Sök:

Sökresultat:

31 Uppsatser om Poker - Sida 2 av 3

Internetpokern i Sverige : - En analys av dess förutsättningar

Inledning: De senaste åren har fenomenet InternetPoker varit mycket uppmärksammat och omtalat inte minst i media. Intresset är fortfarande stort och marknaden har genomgått en enorm expansion under bara ett fåtal år. Omkring 3 miljarder svenska kronor spenderades av svenska spelare på utländska Pokersajter förra året. Det ökande intresset hos den svenska befolkningen medförde att InternetPokern nu även bedrivs i regi av svenska staten, genom Svenska Spel. Ovanstående sammanhang har genererat upphov till att författarna frågat sig otaliga gånger innan och även under skrivandet av denna uppsats: Varför denna enorma uppståndelse kring Poker? Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera InternetPokertrenden i Sverige och dess förutsättningar.

Är de Internetbaserade spelbolagen övervärderade?

Börsnoterade bolag i spelbranschen med Pokerklienter har det senaste året haft kraftigt stigande aktiekurser. Vår uppsats ämnar undersöka om dessa företag är övervärderade på grund av det stora ökade intresset för Poker. Vi har genomfört analyser med hjälp av target price och multipelvärdering. Vi har förklarat hur regressioner på dessa bolagen ser ut samt koncentrerat oss ytterligare på vad som driver Unibets aktiekurs. Det resultat vi har kommit fram till är att branschen i sin helhet inte är övervärderad utan snarare korrekt prissatt, med reservation för eventuell undervärdering.

Varumärkeshantering : Positionera ett varumärke på spelmarknaden

Problemställning: Syftet med examensarbetet var att bekräfta en position och en tilltänkt målgrupp tilluppdragsgivaren MooreGames som är en ny spelsajt på den svenska spelmarknaden. Studien är även tillför att ta fram en varumärkesplattform som i sin tur sammanfattas i en varumärkesbok. Denna bokkommer internt och externt kommunicera varumärkets värden.Teori: För att kunna få reda på hur vi på ett lyckat sätt skulle identifiera positionen hos varumärketMooreGames studerade vi teorier inom varumärkesutveckling och retorik. Teorierna förvarumärkesutveckling är tagna ur brand managment-området som är en övergripande teori förvarumärkesutveckling. Delarna vi använt oss av inom brand managment-området äridentitetsstrukturen, image hantering, positionering och konsumentens perspektiv.

Hur ökar spelandet? : en kartläggning av speldjävulens framfart

Mänskligheten har, sedan urminnes tider, ägnat sig åt spel om pengar och i vår tid har omfattningen expanderat. Under året 2006 genererade den globala spelmarknaden cirka 1 805 miljarder kronor netto, vilket kan jämföras med Sveriges bruttonationalprodukt, som motsvarande år uppgick till summan 2 832 miljarder kronor. På den totala svenska spelmarknaden omsattes detta år omkring 54 miljarder kronor brutto. Hasardspel är således en bred mondial företeelse, som är intressant att studera därför att den har en stor influens på många individers liv och ligger i tiden, vilket också återspeglas av det massmediala intresset.Uppsatsens huvudsakliga målsättning är att klarlägga hur spelandet har ökat under inledningen av det nya millenniet. De underliggande frågorna syftar till att förklara hur denna spelomsättningsökning är fördelad mellan marknadens aktörer och spelformer, samt i vilken utsträckning spelomsättningsökningen har genererats av den tekniska och den ekonomiska utvecklingen jämte spelbolagens marknadsföring. Syftet är att utreda hur hasardspelandet har ökat i Sverige under inledningen av det nya millenniet samt en ambition att öka läsarnas bildningsgrad av det svenska och mondiala fenomenet hasardspel.Data har insamlats genom en induktiv och huvudsakligen kvantitativ metod, där utvalda teorier från genomgången kurslitteratur samt egna tillämpningar av dessa presenteras i de båda kapitlen om teori, medan svar från enkätundersökningar sammanställs i avsnittet om empiri.

