Sök:

Sökresultat:

701 Uppsatser om Personligt varumärke - Sida 2 av 47

Personligt varumÀrke: Personers uppfattningar och erfarenheter av det egna personliga varumÀrket, dess byggande och dess plats i sociala medier

Konkurrensen pÄ arbetsmarknaden har tilltagit och idag nÀr mÀnniskor byter jobb oftare Àn tidigare har personliga varumÀrken blivit en strategi för att sÀrskilja sig frÄn konkurrenterna. Forskare betonar vikten av ett personligt varumÀrke för att uppnÄ karriÀrsmÄl och uppmuntrar mÀnniskor att anvÀnda sociala medier för att bygga ett personligt varumÀrke.Studiens syfte Àr att undersöka personers uppfattningar och erfarenheter av det egna personliga varumÀrket, dess byggande och dess plats i sociala medier. ForskningsfrÄgorna var hur det egna personliga varumÀrket uppfattas, individers erfarenheter av byggandet av det egna personliga varumÀrket samt individers erfarenheter av det egna personliga varumÀrket i sociala medier.Data samlades in genom intervjuer med privatpersoner och analyserades i flera steg. Personligt varumÀrke beskrivs som en samling styrkor och personliga egenskaper. Utbildning, sprÄkkunskaper, klÀdsel och utstrÄlning Àr delar av det personliga varumÀrket och i stort handlar det om hur man uppfattas av andra mÀnniskor.

Personligt ombud ?Jag har trivts jÀttebra att fÄ jobba nÀra mÀnniskor, att fÄ stÄ pÄ deras sida eftersom jag tror pÄ mÀnniskor och inte samhÀllen? : En kvalitativ studie om upplevelsen av att vara ett personligt ombud

Det personliga ombudets uppdrag kommer ifrÄn klienten sjÀlv, vilket medför ett större brukarinflytande och delaktighet i beslut som berör individen. Denna studie genomförs med en kvalitativ metodansats och har syftet att undersöka hur personliga ombud upplever sin roll i arbetet med personer med psykiska funktionshinder. Fenomenologiska analysmetoden anvÀnds i studien. Resultatet visar pÄ att upplevelsen i rollen som personligt ombud Àr det viktigt att jobba för klienten, pÄ dennes uppdrag och vilja, vara följsam och lyhörd för önskemÄl. Att visa för klienten pÄ vilka alternativ och möjligheter till insatser som finns i samhÀllet utan att ta makten ifrÄn klienterna Àr viktigt.

Personligt varumÀrke: En studie om hur studenter kan bli mer konkurrenskraftiga pÄ arbetsmarknaden

Nyutexaminerade studenter inom samma utbildning gÄr alla ut med samma teoretiska kunskap, men vad Àr det som gör att en student skiljer sig frÄn mÀngden och utmÀrker sig i ett hav av studenter med samma utbildning? Med denna frÄga i huvudet valdes Àmnet personal branding, eller personligt varumÀrkesbyggande, i syfte att fÄ bÀttre kunskap vad en student kan göra för att bli mer attraktiv pÄ arbetsmarknaden efter examen. Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en bÀttre förstÄelse för hur en student kan utveckla det egna personliga varumÀrket för att bli mer konkurrenskraftig pÄ arbetsmarknaden. Studien Àr en fallstudie av kvalitativ karaktÀr dÀr vi genom intervjuer utfrÄgat tvÄ respondenter kunniga inom Àmnet men som ocksÄ innehar en god insyn för just studenters perspektiv.Slutsatsen av studien visar pÄ att med ett starkt personligt varumÀrke blir man som student mer konkurrenskraftig pÄ arbetsmarknaden och stÄr ut över sina konkurrenter vid sökande av jobb efter examen. Et annat fynd Àr att det krÀvs mÄnga egenskaper och finns mycket att ha Ätanke som student vid utvecklandet ett personligt varumÀrke som ska ses som starkt.

