Sökresultat:
24 Uppsatser om Oracle - Sida 2 av 2
Virtualiserad testmiljo? : Utva?rdering av virtualiseringsprogramvaror
Virtualization has increasingly been adopted in the last decade and the usages of virtualized environments are going to be an important part of how computers are used in the nearby future. There are a lot of advantages with virtualization and different methods have been developed to make it as efficient as possible.Forsmarks Kraftgrupp were interested in the possibility of taking advantage of virtualization in their testing environment.In this report, hypervisors of type 1 and type 2 and containers have been evaluated to determine which method and what program is preferable on a server cluster of four HP ProLiant DL380 Generation 4. Because of the hardware specifications of the DL380, focus has been on virtualization programs that do not require hardware assisted virtualization.The results show that it is possible to use some of the type 2 hypervisors on the HP ProLiant DL380 Generation 4. The suggested virtualization programs are VMware Workstation or Oracle VirtualBox. .
Mobilapplikationer som hjälpmedel i underhållsindustrin : med fokusering på arbetsorderhantering
This thesis paper discusses the results of a survey which was conducted to investigate the potential usefulness of mobile apps in the maintenance department at Perstorp Specialty Chemicals AB. The paper contains four sections, a theory section, a method section , a section that explains the functionality of the app, and finally a results section where the results and conclusions of the survey are discussed. The theory section explains and discusses relevant terminology used in the computer science field and in the maintenance industry. The theoretical model used in this paper is also discussed. The methods section gives a stepwise description of the project and a description of platform and software used.
Utveckling av dokumentbaserad fakturahantering för ett småföretag
Jag har utvecklat ett dokumentbaserat fakturahanteringssystem åt Sundborgs svets o rep på Väddö. Ett företag som tidigare skött all sin fakturering och kundhantering i pappersformat.Systemet är utvecklat och implementerat efter den uppställda kravspecifikationen som skapades i samarbete med Sundborgs svets & rep och är därmed anpassat efter ett företag i den mindre skalan och användarvänligt med avseende på begränsad datorvana inom företaget.Systemet är uppbyggt av fönster som användaren kan navigera sig till genom knapptryckningar från en huvudmeny.Funktionaliteten i systemet är kundhantering där möjlighet finns att lägga till nya kunder, ta bort gamla kunder, uppdatera kunder och visa kundregister. En annan funktionalitet är fakturahantering som innebär att kunna skapa nya fakturor och se bilder på skickade fakturor.För lagring av företagets kunder och fakturor har Oracles databas kopplats in. Systemet är utvecklat i programmeringsspråket C# och plattformen .NET..
Fastighetjuridik i GIS
Arbetet bygger på att de informationssystem som används idag men som blir allt äldre och därigenom inte klarar de krav som ställs på dem. Detta medför att informationssystemen måste migreras till modernare plattformar, då företagen dels inte klarar sig utan dess nuvarande funktionalitet och dels måste vidareutveckla systemen.Detta arbete tar upp olika sätt som detta kan genomföras på och vilka problem som kan komma att uppstå när detta sker. För att kunna undersöka detta så genomfördes ett antal migrationer. Språken som migrationen kommer att ske mellan är Visual Basic 6 och Visual Basic .net. Migrationerna kommer att ske med hjälp av ett migrationsverktyg, samt ett ramverk som i arbetet skräddarsys för just arbetets typ av migrationer.Det arbetet kommer fram till är att det sker problem vid användande av ett verktyg och även att det inte ger tillräckligt med respons på vad som gått snett under migrationerna..
Kronofogdens upphandling av affärssystem : Beställarkompetens inom offentlig upphandling
I denna uppsats undersöks hur Kronofogden har byggt upp sin beställarkompetens inför och under upphandlingen av sitt första affärssystem, samt vilken inverkan behovet av beställarkompetens har haft på upphandlingens upplägg.Genom att studera den upphandlingsprocess Kronofogden bedrev vid upphandling av nytt affärssystem och med hjälp av en modell för beställarkompetens identifieras vilka faktorer som påverkat upphandlingen samt vilken inverkan dessa faktorer haft.Kronofogden har byggt upp sin beställarkompetens genom att utgå ifrån verksamhetens behov och lärt sig hur ett affärssystem kan tillfredsställa behovet. Därigenom har man förbättrat sina möjligheter att genomföra en framgångsrik upphandling trots att Kronofogden inte har några tidigare erfarenheter av affärssystem. Utifrån den förståelse Kronofogden har byggt upp rörande affärssystem har man valt att begränsa sin lösning för att sedan fortsätta successivt och genom att använda ett testsystem har de fått in en extra säkerhet i upphandlingen..
Implementering av affärssystem
I dagens hårda konkurrenssituation krävs det mer och mer av företags informations-system. Detta gör att fler och fler företag väljer att implementera ett integrerat affärs-system. Integreringen gör att företag får en enhetlig systemmiljö för hela företagets informationsbehandling. Implementeringen är dock en kostsam och tidskrävande process (Ekstrand, 1998). Mitt arbete behandlar frågeställningarna om varför företag väljer att implementera ett affärssystem, hur implementeringen förlöpte samt hur affärssystemet fungerar när implementeringen är färdig.Bland de företag jag vände mig till så var den främsta anledningen till att företag installerar ett affärssystem att systemen är omfattande och integrerade.Jag kom även till slutsatsen att det nästan är omöjligt att genomföra en implementering av ett affärssystem helt smärtfritt.
Vad styr mikroföretags val av revisor? : En kvalitativ studie av fem mikroföretag i Uppsala
Denna uppsats avser att belysa problematiken kring en alltför snabb implementering av affärssystem såsom SAP, Oracle m.fl. Det finns i dagsläget ingen enskild teori som belyser detta utan vad som existerar är ett lapptäcke av flera bitar. För denna uppsats har konsultersom arbetar med införanden av affärssystem intervjuats. Vad som framkommit är att det från företagens sida ofta saknas motiv och vision med varför ett affärssystem ska införas. Förstudierna med krav- och behovsanalyser är otillräckliga.
Implementering av IT-baserade affärssystem : orsaker till ett för hastigt införande samt otillräckliga organisationsförändringar
Denna uppsats avser att belysa problematiken kring en alltför snabb implementering av affärssystem såsom SAP, Oracle m.fl. Det finns i dagsläget ingen enskild teori som belyser detta utan vad som existerar är ett lapptäcke av flera bitar. För denna uppsats har konsultersom arbetar med införanden av affärssystem intervjuats. Vad som framkommit är att det från företagens sida ofta saknas motiv och vision med varför ett affärssystem ska införas. Förstudierna med krav- och behovsanalyser är otillräckliga.
BIM som en effektivisering av processindustrin ? en fallstudie på COWI Management AB
Building Information Modeling eller byggnadsinformationsmodellering används idag inom byggbranschen för att effektivisera projekteringsprocessen. Denna metod är fortfarande relativt ny inom branschen men är på väg att bli en branschstandard. Indikationer som visar på detta är att på universitetsutbildningarna Byggnadsingenjör och Affärsutveckling och entreprenörskap inom byggsektorn vid Chalmers tekniska högskola läggs stor vikt på utbildning om BIM. Många branschtidningar behandlar även detta ämne. På teknikkonsultföretaget COWI Management AB finns intresset av att se vilka möjligheter BIM-metoden kan medföra och om metoden går att överföra på processindustrin.Syftet med examensarbetet är att tydliggöra innebörden av BIM-metoden.