Sök:

Sökresultat:

3964 Uppsatser om Personligt ćtergivande text - Sida 2 av 265

ÖversĂ€ttning enligt normer : En kommenterad översĂ€ttning av en IT-text

This thesis is comprised of an annotated translation of an English IT-text into Swedish. The source text is the installation manual for the software SDL Trados Studio 2014 and the thesis also contains a text analysis of the source text. The goal of the translation has been to use norms in the target culture and thus move the translation toward acceptability. The thesis therefore discusses norms based on Toury's (1995) framework.The thesis also contains an empirical study of the translation of three different IT-texts. The study shows that, when it comes to the specific norms investigated in the study, Swedish translations of IT-texts are guided by norms in both the source culture and the target culture..

Tekniskt hantverk eller personligt uttryck : MÄste man vÀlja?

Syftet med detta arbete Àr att öka insikten i hur fördelningen mellan hantverk och uttryck ser ut pÄ trumsetslektioner inom genrerna rock/pop/jazz och hur olika lÀrare arbetar kring/med begreppen personligt uttryck och hantverk. Jag har intervjuat fyra pedagoger ? tre frÄn musikskolan och en frÄn gymnasiet ? och anvÀnt mig av kvalitativ intervju som metod. Följande forskningsfrÄgor ligger som grund för arbetet: Finns det en tydlig uppdelning mellan moment som fokuserar pÄ hantverk och personligt uttryck under trumsetslektioner pÄ gymnasieskolan och kulturskolan - och i sÄ fall, hur ser fördelningen mellan dessa inslag ut? Hur hanterar trumsetslÀrare dessa tvÄ begrepp i sin undervisning? Resultatet visar att samtliga informanter inkluderar moment som kretsar kring bÄde hantverk och personligt uttryck i trumsetsundervisningen.

Personligt varumÀrke: Personers uppfattningar och erfarenheter av det egna personliga varumÀrket, dess byggande och dess plats i sociala medier

Konkurrensen pÄ arbetsmarknaden har tilltagit och idag nÀr mÀnniskor byter jobb oftare Àn tidigare har personliga varumÀrken blivit en strategi för att sÀrskilja sig frÄn konkurrenterna. Forskare betonar vikten av ett personligt varumÀrke för att uppnÄ karriÀrsmÄl och uppmuntrar mÀnniskor att anvÀnda sociala medier för att bygga ett personligt varumÀrke.Studiens syfte Àr att undersöka personers uppfattningar och erfarenheter av det egna personliga varumÀrket, dess byggande och dess plats i sociala medier. ForskningsfrÄgorna var hur det egna personliga varumÀrket uppfattas, individers erfarenheter av byggandet av det egna personliga varumÀrket samt individers erfarenheter av det egna personliga varumÀrket i sociala medier.Data samlades in genom intervjuer med privatpersoner och analyserades i flera steg. Personligt varumÀrke beskrivs som en samling styrkor och personliga egenskaper. Utbildning, sprÄkkunskaper, klÀdsel och utstrÄlning Àr delar av det personliga varumÀrket och i stort handlar det om hur man uppfattas av andra mÀnniskor.

Personligt ombud ?Jag har trivts jÀttebra att fÄ jobba nÀra mÀnniskor, att fÄ stÄ pÄ deras sida eftersom jag tror pÄ mÀnniskor och inte samhÀllen? : En kvalitativ studie om upplevelsen av att vara ett personligt ombud

Det personliga ombudets uppdrag kommer ifrÄn klienten sjÀlv, vilket medför ett större brukarinflytande och delaktighet i beslut som berör individen. Denna studie genomförs med en kvalitativ metodansats och har syftet att undersöka hur personliga ombud upplever sin roll i arbetet med personer med psykiska funktionshinder. Fenomenologiska analysmetoden anvÀnds i studien. Resultatet visar pÄ att upplevelsen i rollen som personligt ombud Àr det viktigt att jobba för klienten, pÄ dennes uppdrag och vilja, vara följsam och lyhörd för önskemÄl. Att visa för klienten pÄ vilka alternativ och möjligheter till insatser som finns i samhÀllet utan att ta makten ifrÄn klienterna Àr viktigt.

