
Sökresultat:
3582 Uppsatser om Portfolio companies - Sida 3 av 239
Portfolio och elevers motivation. : En litteraturstudie gällande relationen mellan portfolio som arbetsmetod och elevers motivation
Syfte med denna studie har varit att studera relationen mellan motivation och portfolio, både digital och pappersbaserad. Samt att studera huruvida den ena metoden är mer motiverande för eleverna än den andra och hur relationen ser ut mellan portfolio och några av de sex utvalda motivationsteorierna som redogörs för i uppsatsen.Den metod som har använts i denna uppsats är forskningskonsumtion vilket innebär att resultatet är baserat på tidigare forskning inom de områden som berörs i denna uppsats, det vill säga motivation och portfolio. Utifrån dessa artiklar samt ytterligare litteratur har sedan en analys och diskussion gjorts för att undersöka relationen.Resultat som framkom i undersökningen visade att portfolio har en motiverande effekt för eleverna, framförallt den digitala portfolion, detta då den har flera tekniska fördelar jämfört med den pappersbaserade portfolion. Det framkom även att elevernas motivation i samband med portfolioarbetet visade en tydlig koppling till motivationsteorierna som tas upp i uppsatsen.Mina slutsatser av denna uppsats är att framförallt den digitala portfolion är en gynnsam metod att använda för att elevernas motivation ska öka. Dock bör teknologin i den digitala portfolion fortsätta utvecklas för att minska risken för tekniska problem.
Portfolio : - ur ett nyzeeländskt perspektiv
The purpose of this essay is to illustrate how and why teachers in New Zealand use portfoliosas a part of their teaching. The purpose is also to investigate if, and in that case how, a sociocultural perspective on learning can be shown through the work with portfolios. Toinvestigate this we have made a case study in New Zealand where we interviewed sixteachers. The result of the investigation shows that our teachers use portfolios in both asummative and a formative way. In a summative way to gather what the children have done inschool, and in a formative way to help the students to assess what they have done, how theyhave done it and what they are going to do next.
Internationell diversifiering i portföljinvesteringar av institutionella investerare.Internationell jämförelse med fokus i Japan
Background: The global capital markets have enlarged investment opportunities and thus also the sources of funds for companies which increasingly face global markets for their services and products. Huge capital movements show that investors are constantly searching ways to minimise risk and maximise returns. In the light of the substantial growth of assets in institutional funds, an important question for international finance is the degree to which institutional investors have diversified their portfolios internationally. Purpose: The purpose of this study is to examine the international diversification of portfolio investments of institutional investors in Japan, the US and the UK and deepen into international diversification in portfolios of Japanese institutional investors. Demarcations: Institutional investors can use their power directly in companies or indirectly through capital markets.
Portfolio som arbetsredskap i skolan. : En studie kring portfolio och dataprogrammet Portfolio Manager 2.
Portfoliometodik är idag ett känt begrepp, likaså digital elevportfolio. Båda dessa begrepp, och en av de programvaror som främst är utvecklade för att vara en aktiv digital elevportfolio, har en central roll i den här studien. Portfolio Manager 2, som programmet i fråga heter, är utvecklat i Sverige av svenska pedagoger.Studien har en kvantitativ ansats med enkäter som redskap. En köns- och specialpedagogisk betraktelsegrund fanns i studien, vilket också resulterade i nya pedagogiska rön.Studien är utförd i 5 klasser på 2 olika svenska skolor i slöjd, där samtliga elever gick i åk 5.Lärarenkäten var utformad så att den skulle kunna ge en bedömning av ?fenomenet? PM2 som helhet, då PM2 även innehåller verktyg av det mer administrativa slaget.Studiens resultat bekräftar tidigare studier, dvs.
Estimering av kapitalkostnad för onoterade företag
The cost of capital for traded companies is basically assessed on information from thefinancial market. Small and non-traded companies are lack of this necessary financialmarket information in order to determine an appropriate equity risk premium and tocompute the cost of capital.In the absence of financial information necessary for an external investor, it is difficult toevaluate a non-traded company with the Capital Asset Pricing model (CAPM), which isbased on the financial market information. It measures only the systematic risk, which isthe contribution of one share to the market risk of a portfolio. It is therefore important tofind models that reflect the small and non-traded companies? real business value and theirunique characteristics.
