Sökresultat:
47782 Uppsatser om Olika sätt att lära - Sida 2 av 3186
Olika lÀrandesituationer i matematik
Syftet med denna undersökning Àr att undersöka om olika lÀrandesituationer (utepedagogik, innepedagogik ? laborativt och innepedagogik ? abstrakt tÀnkande) pÄverkar och stimulerar olika förmÄgor vid olika matematiktillfÀllen. Vi vill Àven se om pedagogen kan stimulera aktiveringen av förmÄgorna och hur eleverna tar emot och aktiverar förmÄgorna sjÀlva. Detta ÄskÄdliggör vi genom observationer och intervjuer pÄ olika förskolor/skolor. Vi har gjort Ätta observationer pÄ fyra förskolor/skolor, tvÄ pÄ varje förskola/skola och Ätta intervjuer, tvÄ med respektive pedagog pÄ respektive förskola/skola.
Studie av olika alternativ för elektronisk handel
Detta arbete behandlar elektronisk handel, EDI, i olika utförande. Min tanke med arbetet var att företag som visar intresse för elektronisk handel skulle kunna fÄ en hjÀlp med jÀmförelse mellan olika alternativ. De alternativ jag behandlar Àr web EDI, EDIFACT och EDIFACT med stöd för XML. NÀr jag jÀmfört systemen har jag tittat pÄ i första hand fyra huvud frÄgor, kostnad, kompetenskrav hos kunden (för att sköta systemet), implementeringstid och sÀkerhet som finns i systemet. Sammanlagt har jag undersökt fyra olika system frÄn fyra olika leverantörer.
Olika uttryck av ledarskap - en nÀrstudie av en mikrosituation
Vi finner att ledarskapet tar sig olika uttryck beroende av kontext. Cheferna och medarbetarna har olika uppfattningar om verksamheten. Vi tolkar dessa olika verksamhetsuppfattningar som ett resultat av utebliven kommunikation. Dessutom gör personalen ingen Ätskillnad mellan ledarskap och chefskap. Detta Àr ej heller av avgörande betydelse, sÄ lÀnge det resulterar i att alla har samma uppfattning om organisationens dagliga verksamhet..
Fem lÀrares litteraturdidaktiska övervÀgande
Syftet med denna uppsats var att undersöka vad nÄgra lÀrare sÀger om sina arbetssÀtt inom skönlitteratur och hur de anvÀnder sig av dessa för att motivera till lÀsning och utveckla olika elevgruppers lÀsförmÄga. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med fem lÀrare pÄ fyra olika skolor och kommuner. Resultatet visar att alla lÀrare trots skillnader i bakgrunder och Är i yrket anvÀnder sig av liknande arbetsÀtt för att motivera till och utveckla olika elevers lÀsförmÄga inom skönlitteratur. VÄr slutsats Àr att ett varierat arbetsÀtt inom litteraturundervisning gör det möjligt att motivera till och utveckla olika elever lÀsförmÄga inom skönlitteratur eftersom olika elever lÀr pÄ olika sÀtt och har olika behov och utgÄngspunkter för sin lÀsning..
SkolgÄrden - vuxnas uppfattning om skolgÄrdens betydelse för grundskolan och hur den anvÀnds
Syftet med arbetet Àr att undersöka skolgÄrdens betydelse för grundskolan och hur den kan anvÀndas. Efter att ha studerat litteratur om skolgÄrden valde jag att göra en fenomenografisk undersökning. MÄlet med fenomenografi Àr att beskriva de kvalitativt olika sÀtt en grupp mÀnniskor uppfattar ett och samma fenomen. UtifrÄn mitt syfte och metod valde jag att undersöka hur vuxna uppfattar skolgÄrdens betydelse och hur den kan anvÀndas. Jag har intervjuat fem stycken personer med olika anknytningar till skolgÄrden, tvÄ lÀrare, en landskapsarkitekt, en rektor och en projektledare pÄ en Barn- och ungdomsförvaltning.
