal (stereo), så att ett eko kan genereras och att volym och balans blir justerbar. Detta styrs av ett tangentbord som kopplas till DE2-kortet och de olika förändringarna på utsignalen visas på en LCD..

ISafe : En säkerhetsutrustning för vistelse på is

Uppgiften var att ta emot och avkoda en radiosignal för tidsangivelse, DCF77. Avkodaren implementerades i en FPGA-krets från ALTERA. Utvecklingen genomfördes i Quartus II-miljön med språket VHDL samt en alternativ lösning där mjuk processor användes. Både utvecklingsmiljön och språken var väl lämpade för uppgiften. Ett genomgående problem var dock radiomottagaren ofta levererade för svag signal för att kunna avkodas korrekt.

Implementation of an FFT algorithm using a soft processor core

This report deals with the modeling of a part of the communication system based on the IEEE 802.11a standard which represents the next generation of wireless LAN with greater scalability, better interference immunity and significantly higher speed, up to 54 Mbps. 802.11a uses Orthogonal Frequency Division Multiplexing (OFDM) where modulation is performed by an IFFT and the demodulation by an FFT. After modeling the FFT in Matlab and C, the FFT implementation has been validated using a soft microprocessor core by Xilinx (Microblaze) and the results were compared..

Stereoseende i realtid

In this thesis, two real-time stereo methods have been implemented and evaluated. The first one is based on blockmatching and the second one is based on local phase. The goal was to be able to run the algorithms at real-time and examine which one is best. The blockmatching method performed better than the phase based method, both in speed and accuracy. SIMD operations (Single Instruction Multiple Data) have been used in the processor giving a speed boost by a factor of two..

Simulering av kabelbränder i sekundära säkerhetssystem med CFD-koden SMAFS

This report contains CFD-simulations of cable tray fires in nuclear power plant applications with the CFD-code SMAFS. Furthermore the report evaluates the use of CFD-codes within this kind of problems. The assessment of this report is that there is a tendency towards the good use of CFD-codes but before using it solely more research has to be done on the subject..

Övervakning för DC-system

Examensarbete har utförts för AIAB DC Systems i Karlstad.Vår uppgift gick ut på att göra ett övervakningssystem för DC-system. Enheten skall användas för att övervaka isolerade DC-system avseende spänningsnivåer och isolation samt larma vid fel. Tidigare har man haft ett analogt system ute på marknaden men nu vill man ha ett digitalt processorbaserat system.Vi har använt oss av en 8-bitars RISC-processor. Programmeringen har gjorts i assembler med hjälp av ett utvecklings-kit och sköter logiken för övervakningen. Programmet manövreras med två tryckknappar och en display.Programmet vi har tagit fram behöver kompletteras med vissa funktioner.

Migrating Mesh SkinningDeformation Functionality fromRSX to SPUs on thePlayStation ® 3

In game development, performance is everything and the Playstation 3 provides a unique platform for utilizing parallelization of code to achieve extremely high performance. In this master?s thesis the issue of animation with smooth skinning is migrated from being a GPU process to becoming a parallelized and 358% faster process. This method is incorporated in an existing commercial game engine and integrated in a currently in development title for the Playstation 3. An in-depth study covers parallel processors, the CELL processor, used in the Playstation 3, and how contemporary industry leading game developers are utilizing the same unique architecture to increase their own games? performance..

GPGPU : Bildbehandling på grafikkort

GPGPU is a collective term for research involving general computation on graphics cards. A modern graphics card typically provides more than ten times the computational power of an ordinary PC processor. This is a result of the high demands for speed and image quality in computer games.This thesis investigates the possibility of exploiting this computational power for image processing purposes. Three well known methods where implemented on a graphics card: FFT (Fast Fourier Transform), KLT (Kanade Lucas Tomasi point tracking) and the generation of scale pyramids. All algorithms where successfully implemented and they are tree to ten times faster than correspondning optimized CPU implementation..

Utvärdering av Field-Programmable Gate Array (FPGA) som hjälpprocessor för prestandaökning

Det här arbetet är en utvärdering om huruvida det finns problem som kan få en prestandavinst då man använder en Field-Programmable Gate Array (FPGA) som hjälpprocessor till en mikroprocessor i jämförelse men att enbart använda en mikro-processor. För att avgöra detta implementerades algoritmen gaussfiltrering dels på en mikroprocessor med språket C och dels för en FPGA med hårdvarubeskrivningsspråket Very-High-Speed Integrated Circuits Hardware Description Language (VHDL). Simuleringar gjordes för dessa två implementationer och resultatet visade att det var möjligt att få en prestandaökning på 25 gånger för denna speciella algoritm..

Display Interface Serializer : seriell förlängning av displaygränssnitt

Detta ingenjörsarbete är utfört hos Syntronic Research and Development AB i Gävle och går ut på att undersöka möjligheten att separera en display-modul från sin styrande processor-krets samt att skapa ett generellt gränssnitt för att möjliggöra ett enkelt utbyte av display-moduler. Detta har genomförts genom att konstruera en prototyp, baserad på en så kallad serializer / deserializer-lösning.En förstudie har genomförts där lämpliga komponener valts ut för uppgiften och olika lösningar vägts mot varandra. En prototyp har sedan konstruerats, mönsterkort har tillverkats men tyvärr inte monterats (på grund av ett logistiskt missöde). Resultatet är, förutom ovan nämnda begränsning, en prototyp som väl uppfyller de specifikationer som anges i uppdragsbeskrivningen.Flera förslag till vidareutveckling presenteras som kan utöka funktionaliteten..

Technology's impact on the functionality and usability of the Web 1991-2013

Samtidigt som utvecklingen av IT teknologier ständigt går framåt (allt från programmeringsspråk, en ny sökmotor eller en processor) betraktar man sällan den teknologiska utvecklingen ur användbarhetsoch funktionalitetsperspektiv. Vad en processor har att göra med användbarhet eller funktionalitet kan vara bland det första som kommer på fråga. Genom att först förstå vad dessa begrepp innebär och bryta ut de viktigaste egenskaperna, växer det fram en insikt att så gott som alla teknologier berör något av de attributen som tillhör antingen användbarhet eller funktionalitet, eller också båda av dem. Detta arbete utgår ifrån ett kronologiskt upplägg och avser att belysa användbarhet och funktionalitet på webben som analyseras under perioden 19912013. Början av perioden valdes för dess rika teknologiska utveckling som skedde med en spektakulär hastighet. Den långa perioden bryts ner till mindre delar om ca 5 år, dels för att kunna jämföra perioderna och dels för att för att kunna skapa en känsla av att dessa olika perioder kännetecknar olika steg i den mer än 20 år långa tidsperiod. Genomgången av litteratur beträffande användbarhet och funktionalitet har visat att betraktningsvinkeln av problemet som används i studien är unik. Det sattes inga begränsningar för vilka olika typer av teknologier som skulle inkluderas i undersökningen.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->