Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Playsam - Sida 1 av 1

Dragleksak för Playsam

The report is a project in cooperation with the Swedish toy company Playsam. The assignment was to design a new toy to their range of products, a pull along toy in shape of a snail with a mechanical function. The research phase contains studies and analysis of the company, its identity, product range and its customers. The research phase includes all the information needed to complete the project. A number of concepts were presented for evaluation by the company.

De Paard - Visions of Playtopia

Playsam in Kalmar AB are world famous for their design of the toys they sell. Together with their CEO Carl Zedig the goal was to find a new product for the company.  The process has far from been linear, I started off in one direction, got rejected, turned another way and we finally decided to create a rocking horse in a De Stijl style. At the same time taking consideration of the demands from Playsam and myself.Playsam?s products are archetypes of ordinary objects around us such as the car or the aeroplane. The company mainly produces its toys in wood and the stylized shape together with the blank painted surface has become a hallmark for them.De Stijl, the Dutch art movement containing artists, designers and architects such as Piet Mondrian, Theo van Doesburg and Gerrit Rietveld.

Kulturella skillnader-lekande lätt? : En kvalitativ studie om små och medelstora företags problem med kultur vid internationell marknadsföring

SammanfattningI dagens krympande värld så tvingas allt fler företag ut på den internationella marknaden. Detta kan vara problematiskt för många små och medelstora företag då de saknar de resurser de behöver för att skaffa sig information om de nya marknaderna och deras kultur. Kulturen kan vara det som gör att företagen misslyckas, den kan även vara skälet till att de inte ens vågar försöka. Hofstedes modell om nationalkultur används som huvudteori i denna studie, men även fler teorier har studerats och jämförts med det empiriska materialet. De områden som studeras i huvudsak är kultur och globalisering och i uppsatsen dras paralleller mellan dessa två.   Syftet med denna studie är att ta reda på vilka problem små och medelstora företag ser med kultur vid internationalisering samt hur dessa problem kan lösas.

Lärorika leksaker och lek på samma villkor

Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur man som belysnings-planerare i Italien arbetar och tänker kring belysning. Vi ville också ta reda på om det finns skillnader i sättet att arbeta som belysningsplanerare i Italien gentemot Sverige och vilka skillnaderna är. Undersökningen bidrar med ny kunskap och förståelse kring belysningsplanering i ett större geografiskt perspektiv.Frågeställningarna är följande:Vad har italienska belysningsplanerare för fokus i sitt arbete med belysningsplanering?Vad har svenska belysningsplanerare för fokus i sitt arbete med belysningsplanering?Vilka eventuella skillnader finns det mellan italienska och svenska belysningsplanerares sätt att arbeta?För att svara på frågeställningarna valde vi att genomföra en utforskande studie. Vi valde att använda oss av öppna individuella intervjuer med belysningsplanerare från Sverige och Italien för att på så sätt kunna gå på djupet i våra frågeställningar.