Sök:

Sökresultat:

31 Uppsatser om Parkeringshus - Sida 1 av 3

Banviksbrottet - Parkeringshus i kombination med radhus : En hållbar lösning till parkeringsbrist?

Denna rapport innehåller ett utformningsförslag med illustrationer, beskrivande textoch ritningar på hur parkeringsbristen kan lösas i stadsdelen Gamlestan i Lysekilkommun med hjälp av ett Parkeringshus i kombination med radhus ovanpå. Hänsyntas till val av byggmaterial, möjlig konstruktionslösning, PBL, BBR, brandsäkerhet,dagvattenhantering, och ekonomi..

Stöld ur bil : En brottspreventiv studie över bilinbrottsproblematiken i ett av Göteborgs parkeringshus

Bilrelaterad brottslighet medför stora kostnader både för samhället och den enskilde. Att förebygga brott som stöld ur bil är därför en viktig uppgift, både för polis och de ansvariga för de områden där bilar parkeras. Vi har valt att arbeta med ett av Göteborgs Parkeringshus (?Lisebergs Parkeringshus?, Sofierovägen) i syfte att finna konkreta förslag på hur stöld ur bil kan förebyggas på platsen, hur brotten varierar över året och om det i så fall skulle krävas särskilda insatser under den tid då Parkeringshuset är som mest drabbat av brott..

Plats för Produktion : Omdefinierat Rum för Nycirkus

En Cirkus i ett Parkeringshus ? en omdefiniering av en existerande och oanvänd struktur med en spännande rörelse på en växande plats ? Telefonplan. En plats för performativa artister att komma samman och utveckla sina idéer och producera en föreställning.  En hemmascen att arbeta utifrån och en fast punk att arbeta på då arbetsplatserna även finns inom enstaka evenemang. En kreativ plats med flexibla rum med en rytm mellan träning, produktion och scen..

Bygga för ombyggnad : Från parkeringshus till studentbostäder

Detta examensarbete bygger på ett förslag från vår näringslivskontakt Sara Eriksdotter som är anställd på Haninge kommun. Förslaget bygger på konverterbara byggnader. Målet är att bygga ett Parkeringshus som går att byggas om till ett flerbostadshus i framtiden. Idén grundar sig på Haninge kommuns plan att arbeta för ett minskat bilanvändande i centrala Haninge, vilket på sikt kommer medföra ett minskat behov av parkeringsplatser jämfört med idag. Samtidigt vill Haninge kommun ta hänsyn till det bestående behovet av bostäder.Vår målsättning med examensarbetet har varit att ta fram ritningar och illustrationer som visualiserar vårt förslag på en konverterbar byggnad; i detta fall avser projektförslaget en byggnad som ska klara av ombyggnaden från Parkeringshus till flerbostadshus avsedd för studenter.Arbetsgången för att nå målet började med en litteraturstudie i form av böcker, elektroniska källor och intervjuer med relevanta personer.

Staden i Arenastaden

Ett mycket högexploaterat förslag utformas där en egen identitet skapas åt Arenastaden i Växjö. Solens gång, bullerkällor, brandrisker, kulturhistoriska värden och många mål i kommunens visionsbild för Arenastaden väger in vid utformning av förslaget. Förslagets nya upplevelsevärden och andra kvalitéer analyseras med hjälp av en solstudie, bullerkällsundersökning och analysmetod av Kevin Lynch. Projektuppgiften är baserad på att en mycket hög exploatering drar ner på områdets upplevelsevärden. Då analysens resultat föll annorlunda erhölls ett annat resultat ? metoden; att bygga på höjden besparar grönytor och de värden som mäts vid en Lynchanalys..

Så skapas ett gångvänligare Kungens kurva

Med utgångspunkt i Micheal Southworths definition av walkability eller gångvänlighet (Trafikverkets översättning) har en avgränsad del av Kungens kurvas handelsområde studerats. Genom analyser av gångtrafikanters förutsättningar på platsen har området utvärderats. Analyserna visar att det finns förutsättningar för att gå inom det avgränsade området i Kungens kurva, men att det finns stora möjligheter till förbättringar. Det saknas en del kopplingar i gångnätet, genheten är otillräcklig på flera ställen orienterbarheten är låg och det saknas god tillgång till omgivande faktorer som skapar attraktivitet och trivsel.Samtidigt är nätets funktionella kvalitet generellt sett god och det finns närhet till service och kollektivtrafik.I arbetet presenteras fyra förbättringsförslag för att öka andelen gående inom Kungens kurva. Förslagen rör Dialoggatan, gångtunneln genom IKEA:s Parkeringshus, Modulvägen och ICA:sparkeringplats..