?Det finns sÄ mycket att vÀlja frÄn nu för tiden?? ? om svensklÀrares val av texter till undervisningen

Det ökade medieflödet och har gjort att svensklÀrare har ett allt större utbud av texter att ta stÀllning till. Skolan har beskyllts för att ha ett dualistiskt synsÀtt pÄ högkultur och populÀrkultur, skola och fritid. I den hÀr undersökningen anvÀnds kvalitativa intervjuer med lÀrare i grundskolan tidigare Är för ta reda pÄ vad som ligger till grund för svensklÀrares val av text till undervisningen samt en enkÀt för att se huruvida det finns en tydlig grÀns mellan skola och fritid vad gÀller de texter som eleverna möter. En övergripande frÄgestÀllning i undersökningen Àr ocksÄ vilken medvetenhet svensklÀrarna uppvisar i sina val av text. Undersökningen visar pÄ sex motiv eller faktorer som styr lÀrarnas val av text: tillgÀnglighet, anvÀndbarhet, elevgruppsunderlag, innehÄll, form och estetik samt personligt intresse och erfarenhet.

Personligt varumÀrke: En studie om hur studenter kan bli mer konkurrenskraftiga pÄ arbetsmarknaden

Nyutexaminerade studenter inom samma utbildning gÄr alla ut med samma teoretiska kunskap, men vad Àr det som gör att en student skiljer sig frÄn mÀngden och utmÀrker sig i ett hav av studenter med samma utbildning? Med denna frÄga i huvudet valdes Àmnet personal branding, eller personligt varumÀrkesbyggande, i syfte att fÄ bÀttre kunskap vad en student kan göra för att bli mer attraktiv pÄ arbetsmarknaden efter examen. Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en bÀttre förstÄelse för hur en student kan utveckla det egna personliga varumÀrket för att bli mer konkurrenskraftig pÄ arbetsmarknaden. Studien Àr en fallstudie av kvalitativ karaktÀr dÀr vi genom intervjuer utfrÄgat tvÄ respondenter kunniga inom Àmnet men som ocksÄ innehar en god insyn för just studenters perspektiv.Slutsatsen av studien visar pÄ att med ett starkt personligt varumÀrke blir man som student mer konkurrenskraftig pÄ arbetsmarknaden och stÄr ut över sina konkurrenter vid sökande av jobb efter examen. Et annat fynd Àr att det krÀvs mÄnga egenskaper och finns mycket att ha Ätanke som student vid utvecklandet ett personligt varumÀrke som ska ses som starkt.

En politiker - flera roller? : En studie om hur sex svenska politiker konstruerar ett personligt varumÀrke via Twitter

AnvÀndandet av sociala medier av politiker har fÄtt global spridning de senaste Ären. Med Obama i framkant har det visat sig att det Àr betydelsefullt att ha ett starkt personligt varumÀrke pÄ sociala medier sÄsom Twitter. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur nÄgra svenska politiker konstruerar ett personligt varumÀrke via mikrobloggen Twitter. Vi har undersökt hur politikerna framstÀller sig och vilka roller som synliggörs, samt vilken agenda som ligger bakom deras framstÀllning. Vi har anvÀnt oss av flera olika teoretiska begrepp för att analysera vÄrt material.

Titta utanför bana : Bredda karriÀren med hjÀlp av ditt personliga varumÀrke

Hur kan en idrottare bygga upp ett starkt personligt varumÀrke och pÄ vilket sÀtt försöker de anvÀnda sig av varumÀrket för att bredda sina karriÀrmöjligheter?Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur idrottare kan bygga upp sitt personliga varumÀrke och hur det kan anvÀndas för att bredda idrottarens karriÀrmöjligheter.Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ ansats med en deduktiv angreppssÀtt, detta för att kunna skapa en djupare förstÄelse inom Àmnet. Vi har intervjuat fyra personer som jobbar med idrott fast med olika aspekter. Detta för att fÄ en djupare och bredare informationstillgÄng.Vi har delat in den teoretiska referensramen i fyra huvudrubriker. I dessa redogör vi vad ett varumÀrke, personligt varumÀrke, varumÀrkesuppbyggande och karriÀrmöjligheter Àr.Med uppsatsen kom vi fram till ett flertal slutsatser men Àven nÄgra generella riktlinjer som vi tycker idrottare bör följa.

Nya administrativa sanktioner pÄ finansmarknadsomrÄdet : Om införlivandet av kapitaltÀckningsdirektivets krav pÄ personligt betalningsansvar vid regelövertrÀdelser utförda av finansiella institut

Uppsatsens syfte Àr att utreda om de rÀttsfilosofiska principerna, förutsebarhetsprincipen ochproportionalitetsprincipen, tillgodoses pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt och om det kan anses vararÀttssÀkert att lÄta förvaltningsmyndighet, och inte domstol, utreda och rikta sanktioner motnÀr beloppets storlek kan anses vara i paritet med brottspÄföljd. Uppsatsen riktar sig tillyrkesverksamma jurister och juriststudenter men Àven andra intressenter pÄfinansmarknadsomrÄdet..