Pokern är död, länge leve pokern! : Affärsmodellanalys av en spelleverantör i förändring

InternetPoker-, casino- och vadslagningsföretaget Tain befinner sig efter att deras största kund Expekt.com lämnat dem i början av 2007 i ett läge där de antingen måste eliminera sin Pokerverksamhet eller ompositionera sig på marknaden för att få en ny kundbas att jobba med.Vi fick uppdraget att titta på sambandet mellan Tains existerande kundbas, produkter och försäljningsprocess för att hjälpa företaget att identifiera bra saker, sämre saker samt möjliga förbättringar. Vårt arbete har inneburit samtal med Tains anställda och ledning samt samtal med en nuvarande kund. Vi har tittat på hur kommunikationen skett i företaget och undersökt försäljningsmaterialet och den existerande interna kunskapsdokumentationen.Det vi fann var ett företag vilket, för att bli starkt och konkurrenskraftigt, måste utveckla sitt produktutbud för att stå upp mot konkurrenterna men även ett företag som måste förbättra sin interna struktur; kommunikation, kunskapsöverföring och dokumentation för att möjliggöra tillväxt och ökad lönsamhet.Vi vill härmed presentera vår företagsanalys av Internetspelföretaget Tain:Shuffle up and deal!.

Concept description genom klustring

Concept description är en data mining-uppgift som strävar efter en begriplig beskrivning av koncept och klasser, inte exakta prediceringar. Syftet med studien är att visa hur prototypbaserad klustring kan skapa förståelse för en datamängds underliggande domän, enligt concept description. Experiment har utförts med data från Pokerdomänen. Datamängden samlades in från ett low-limit, shorthanded bord, hos en av de stora Internetsiterna för online Pokerspel. De två experimenten utfördes med samma datamängd, men där uppsättningen attribut skiljde sig åt.

Modernt DSS för bättre beslut - En studie kring beslutsprocessen i ett beslutstödssystem tillämpad i ett nätpoker sammanhang

Utmaningen som företag och organisationer återkommande konfronteras med är problemet med att hitta lösningar för ostrukturerade problem med information som ofta är otillräcklig och dold i obearbetade datasamlingar. DSS har utvecklats för att i samarbete med det befintliga affärssystemet stödja beslutsprocesser i verksamheter genom att ta fram bästa möjliga beslutsunderlag. Denna studie undersöker hur ett modernt DSS kan stödja beslutsprocessen.För att undersöka hur beslutsprocessen stöds av ett modernt DSS har vi genomfört ett fältexperiment där experimentgruppen har utvärderat olika beslutsstödsfunktioner hos ett DSS system för nätPoker. Fördelen med att studera beslutsstöd i nätPokersammanhang är dels att Poker har klart definierade beslutspunkter och dels att förloppet i beslutsprocessen dokumenteras i loggfiler vilka kan användas för att utvinna information. Vi har sammanställt resultaten från experimentet i en gemensam databas och använt oss av försökspersonernas användarupplevelser för att analysera utfallet.Resultatet av studien visar på att varje enskild DSS-funktion kan stödja informationssamlandet, utformning av handlingsalternativ, beslutsvalet och dess implementation.

Poker eller patiens? Multilaterala förhandlingar i Europaparlamentet; en explorativ studie av förhandlingskulturen i Europas folkvalda parlament.

Since the Maastricht Treaty the European Parliament has gained competence in the decision-making process and the Parliament is today one of two decision-making institution, next to the Ministers of Council. In this study the main focus has been to shed light over the negotiation culture within the European Parliament, which up till now has been a neglected research area. This is of great significance because the internal negotiations in the European Parliament decide the external negotiation position with the other institutions.After face-to-face interviews with MEP:s and assistants I have been able to identify certain characteristics to create an understanding of the negotiation culture in Europe's elected Parliament. The negotiations are oriented towards a problems-solving approach and the prevailing apprehension is consensus-based negotiations instead of the existence of political blocks. The committees are stronger than the European party groups, which further encourage negotiation.

Priset på Poker ? En studie av efterfrågeelasticiteten på Internetpoker

Studien baseras på en kvantitativ metod med starka kvalitativa inslag. Syftet med studien är att med hjälp av ekonomisk teori och ekonometriska modeller försöka bestämma efterfrågeelasticiteten på InternetPokermarknaden. Vi har i studien utgått från att efterfrågefunktionen på InternetPokermarknaden är en konstant elastisk nyttofunktion. Då priset i InternetPoker är en komplicerad variabel att skatta konstruerade vi en prisformel. För att kunna vikta de olika variablerna som ingick i prisdefinitionen genomförde vi en surveyundersökning.

Droppen som fick bägaren att rinna över? - Svenska spelmonopolets förhållande till EG-rätten

Every year the Swedish gambling monopoly serves as a significant source of income for the government. This income is later distributed by the government on various areas for the common good. The question is wheather the state is allowed to preserve this lucrativemarket for itself by any means necessary. Also is it enough to claim that the monopoly exists to protect the citizens, and thus escaping the conditions of EC-law, and its struggle to harmonize trade between the member states? This thesis describes the Swedish gambling monopoly and its relationship with EC-law.

