
Sökresultat:
2192 Uppsatser om Peer observation - Sida 48 av 147
Spelar roll någon roll? : En undersökning om användning av rollspel och dess påverkan i undervisningen.
Arbetet handlar om hur elever uppfattar och påverkas av rollspel som undervisningsmetod för främst samhällskunskap. Syftet var att undersöka ifall att elevers syn på metoden överensstämde med litteratur på området samt vlka faktorer som kunde tänkas ha påverkan på hur elever uppfattade metoden. Studien genomfördes på två gymnasieskolor i en kommun i Västerbotten. Undersökningen skedde med hjälp av två undersökningsmetoder, observation och enkäter. Utöver dessa undersökningsmetoder användes litteratur för att bygga bakgrund till studien.
Lean control. What's it all about? En undersökning av kontrollmekanismer vid lean.
Bakgrund och problem: Dagens företag verkar i en osäker och dynamisk miljö där marknaden ställer allt högre krav på snabba förändringar och anpassningar till kundernas behov. För att möta denna dynamiska omgivning har en rad nya produktionsfilosofier introducerats. En av dessa som fått stor uppmärksamhet och vars användning ökat är lean.Under senare år har det kommit att riktas stark kritik mot tillämpningen av traditionell ekonomistyrning och att denna kan vara skadlig vid tillämpningen vid lean. Andra forskare tar det steget längre och ställer sig frågan om det finns någon plats för ekonomistyrningen vid operationella koncept.Som ett svar på ovanstående kritik introducerades lean accounting, ett ämne som fortfarande är hårt debatterat inom managementlitteraturen. Andra forskare skiljer här på lean accounting och lean control, där lean control fokuserar på output, behavioral samt social control.
The Zeitgeist Movement : ?Allt kanske inte är som mamma och pappa sa?? EN SOCIALPSYKOLOGISK STUDIE MED FOKUS PÅ ETT ANTAL DELTAGARE I THE ZEITGEIST MOVEMENT
This study´s focus was a group of participants of a social movement called The Zeitgeist Movement. The purpose of this study was to understand and convey what causes participants of this movement to engage despite that the prevailing culture teaches them otherwise.With qualitative methodology of participatory observation and semi-structured interviews with ten participants, our objective has been to answer the following questions: What are the driving forces that make these people act, which approach do they have to ?reality? and how do they relate to it, and what are the potential consequences with this approach?The study has shown that their critical and questioning attitude towards their perception of reality and their social constructivist view of it lead to conflicts between them and their fellowmen. The data was then analyzed with Alfred Schütz phenomenological theories in synthesis with Zygmunt Baumans critical societal analysis and theories.The study's focus was on the Gothenburg chapter of the Swedish Zeitgeist Movement. We did not make any comparisons with other national or international chapters of the movement..
Nio individer från Västra farleden : en osteologisk analys av nio individer från medeltida Västergarn, Gotland
Osteological examinations were executed on nine mediaeval individuals from Västergarn, Gotland, with the main aim to increase the knowledge about the people who lived there during the Middle Ages. A further aim was to compare the results from this study with other populations from the same time period, which in this case was the "Bonegathering" from Västergarn as well as previous osteological results from Sigtuna and Västerhus. Archaeological excavations have been occurring in Västergarn since 1971 and are still occurring in an educational purpose, for students of Gotland University. The age distribution of the individuals showed ages from 2 years old up to 44 years, with five adults and four children. The gender distribution show approximately five women and one man.
Undersökning av riskfaktorer med produktion och inmatning av data till en databas
Syftet med denna rapport är att undersöka vilka riskfaktorer det sociotekniska systemet bidrar med vid inmatning av producerade data till en specifik databas. Denna undersökning använder STAMP-metoden (Systems Theoretic Accidents Models and Processes) för att finna riskfaktorer i systemet. Metoden utgår från att samla data om systemet genom intervju, observation samt analys av annan dokumentation kring databasen för att sedan applicera STAMP-analys på dessa. Resultaten pekade på ett antal riskfaktorer vid inmatningen av producerade data, dessa kretsade primärt kring problem med existerande säkerhetsåtgärder, avsaknad av träning samt bristande kommunikation. Resultaten ledde till en slutsats om förbättringsåtgärder på dessa punkter.
