Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Offshoring - Sida 2 av 2

Outsourcing till Indien : För små och medelstora företag

Outsourcing has grown more so than any other sector of IT services. According to a research by the analytic company Gartner soon four of ten jobs in the IT sector will be outsourced. For a nation like Sweden that means about 40,000 jobs going abroad. Business managers look to outsourcing as a means of reducing their operating cost and their need for capital spending. Companies turn to outsourcing to save money and seek expertise outside.

Effekter av offshoring på den svenska arbetsmarknaden

Sverige står nu inför en ny industriell revolution som innebär att allt fler yrkessektorer blir berörda, speciellt vissa service- och tjänsterelaterade yrken. Den teknologiska utvecklingen skapar större möjligheter för företag att dela upp tillverkningsprocessen och på så sätt kan företagen utnyttja komparativa fördelar i de områden där dessa finns. Konsekvenserna kan bli att företag väljer att placera tillverkningen i andra länder vilket skapar oro för att arbetstillfällena ska minska i länder som Sverige. Hur många arbeten som kan påverkas av företagsflytt är ett ämne som har förekommit i medier den senaste tiden och buden är många.Genom att utföra en undersökning, som ger en uppskattning av hur många arbetstillfällen detta kan påverka, bedömer vi att 27 procent av den totala sysselsättningen i Sverige potentiellt kan vara utflyttbar. Ett vanligt antagande är att de arbetare som berörs av företagsflytt har en lägre utbildning och att högutbildade står på säker mark.

En kartläggning av outsourcingen avekonomifunktioner i Västra Götalands län

BakgrundOutsourcing är ett ämne som på senare år har uppmärksammat smer och mer. Outsourcing har även blivit ett allt vanligare begrepp i företagsvärlden. Det finns olika typer av outsourcing och några av dessa är: Offshoring och nearshoring.SyfteSyftet med studien är att undersöka hur outsourcingen av ekonomifunktioner ser ut bland aktiebolag i Västra Götalands län.FrågeställningarAv vilka anledningar väljer företag att outsourca sina ekonomifunktioner och vilka för- och nackdelar anser de att outsourcing av ekonomifunktioner bidrar med? Finns det någon relation mellan outsourcing av ekonomifunktioner och företagsbransch eller omsättning?MetodFör att uppfylla studiens syfte genomfördes en kvantitativ undersökning i form av en webbenkät. Studien avgränsades till företag som enskilt eller koncernmässigt omsatte 50 miljoner kronor eller mer avseende år 2010 i Västra Götalands län.

Vision och praktik - en fallstudie av ett nyetablerat produktionskontor i Kina

: Idag trängs ett stort antal aktörer inom prisvärt mode på en arena där kunden blivit allt mer medveten kring pris och kvalitet. Affärsidéer, som bygger på att erbjuda mode till fördelaktiga priser, sätter stor press på företagens kostnader där varken kvalitet eller design får påverkas negativt. En naturlig strategi för företag till minskade kostnader blir förläggning av produktion där stora kostnadsfördelar kan erhållas. Således har det under lång tid varit vanligt förekommande med företag som etablerar produktion i Asien, där bland annat låga löner agerar bidragande faktor till avsevärt lägre produktionskostnader. Begreppet backsourcing har på senare år kommit att diskuteras allt mer och en trend har kunnat ses där företag väljer att flytta hem verksamhet från dessa typer av lågkostnadsländer.

Outsourcing av IT-tjänster : en studie av det geografiska närområdets betydelse

Denna magisteruppsats är skriven inom området internationellt företagande. Det är en granskande studie av de tre största nordiska IT-konsultföretagen som bedriver outsourcing av IT-tjänster i Baltikum och Tjeckien. Dessa är TietoEnator, EDB och WM-data. Vi har även studerat två leverantörer av IT-tjänster i Baltikum, Mandator och Dati.Syftet med den här undersökningen har varit att se vilka faktorer som gör att företag i stor utsträckning fortsätter att outsourca delar av verksamheten, trots att ett flertal forskningsrapporter visar att det inte alltid är lönsamt.Analyserna visar att de faktorer som främst förmår företag att fortsätta outsourca är att de anser sig uppnå effektivitet och kostnadsbesparingar. Andra faktorer som anses avgörande är att inblandade parter har lätt att samarbeta och förstå varandra.

Att larma eller inte larma

: Outsourcing har blivit en mycket vanlig företeelse i det moderna samhället och textilbranschen anses vara den geografiskt mest spridda industrin i världen med produktion oftast belägen i Asien. Outsourcing till trots finns det fortfarande vissa moment i värdekedjan som i stor utsträckning utförs i butik i Sverige trots att i stort sett alla andra tillverkande och sammansättande moment utförs i fabrik i låglöneländer. Ett av dessa moment är larmning av varor. Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur larmning av konfektionsplagg går till i svenska A-läge butiker samt analysera om förflyttningen av momentet bakåt i värdekedjan skulle kunna påverka detaljhandelns tidsbudgetering och lönsamhet. Frågeställningarna för studien är: På vilket sätt påverkar larmningsmomentets placering i värdekedjan butikens tidsbudgetering? Samt: Hur påverkas butikers lönsamhet av att larmningsmomentet förflyttas bakåt i värdekedjan? Den empiriska studien är indelad i tre delar; kvantitativa observationer i form av tidsstudier utförd hos tre butiker; kvalitativa intervjuer med sex tillfrågade butikschefer; samt kvalitativa intervjuer med huvudkontor från valda modeföretag.

<- Föregående sida