Personligt VarumÀrke och Ledarskap : En kvalitativ studie om hur företagsledare anvÀnder sig av personligt varumÀrke i sitt ledarskap

The meaning of being someone and standing for something is getting more important today in the Swedish business market. Our thesis has a qualitative approach that aims to study the usage of personal branding in the upper-management of Swedish organizations. Theories collected from literature and articles include marketing branding, personal branding and leadership. Our main target is to identify components that obtain usage of personal branding which are, attributes and strengths, communication, values, and vision and mission. The empirical data is gathered from six personal interviews with managers.

SprÄkets betydelse i matematiken

Arbetet handlar OM elevernas sprÄkförstÄelse nar de förloraren matematikuppgifter MED text. OM SprÄket Kan hindra eleverna fran Att Lösa matematikuppgifter MED text.Hur viktig Kanner JAG MIG sminkad SprÄket nar eleverna förloraren matematikuppgifter MED text..

Kombination av text och bild i undervisningen

Mitt arbete beskriver hur man kan arbeta Àmnesövergripande med bild och text i kombination. Jag vill i mitt arbete genom exempel visa vikten av att bild och text vÀvs samman i undervisningen. Mitt val av arbete grundar sig pÄ att mina elever saknade förstÄelse av bildsprÄket. Orden och texterna kom dÀrför in som ett naturligt moment i undervisningen. Syftet med arbetet Àr att undersöka hur text och bild i kombination kan ge en djupare förstÄelse för bildsprÄket.

Vad ledare anser om personligt varumÀrke : - En kvalitativ studie av det personliga varumÀrkets betydelse för ledarskap.

Sammanfattning:Magisteruppsats i ledarskap och hĂ„llbar utveckling, MĂ€lardalens Högskola i Eskilstuna.Datum: 2014-06-11Författare: Natalie SepĂșlveda MoradinassabHandledare: Lennart BoggTitel: Vad ledare anser om personligt varumĂ€rkeProblemformulering: Sedan decennier tillbaka har begreppet varumĂ€rke varit attraktivt och uppmĂ€rksammat. Under den senaste tiden har observationer av det personliga varumĂ€rket som individer har blivit mer intressant, eftersom det har visat sig leda till positiva effekter för ett ledarskap och en organisation. DĂ€remot finns det forskning som visat att personliga varumĂ€rken hos ledare Ă€ven kan resultera till kostsamma effekter för en organisation.Syfte: Studiens syfte Ă€r att undersöka hur utvalda ledare ser pĂ„ begreppet personligt varumĂ€rke och ifall de anser att det har en betydelse för deras ledarskap.Metod: Information har i första hand hĂ€mtats frĂ„n vetenskaplig litteratur och artiklar. FĂ„tal Internetsidor har dessutom anvĂ€nts för att fĂ„ fram aktuell statistik och defintioner av studiens nyckelord. Undersökningen bestĂ„r av sju intervjuer med sju olika ledare frĂ„n olika organisationer lokaliserade i Stockholms region.

Textstorlekens pÄverkan

Purpose;the purpose of this study is to investigate whether a product ad observer's purchase intention, perception of product quality, brand image perception and price perception is affected depending on the size of the text that was used in the ad to communicate the product price.Methodology;the study was conducted using a quantitative method through a survey. The implementation of the study has been done by using three variants of the same suit ad where the three different variants have been manipulated on the text size on the price information, by reduced / increased the text size. The implementation has also been carried out using two different ad sender, with three ads for each sender.Result and conclusion;the text size on the price of a product ad mainly affects the observer's price and quality perception, where the small text will have a positive effect on quality perception and a negative effect on the quality perception. Even brand image changes depending on the text size where small text will have a positive effect..

Att skapa kunskap i informationshavet : Om hur text kan struktureras för att skapa lÀrande i intranÀt

Creating instructions is not just about words, but also about text structure. A company creates many instructions to document their management systems, which often are presented through an intranet. This study examines how the text can be presented to make content understandable and give employees the knowledge to take action. An interview survey was made at Skanska Sweden and their management system "VÄrt sÀtt att arbeta". The results show that it is mainly about creating an overview of the system and creating separations between different text sections.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->