Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Outplacement - Sida 1 av 1

Attityder kring outplacement

Arbetsgivare som av olika anledningar ska skiljas från en nyckelperson, väljer allt oftare att erbjuda Outplacement som en del i uppgörelsen. Antingen bakgrunden är omorganisation, neddragningar eller personliga skäl, måste situationen lösas på ett sätt som gagnar båda parter. Syftet med denna uppsats är att beskriva Outplacement och undersöka de inblandade parternas attityder till det. De parter som direkt kommer i kontakt med Outplacementprocessen är arbetsgivaren, arbetstagaren och konsulten. Vi undersöker deras attityder från anställningssituationen till hur de ser på den framtida utvecklingen.

Coachens upplevelse av att arbeta med personer i omställningsarbete och innebörden av omställning/outplacement

Uppsägningar och varsel hotar många människor vid nedskärningar i organisationer. Många arbetsgivare som tvingas säga upp sin personal vänder sig till Outplacementföretag för att den uppsagde anställda ska få hjälp till nytt arbete. Syftet med studien var att undersöka hur omställningscoacher, på Outplacementföretag, arbetar med personer i omställning och hur coacherna upplever detta samt att ta reda på innebörden av omställning/Outplacement. En kvalitativ induktiv tematisk analys gjordes och resultatet baserades på halvstrukturerade intervjuer med åtta omställningscoacher på fyra olika konsultföretag. Resultatet beskriver hur coacherna upplever viktiga aspekter kring omställningsprocessen och vilka aktiviteter som ingår i ett outplacmentprogram.

?Mellan jobb? - en kvalitativ fallstudie av Outplacement

Syftet med studien är att studera Outplacementprocessen hos en verksamhet iGöteborg. Avsikten är att se hur Outplacementprocessen går till och hur denna påverkar deltagarnas chanser till ny sysselsättning.Den teoretiska referensramen vi har använt oss av berör olika aspekter kring begreppet anställningsbarhet och har delats in efter uppsatsens olika teman; coaching, nätverk, personlig marknadsföring och externa och praktiska faktorer. Då vår studie rör individer i en Outplacementprocess har vi valt att använda oss av anställningsbarhetsteorier på individnivå.Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie med en abduktiv ansats och det empiriska resultatet baseras på semistrukturerade intervjuer med det aktuella företagets fyra Outplacementkonsulter, tre av deras deltagare och enbeställare.Studiens resultat visar att Outplacementprocessen innehåller flera olikaverktyg för att stötta och hjälpa deltagarna i riktning mot ny sysselsättning. De övergripande områden vi har identifierat som viktiga för processen är coaching, nätverkande, personlig marknadsföring och anpassning efterexterna och praktiska faktorer. Det underlag som har framkommit i vårt empiriska material i kombination med vår teoretiska referensram visar tydligt på att Outplacementprocessen har positiva effekter för deltagarnas möjligheter till ny sysselsättning..

Att utmana framtiden - en enkel match? Betydelsefulla faktorer i en omställningsprocess ur jobbcoachers perspektiv :  

Syftet med studien är att belysa upplevelsen av vilka faktorer som är av betydelse i en omställningsprocess ur jobbcoachers perspektiv. För att få ett svar på det användes kvalitativ metod vilka bestod av semistrukturerade djupintervjuer. Fyra jobbcoacher på fyra olika omställningsföretag har intervjuats. Deras arbete innebär att skapa målbilder, få syn på viktiga egenskaper och att identifiera hinder för att med hjälp av olika metoder och strategier komma runt dessa. Resultatet visade att marknadsföring, CV och intervjuträning inte bara var ett komplement utan bidrog dessutom till att deltagarnas självförtroende stärktes.

Motiv till outsourcing: en fallstudie av Fritidsresor

Outsourcing är ett aktuellt ämne som flitigt debatteras i media. Vi ville därför öka förståelsen till varför företag väljer outsourcing samt hur motiven rangordnas för olika funktioner. Vi ville även beskriva leverantörernas tolkning av företagets motiv och rangordning. För att uppnå arbetets syfte valde vi att göra en fallstudie av Fritidsresor som utlokaliserat två av dess funktioner som tidigare utförts internt. Fallstudien innefattade två intervjuer på Fritidsresor samt två intervjuer med dess leverantörer av utlokaliserad tjänst.

Vad gör vi när du inte fungerar i vår organisation?

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag går tillväga i situationer då en medarbetare inte fungerar på ett tillfredställande sätt. Uppsatsen utgår ifrån empiri som samlats in genom att intervjua personer med personalansvar i medelstora och stora kunskapsintensiva organisationer. Dessa verksamheters framgång är starkt kopplad till medarbetarnas prestationer och det är därför extra viktigt att sådana företag har en tydlig personalidé som även innefattar strategier för avveckling av personal. Rådande lagar som reglerar anställningsförhållande är inte helt anpassade efter hur företagens situation ser ut idag. Kraven på anställningstrygghet står mot kraven på arbetskraftens rörlighet.

Inre och yttre faktorers betydelse för upplevelsen av arbetslivsrelaterade omställningsprocesser

Personalnedskärningar är ett resultat av det pågående oroliga arbetsmarknadsläget. Flera aktörer jobbar idag med servicetjänsten omställning vilket är en hjälp för arbetsgivare att hantera nedskärningar och övertalighet genom att få uppsagda medarbetare att komma vidare i ny sysselsättning. Trots en lågkonjunktur har omställningsarbetet visat på uppnådda lyckade resultat. Studien undersöker och sammanställer individers upplevelse av att genomgå ett omställningsprogram samt undersöker vilka faktorer som har betydelse för individers hantering av stressen i denna påfrestande arbetslivsrelaterad förändring. Tillämpningen av problemfokuserad coping undersöktes bland 71 deltagare som genomgått omställning i antingen kommunal eller privat sektor. Resultatet visade att deltagarna tillämpade problemfokuserad coping i relativt lika stor utsträckning oavsett yrkessektor.

Bemanningsbranschen. Den nya arbetsmarknaden för studie- och yrkesvägledare?

Under studie- och yrkesvägledarutbildningen har jag fått en uppfattning av att studie- och yrkesvägledaryrket följer sin tradition att huvudsakligen bedrivas inom det svenska utbildningsväsendet. Samtidigt har jag inställningen att studie- och yrkesvägledares kunskaper om yrken och studier och dess kompetens inom samtalsteknik, kan användas även inom andra yrkesområden som till exempel bemanning. Intresset för hur denna kompetens skulle kunna nyttjas i en bransch som bemanningsbranschen har lett fram till detta examensarbete. Examensarbetet syftar till att ta reda på vad personalansvariga på bemanningsföretag tänker kring att ha studie- och yrkesvägledares kompetens på sina kontor, om de kan se ett behov av denna kompetens och om de anser att studie- och yrkesvägledare har kompetens för att arbeta i bemanningsbranschen. Metoden består av personliga intervjuer och en enkätundersökning.