Att skriva sig till läsning med datorn som verktyg : "Det är bra med datorn för man kan sudda så smart"
Syftet med studien är att undersöka vad som har studerats och uppmärksammas om metoden Att skriva sig till läsning samt undersöka lärares åsikter och uppfattningar om metoden och hur de använder datorn i undervisningen. Samt hur pedagoger i spänningsfältet mellan lärare, elev och en specifik metod uppfattar perspektivförskjutningen från läs-och skrivinlärning till skriv-och läsinlärning. Med studien synliggörs en beskrivning av metodens fördelar och nackdelar samt uppfattningar av metodens lämplighet för alla elever. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med lärare och en deltagande observation. Resultatet visade att lärarna var positiva till arbetssättet där de använder datorn som verktyg i läs-och skrivinlärningen.
Kan ideell skadeföljd överkompenseras? : En studie i kränknings- och diskrimineringsersättning
Syftet med studien var att studera den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lek ochmeningsskapande i två olika förskolor. Studien utgick från frågeställningarna, hur använderbarnen artefakter i sin lek? samt vilka miljöerbjudande använder barnen i sin lek? Vi använde ossav observation med videokamera som metod för att undersöka detta på två olika förskolor,utifrån två perspektiv. Dessa var det sociokulturella perspektivet och perspektivetmiljöerbjudande, där de centrala begreppen var artefakter och miljöerbjudanden som vi brukadesom analysverktyg.Det som visades utifrån resultatet i det sociokulturella perspektivet var att barnen samspelademed varandra och de artefakter som fanns tillgängliga för att skapa en lek.Med utgångspunkt i perspektivet miljöerbjudande medförde resultatet i att olika lekhandlingarskapades av vad miljön erbjöd barnen samt att barnen sökte upp miljöerbjudanden i sin lek.Barnen samspelade med miljön för att skapa en lek.Slutsatsen av denna studie var att den fysiska inomhusmiljön har betydelse på olika sätt förbarns lek och meningsskapande i förskolan..
Gruppdynamik i klassrummet : En studie av hur lärare arbetar med grupper
Denna studie behandlar ämnet om hur pedagoger arbetar med grupper i klassrummet. Syftetär att kartlägga hur elevgrupper konstrueras och vad lärare fokuserar på när de arbetar medgrupper. Detta undersöktes genom intervjuer samt observationer. Intervjuerna gjordes med ettbekvämlighetsurval. Efter intervjuerna gjordes det observationer i två klasser; enlågstadieklass samt en mellanstadieklass.
To Bee or not to Bee: Natursyn och miljöengagemang inom hobbybiodlingen
De senaste åren har mycket uppmärksamhet riktats mot att allt fler honungsbin dör varje år. Denna utbredda bidöd kan få stora konsekvenser då framställandet av en tredjedel av de livsmedel vi konsumerar är beroende av insektspollinatörer som bin. Detta är en studie om de människor som hjälper till att upprätthålla bibeståndet, nämligen hobbybiodlarna. Biodlingen har studerats genom deltagande observation, personintervjuer och fokusgruppsintervjuer med både etablerade biodlare och deltagare i en nybörjarkurs i biodling. Det insamlade materialet tolkas och analyseras med hjälp av Bourdieus teorier om sociala fält och habitus.
Informationskompetensen i användarundervisningen
This master thesis investigates the user education. Christine Bruce has presented a theory of information literacy in her research which has resulted in seven different aspects of information literacy. In this study I wanted to investigate what aspects there were and what they looked like in a practical educational situation. The methods used for this study were observation and a questionnaire. I analysed the observations by using Bruces aspects of information literacy to group the observed activities into the different aspects.
