Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Outgroup - Sida 1 av 1

Ingroup/outgroup bias i relation till arbetstrivseln : anställningsform och arbetsgrupper inom telemarketingbranschen

Bemanningsbranschen i Sverige växer snabbt och närmare en procent av den totala arbetskraften i landet är anställd i bemanningsföretag. Tidigare forskning har ur ett organisationspsykologiskt perspektiv undersökt hur direktanställd personal reagerar på inhyrd personal och vice versa, då indikationer på att stigmatisering av inhyrd personal negativt påverkar arbetstillfredsställelsen framkommit. Dock har inga socialpsykologiska studier om direktanställdas arbetstrivsel i telemarketingbranschen kunnat hittas. Utifrån denna bakgrund syftar denna studie till att undersöka ingroup/Outgroup bias i relation till direktanställd personals arbetstrivsel inom telemarketingbranschen. I en enkät ombads direktanställda vid ett telemarketingföretag att ta ställning till påståenden om personalrelationerna på arbetsplatsen.

Mediebilder av homosexualitet. Åke Green-debatten

The purpose of this thesis is to study how homosexuals and homosexuality were represented in the press during the trials against the Pentecostal pastor Åke Green, and to what kind of social representations and narratives these representations can be related.Using critical discourse analysis and theories about the differentiation between in- and Outgroups I try to unveil implicit meanings and attitudes towards gay people mainly at the local text level. The material consists of articles in Ölandsbladet and Dagens Nyheter that were produced before, during and after the trials.The analysis suggests that homosexuals are construed as a deviant Outgroup and that the majority, the ingroup, is presented as an essentially heterosexual, tolerant community. Homosexuality is wrong and heterosexuality is the right way of living. Homosexuals, in terms of group lobbyism, are construed as an enemy, a threat, against Western ideals such as family values and freedom of speech. They indirectly become a threat to Swedish democracy.

Korta byxor, slöjor och skägg : Muslimer, det svenska samhället och interaktion

Denna uppsats behandlar frågan kring fördomar, muslimer och interaktion. Undersökningen sker genom en intervjuundersökning där respondenterna får svara på frågor som berör deras syn på muslimer utifrån deras interaktionsnivå. Tidigare forskning säger att den socialt konstruerade bilden av muslimer är negativ, och att den upprätthålls av samhället, däribland filmindustrin. Som ramverk för att undersöka detta används socialkonstruktivismen och kontaktteorin. Kontaktteorin, som introduceras av Gordon Allport, säger att interaktion mellan grupper minskar fördomar genom att grupperna interagerar som jämbördiga och med gemensamma mål.

Inverkan av ingrupp och utgrupp på attityden till att vittna

På samma sätt som saker och ting kategoriseras, grupperar sig människor till ?vi? och ?dem?. Tidigare forskning har visat att både en gärningsman och ett vittnes etniska ursprung har avgörande betydelse för hur en gärningsman bedöms vid ett brott. Denna studie undersökte om deltagarnas och gärningsmannens etniska ursprung inverkade på attityden till att vittna vid ett brott. Studien var en kvasiexperimentell enkätundersökning där sammanlagt 166 skolelever i årskurs 9, varav 81 av utländskt ursprung fick besvara påståenden utifrån en fiktiv berättelse då gärningsmannens etnicitet manipulerades.