Vad skapar styrkor i en relation?

Denna studie syftar till att utifrån ett kundperspektiv undersöka vad det är som skapar styrkor i en relation mellan två typer av Pokerspelare och Pokerföretag på Internet. För att undersöka detta har en djupgående metod använts. Två traditionella fokusgrupper med amatörer och två onlinefokusgrupper med professionella spelare har genomförts. Det kan konstateras att Pokerspelare på Internet upplever en rad faktorer som leder till en ökad uppskattning av relationen och vidare en starkare relation. Dock skiljer sig resultaten åt beroende på spelartyp.

Synen på bottar.

Bottar är program eller en kombination av program som kan simulera människor eller mänskligt arbete i en virtuell miljö. Den stora ökningen av möjligheter att tjäna pengar på olika spel, auktioner m.m. över nätet, tillsammans med mer avancerad AI-programmering, väcker frågan hur man etiskt ska ställa sig till användandet av bottar i dessa sorters verksamheter. Vare sig man informerar om deras existens eller inte. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad folk vet om bottar, vad som gör att de vet detta och hur etiskt det är att använda bottar.

ALL IN...men hjälp mig ut. : En kvalitativ studie om vägen in och vägen ut ur ett spelberoende

Compulsive gambling has lately become a more common and serious issue in our society. The number of compulsive gamblers is constantly increasing alongside the growth of the gambling industry and the consequences of compulsive gambling include both economical and social disasters. Every addiction has a start, and so does compulsive gambling, which is why we chose to perform a survey in order to determine the possible causes to why individuals are drawn to gambling and what leads them into compulsive gambling, and also during which circumstances do they find the strength and will to come out of their addiction to gambling. The theories that are used in this paper include globalization, socialization, Bauman´s consumption society and empowerment, alongside the six phases of gambling by Custer and Milts, describing the way in and the way out of compulsive gambling. This survey is one of the qualitative kind, which means that the chosen theories are connected to the ten interviews that were done with gamblers of various kinds.

In the money : Konkurrensanalys av pokermarknaden på skinnivå

InternetPoker har rönt stor uppmärksamhet i media och har vuxit mycket snabbt, kunderna har strömmat till och utbudet har också ökat mycket snabbt. Idag finns flera olika företag som försöker hitta in på denna marknad.Denna uppsats kommer att undersöka konkurrenssituationen inom ett av de stora internetPokernätverken, nätverket vi valt är 24Hs nätverk B2B. Vi undersöker hur situationen ser ut idag, försöker skapa en bild av hur framtiden ser ut för internetPokern och de företag som konkurrerar inom detta nätverk. Vår uppsats syftar även till att stödja vår klient i att finna segment av marknaden som är mindre exploaterade, genom strategier som kan leda till en ökad framgång.Vi drar våra slutsatser utifrån dels en enkät bland Pokerspelare och en genomgång av de skins som idag är aktiva inom nätverket. Vi har även intervjuat representanter för tre aktörer som är verksamma inom nätverket.Slutsatsen att det fortfarande kan vara lukrativt att starta skins inom nätverket 24H, i vart fall så länge marknaden växer.

Konflikt - Givande eller Fördärvande? : En studie om projektledares och ScrumMasters syn på intragruppkonflikter

Syftet med föreliggande undersökning är att beskriva samt jämföra på vilket sätt projektledare och ScrumMasters ser på intragruppkonflikter utifrån det interaktionistiska perspektivets karaktäristiska drag. Det interaktionistiska perspektivets karaktäristiska drag är (1) intragruppkonflikter kan inverka positivt (såväl som negativt) på en grupps prestation samt (2) det finns situationer då intragruppkonflikter bör uppmuntras.I studien tillämpas en metodtriangulering i form av sex kvalitativa intervjuer samt en kvantitativ enkät som har besvarats av nitton respondenter. Resultatet analyseras dels genomen deduktiv riktad innehållsanalys samt dels genom en induktiv konventionell innehållsanalys.Undersökningens resultat visar att majoriteten av undersökningens respondenter, såväl projektledare som ScrumMasters, uppvisar en tilltro till att uppgiftskonflikter kan inverka positivt på en projektgrupps prestation, främst gällande frågor som berör sådant som lösningsförslag och tolkningar samt i mindre utsträckning gällande målet med en specifik uppgift. Tilltron till processkonflikters positiva inverkan på en projektgrupps prestation varierar bland undersökningens respondenter. De respondenter som arbetar agilt vittnar dock om ett arbetssätt som i större utsträckning understödjer processkonflikter i jämförelse med ett mer traditionellt färgat arbetssätt.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->