Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Pestle - Sida 1 av 1

Undersökning om möjligheten till en etablering i Grekland

Den här rapporten har undersökt hur den grekiska marknaden ser ut för ett företag som vill etablera sig och sin produkt på nämnda marknad. Rapportens Investeringskalkyl visar att om den grekiska befolkningen väljer att byta ut sitt befintliga uppvärmningssystem som består av olja och ersätter den med luftvärmepumpen Thermia Atec så kan de spara så mycket som upp till ?2421.5 årligen. Med en engångskostnad för installation och maskin på ?10 000  är investeringen räknad med en räntesats på 20 % insparad på cirka 10 år.

Utlandsetablering : Hur går svenska företag till väga?

Syftet med denna studie har varit att studera hur svenska företag går till väga vid en utlandsetablering, samt om deras tillvägagångssätt stämmer överens med exportrådets rekommendationer eller inte. Uppsatsen har gjorts genom att först studera litteratur samt artiklar om det berörda ämnet. Teori i form av Uppsalamodellen och Pestle har beaktats. Därefter har intervjuer i form av frågeställning utförts via mejl av svenska företag och Exportrådet, detta för att se om Exportrådets rekommendationer stämmer överens med svenska företags tillvägagångssätt eller inte. Teorierna säger att relationer och kunskap är en viktig aspekt vid utlandsetablering, resultatet bekräftar dessa påståenden.

Träpellets: en växande affärsmöjlighet : Produktion av träpellets i Brasilien för export till Europa

Titel:Träpellets: en växande affärsmöjlighetProduktion av träpellets i Brasilien för export till EuropaNivå:       D-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare:            Susanna TosterudHandledare:                     Jonas KågströmDatum:                          2012 ? JuniSyfte:                                                   Syftet med denna studie är att undersöka de ekonomiska förutsättningarna som finns att tillverka pellets i Brasilien för export till Europa.Metod:      Studien har använt en kvalitativ metodansats där datainsamlingen för empiriavsnittet består främst av semistrukturerade öppna intervjufrågor, som skickades till respondenterna via mejl. Sedan skedde kontakt via telefonsamtal för att säkerställa att informationen var korrekt uppfattad. Respondenternas svar redovisas i empirikapitlet och har analyserats och bearbetats med hjälp av två teorier inom marknadsföring, nämligen marknadsföringsmix (de 4 P: na) och SWOT-analys.Resultat & slutsats:                              Resultatet visar att i nuläget är det inte lönsamt att exportera pellets från Brasilien till Europa. Priserna för pellets på den europeiska marknaden är för låga, en höjning med cirka USD 50/ton är nödvändig för en godtagbar lönsamhet.