Sök:

Sökresultat:

95 Uppsatser om Onda ögat - Sida 2 av 7

"Det bÀsta med Finland Àr det korta avstÄndet till Sverige" : Nationalitet och identitet i Miika Nousiainens HallonbÄtsflyktingen

I uppsatsen undersöker jag hur skurkarna i Disneys tecknade lÄngfilmer framstÀlls visuellt, vilka attribut som Dinsey anvÀnder sig av för att visa att nÄgon Àr ond. Observationerna utförs pÄ 39 stycken Disneyskurkar och det insamlade materialet blir belyst ur Patti Bellantonis fÀrgteori och Karin Johannissons texter om fysionomi. I uppsatsen kommer jag fram till att det finns Äterkommande visuella utmÀrkande egenskaper som till exempel vissa ansiktsdrag, klÀdval och fÀrger som skaparna av Disney anvÀnder sig av för att portrÀttera en ond karaktÀr och bl.a. ett oattraktivt utseende verkar vara sammankopplat med ondska. En potentiell följd av att lyfta fram sÀrskilda fysiska attribut som onda Àr att mÀnniskor som i realitet ser ut sÄ kan sÀrbehandlas negativt..

Motivation i Idrott & HÀlsa : GymnasielÀrares uppfattningar av motivation samt deras motivationsarbete med elever i Àmnet Idrott & HÀlsa

I uppsatsen undersöker jag hur skurkarna i Disneys tecknade lÄngfilmer framstÀlls visuellt, vilka attribut som Dinsey anvÀnder sig av för att visa att nÄgon Àr ond. Observationerna utförs pÄ 39 stycken Disneyskurkar och det insamlade materialet blir belyst ur Patti Bellantonis fÀrgteori och Karin Johannissons texter om fysionomi. I uppsatsen kommer jag fram till att det finns Äterkommande visuella utmÀrkande egenskaper som till exempel vissa ansiktsdrag, klÀdval och fÀrger som skaparna av Disney anvÀnder sig av för att portrÀttera en ond karaktÀr och bl.a. ett oattraktivt utseende verkar vara sammankopplat med ondska. En potentiell följd av att lyfta fram sÀrskilda fysiska attribut som onda Àr att mÀnniskor som i realitet ser ut sÄ kan sÀrbehandlas negativt..

Varför tillÄter Gud det onda? : En jÀmförande studie av C.S Lewis och John Hicks tedicéer.

Abstract The amount of evil that we can see in our world might make the thought of a kind and caring God as its creator paradoxical. This is what is generally called the problem of evil and the topic of this study. This is a litterary study which is based on qualitative analysis and hermeneutics as our method. We have chosen to research this problem with the emphasis on two different theodices. One of these theodices is written by John Hick and the other by C.S Lewis.

Svarta ögon och lÄnga naglar : hur skurkarna i Disneys tecknade lÄngfilmer framstÀlls visuellt

I uppsatsen undersöker jag hur skurkarna i Disneys tecknade lÄngfilmer framstÀlls visuellt, vilka attribut som Dinsey anvÀnder sig av för att visa att nÄgon Àr ond. Observationerna utförs pÄ 39 stycken Disneyskurkar och det insamlade materialet blir belyst ur Patti Bellantonis fÀrgteori och Karin Johannissons texter om fysionomi. I uppsatsen kommer jag fram till att det finns Äterkommande visuella utmÀrkande egenskaper som till exempel vissa ansiktsdrag, klÀdval och fÀrger som skaparna av Disney anvÀnder sig av för att portrÀttera en ond karaktÀr och bl.a. ett oattraktivt utseende verkar vara sammankopplat med ondska. En potentiell följd av att lyfta fram sÀrskilda fysiska attribut som onda Àr att mÀnniskor som i realitet ser ut sÄ kan sÀrbehandlas negativt..

Det onda, det goda och de Andra. : En granskning av lÀroboken Happy för grundskolans senare Är.

En fallstudie dÀr en serie lÀroböcker i engelska för grundskolans senare Är har granskats med syfte att upptÀcka vilka normer och vÀrderingar som förmedlas genom bilder och hur det förhÄller sig till lÀroplanen, Lgr 11. Vidare undersöktes det hur engelsktalande lÀnder representerades genom bilder för att avgöra om kurmÄlen i engelska gÀllande kultur, möts.Till granskningen av böckerna Happy, frÄn Gleerups förlag, valdes en innehÄllsanalys dÀr bildmaterialet kodades, rÀknades och sedan sammanstÀlldes för att sedan bli Älagt ett normkritiskt synsÀtt.  Det framkom att lÀroböckerna Happy var heteronormativa med en manligt vit hegemoni samt uteslutande av mÀnniskor med funktionsnedsÀttninga och stÀmmer dÀrmed inte överens med skolplanens vÀrdegrund eller de kursmÄl i engelska som rör engelsktalande lÀnders kultur. .

