Sök:

Sökresultat:

1178 Uppsatser om Organisationers mörka sidor. - Sida 2 av 79

Integritet och oberoende, ideella organisationers livlina.

2008 gjordes en - Överenskommelse/ÖK - mellan regeringen, idĂ©burna organisationer inom det sociala omrĂ„det och Sveriges kommuner och landsting, som innehöll parternas gemen-samma vision, gemensamma principer och vilka Ă„tgĂ€rder de Ă„tar sig. Ideella organisationer antas ha nĂ„got unikt och/eller gör nĂ„got som offentlig verksamhet eller privata företag varken har eller kan göra och detta ger ideella organisationer en sĂ€rstĂ€llning, de utgör en sĂ€rart, vilket antas bidra till ett mervĂ€rde till samhĂ€llet. Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka om ÖK har und-erlĂ€ttat eller försvĂ„rat för ideella organisationer att skapa och Ă„terskapa sin sĂ€rart och om ÖK dĂ€rmed har stĂ€rkt eller försvagat ideella organisationers bidrag till ett mervĂ€rde till samhĂ€llet. FrĂ„gestĂ€llningarna gĂ€ller definition av sĂ€rart och mervĂ€rde och hur sambandet ser ut mellan sĂ€rart och mervĂ€rde samt vilka faktorer som pĂ„verkar sĂ€rart och mervĂ€rde. Det empiriska materialet bestod av intervjuer med 8 ideella organisationer.

Att behÄlla nyckelkompetenser: en jÀmförelse mellan en
krympande och en vÀxande organisation

Syftet med uppsatsen var att undersöka om det finns nÄgra skillnader mellan att arbeta med en vÀxande organisation och en krympande organisation nÀr det gÀller organisationers arbete för att behÄlla nyckelkompetenser. För att kunna uppfylla mitt syfte utförde jag en fallstudie vid Jokkmokks kommuns barn- och utbildningsnÀmnd och företaget PICAB, genom att intervjua skolchefen för barn- och utbildningsnÀmnden och PICAB:s VD. NÄgra större skillnader fann jag inte i organisationers sÀtt att arbeta med nyckelkompetenser som kunde hÀrledas till att organisationen var vÀxande eller krympande. DÀr man kunde se en viss skillnad var att vid nedskÀrningar sÄg den vÀxande organisationen inga problem med att krympa utan att förlora nyckelkompetenser, vilket den krympande organisationen dÀremot gjorde. FrÄn ett omvÀnt perspektiv sÄg det krympande företaget inga svÄrigheter med att vÀxa och rekrytera nyckelkompetenser, vilket det vÀxande företaget sÄg som nÄgot av ett dilemma..

AffÀrssystem och flexibilitet

AffÀrssystem har blivit allt vanligare i organisationer och framhÄlls av systemleverantörer som ett verktyg för att öka organisationers flexibilitet. Forskning tyder dock pÄ att affÀrssystem bÄde kan öka och minska flexibiliteten för organisationer. FÄ empiriska studier har genomförts vad gÀller affÀrssystems pÄverkan pÄ organisationers flexibilitet och forskningen Àr splittrad vad gÀller affÀrssystems pÄverkan pÄ flexibiliteten för organisationer. Syftet med denna uppsats Àr att illustrera och förklara hur ett affÀrssystem pÄverkar flexibilitet i en organisation. För att besvara syftet skapas en analysmodell som syntetiserar tidigare forskning om flexibilitet med en organisatorisk förÀndringsmodell.

Hur elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter uppleverlÀrandets positiva sidor

Syftet med denna studie har varit att försöka fÄ en fördjupad förstÄelse av hur elever i behov av sÀrskilt stöd ? elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter ? upplever lÀrandets positiva sidor. Den centrala frÄgan var i vilka situationer dessa gymnasieelever upplevde framgÄng.Vi valde att göra en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med sex gymnasieelever/före detta gymnasieelever, tre flickor och tre pojkar. Med elever som lyckats i skolan avser vi ungdomar som gÄr/har gÄtt pÄ ett nationellt gymnasieprogram och som har ? eller förvÀntas fÄ ? ett studentbetyg.

BalansgÄngen mellan effektivitet och rÀttvisa - utesluter det ena det andra? : En kvalitativ studie av en rekryteringsprocess till ett traineeprogram

Traineeprogram har blivit allt mer populÀrt i Sverige och dÄ det Àr ett högt antal sökande till dessa program kan det leda till konsekvenser för rekryteringsprocessens utformning och de sökandes upplevelser av den i termer av effektivitet och upplevelser av rÀttvisa i processen. Denna  studie  syftar till att undersöka motsatsförhÄllandet mellan  organisationers krav pÄ effektivitet i rekryteringsprocessen och de sökandes behov av rÀttvisa i rekryteringsprocessen. För att besvara vÄrt syfte och frÄgestÀllning har en kvalitativ metod anvÀnts i denna studie. Resultatet tyder pÄ att de krav som organisationer har pÄ att effektivisera  sin rekryteringsprocess har effekter pÄ de sökandes upplevelse av rÀttvisa i processen. Det framkommer dock att de finns en förstÄelse bland de sökande för organisationers behov av att effektivisera processen.

