Sök:

Sökresultat:

5479 Uppsatser om Positiv förstärkning - Sida 62 av 366

OmvÄrdnadspersonalens attityd gentemot patienter med drogmissbruk

Syftet var att utreda omvÄrdnadspersonalens attityd gentemot patienter med ett drogmissbruk och att faststÀlla demografiska faktorer som kan pÄverka denna attityd. En litteraturstudie gjordes, dÀr relevant vetenskaplig litteratur insamlades, analyserades och bearbetades. Materialet som anvÀndes i denna process var elva vetenskapliga artiklar, som samtliga beskrev resultatet av en genomförd studie. Samtliga artiklar granskades för sin vetenskaplighet enligt kriterier för evidensbaserad omvÄrdnad. Det finns en allmÀnt negativ attityd bland omvÄrdnadspersonal gentemot patienter med drogmissbruk.

Trageton-metoden : Ett sÀtt att arbeta med lÀs- och skrivinlÀrning i de yngre Äldrarna

Syftet med fallstudien var att undersöka vad eleverna i klassen tyckte om att arbeta med Trageton- metoden men ocksÄ vad pedagogen hade för erfarenheter vid anvÀndningen av denna metod. Undersökningen som gjordes under fyra veckors period visar att elever och pedagog, i klassen som observerades, allmÀnt har en ganska positiv instÀllning till denna metod. Att skriva sig till lÀsning genom datorn passade eleverna dÀr de ocksÄ fick skapa egna böcker vilket resulterade i sjÀlvkÀnsla och motivation. Pedagogens variation av olika metoder passade de elever som fanns i klassen, dÄ hon hade anpassat denna till elevernas kunskapsnivÄ..

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för personer med autism

Syftet med denna studie var att beskriva effekten av alternativ och kompletterande kommunikation för personer med autism. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie dÀr 11 vetenskapliga studier anvÀndes som underlag till resultatet. Resultatet visade att personer med autism bl.a. kan utveckla sin symbolförstÄelse, sitt spontana tal samt öka antalet ord vid anvÀndandet av alternativ och kompletterande kommunikation. NÄgra av barnen visade Àven pÄ en positiv utveckling av förmÄgan att generalisera sina kunskaper till andra situationer och kommunikationspartners.Resultatet av denna litteraturstudie bör inte generaliseras till andra person Àn de som ingÄr i studierna dÄ deltagarantalet Àr lÄgt och deltagarna befinner sig pÄ ungefÀr samma kommunikationsnivÄ..

"Jag tar helt enkelt och lÀser det som verkar bra" En undersökning om bokval, attityder till och intresse för lÀsning i Ärskurs sju

Syftet med detta arbete Àr att undersöka elevernas attityder till skönlitteratur samt vad som avgör om de lÄnar en bok eller inte. Detta belyses Àven ur ett genusperspektiv. PrimÀrmaterialet bestÄr av 77 enkÀter som Àr besvarade av elever i Ärskurs sju. EnkÀtsvaren Àr bearbetade och sammanstÀllda i diagram för att synliggöra resultaten.Forskningsbakgrunden utgÄr frÄn Joseph Appleyards stadieteorier, forskning av Gunilla Molloy, Louise Rosenblatt samt Kathleen McCormick. Undersökningen visar att cirka hÀlften av eleverna har positiv instÀllning till lÀsning, boktips frÄn lÀraren Àr inte det viktigaste, böcker med ett hjÀltetema Àr populÀrt hos pojkarna medan realistiska böcker toppar flickornas lista över favoritböcker.

MÄngkulturella möten : -att samarbeta med förÀldrar med invandrarbakgrund

Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare i en medelstor svensk kommun upplever kontakten med invandrarförÀldrar, vilka svÄrigheter som finns och hur man kan underlÀtta kontakten. Fem lÀrare deltog och undersökningen genomfördes med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer som spelades in pÄ band och transkriberades. Resultatet visade att lÀrarna upplever kontakten som bÄde positiv och negativ. SprÄkskillnaderna upplevdes som ett av de största hindren för en god kontakt dÄ lÀrarna menade att det lÀtt blev missförstÄnd. LÀrarna menade att kulturella skillnader Àr intressanta men ibland svÄra att förstÄ.