DjÀvulens nya klÀder : Finns den personifierade djÀvulen idag?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka och jÀmföra DjÀvulens funktion i dagens mest lÀttillgÀngliga och populÀra mediagenrer. I studien redogörs hur bilden av DjÀvulen uppstÄtt med nedslag i Gamla testamentet fram till upplysningen. Mot denna bakgrund tolkas och analyseras hur och om denna gestalt Äterfinns i dagens mediasamhÀlle, med inriktning pÄ filmerna Terror pÄ Elm Street och 2012, tv-serien Lost och romanen Frankenstein av Mary Shelley. Huvudresultatet visar pÄ att en kamp mellan det goda och det onda troligtvis all­tid kommer att förekomma och medan djÀvulsgestalten i och med upplysningen tappar infly­tande i kristendomen Äterfinns denne i diverse film, böcker och serier..

Är dunderhonung dopning? : En undersökning av de budskap som förmedlas i samband med idrott i serietidningen Bamse

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med uppsatsen var att studera och analysera de budskap som förmedlas i samband med idrott i serietidningen Bamse. FrÄgestÀllningarna i arbetet var pÄ vilket sÀtt förmedlingen sker respektive vilka budskap det Àr som förmedlas. MetodDatainsamlingen skedde genom textundersökning och bildanalys. Antalet ÄrgÄngar av tidningen som studerades var sju (mellan Är 2001 och 2007). Utöver detta studerades tvÄ nummer av Bamse-extra. Samtliga episoder i de angivna utgÄvorna lÀstes igenom, men endast de delar analyserades dÀr nÄgot idrottsinslag pÄ ett eller annat sÀtt var bÀrande av budskap.

Det ondas blommor : den andra naturen

Jag Àr uppvuxen pÄ landet och har tillbringat hela min barndom med en stÀndig nÀrhet till naturen. Jag har alltid kunnat frossa i vÀxters prakt och lovprisa dess skönhet. Min syn pÄ naturen Àr minst sagt romantisk. I mitt projekt har jag utgÄtt frÄn mitt förhÄllande till naturen men i stÀllet för att frossa i dess skönhet har jag velat arbeta mig bort frÄn allt det som jag avgudar ? en alternativ bild av naturen.

Neutrala verktyg för ovinklade fakta eller onda, partiska profitörer? En undersökning och jÀmförelse av tre webbsöktjÀnsters trÀfflistor.

The purpose of this thesis is to evaluate three web-based search engines and compare the 10 first retrieved documents. We used the search engines Google, Yahoo! and Exalead. The evaluation is based upon 20 topics with strong polarized opinions and these have been derived from Swedish media and every day life. From these topics we have constructed the 20 queries used for searching. The 10 first documents are each placed in four different categories, For, Against, Neutral or Irrelevant.

Islam - ett hot mot samhÀllet? : en studie av Förbundet Humanisternas bild av islam

Denna uppsats syftar till att ge en bild av förbundet Humanisternas debatt och portrÀttering av islam och muslimer. Detta med hjÀlp av utlÀndska ateister som Àven förekommit i förbundets egen tidskrift Humanisten. Mina frÄgestÀllningar Àr: Hur framstÀlls islam och muslimer av media och av förbundet Humanisterna? Vilken kritik har framförts av Humanisterna angÄende islam och muslimer? Bidrar förbundet till en ökad schablonisering av islam och muslimer? För att nÀmna kortfattat vad jag kommit fram till kan det sÀgas att Humanisterna, nÀr de skriver om islam eller muslimer, delvis Àr intoleranta i sin retorik. Den kritik som framförts mot förbundet Àr bland annat att de vill tvinga pÄ en sekulÀr livsÄskÄdning och att de tror dig ha ett slags monopol pÄ sanningen.

Kvinnors och mÀns upplevelse av utbrÀndhetsprocessen: en litteraturstudie

Uttrycket utbrÀnd eller engelskans ?burnout? har förekommit som begrepp i Ärhundraden, men inom vetenskapliga sammanhang Àr det relativt nytt. Personerna tÀnjer sig för att hitta lösningar pÄ problem de stöter pÄ. AnstrÀngningarna ger dock inte alltid resultat och besvikelserna kan bli pÄtagliga. Efter en tid kan personerna hamna i tydlig obalans med kÀnslor av trötthet, negativism och nedstÀmdhet, det Àr en sjukdom som successivt och kontinuerligt breder ut sig och tvingar in mÀnniskor i onda cirklar som det Àr svÄrt att ta sig ur.