Arbeta med elevers olika inlÀrningsstilar : med fokus pÄ det taktila och kinestetiska sinnet
Den dominerande pedagogiken i skolan stimulerar de auditiva och visuella eleverna. Vad hÀnder med de kinestetiska och taktila eleverna som behöver röra pÄ sig för att tillgodogöra sig undervisningen? Med det i Ätanke har jag övervÀgande studerat forskarna Rita och Kenneth Dunns inlÀrningsmodell Learning Styles samt intervjuat pedagoger i nÄgra skolor som arbetar aktivt med olika lÀrstilar.Studien visar pÄ betydelsen av att vara förberedd pÄ vad arbetssÀttet med olika lÀrstilar innebÀr, för att tillvarata elevernas olika lÀrstilar genom att tillmötesgÄ deras preferenser pÄ olika sÀtt. ArbetsÀttet har gett resultat, speciellt för elever i koncentrationssvÄrigheter, som ofta kan hÀrledas till elever med ett taktilt och kinestetiskt inlÀrningssÀtt.Dagens skola drabbas ofta av personalnedskÀrningar. Det Àr dÀrför viktigt att hitta olika vÀgar för att hjÀlpa alla elever i behov av olika slag.
"Om man inte kan lÀsa och skriva hamnar man typ pÄ vuxenskola"- Tankar och attityder om lÀsning och skrivning bland flersprÄkiga elever
Uppsatsen behandlar Swedish Match, och undersöker om och i sÄ fall hur företaget genom dygder etablerar ett gott ethos pÄ sin hemsida, trots sin oetiska verksamhet. En topikanalys genomförs för att klargöra om, var och hur ethos etableras genom dygder. Resultatet visar att dygderna kommer till uttryck olika mycket under olika rubriker, vilket leder till en diskussion om företaget riktat sig till olika publiker under olika delar av hemsidan..
Kvalitativa skillnader mellan olika grupper av utvÀrderare i en anvÀndbarhetsinspektion.
Denna studie syftar till att undersöka om det framkommer kvalitativa skillnader i de förvÀntade anvÀndbarhetsproblem som kommenteras pÄ av olika grupper av utvÀrderare i en anvÀndbarhetsinspektion. Metoden som anvÀnds för anvÀndbarhetsinspektionen Àr heuristik utvÀrdering, dock utan en sedvanlig problembedömning. De olika utvÀrderargrupperna som har undersökts Àr anvÀndbarhetsexperter och utvecklare. Den heuristiska utvÀrderingen har utförts pÄ ett system utvecklat för att medborgare i Sverige ska kunna ansöka om tjÀnster hos socialtjÀnsten, administrera sina Àrenden och kontakta socialtjÀnsten. UtvÀrderarna har innan utvÀrderingen pÄbörjats informerats om anvÀndargrupper, anvÀndarscenarion och Nielsens tio heuristiker.
Kontinuitet eller uppbrott? : En analys av tre bebyggelseplatser i södra Halland under romersk jÀrnÄlder och folkvandringstid
Syftet med uppsatsen Àr att analysera tre bebyggelseplatser och undersöka om de hade olika förutsÀttningar och om de förÀndrades pÄ olika sÀtt. Undersökningsmaterialet bestÄr av dokumentation av utgrÀvningar, dokumentation av jordarter, pollenanalyser och dokumentation av gravlÀmningar. Resultaten visar att bebyggelseplatserna delvis hade olika förutsÀttningar och dÀrför delvis förÀndrades pÄ olika sÀtt..
"Jag ska vara snÀll mot mattanterna..." - en studie om elevers kost i skolan
Syftet med undersökningen Àr att se hur elevers kost ser ut i skolan. Vi vill veta hur olika skolor arbetar med elevers kostintag. De frÄgor vi stÀller Àr, vad skolan serverar för mat och vem det Àr som bestÀmmer vad som ska serveras. Hur kan mÄltidsverksamheten se ut pÄ tvÄ olika skolor i tvÄ olika kommuner? Vilka riktlinjer och mÄl finns betrÀffande skolmÄltider och kost pÄ skolan? Hur kan pedagoger göra kosten till en del av det dagliga skolarbetet? Hur arbetar pedagogerna med kosten pÄ de skolor vi undersökt? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar genomförde vi intervjuer med kostansvarig, rektor och mÄltidspersonal och pedagog- och elevenkÀter pÄ tvÄ skolor i tvÄ olika kommuner i SkÄne.