Upplevs arbetstillfredsstÀllelse i skolmiljö - En kvalitativ analys

Syftet med studien var att undersöka medarbetares instÀllning till organisationsförÀndring och sina chefers ledarskap. Undersökningsgruppen bestod av 322 personer. EnkÀt innehÄllande mÀtinstrumenten MLQ, LOT-R, PANAS och S/E anvÀndes. De anstÀllda fick ta stÀllning till pÄstÄenden gÀllande ledarskapet pÄ arbetsplatsen, instÀllning till förÀndring och hur de hade kÀnt sig som en konsekvens av en omorganisation. Denna kunskap ses som viktig för att förstÄ hur chefer bör förhÄlla sig till de anstÀllda för att lyckas i sina roller.

Rörelseaktivitet i förskolan

BAKGRUND: Bakgrunden beskriver med hjÀlp av forskning och litteratur rörelsens betydelse för barnens utveckling, samt en historisk tillbakablick om hur pedagoger tolkade betydelsen av rörelse. Vi beskriver lÀroplanens koppling till rörelse.SYFTE: Syftet med vÄr undersökning Àr ta reda pÄ pedagogers arbete med rörelseaktivitet tillsammans med barnen i förskolan. Vi vill undersöka vilka, hur och varför pedagoger anvÀnder sig av rörelseaktiviteter.METOD: I undersökningen anvÀnder vi oss av kvantitativ enkÀt. EnkÀterna besvarades av 70 pedagoger pÄ 9 förskolor.RESULTAT: Av de pedagoger som deltog i undersökningen hade alla 70 pedagoger en positiv instÀllning och anvÀnde sig av rörelseaktivitet tillsammans med barnen pÄ förskolan. Pedagogerna har beskrivit vilka aktiviteter de anvÀnder sig av och varför de anvÀnder sig av rörelseaktiviteter..

"Om att vara hÄrdrockare" Unga mÀn som definierar sig som hÄrdrockare uttalar sig om stil, musik, drömmar om framtiden, beteende, vÀrderingar och skolan.

Syftet med detta arbete Àr att belysa hur ett antal unga mÀn som betraktar sig sjÀlva som "hÄrdrockare" uttalar sig om stil, musik, drömmar om framtiden, beteende, vÀrderingar och skolan. Arbetet innehÄller en litteraturgenomgÄng som bland annat tar upp och belyser ungdomskultur, smak, stil, identitet samt en redogörelse för urval av tidigare forskning som berört hÄrdrockare och hÄrdrockares relation till olika samhÀllsinstutioner, dÀr framför allt skolan stÄtt i fokus. Vidare innehÄller detta arbete en redovisning av de intervjuer med sex hÄrdrockare i Äldrarna 15 till 28 Är som genomförts. Samtliga sex av de intervjuade hÄrdrockarna Àr sjÀlva musiker. Redovisningen av intervjusvaren Àr uppdelade pÄ olika teman efter vad detta arbete har till syfte att belysa.

SamarbetsförmÄga, frÄn lagidrott till arbetsplats : en intervjustudie

Samarbete Àr nÄgot som alltid behövs nÀr en grupp vill nÄ samma mÄl. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om individer som Àr aktiva inom lagidrott upplever att de utvecklar en samarbetsförmÄga inom idrotten som de kan ha anvÀndning av i arbetslivet. Fem informanter som Àr aktiva inom lagidrott och har ett arbete som sin huvudsyssla har intervjuats. Resultatet visar att informanterna tyckte att lagidrott utvecklar samarbetsförmÄga och att samarbetet fungerar pÄ ett likartat sÀtt inom lagidrotten och pÄ arbetsplatsen. Att lÀra kÀnna varandra i en annan miljö var en viktig faktor för att förbÀttra samarbetet bÄde inom lagidrotten och pÄ arbetsplatsen.

KreditsÀkerhet i lagrad olja : Utmaningar och möjligheter med flytande förmögenhetsmassa som sÀkerhet

Syftet med undersökningen var att fÄ en ökad förstÄelse för pedagogers syn gÀllande hur deras förhÄllningssÀtt och bemötande kan stötta och hjÀlpa utmanande barn. För att synliggöra detta valde jag att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i förskola och förskoleklass sÄg pÄ begreppet utmanande barn samt vilka erfarenheter de hade av att möta dessa barn i verksamheten. Vidare efterfrÄgades vilka pedagogiska egenskaper som informanterna ansÄg viktiga i arbetet samt vilken betydelse förÀldrasamverkan hade gÀllande utmanande barn. Andra organisatoriska stöd sÄsom arbetslag, rektor och andra yrkesprofessionellas roll har Àven belysts. För att fÄ en kvalitativ förstÄelse gÀllande mÀnniskors subjektiva upplevelser utgick jag ifrÄn en hermeneutisk ansats och sÄledes genomfördes semistruktrerade intervjuer med fem pedagoger.