Design av laddstation för elbilar

Projektet påbörjades med en förstudie som skulle resultera i ett koncept och en fysisk modell.Projektet går ut på att designa en laddstation för elbilar och på det sättet bidra till samhälletsomställning till förnyelsebara energikällor. Produkten är tänkt att placeras i Mälardalen påallmänna parkeringar, shoppingcenter, privata parkeringar för bostads- och hyresrätter,Parkeringshus och liknande.Jag började med att genomföra en marknadsundersökning där jag undersökte existerandelösningar på marknaden. Deras styrkor och svagheter analyserades från olika perspektiv t.ex.design och användarvänlighet. Vidare försökte jag ta reda på vad Mälardalens var känt för,detta för att kunna hitta en gemensam nämnare och införliva det i designen. Här upprättades enfunktionsanalys, en QFD och en kravspecifikation.Med det avklarat fortsatte jag med konceptutvecklingen.

Hållbar planering: En analys av parkeringsplanering för framtida Örebro

Hållbar utveckling är ett av de stora målen från EU-kommissionen som styr PBL och präglarde nationella målsättningarna för samhällsutvecklingen i Sverige. Södra Ladugårdsängen ärett idag nästintill obebyggt område tänkt att bli ett pilotprojekt för Örebro, med satsning atttillhöra landets mest miljöanpassade stadsdelar. Arbetets syfte är att på uppdrag av Örebrokommuns stadsbyggnadskontor analysera möjliga parkeringslösningar att tillämpa i områdetmed fokus på att minska biltransporter och lyfta fram naturen.En enkät till potentiella invånare om värderingar om parkering och en enkät till företag omhur de arbetar med parkering skickades ut. Enkätsvar tillsammans med informationssökningoch platsbesök utgjorde största delen av det underlag som använts för analyser. Olikalösningar som tagits upp är Parkeringshus, gatuparkering och även mer innovativa lösningarsåsom bilpool och bilfritt byggande.

Bostadshus i Stadshagen

Projektet ligger i Stadshagen på nordvästra Kungsholmen, där den omkringliggande bebyggelsen består till stor del av större kontorsbyggnader och är mycket varierad i storlek. Fokus låg tidigt på att hitta en byggnadsvolym för den speciella tomt som har angetts för projektet, nämligen den kuperade park en park ovanför tunnelbanestationen Stadshagen. Under projektets gång har avvägningen mellan hur mycket de enskilda lägenheternas kvaliteter ska få styra utformningen av volym och fasad samt hur volymen ska få begränsa lägenheterna varit viktig.Byggnaden innehåller åtta bostadsplan med fyra lägenheter på varje plan. Lägenheterna är utformade samma sätt på alla planen. Den största ligger i det nordvästra hörnet och är 71 kvadratmeter stor med tre sovrum.

Parkeringsapplikation för fordonsförare

Parkeringsproblemet finns i storstäder över hela världen. Med fler människor som skaffar bilar och större städer som inte hinner med i utvecklingen av stadsplaneringen så kommer problemen att öka. Felparkeringsavgifterna i Sverige ökar år efter år och datumparkering är en stor del av det i Gävle. Syftet med arbetet är att utveckla en prototyp på en parkeringsapplikation som på ett enkelt sätt visualiserar var det är tillåtet att parkera. Ett annat delsyfte är att undersöka vad bilförare kan om datumparkering och om en applikation kan hjälpa till att lokalisera platser där det är tillåtet att parkera.

Vår skolgård! Arkitekturpedagogik som metod för att göra elever delaktiga i en designprocess

Det existerar ett flertal applikationer där kännedom om användarens position används, dessa tillämpningar är i många fall baserade på GPS-systemet. Problem kan dock uppstå då GPS-signalen inte alltid är tillgänglig, exempel på detta kan vara i stadsmiljöer med höga byggnader eller inomhus i Parkeringshus eller lagerbyggnader.Eftersom GPS inte lämpar sig i realtidsapplikationer där krav sätts på noggrannhet i avseende på positionsuppskattning, syftar detta arbete till att implementera ett positioneringssystem baserat på inbördes avståndsmätningar mellan noder.Litteraturen inom området antar att ett protokoll för medium access control (MAC) existerar och därmed att inga datakollisioner uppstår, på så sätt kan alla noder i systemet utföra avståndsmätningar samtidigt. Dessa implementationer använder sig oftast av ett MAC-lager som har en oförutsägbar fördröjning. Oförutsägbar fördröjning är ett stort problem för positioneringssystem som ska fungera i realtid. Kandidatarbetet utvecklade två MAC-algoritmer anpassade för olika hårdvarukonfigurationer, båda är självstabiliserande, självkonfigurerande samt självorganiserande.De testresultat som presenteras visar att den implementerade algoritmen endast beror på antalet mobila noder i systemet och därmed är helt deterministisk.