En politiker - flera roller? : En studie om hur sex svenska politiker konstruerar ett personligt varumÀrke via Twitter

AnvÀndandet av sociala medier av politiker har fÄtt global spridning de senaste Ären. Med Obama i framkant har det visat sig att det Àr betydelsefullt att ha ett starkt personligt varumÀrke pÄ sociala medier sÄsom Twitter. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur nÄgra svenska politiker konstruerar ett personligt varumÀrke via mikrobloggen Twitter. Vi har undersökt hur politikerna framstÀller sig och vilka roller som synliggörs, samt vilken agenda som ligger bakom deras framstÀllning. Vi har anvÀnt oss av flera olika teoretiska begrepp för att analysera vÄrt material.

Titta utanför bana : Bredda karriÀren med hjÀlp av ditt personliga varumÀrke

Hur kan en idrottare bygga upp ett starkt personligt varumÀrke och pÄ vilket sÀtt försöker de anvÀnda sig av varumÀrket för att bredda sina karriÀrmöjligheter?Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur idrottare kan bygga upp sitt personliga varumÀrke och hur det kan anvÀndas för att bredda idrottarens karriÀrmöjligheter.Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ ansats med en deduktiv angreppssÀtt, detta för att kunna skapa en djupare förstÄelse inom Àmnet. Vi har intervjuat fyra personer som jobbar med idrott fast med olika aspekter. Detta för att fÄ en djupare och bredare informationstillgÄng.Vi har delat in den teoretiska referensramen i fyra huvudrubriker. I dessa redogör vi vad ett varumÀrke, personligt varumÀrke, varumÀrkesuppbyggande och karriÀrmöjligheter Àr.Med uppsatsen kom vi fram till ett flertal slutsatser men Àven nÄgra generella riktlinjer som vi tycker idrottare bör följa.

Nya administrativa sanktioner pÄ finansmarknadsomrÄdet : Om införlivandet av kapitaltÀckningsdirektivets krav pÄ personligt betalningsansvar vid regelövertrÀdelser utförda av finansiella institut

Uppsatsens syfte Àr att utreda om de rÀttsfilosofiska principerna, förutsebarhetsprincipen ochproportionalitetsprincipen, tillgodoses pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt och om det kan anses vararÀttssÀkert att lÄta förvaltningsmyndighet, och inte domstol, utreda och rikta sanktioner motnÀr beloppets storlek kan anses vara i paritet med brottspÄföljd. Uppsatsen riktar sig tillyrkesverksamma jurister och juriststudenter men Àven andra intressenter pÄfinansmarknadsomrÄdet..

Personligt VarumÀrke och Ledarskap : En kvalitativ studie om hur företagsledare anvÀnder sig av personligt varumÀrke i sitt ledarskap

The meaning of being someone and standing for something is getting more important today in the Swedish business market. Our thesis has a qualitative approach that aims to study the usage of personal branding in the upper-management of Swedish organizations. Theories collected from literature and articles include marketing branding, personal branding and leadership. Our main target is to identify components that obtain usage of personal branding which are, attributes and strengths, communication, values, and vision and mission. The empirical data is gathered from six personal interviews with managers.

Vad ledare anser om personligt varumÀrke : - En kvalitativ studie av det personliga varumÀrkets betydelse för ledarskap.

Sammanfattning:Magisteruppsats i ledarskap och hĂ„llbar utveckling, MĂ€lardalens Högskola i Eskilstuna.Datum: 2014-06-11Författare: Natalie SepĂșlveda MoradinassabHandledare: Lennart BoggTitel: Vad ledare anser om personligt varumĂ€rkeProblemformulering: Sedan decennier tillbaka har begreppet varumĂ€rke varit attraktivt och uppmĂ€rksammat. Under den senaste tiden har observationer av det personliga varumĂ€rket som individer har blivit mer intressant, eftersom det har visat sig leda till positiva effekter för ett ledarskap och en organisation. DĂ€remot finns det forskning som visat att personliga varumĂ€rken hos ledare Ă€ven kan resultera till kostsamma effekter för en organisation.Syfte: Studiens syfte Ă€r att undersöka hur utvalda ledare ser pĂ„ begreppet personligt varumĂ€rke och ifall de anser att det har en betydelse för deras ledarskap.Metod: Information har i första hand hĂ€mtats frĂ„n vetenskaplig litteratur och artiklar. FĂ„tal Internetsidor har dessutom anvĂ€nts för att fĂ„ fram aktuell statistik och defintioner av studiens nyckelord. Undersökningen bestĂ„r av sju intervjuer med sju olika ledare frĂ„n olika organisationer lokaliserade i Stockholms region.

