Sök:

Sökresultat:

82 Uppsatser om Okänslighet för bestraffning - Sida 2 av 6

Students thoughts on two kinds of educational leadership

Denna uppsats Àr skriven med syftet att belysa elevers Äsikter inom omrÄdet pedagogiskt ledarskap i klassrummet. Detta undersöks genom en kvantitativ enkÀtundersökning besvarad av 107 elever i Ärskurs 6 i Malmö. FrÄgestÀllningen som gav upphov till undersökningen Àr: Vilken typ av ledarstil föredrar elever och vad pÄverkar deras motivation i skolarbetet? Vi presenterar vÄrt resultat i deskriptiv statistik och anvÀnder oss av behavioristisk samt humanistisk teori för att analysera vÄra resultat. Resultatet och slutsatsen visar att eleverna trivs bÀst med en humanistisk ledare men finner motivation i de typiska behavioristiska förstÀrkningarna sÄ som beröm och till viss del bestraffning..

Bestraffning av normbrytare. En undersökning i hur grupper i onlinespel bestraffar sina normbrytare.

Abstract Det finns en medvetenhet om hur normbrytare bestraffas i grupper pÄ arbetet eller i sina sociala nÀtverk. Tidigare forskning visar pÄ att normbrytare bestraffas för att gruppen ska ÄterfÄ sin stÀllning men Àven för att individer ska fÄ behÄlla sin sociala identitet. Denna undersökning tar grupper och normbrytning in i onlinespelvÀrlden, dÀr det visar sig att normbrytare inom spelgrupper bestraffas aggressivt genom konflikter men ocksÄ pÄ ett milt vis genom tillsÀgningar. Undersökningen visar ocksÄ pÄ att en normbrytare i gruppen inte pÄverkar gruppens möjlighet att prestera..

Bestraffning av normbrytare. En undersökning i hur grupper i onlinespel bestraffar sina normbrytare.

Abstract Det finns en medvetenhet om hur normbrytare bestraffas i grupper pÄ arbetet eller i sina sociala nÀtverk. Tidigare forskning visar pÄ att normbrytare bestraffas för att gruppen ska ÄterfÄ sin stÀllning men Àven för att individer ska fÄ behÄlla sin sociala identitet. Denna undersökning tar grupper och normbrytning in i onlinespelvÀrlden, dÀr det visar sig att normbrytare inom spelgrupper bestraffas aggressivt genom konflikter men ocksÄ pÄ ett milt vis genom tillsÀgningar. Undersökningen visar ocksÄ pÄ att en normbrytare i gruppen inte pÄverkar gruppens möjlighet att prestera..

En granskning av de trÀningsmetoder som anvÀnts i tv-program sÀnda i Sverige vars avsikt var att minska beteendeproblemet rÀdsla hos hund

Precis som mÀnniskor kan hundar bli rÀdda för saker de upplever som obehagliga. TyvÀrr kan hundar ibland fÄ problem med denna rÀdsla eftersom de inte alltid kan hantera rÀdslan pÄ det sÀtt som de i naturen skulle ha gjort. Hundarna blir dÄ oroliga och fÄr vad forskarna kallar beteendeproblemet rÀdsla vilket innebÀr att hunden förvÀntar sig att nÄgot obehagligt ska hÀnda i en viss situation och dess vÀlfÀrd försÀmras. PÄ tv idag visas det fler och fler program om hur vi ska hÄlla vÄra djur och en del av dessa program behandlar just beteendeproblem hos hundar. I dessa program visas det hur man ska jobba med dessa problem för att komma till bukt med dem.

En studie om inÄt- och utÄtagerande barn

En studie om inÄt- och utÄtagerande barn av Christian Antoft. Studien baseras pÄ kvalitativa djupintervjuer av lÀrare. Syftet med denna studie Àr att försöka klargöra lÀrarnas syn pÄ inÄt- respektive utÄtagerande barn samt hur lÀrarna bemöter dessa och vilka ÄtgÀrder lÀrarna kan vidtaga för att hjÀlpa och stötta dessa barn. Intervjupersonernas svar kan ha pÄverkats av deras personliga erfarenheter vilket framgÄr av resultatredovisningen. Min slutsats Àr att intervjupersonerna och litteraturen i stort sett Àr överens om att de utÄtagerande barnen söker all form av kontakt vare sig den Àr positiv eller negativ, dÀrför Àr det viktigt att lÀgga fokus pÄ positivt beteende.

Motivation och Coping : Individuella skillnader i reaktioner till belöning och bestraffning pÄverkar hur man hanterar svÄrigheter

Uppsatsen avser en kvantitativ enkÀtstudie baserad pÄ BIS/BAS och Brief COPE, med syfte att undersöka olika personlighetsegenskaper genom frÀmst motivationsfaktorer men Àven copingstrategier. Urvalsgruppen innefattade anstÀllda pÄ en organisation inom förpackningsindustrin. Eventuell pÄverkan frÄn motivationsfaktorer gÀllande val av copingstrategi undersöktes samt skillnader mellan tjÀnstemÀn och kollektivanstÀllda. Resultatet visade inte pÄ nÄgra skillnader mellan tjÀnstemÀn och kollektivanstÀllda gÀllande deras skattning av arbetsmotivation. Dock framkom signifikanta skillnader mellan grupperna i anvÀndandet av vissa copingstrategier.