Hur tre lÀromedel introducerar additionstecknet, subtraktionstecknet och likhetstecknet
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lÀromedel gÄr tillvÀga vid introduceringen av additions-, subtraktions- och likhetstecknet. Den metod som valdes var en komparativ textundersökning av tre olika lÀromedel. De lÀromedel som undersöktes valdes utefter en intention att fÄ en bredd pÄ studien. Resultatet visade att symbolerna introduceras pÄ olika sÀtt och i olika ordning i de tre lÀromedlen. HÀr framkom att likhetstecknet inte alltid fÄr den huvudroll som teorin pÄtalar att den bör ha, vilket kan försvÄra elevernas förstÄelse för symbolen.
Applikationsportering till mobil plattform
NÀr man lever i ett samhÀlle dÀr anvÀndandet av mobila enheter som smartphones ökar, sker motsvarande ökning av frÄgan pÄ tillgÄng till befintliga system i mobila enheter. Ett mobilt system kan utvecklas pÄ olika sÀtt beroende pÄ efterfrÄgan och kunskapsbasen hos utvecklarna. Det finns olika sorters mobila system, dÀribland webbaserade och plattformsspecifika system.Den hÀr rapporten innehÄller en förstudie för olika tillvÀgagÄngssÀtt för att skapa en mobil version av ett system. Rapporten redogör för olika tekniker som kan anvÀndas beroende pÄ vilket system som önskas överföras, samt vilken mÄlgruppen Àr. Rapporten beskriver ocksÄ hur framtagandet av ett mobilt system för olika mobila plattformar har skett för ett redan befintligt system..
Interna elnÀt inom vindkraftsparker
I denna rapport presenteras olika koncept pÄ hur utformningen av hÄllare till baklyktor kan se ut. Arbetet Àr ett samarbete mellan författaren och Specialkarosser AB.En mÀngd olika lösningar har utarbetats dÀr det till slut uppenbarats fyra olika koncept pÄ lösningar. Dessa olika lösningar har vÀgts mot varandra utifrÄn den metod som anvÀnts. Resultatet av dessa bedömningar blev ett koncept dÀr tanken bakom lösningen Àr att utforma en kapsel som efterliknar det formsprÄk som finns pÄ framlyktorna pÄ lastbilar, samt att den ska kunna kombineras med flera likadana kapslar för att fÄ fler lyktor..
Generation X och Y- deras behov av ledarskap i arbetslivet
PÄ arbetsmarknaden finns det Ätminstone tre olika generationer. DÄ alla generationer fostras pÄ olika sÀtt beroende pÄ nÀr de Àr uppvÀxta kan det skapas svÄrigheter kring samarbete, ledarskap och lojalitet i arbetslivet. Vissa menar att dessa generationer Àr vÀldigt olika och att de behöver olika typer av ledarskap. Denna studie behandlar skillnader och likheter mellan generation X och Y och hur de ser pÄ hur deras nÀrmsta chef och hur organisationen bör vara. Resultaten av denna kvalitativa intervjustudie med totalt Ätta respondenter visar att det finns indikationer pÄ en skillnad mellan generation X och Y dÄ de beskrivit att de har olika behov och uppskattar olika typer av ledare.
Heuristiker och kognitiv belastning : En experimentell studie om heuristikers kognitiva belastning i produktval
Denna studie hade som syfte att undersöka om olika heuristiker belastar en individs kognitiva resurser olika mycket, och om det dÀrmed krÀver olika mycket av de kognitiva resurserna. För att undersöka detta genomfördes ett experiment med en oberoende mÀtning, dÀr deltagare fick genomföra ett antal produktval samt ett strooptest. Genom ett tillfÀllighetsurval vÀrvades 149 deltagare som medverkade i experimentet med 50, 52 och 47 deltagare i tre olika betingelser. Data frÄn 99 deltagare anvÀndes i denna uppsats dÄ enbart tvÄ av de tre betingelserna anvÀndes i denna uppsats. Detta pÄ grund av att studien Àr en del av en större studie som resulterade i fyra uppsatser, dÀr olika aspekter av experimentet analyserades i var uppsats.