Har du din egen röst? : En studie om sÄngideal, förebildande och personligt uttryck ur ett elevperspektiv

I denna studie undersöks hur sÄngelever upplever att deras sÄngideal och sÄngpedagog pÄverkar utvecklingen av deras personliga uttryck. Studien genomfördes med hjÀlp av 8 kvalitativa forskningsintervjuer dÀr informanterna bestod av sÄngelever som gÄr ett estetiskt program pÄ gymnasieskolan med inriktning musik, frÄn Ärskurs tvÄ och tre.Resultatet av studien visar att de intervjuade sÄngeleverna finner att relationen till sÄngpedagogen har en betydande inverkan pÄ hur de kan utvecklas nÀr det gÀller bÄde personligt uttryck men Àven sÄngutveckling i stort. SÄngeleverna behöver en trygg relation med sin sÄngpedagog för att kunna vÄga uttrycka sig i sin sÄng. Det har visat sig att en inre motivation har skapats hos sÄngeleverna genom uppmuntran frÄn sÄngpedagogen och sÄngpedagogens roll som förebild. SÄngeleverna ser sin sÄngpedagog som en förebild som de kan hÀmta inspiration och tekniska fÀrdigheter frÄn.

?Dom behandlar mig som en mÀnniska, som en riktig person? - En kvalitativ studie om upplevelsen av personligt ombud

Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka upplevelser nĂ„gra av de personer som brukar personligt ombud har av verksamheten. Syftet Ă€r att ta reda pĂ„ vad de anser fungerar bra och var det finns utrymme för förbĂ€ttring.UtifrĂ„n detta syfte Ă€r studiens frĂ„gestĂ€llningar:Vilken betydelse har personligt ombud för ett mindre antal brukare? Hur upplevs det personliga ombudets bemötande av dessa brukare? Hur upplever dessa personer ombudsverksamheten i förhĂ„llande till socialtjĂ€nst och psykiatri vad gĂ€ller bemötande och tillgĂ€nglighet?Kvalitativ forskningsintervju har anvĂ€nds för att samla in data. Åtta brukare har intervjuats utifrĂ„n en intervjuguide. Svaren har bearbetats och analyserats med hjĂ€lp av den analysmetod som beskrivs av Miles och Huberman.

Formgivarens fotavtryck : -Hur tre formgivare förhÄller sig till hÄllbar utveckling

Syftet med arbetet Àr att söka förstÄ och beskriva hur formgivare förhÄller sig till begreppet hÄllbar utveckling och hur det pÄverkar val och riktningar i formgivningsprocessen. Som formgivare finns det skÀl att ifrÄgasÀtta motiven till nyproduktion i en tid dÄ konsumtion och produktion ökar, samtidigt som miljöhot, ekonomiska och sociala orÀttvisor Àr pÄtagliga. HÄllbar utveckling Àr mÄlsÀttningen för Förenta nationernas globala arbete och handlingsplan Agenda 21. Svensk lagstiftning har sedan 1999 hÄllbar utveckling som mÄlsÀttning i den sÄ kallade Miljöbalken.Genom att intervjua tre formgivare om deras förhÄllningssÀtt till begreppet hÄllbar utveckling och ringa in yttre villkor för hÄllbar utveckling söktes syftet uppnÄs. Resultatet visar att begreppet rör sig i mÄnga olika former och det uppfattas personligt.