 E-mobbning En studie om ungdomar och organisationers syn pÄ mobbning över Internet

 Denna studie har som syfte att finna kunskap om ungdomar och organisationers syn pÄ e-mobbning. Den syftar Àven till att titta pÄ e -mobbning ur den mobbades perspektiv samt den sociala interaktionen som sker pÄ Internet. Fokus pÄ just e-mobbning bedömdes som lÀmplig dÄ det saknas mycket forskning om Internet som mobbningsarena. Metoden som anvÀndes för att ta sig an forskningsomrÄdet Àr grundad teori, och Glasers variant av denna metod. Detta dÄ förutsÀttningslöshet för omrÄdet antogs.

"Finns det i Sverige?" : En studie om varför BlackBerry inte fÄtt större genomslag pÄ den svenska smartphonemarknaden

AffÀrssystem har blivit allt vanligare i organisationer och framhÄlls av systemleverantörer som ett verktyg för att öka organisationers flexibilitet. Forskning tyder dock pÄ att affÀrssystem bÄde kan öka och minska flexibiliteten för organisationer. FÄ empiriska studier har genomförts vad gÀller affÀrssystems pÄverkan pÄ organisationers flexibilitet och forskningen Àr splittrad vad gÀller affÀrssystems pÄverkan pÄ flexibiliteten för organisationer. Syftet med denna uppsats Àr att illustrera och förklara hur ett affÀrssystem pÄverkar flexibilitet i en organisation. För att besvara syftet skapas en analysmodell som syntetiserar tidigare forskning om flexibilitet med en organisatorisk förÀndringsmodell.

"Att gÄ frÄn ord till handling" - jÀmstÀlldhetsarbete i konsultformat

Begreppet jÀmstÀlldhetskonsult myntades 1993 och konsulten nÀmns ofta som en viktig aktör i litteratur om jÀmstÀlldhetsarbete. DÀremot finns i princip ingen forskning i Àmnet. I denna uppsats visar vi pÄ jÀmstÀlldhetskonsultens roll och funktion i organisationers jÀmstÀlldhetsarbete samt ger förklaringar till branschens uppkomst och tillvÀxt. Genom frÀmst intervjuer med flera jÀmstÀlldhetskonsulter har vi funnit att konsultens tjÀnster efterfrÄgas i inledningsfasen av organisationers jÀmstÀlldhetsarbete, men att detta ofta utvecklas till ett lÀngre samarbete. JÀmstÀlldhetskonsulten kan ta flera roller.

StrategiförÀndring ur ett Identitetsperspektiv

Bakgrund: I dagligt taluttrycker sig mÀnniskor om organisationer som om dessa hade en egen identitet. Organisationers identitet formas och omformas genom intern och extern interaktion nÀr organisationen liksom dess omvÀrld förÀndras. Organisationsidentiteten sÀtter regler och grÀnser för organisationens handlande. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att skapa förstÄelse för organisations- identitetens betydelse vid införandet av en ny strategi. Genomförande: För att uppnÄ syftet med uppsatsen genomfördes en studie vid LRF Konsult AB, dÀr en strategisk förÀndringsprocss pÄgÄr sedan 4-5 Är tillbaka.

MÄngfald i praktiken : En jÀmförande studie av tvÄ organisationers jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsarbete

MÄngfald i praktiken - En jÀmförande studie av tvÄ organisationers jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsarbeteDatum: 2015-01-09NivÄ: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 ECTSInstitution: Akademin för Ekonomi, SamhÀlle och Teknik, EST, MÀlardalens HögskolaFörfattare: Karokh Salehi Sacir KadicTitel: MÄngfald i praktiken - En jÀmförande studie av tvÄ organisationers jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsarbeteExaminator: Magnus HoppeHandledare: Magnus LinderströmNyckelord: MÄngfald, mÄngfaldsarbete, jÀmstÀlldhet, mÄngfaldsplan, ledarskap, kommunikation och diskrimineringFrÄgestÀllningar: Hur ser jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsarbetet ut hos respektive organisation? Hur kan medvetenheten hos respektive organisation öka kring innebörden av jÀmstÀlldhet och mÄngfald? Vad kan dessa organisationer bidra med till varandras mÄngfaldsplan?Syfte: Studien avser att lyfta fram likheter och skillnader i jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsarbetet hos organisationer ur den offentliga respektive privata sektorn. Detta genom att jÀmföra arbetet mellan tvÄ organisationer och se ifall dessa kan ta nytta av varandras metoder.Metod: Informationen i studien Àr hÀmtad frÄn vetenskapliga artiklar och kurslitteratur samt internetsidor. Studien bestod Àven av ett flertal kvalitativa intervjuer med ledare samt JÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsansvariga frÄn Swedbank och MÀlardalens Högskola.Slutsats: Studiens resultat frambringar olika strategier och mÄngfaldsplaner frÄn tvÄ olika organisationer. Inom dessa har vi lyft fram deras styrkor och förbÀttringsomrÄden.