Ger Hedgefonder högre riskjusterad avkastning än Traditionella fonder? : En jämförelsestudie mellan Hedgefonder och Traditionella fonder
Purpose: The purpose of this study is to examine whether hedge funds generate higher risk-adjusted returns than traditional managed funds in Sweden.Methodology: This study was based on quantitative data about the funds historical returns. The funds historical returns were taken from the database Morningstar and the risk-free rate from the Swedish central bank. Random samples of 36 funds have been divided into three portfolios in the form of a hedge fund portfolio, stock portfolio and mix fund portfolio.Result & Conclusion: The study concluded that the stock portfolio has shown the highest average yield for the study period where all portfolios below market index. Hedge fund portfolio has achieved the highest risk-adjusted return calculated by the portfolios Sharpe Ratio. Of all hedge strategies, arbitrage had the highest average return and risk-adjusted returns..
Portfolio i förskolan : att synliggöra och reflektera kring barns lärande genom dokumentation
Intresset för ämnet uppstod under en av mina verksamhetsförlagda utbildningar då dokumentationsmetoden disskuterades med verksamma inom förskolan. Bilden som målades upp kring arbetet med portfolio var då att pedagogerna nästan inte har någon tid att arbeta med dessa i den dagliga verksamheten, men också att dokumentation inte tas tillvara på i ett senare skede för ett vidare lärande. Studien syftar till att synliggöra arbetet med portfolio som dokumentationsmetod i ett urval av förskolor. Studien är gjord på tre olika förskolor belägna i två olika kommuner i södra Sverige. För att få en insikt i ämnet görs kvalitativa intervjuer med pedagoger som arbetar på de olika förskolorna. Pedagogerna som intervjuats är väl insatta i ämnesområdet och har arbetat i förskola och med portfoliometoden under en längre tid. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande.
Laserskärning i Sverige : ? tekniken, marknaden och hur de utvecklas
Laser for material processing possesses a number of advantages which mean that it has been and will be an important component for a wide range of industries' future development. Cutting materials processing is the dominant use of laser technology and has revolutionized the manufacturing industry. The aim of this thesis is to describe the principles of metal cutting by laser, how laser cutting is applied in practice and to identify how Swedish companies are using laser cutting. For the theoretical and technical description of laser cutting literature studies are the primary source of information. The empirical basis for the mapping of the Swedish industry for laser cutting is grounded on a survey; this includes Swedish companies that use laser cutting in their production.
Portfolio - En studie kring portfolio i förskolans verksamhet
BakgrundI bakgrunden beskrivs erfarenhetsbaserad litteratur från förskolans verksamhet som bygger på erfarenheter och kunskaper om portfolion och dess användning. Inom förskolan kan portfolion vara en pärm som synliggör barnets lärande och utveckling i form av olika alster. Portfoliometodik är ett arbetssätt som handlar om kunskapssyn, barnsyn och förhållningssätt. I arbetet med portfolion observerar och dokumenterar pedagoger barnets lärande och utveckling. Portfoliometodiken utgår även från läroplanen i förskolan och skolan.
Riskens förändring för svenska aktier och obligationer: 1919-2003
Purpose The purpose of our study was to investigate the changing nature of volatility during the last 80 years. Like in an American study, we tried to find some trends in the risk of stocks and bonds that would have an impact on the balance of a portfolio of stocks and bonds. At the same time we investigated the influence of inflation on the choice of portfolio. Methods We have used standard statistic tools and formulas to obtain our results. In most cases it was a matter of calculating average and standard deviation.