Implementering av ?Evaluation of business partners? inom Boliden : en utvÀrdering och fallstudie av Evaluation of Business Partners

Corporate Social Responsibility (CSR), Àven kallad hÄllbar utveckling och ansvarsfullt företagande, var en term som började anvÀndas i slutet av 60-talet. Det Àr en arbetsmodell dÀr syftet Àr att fÄ företag ta ansvar för verksamheten och uppmuntra till en positiv inverkan pÄ miljön, marknaden, samhÀllet och anstÀllda. CSR fungerar som en inbyggd sjÀlvreglerande mekanism, genom vilket ett företag kontrollerar och hÄller sig uppdaterade betrÀffande de aktiva lagarna inom internationella normer och etik. Boliden lÀgger stort fokus och engagemang inom CSR- relaterade frÄgor. Blan annat har Boliden stÀrkt företagets CSR- engagemang genom att starta projektet Evaluation of Business Partner (EBP). Ett av huvudmÄlen med EBP Àr att höja standarden och öka medvetenheten angÄende mÀnskliga rÀttigheter bland sina affÀrs- och samarbetspartners.

Nationella prov : Attityder och förestÀllningar hos lÀrare och elever i Är 9

Det nationella provet Àr obligatoriskt för alla i Är 9 och ser lika ut för alla i hela landet. Denna enkÀtundersökning syftar till att studera vilka attityder och förestÀllningar som lÀrare och elever i Är 9 kan ha gÀllande det nationella provet i svenska. Det undersöks Àven om provet pÄverkar undervisningen samt betyg och bedömning och i sÄ fall hur. Undersökningen Àr utförd pÄ tvÄ högstadieskolor. Resultatet visar att bÄde lÀrare och elever överlag har en positiv attityd till det nationella provet men de pÄpekar tidsbristen och stressen kring provet.

Undervisning om hÄllbar utveckling pÄ gymnasienivÄ

Det hÀr examensarbetet syftar till att undersöka i vilken omfattning det bedrivs undervisning om hÄllbar utveckling pÄ gymnasienivÄ i VÀxjö kommun och vilken instÀllning elever och lÀrare har till ett sÄdant arbete. Den undersökning som ligger till grund för resultatet Àr en enkÀtundersökning genomförd pÄ en utvald grupp av elever och lÀrare i VÀxjö kommun. Resultatet visar pÄ att undervisning bedrivs men inte i en tillrÀcklig omfattning utifrÄn vad nationella och internationella styrdokument gör gÀllande. Undersökningen visar dock att elever och lÀrare har en överhuvudtaget positiv instÀllning till undervisning om hÄllbar utveckling och miljön som helhet..

Hur miljökvalitetsnormer och ÄtgÀrdsprogram anvÀnds i handlÀggningen av markavvattningsÀrenden

Syftet med undersökningen var att fÄ en ökad förstÄelse för pedagogers syn gÀllande hur deras förhÄllningssÀtt och bemötande kan stötta och hjÀlpa utmanande barn. För att synliggöra detta valde jag att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i förskola och förskoleklass sÄg pÄ begreppet utmanande barn samt vilka erfarenheter de hade av att möta dessa barn i verksamheten. Vidare efterfrÄgades vilka pedagogiska egenskaper som informanterna ansÄg viktiga i arbetet samt vilken betydelse förÀldrasamverkan hade gÀllande utmanande barn. Andra organisatoriska stöd sÄsom arbetslag, rektor och andra yrkesprofessionellas roll har Àven belysts. För att fÄ en kvalitativ förstÄelse gÀllande mÀnniskors subjektiva upplevelser utgick jag ifrÄn en hermeneutisk ansats och sÄledes genomfördes semistruktrerade intervjuer med fem pedagoger.

Det sociala deltagandet pÄ internetcaféerbetydelse för det sociala vÀlbefinnandet. : En studie i internetcaféer som en hÀlsopedagogiskarena.

MÀnniskor har ett behov av delaktighet i sociala sammanhang, att ha meningsfulla relationer till andra individer. Detta Àr en förutsÀttning för ett gott socialt vÀlbefinnande. Den hÀr studien undersöker ifall internetcafeér kan ha betydelse för det sociala vÀlbefinnandet hos individer. Datainsamlingen gjordes genom observationer, intervju samt fokusgruppdiskussioner. Datan analyserades enligt etnografisk metodansats med induktiv kvalitativ innehÄllsanalys, vilket resulterade i indelningen i kategorier som pÄ olika sÀtt berör det sociala vÀlbefinnandet.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->