Robust och noggrant positioneringssystem baserat på avståndsmätningar mellan mobila noder

Det existerar ett flertal applikationer där kännedom om användarens position används, dessa tillämpningar är i många fall baserade på GPS-systemet. Problem kan dock uppstå då GPS-signalen inte alltid är tillgänglig, exempel på detta kan vara i stadsmiljöer med höga byggnader eller inomhus i Parkeringshus eller lagerbyggnader.Eftersom GPS inte lämpar sig i realtidsapplikationer där krav sätts på noggrannhet i avseende på positionsuppskattning, syftar detta arbete till att implementera ett positioneringssystem baserat på inbördes avståndsmätningar mellan noder.Litteraturen inom området antar att ett protokoll för medium access control (MAC) existerar och därmed att inga datakollisioner uppstår, på så sätt kan alla noder i systemet utföra avståndsmätningar samtidigt. Dessa implementationer använder sig oftast av ett MAC-lager som har en oförutsägbar fördröjning. Oförutsägbar fördröjning är ett stort problem för positioneringssystem som ska fungera i realtid. Kandidatarbetet utvecklade två MAC-algoritmer anpassade för olika hårdvarukonfigurationer, båda är självstabiliserande, självkonfigurerande samt självorganiserande.De testresultat som presenteras visar att den implementerade algoritmen endast beror på antalet mobila noder i systemet och därmed är helt deterministisk.

Svaleboskogens förskola

I takt med att besökare och patienter ökar måste kontinuerligt Östra sjukhuset verksamhet utvecklas. Detta medför omläggningar i trafiken och förflyttningar av verksamheter. Idag finns flertalet brister kring Östra sjukhusets fysiska planering som behöver ses över, dessa är bland annat trafikflöden, säkerhetsaspekter och parkeringsmöjligheter.Rapporten redogör för förändringar i den fysiska planeringen som förbättrar dess utformning. Genom studier av relevant litteratur och diskussioner med expertis har förslag av problemområden tagits fram. Dessa har sedan bedömts efter listor av deras respektive för- och nackdelar som kunnat urskiljas.Arbetet visar framtagandet av ett väl fungerande förslag som kan verka som en bas för idéer till nutida och framtida förändringar kring den fysiska planeringen.

Designutveckling av energidisplayen Eliq - En målgruppsbaserad formgivningsprocess

I takt med att besökare och patienter ökar måste kontinuerligt Östra sjukhuset verksamhet utvecklas. Detta medför omläggningar i trafiken och förflyttningar av verksamheter. Idag finns flertalet brister kring Östra sjukhusets fysiska planering som behöver ses över, dessa är bland annat trafikflöden, säkerhetsaspekter och parkeringsmöjligheter.Rapporten redogör för förändringar i den fysiska planeringen som förbättrar dess utformning. Genom studier av relevant litteratur och diskussioner med expertis har förslag av problemområden tagits fram. Dessa har sedan bedömts efter listor av deras respektive för- och nackdelar som kunnat urskiljas.Arbetet visar framtagandet av ett väl fungerande förslag som kan verka som en bas för idéer till nutida och framtida förändringar kring den fysiska planeringen.

Planering med avseende på trafikbuller i Göteborg

I takt med att besökare och patienter ökar måste kontinuerligt Östra sjukhuset verksamhet utvecklas. Detta medför omläggningar i trafiken och förflyttningar av verksamheter. Idag finns flertalet brister kring Östra sjukhusets fysiska planering som behöver ses över, dessa är bland annat trafikflöden, säkerhetsaspekter och parkeringsmöjligheter.Rapporten redogör för förändringar i den fysiska planeringen som förbättrar dess utformning. Genom studier av relevant litteratur och diskussioner med expertis har förslag av problemområden tagits fram. Dessa har sedan bedömts efter listor av deras respektive för- och nackdelar som kunnat urskiljas.Arbetet visar framtagandet av ett väl fungerande förslag som kan verka som en bas för idéer till nutida och framtida förändringar kring den fysiska planeringen.

1 Nästa sida ->