Geometrin pÄ ytan av en kub

Beroende p a hur tv a punkter v aljs p a kubens sidoytor kommer kortaste v agen mellandessa att passera olika sidor. Det visar sig att, genom att m ata vinklarna mellanpunkterna via n agot av h ornen som ligger p a den gemensamma kanten, kan vi avg oravilka sidor kortaste v agen mellan dessa punkter passerar. Om b ada dessa vinklar armindre an 135 s a kommer det alltid att vara n armare att g a raka v agen over den gemensammakanten. Annars ar det n armare att passera n agon tredje intilliggande sida.Om punkterna ligger p a motst aende sidor kommer samma 135 - resultat att g alla.Mest avl agsna punkt, givet en punkt som har avst and a och b fr an n armsta respektiven ast-n armsta kant, kommer att ater nnas i koordinaterna ( 2b?2b2+a3?2a ; b) eller( a+b?ab?b22?a+b ; b) beroende p a olikheten 2b?2b2+a3?2a < a+b?ab?b22?a+b .

?Ibland Àr man jÀttesugen pÄ att lÀsa och dÄ gÄr det jÀttesnabbt och man fattar allting. Ibland Àr man lite trött och dÄ har man inte lust att lÀsa. Och dÄ gÄr det segt och man fattar ingenting.? : Hur elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter upplever skolan.

Arbetets syfte var att med hjÀlp av kvalitativa intervjuer kunna fÄ en bild av hur elever i Är fyra, fem och sex, i lÀs- och skrivsvÄrigheter, upplevde sin skolsituation. Föresatsen med arbetet var att likasÄ fÄ en uppfattning om eleverna ansÄg att skolan tog tillvara deras starka sidor och om det i sÄ fall lÀnkades samman med lÀs- och skrivarbetet, samt hur elevernas upplevelse var av hur skolan bemötte de svÄrigheter de var i.Resultatet visade att de flesta av eleverna upplevde sin skolsituation som mestadels positiv, de menade dÀremot att skolan inte nÀmnvÀrt lyfte fram eller tog tillvara deras starka sidor. Skolans bemötande av de svÄrigheter de befann sig i (de flesta eleverna ansÄg sjÀlva att de inte befann sig vara i större svÄrigheter nÀr det gÀllde lÀsning och skrivning) menade de överlag vara nöjda med, Àven om flera av eleverna inte hade reflekterat sÀrskilt mycket över hur arbetet skulle ha kunnat göras annorlunda. Det som man kan uppfatta som positivt var att skolan inte verkade rikta all koncentration pÄ de svÄrigheter, som eleverna befann sig i, utan koncentrerade sig pÄ att se helheten av eleverna, Àven om ett större tillvaratagande av elevernas starka sidor kanske kunde ha varit önskvÀrt..

FörhÄllandet mellan organisationers rutiner och kontext : - vid en förÀndring i organisationers fysiska kontext

I denna uppsats har förhÄllandet mellan kontexten, uppdelat i kontextens tre bestÄndsdelar, och rutiner undersökts genom en empirisk undersökning av en förÀndring i den fysiska kontexten. I tidigare studier har det tagits mycket begrÀnsad hÀnsyn till kontextens olika bestÄndsdelar somfigurerar inom Àmnet och hur de relaterar till varandra. Denna uppsats bidrar sÄledes med ett teoretiskt bidrag angÄende hur kontexten uppdelad i dessa olika bestÄndsdelar relaterar tillvarandra och till rutiner. Den empiriska undersökningen utgörs av en fallstudie pÄLÀnsförsÀkringars HÀrnösandskontor dÄ organisationen Är 2011 genomfört en organisatoriskstrukturförÀndring i form av en flytt till nya kontorslokaler. Studien visar att den fysiskakontexten har pÄverkat rutiner pÄ ett sÄdant sÀtt att Àven den sociala kontexten pÄverkas avförÀndringen.

TvÄ sidor av drevet

En granskning av medierapporteringen och det redaktionella arbetet kring drevet mot Wanja Lundby-Wedin..

I förebyggande syfte : en kvalitativ studie om fyra organisationers preventiva arbete mot utbrÀndhet

Syftet med denna studie var att beskriva och analysera fyra organisationers preventiva arbete mot utbrÀndhet. Studiens vetenskapliga position var hermeneutisk med kvalitativ design. Intervjuer gjordes med personalansvarig i respektive organisation. UtifrÄn fenomenologisk analysmodell av Giorgi beskriven av Malterud (1998) analyserades sex teman; orsak till utbrÀndhet, hÀlsa, samhörighet, psykosocialt klimat, vÀgledning och kompetensutveckling. Analysen av intervjuerna skedde utifrÄn tre teoretiska perspektiv; salutogenetiskt perspektiv, stressteori och Krauklis och Schenströms modell för förebyggande arbete mot utbrÀndhet pÄ organisationsnivÄ.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->