Att lÀra ut Àkthet

Detta Àr en intervjustudie som genom tematisk analys syftar till att beskriva lÀrare pÄ konsthögskolors upplevelse av att lÀra ut ett personligt uttryck och autenticitet. Inledningen beskriver Àkthet ur filosofiskt, psykologiskt och sociologiskt perspektiv. FrÄgestÀllningarna Àr vad Àkthet betyder för konstnÀrliga lÀrare, hur relationen pÄverkar möjligheten att lÀra ut Àkthet och hur kan man lÀra nÄgon att komma i kontakt med sig sjÀlv. Resultatet visar att viktiga faktorer för möjligheten att lÀra ut ett personligt uttryck Àr relationen, konstnÀrligt hantverk, Àkthet hos lÀraren, elevens eget driv och yttre begrÀnsningar. Slutsatserna Àr att lÀrarens syn pÄ Àkthet beror pÄ dennes arbetssÀtt, att relationen Àr viktig, och att man inte kan lÀra ut Àkthet, bara se till att förutsÀttningar för Àkthet finns..

FASTIGHETSMÄKLARENS PERSONLIGA VARUMÄRKE ? JAG AB

Titel: FastighetsmÀklarens personliga varumÀrke ? JAG ABNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Anna Wassberg & Evelina ErikssonHandledare: Per-Arne Wikström Syfte: DÄ en fastighetsmÀklares framgÄng till största del bestÄr i hur vÀl denne sköter sina kundkontakter Àr det viktigt att det budskapet som sÀnds ut stÀmmer överens med kundens faktiska upplevelse. Eftersom det Àr fastighetsmÀklaren som i första hand kommer i kontakt med kunden och inte företaget, Àr det fastighetsmÀklarens personliga varumÀrke som har störst betydelse för om det blir en affÀr eller inte. Detta Àr anledningen till att studien har genomförts, dÀr syftet Àr att ta reda pÄ vad ett personligt varumÀrke Àr och hur man kan anvÀnda sig av det i jobbet som fastighetsmÀklare.Metod: Studien baseras pÄ litteratur, vetenskapliga artiklar och intervjuer som alla analyserats och redovisats i denna kvalitativa studie.Resultat & slutsats: Genom studien har det framkommit att alla har ett personligt varumÀrke som mÄste förvaltas. Samt att ryktet Àr en av de avgörande faktorerna för om man lyckas med det eller inte.

Ett varumÀrke inom ett varumÀrke : En studie i hur skapandet av ett personligt varumÀrke pÄverkas inom en franchiseorganisation

Titel: Ett varumÀrke inom ett varumÀrkeNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Jenny Jansson och Linnea MohlénHandledare: Jonas KÄgströmDatum: 2014 ? Maj Syfte: Syftet med denna studie Àr att analysera vilka utmaningar en fastighetsmÀklare stÀlls inför i skapandet av ett personligt varumÀrke, inom en franchiseorganisation. Metod: I denna studie har data genererats genom att en webb-baserad enkÀtundersökning skickats ut via e-mail. EnkÀten skickades ut till 1 700 verksamma fastighetsmÀklare inom fyra olika franchiseorganisationer. Det insamlade materialet analyserades sedan i statistikprogrammet SPSS, de analyser som genomfördes var korrelationsanalys, faktoranalys och klusteranalys. Resultat & slutsats: Denna studie har funnit att det finns tvÄ grupperingar inom den berörda urvalsgruppen. Den ena gruppen föredrar att marknadsföra det personliga varumÀrket och den andra gruppen föredrar att marknadsföra företaget de representerar.

Keigo som stiligt och Katakana som blomstrande. En analys av sprÄkanvÀndningen pÄ japanska sprÄkskolors hemsidor

I Japan Àr sprÄkskolor som sÀljer det engelska sprÄket ofta förekommande. De anvÀnder sig av websidor som kunden enkelt ska kunna besöka och köpa deras tjÀnster ifrÄn. Uppsatsen analyserar sex japanska sprÄkskolors hemsidor utifrÄn Björkvalls (2009) teorier om multimodala analyser och har som syfte att klarlÀgga sprÄkanvÀndningen inom frÀmst keigo och katakana som skolorna anvÀnder sig av. I resultatet framstÄr det att hemsidorna anvÀnder keigo och katakana som motsvarigheter, dÀr keigo tolkas som formellt, seriöst och mindre personligt, medan katakana tolkas som informellt, mindre seriöst samt mer personligt. Katakana anvÀnds i större mÀngd vid personliga element, samtidigt som keigo minskas i dessa omrÄden.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->