Inkludering - inklusive belöning och bestraffning. En fallstudie i en engelsk grundskola.

Studiens syfte var att söka förstÄ och visa pÄ praktiska exempel pÄ hur ett inkluderande arbete kan se ut i en engelsk grundskola (Secondary School). FrÄgestÀllningarna i undersökningen sökte belysa definitionen av begreppet inkludering, konkreta arbetsmetoder bland pedagoger, specialpedagogisk personal och skolledning för att skapa inkludering samt utmÀrkande möjligheter och hinder i detta arbete. Studiens förankrades med utgÄngspunkt i Vygotskys sociokulturella teori dÀr de specialpedagogiska perspektiven utgjordes av det kategoriska, det relationella och i viss mÄn det organisatoriska. Aktuell teori och perspektiv hjÀlpte till att strukturera upp insamlad empiri. Insamlingen skedde med hjÀlp av observationer, samtal och kvalitativa intervjuer under fyra dagar hösten 2013. Studien var en fallstudie i en engelsk skola i London med cirka 1200 elever i Äldrarna 10-19 Är, ett hundratal lÀrare och ett tjugotal lÀrarassistenter.

LÀxa - Vad styr? En studie i makten kring lÀxor

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka makten kring lÀxan och hur lÀxan kan pÄverka mÀnniskor. Jag vill ocksÄ undersöka hur lÀxan framstÀlls och bibehÄlls i dagens lÀxdiskurser.Teori: I den hÀr uppsatsen studerar jag hur lÀxan och dess normer kan uppfattas ur ett maktperspektiv. Foucaults perspektiv pÄ hur sociala fenomen skapas i och genom diskurser Àr centrala i uppsatsen. Jag studerar Foucaults syn pÄ hur makten i dagens samhÀlle har flyttats frÄn makthavarna till att individerna styr sig sjÀlva. DÀrför behöver makten olika tekniker och strategier för att disciplinera och styra.

Hinder för kunskapsdelning : Att skapa förutsÀttningar för mer effektiv kunskapsdelning genom reducering av hinder

För kunskapsintensiva företag Àr det viktigt att arbeta aktivt med kunskap, kunskapsdelning och Knowledge Management (KM) för att vara konkurrenskraftiga pÄ dagens förÀnderliga marknad. Vi har i denna studie fokuserat pÄ existerande hinder för kunskapsdelning, anvÀndning av IT som stöd och hur motivation, belöning och bestraffning pÄverkar kunskapsdelningen. Hinder inom KM minskar effektiviteten av hur ny kunskap skapas, lagras och delas, vilket dÀrför mÄste tas hÀnsyn till och helst minskas eller undanröjas för att uppnÄ högsta möjliga vÀrde för organisationen. För att företag ska fÄ största möjliga vÀrde av sitt KM-arbete, Àr det viktigt att det blir en naturlig del av de anstÀlldas vardag. DÀrför Àr det viktigt att skapa en inre lÄngsiktig motivation genom till exempel utbildning, belöning och arbetslivsförutsÀttningar.UtifrÄn problemdiskussionen ovan stÀller vi oss frÄgorna ?vilka hinder finns??, ?hur anvÀnds befintlig IT som stöd?? och ?vilken pÄverkan har motivation, belöning och bestraffning pÄ kunskapsdelning??.

Hur bestraffningstyp pÄverkar flow

Syftet med detta arbete Ă€r att undersöka hur olika implementeringar av Juuls uppdelning av bestraffningstyper kan pĂ„verka möjligheten för spelare att hamna i tillstĂ„ndet som Csikszentmihalyi identifierade som flow. För att undersöka pĂ„verkan av olika bestraffningstyper pĂ„ spelares upplevelse skapades tre olika versioner av ett plattformsspel med olika implementationer av bestraffningstyper baserade pĂ„ Juuls uppdelning av bestraffningstyper. Ett antal respondenter fick spela alla tre versioner för att dĂ€refter, via semi-strukturerade intervjuer, försöka förmedla hur deras upplevelse varierade frĂ„n en version till en annan. Undersökningsdeltagarna observerades under spelning för att försöka fĂ„nga spĂ„r av flow-tillstĂ„ndet i deras kroppssprĂ„k. Även deras prestation i varje spelsession lagrades för att möjliggöra en jĂ€mförelse av spelversionerna.