Solvenskrav och riskhantering enligt Solvens II : Implementering av de nya riskbaserade solvensreglerna på ett skadeförsäkringsbolag
The insurance industryis challengedby major changesthrough internationalizationand thusgrowingcompetitionwithmore optionsand greater availabilityfor customers.Solvency II, a new regulatoryframework and anew standard forinsurance companies,is therefore implemented in a steptowardsa more competitive Europeaninsurancemarket. Solvency II will result in extensive structural changes for many insurance companies. Newstandards andinternal models must also be implemented by the companies. Solvency IIhasa tightening effect on thesolvency capital requirements forinsurance companies. At the same time it also leads tomajor changesandincreased demandon risk management andinternal control, alongside with demands fordisclosure of informationto the market.
Lära genom portfolio-men vad? : En kvalitativ studie om några elevers lärande med portfolio som redskap och metod
Högskolan iJönköpingHögskolan förlärande och kommunikationD-uppatsLärande 91-120 hp.AbstractAnna Jakobsson & Catarina MarkusLära genom portfolio ? men vad?? En kvalitativ studie om några elevers lärande med portfolio som redskap och metodÅr: 2008 Antal sidor: 47I föreliggande studie är huvudsyftet att utveckla kunskap om elevers och pedagogers kvalitativt skilda uppfattningar av vilket lärande som elever utvecklar genom arbete med portfolio. I ett vidare syfte jämförs skillnader och likheter av uppfattningar.Bakgrunden sammanfattar kort vad portfolio kan innebära. Forskning kring reflektion, metakognition, värdering och bedömning kopplas som centrala element till portfolioarbetet.Studiens teoretiska utgångspunkt är den fenomenografiska forskningsansatsen och som metod har använts en halvstrukturerad intervjuform. Undersökningsgruppen innefattar nio elever i år 5- 6, samt fem pedagoger.Resultatet visar på kvalitativa skillnader i uppfattningar av vilket lärande som utvecklas hos elever genom portfolioarbete.
Mjukvaruföretagens strategiska agerande
Background: In recent research literature, some researchers mean that companies in fast changing markets have to act proactively while others find that companies have to adapt to conditions and to react. This makes it interesting to study how software companies act strategically and also to study to what extent a flexible organisation is required by companies who proact and by those who react. Purpose: The purpose of this thesis is the study how different types of software companies act strategically and what this requires of the company in terms of flexibility. Delimitation: The study treats only Swedish software companies with more than ten employees. Proceed of the Study: Representatives from four case companies as well as a consultant have been interviewed.
Att arbeta med portfolio i textilslöjden - en metod för lärandet
Med mitt arbete vill jag undersöka hur man arbetar med portfoliometodiken i textilslöjden och hur arbetet med portfolio kan underlätta för läraren att arbeta utifrån de direktiv som finns i kursplanen för slöjd.
Undersökningen har genomförts i enkätform där textillärare som arbetar med portfoliometodiken har fått svara på ett antal frågor med olika svarsalternativ.
I undersökningen har det framkommit att när man arbetar med portfolio i textilslöjden så sparas alla elevens arbeten. Den färdiga produkten har fotograferats och sparats tillsammans med elevens utvärdering och i de flesta fall även med lärarens kommentar. Däremot är det ingen som sparar någon bild på produkten under arbetets gång. Trots att fokus har flyttats från produkt till process i Lpo 94. Nästan samtliga lärare tycker sig se att portfolion hjälper eleven att se sin egen utveckling i slöjd, att den hjälper eleven att ta ansvar för sitt arbete samt att det är lättare att motivera eleven att skriva en utvärdering.
"Det är inget fotoalbum vi gör utan det måste finnas en tanke bakom" - en kvalitativ studie om förskollärares arbete kring portfolio i förskolan
BakgrundPortfolio används för att synliggöra barns lärande och utveckling för barn, förskollärare och föräldrar. Portfolion är ett hjälpmedel för att kunna följa barns lärandeprocess. Genom samspel med förskolläraren kan barnet genom reflektioner kring portfolion få syn på sitt eget lärande och sin egen utveckling. Samspelet mellan barn och vuxen samt mellan barn och barn ligger till grund för att lärande ska ske. I bakgrunden har de didaktiska frågorna vad, hur och varför samt hur portfolion kom till Sverige bearbetats.