Klubba och Boll är allt som behövs för att ha skoj : En studie om kommunikationens och kommunikationskulturensbetydelse i ett elitsatsande ungdomsinnebandylag
Abstract: When playing in teams, communication is important, not just communication with words but also non-verbal communication such as gestures and body languish. The purpose with this study is to see how there is a co-op among communicating players , between leaders and players and to examine what meaning communication and culture got in a youth team. The ambition with this study was to increase our knowledge about communication and communicationculture in the youth floorball team. This study is qualitative and was inspired by an ethnographical method so we got the information from observations of a youth floorball team, totally we made four observations. The result were analyzed and categorized from our observation papers.
Läsförståelsemetoder ? finns dessa? En kvalitativ studie om läsförståelseundervisning i årskurs 2
Eftersom internationella undersökningar visar att läsförståelsen sjunker hos svenska
elever, var syftet med detta arbete att undersöka hur lärare i årskurs 2 arbetar med
läsförståelse. Vi undrade vilka läsförståelsemetoder som används och hur
styrdokumenten tolkas. För att få svar på våra frågeställningar har vi tagit hjälp av
tidigare forskning och litteratur som behandlar läsförståelse som ämne. Vi har använt
oss av kvalitativa undersökningsmetoder, vilket innebär intervju och observation.
Resultatet av studien visar att de undervisningsmetoder i läsförståelse som finns idag
inte förekommer i renodlad form, samt att lärarna saknar kännedom om dessa.
Undervisningsmetoder som vi identifierade under studiens observationstillfällen är en
blandning av beprövade undervisningsmetoder i läsförståelse. Resultatet visar även att
lärarna inte prioriterar tiden för arbete med läsförståelse.
Tre lärarperspektiv : En studie om olika arbetsmetoder i förberedelseklass och i ordinarie klass
The Swedish school reflects the society that we have today, a society with many different ethnical and cultural backgrounds. The purpose of this investigation is to study how the school is working with children that recently immigrated to Sweden. What kind of methods are they using at school, to get the best development as possible? Do the teachers manage to be concerned of the students in the school? What kind of reception do these children get in the school? What methods are the teachers using? And are these methods really the best to use to enhance the language and cognitive development of these students?The methods I have been using to examine these questions have been qualitative. I have interviewed three teachers about their everyday work in a multiethnic school south of Stockholm.
"Nej katter gör inte så!" : En observationsstudie om förskolebarns status i lek
Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka hur barn positionerar sig i sin lek, vilken status dessa positioner har samt hur statuspositionerna förhåller sig till varandra. Som datainsamlingsmetod har observationer använts, både med hjälp av fältanteckningar samt videoinspelningar. Datainsamlingen ägde rum på två olika förskolor där barn i åldrarna tre till fem år observerades sporadiskt i cirka fyra veckor under tiden de hade fri lek. Empirin har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv med hjälp av ett urval av tidigare forskning utifrån arbetets centrala teman, som redovisas i kapitlet litteraturöversikt. Resultatet visar med ett urval av episoder på hur barn skapar, upprätthåller och omförhandlar sin position i leken samt vilken statusposition ett barn tillägnas utifrån olika faktorer.
Elevernas naturvetenskapliga lärande och undervisningen : En variationsteoretisk studie i grundskolans årskurs 2 och 3
Syftet med denna studie är att studera relationen mellan elevernas lärande och de lärandemöjligheter som erbjudits i undervisningen. Sju elever i grundskolans årskurs 2 och årskurs 3 ingick i studien. Undersökningen genomfördes genom en lektionsserie inspirerad av learning study med en teoretisk förankring i variationsteorin, där det är centralt hur individer förstår och uppfattar det som ska läras (Carlsson, 2002). För att kunna analysera relationen mellan elevernas lärande och de lärandemöjligheter som erbjudits i undervisningen bearbetades data från inspelade strukturerade samtal, elevtexter (texter producerade av elever) och observation. Målet med undervisningen var att utveckla en förståelse för: varför atmosfären och de gröna växterna är förutsättningar för liv.