Elevers upplevelser av lÀxa - en fenomenografisk studie i en klass

Denna fenomenografiska studie handlar om elevers upplevelser av lÀxa. VÄrt syfte Àr att undersöka hur elever i en klass erfar lÀxa. Resultaten frÄn undersökningen jÀmförs dÀrefter med tidigare forskning. Tidigare forskning pekar pÄ att lÀxa anvÀnds av lÀrare som ansvarstrÀning, bestraffning och ett medel för att uppnÄ uppsatta mÄl i tid. VÄr undersökning visar att elever upplever lÀxa som en trÄkig men viktig uppgift som bestÀms och kontrolleras av lÀraren.I vÄr kvalitativa undersökning har vi anvÀnt en semistrukturerad intervjuform för att ta reda pÄ 15 grundskoleelevers uppfattningar om lÀxa.

UngdomsvÄrd i Skottland : en kritisk granskning av ett ungdomshem

Uppsatsen bygger pÄ empiriskt material, en deltagande observation pÄ ett skotskt ungdomshem som vi skrev ned i en fallbeskrivning. Syftet har varit att göra en kritisk analys av detta ungdomshem utifrÄn en del kritik som teoretiker har riktat mot institutionsvÄrd/institutioner. Vi ville se om kritiken Àr befogad eller ej i detta fall. För att ta reda pÄ detta stÀllde vi frÄgestÀllningarna; vad finns det för kritik mot institutioner samt hur fungerade det skotska ungdomshemmet utifrÄn den kritik som riktas mot institutionsvÄrd? De teoretiker vi har utgÄtt frÄn Àr Goffman och hans teorier om totala institutioner, Levins beskrivning av uppfostringsanstalt samt Andreassens granskning av institutionsvÄrd av ungdomar.

SamhÀllstjÀnst : FrÄn kroppsbestraffning till ideell verkstÀllighet

SamhĂ€llstjĂ€nsten har sedan den infördes i början av 1990-talet kommit att anvĂ€ndas flitigt dĂ„ungdomar och yngre vuxna (under 25 Ă„r) blivit dömda för i första hand förstagĂ„ngsförseelser.I slutet av 1990-talet kom ytterligare en ny verkstĂ€llighet och det var IÖV eller den mer vardagligtkallade fotbojan. Ett övergripande syfte med denna uppsats var att göra en utvĂ€rderingmed Halland i fokus och avseende verkstĂ€llighetsformerna ?skyddstillsyn med samhĂ€llstjĂ€nst?och ?villkorlig dom med samhĂ€llstjĂ€nst?. Dessutom var ett mer historisk syfte att reda ut vadsom har skapat ett samhĂ€lleligt behov av en verkstĂ€llighetsform som ?samhĂ€llstjĂ€nst?.

IÖV- Kollektiv bestraffning ur ett familjeperspektiv : En kvalitativ studie som berör FrivĂ„rdens arbete med de anhöriga, ur de frivĂ„rdsanstĂ€lldas vinkel

This is a qualitative study based on eight interviews, four of which have been probation inspectors and three have been external controllers, or controllers as they say, and one have been an email interview with the headquarters of the correctional treatment. The interviews have been made on probation service offices in southern Sweden.The purpose of this study is to investigate how the professionals in Probation service see their work with intensive supervision with electronic monitoring. We are interested in their work from mainly three aspects, how they look at their control, how they see the intensive supervision with electronic monitoring as collective punishment and how they work with the client's family.In our results it emerges through interviews that probation staff in general find it difficult to work with the Children Convention (CRC) and the law when it comes to intensive supervision with electronic monitoring. They mostly do not believe that intensive supervision with electronic monitoring is a collective punishment for the adults but when it comes to children it becomes a longer discussion with different arguments and thoughts.Our results have found that in comparison to prison, most people seem to find that intensive supervision with electronic monitoring is a decent punishment. Most of the professionals are aware, and think it's important to recognize, that they are in a position of power in relation to the client.In the analysis, we establish an outcome from the interviews into our theories and trying to find a connection between them..

Principen om non-refoulement, En fallstudie kring den svenska asylprocessen i praktiken

Uppsatsen berör implementeringen av mÀnskliga rÀttigheter i den svenska jurisdiktionen och i förlÀngningen asylprocessen och dess konsekvenser för dem den berör. Syftet med studien Àr att pÄvisa hur de mÀnskliga rÀttigheterna framstÄr i praktiken genom att se pÄ hur principen om non-refoulement efterlevs.Genom en fallstudie av tvÄ svenska avvisningsfall har jag valt att göra en textanalytisk undersökning av de internationella rapporter som berör dessa handlingar. Uppsatsen bygger i sin tur pÄ statsansvar och principen om non-refoulement, för att pÄvisa hur mÀnskliga rÀttigheter verkstÀlls i praktiken.Resultatet presenteras utifrÄn den kritik den svenska staten fÄtt gÀllande dessa bÄda utvisningsfall. Svaret var egentligen redan givet dÄ den svenska staten erkÀnt sitt misstag men av intresse Àr att uppsatsen pÄvisar problematiken kring den process som ska utgöra implementeringen av de mÀnskliga rÀttigheterna och i förlÀngningen, principen om non-refoulement. Slutsatsen blir att artikel 3 i konventionen mot tortyr och annan grym, omÀnsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning inte ges nÄgot direkt utrymme inom den svenska asylpolitiken, i praktiken..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->