Kvinnors och mÀns upplevelse av utbrÀndhetsprocessen: en litteraturstudie

Uttrycket utbrÀnd eller engelskans "burnout" har förekommit som begrepp i Ärhundraden, men inom vetenskapliga sammanhang Àr det relativt nytt. Personerna tÀnjer sig för att hitta lösningar pÄ problem de stöter pÄ. AnstrÀngningarna ger dock inte alltid resultat och besvikelserna kan bli pÄtagliga. Efter en tid kan personerna hamna i tydlig obalans med kÀnslor av trötthet, negativism och nedstÀmdhet, det Àr en sjukdom som successivt och kontinuerligt breder ut sig och tvingar in mÀnniskor i onda cirklar som det Àr svÄrt att ta sig ur. Syftet med litteraturstudien var att beskriva kvinnors och mÀns upplevelse av utbrÀndhetsprocessen. Studien har resulterat i fyra kategorier: att kÀnna energiförlust och uppleva stress pÄ arbetet, att anklaga sig sjÀlv och kÀnna sig otillrÀcklig, att vara sÄrbar och kÀnna sig osynlig, att vara engagerad och tycka om sitt arbete. Resultatet i litteraturstudien kan bidra till att fÄ ökad kunskap hur mÀn och kvinnor som gÄr igenom utbrÀndhetsprocessen upplever detta.

Synen pÄ den avvikande individen i film : En analys av The Elephant man och Kaspar Hauser

Ämnet som jag har undersökt Ă€r synen pĂ„ den avvikande individen i film. I min analys har jag anvĂ€nt mig av David Lynchs The Elephant man (1980) samt Werner Herzogs Kaspar Hauser (1974). Min analys Ă€r gjord utefter den hermeneutiska metoden och Ă€r sĂ„ledes utarbetad efter mina egna tolkningar och reflektioner kring filmerna. Teorierna jag har anvĂ€nt mig av Ă€r postkolonialism och makt.I min slutsats har det framgĂ„tt att det kan vara en mĂ„ngfald anledningar till hur och varför mĂ€nniskor vĂ€ljer att behandla de avvikande individerna pĂ„ sĂ€ttet de gör. Dock sĂ„ framgĂ„r det att de som behandlar de avvikande vĂ€l oftast motiverar sina handlingar genom att de finner sympatier för de utsatta.

Kristendomens Gud - allsmÀktig och allgod : En komparativ studie om hur fem företrÀdare i olika skolor inom kristendomen reflekterar över teodicéproblemet och dess natur

Ett svÄrlöst filosofiskt problem inom Kristendomen Àr att Gud ges attributen allgod och allsmÀktig samtidigt som det finns ondska i vÀrlden. Detta filosofiska problem benÀmns teodicéproblemet.Syftet med denna studie Àr att ge en inblick i hur fem företrÀdare inom Kristendomen i Sverige ser pÄ ondska och lidande i vÀrlden utifrÄn deras reflektion över teodicéproblemets natur som ett filosofiskt dilemma. Studien har en kvalitativ metod bestÄende av intervjuer.Respondenternas svar jÀmförs med aktuell religionsfilosofiskt diskussion dÀr likheter och skillnader sammanstÀlls. Resultatet visade att den vanligaste förklaringen till teodicéproblemet var att företrÀdarna hÀvdade att det onda Àr en avsaknad av det goda samt att tolkningar av Gamla testamentet speglar de olikheter som företrÀdarna har. Lösningsansatser som företrÀdarna anvÀnde sig av till teodicéproblemet analyserades och försÄgs med vidareutvecklade filosofiska resonemang och infallsvinklar och visade att teodicéproblemet Àr ett svÄrlöst problem..

Ondskan i arketypen

Denna uppsats har haft till syfte att söka nÄ en förstÄelse för ondskan och dess eventuella betydelse för mÀnniskans förutsÀttningar i tillvaron. Med hjÀlp av ett psykoanalytiskt och arketypiskt förhÄllningssÀtt har jag valt att framstÀlla ondskan som viktig bestÄndsdel i det mÀnskliga livet. I myter, riter, sagor och symboler kan man finna en slags överordnad mening som kan bringa balans och jÀmvikt mellan det jordiska och det överjordiska, och mellan det goda och onda, menar exempelvis den kÀnde mytforskaren Joseph Campbell. De Àr till för att skapa mening och förstÄelse för allt som rör det mÀnskliga. HÀr har jag valt att titta nÀrmare pÄ myter som exempelvis Oden, Lilit, Utdrivningen ur Paradiset och Den gudomliga komedin.Oftast Àr vi inte sÀrskilt benÀgna att se och erkÀnna vÄr egen ondska utan vill gÀrna behÄlla bilden av ondskans annorlundahet för att rÀttfÀrdiga bilden av oss sjÀlva.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->