Sök:

Sökresultat:

4662 Uppsatser om Offentlig service - Sida 45 av 311

"Bättre än ingenting" : en studie av teckenspråkigas behov av nyheter

Denna uppsats a?r en studie av hur teckenspra?kiga tar del av det dagliga nyhetsflo?det. Syftet med studien a?r att underso?ka vad teckenspra?kiga tycker om det faktiska utbudet av nyhetsprogram fo?r teckenspra?kiga. Studiens fra?gesta?llningar a?r:Hur uppfylls teckenspra?kigas behov av nyheter idag?Tar de teckenspra?kiga del av nyheterna fra?n Nyhetstecken?Vilken betydelse har public service fo?r teckenspra?kiga?Hur o?nskar teckenspra?kiga att nyhetsutbudet utformades?Tillgodoser nyhetsmedierna teckenspra?kigas behov ur ettdemokratiperspektiv?Att kunna ta del av den samha?llsinformation som finns a?r en viktig del i ett demokratiskt samha?lle.

Vad som avgör hur nöjd skogsägaren är med en virkesaffär efter storm : en fallstudie av Norra skogsägarna

I denna studie undersöktes hur nöjda skogsägarna är, som skrivit stormkontrakt med Norra skogsägarna efter stormen Hilde 2013 i virkesområde Södra Lappland. Det gjordes genom en brevundersökning riktad till skogsägarna samt en intervju med virkesområdeschefen och inspektorerna som arbetar inom virkesområdet. Skogsägarna delades sedan in i ägarkategorier för att kunna jämföra hur svaren skiljer sig åt mellan olika slags skogsägare. Resultatet visar att skogsägarna var mest nöjd med bemötandet, men att servicen var den viktigaste faktorn. Priset hade mindre betydelse än förväntat.

Homestyling: Hur marknadsförs tjänsten och i hur stor utsträckning används den? : En jämförande studie mellan Karlstad och Stockholm

The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.

Mot arbetslivet -  en studie om samverkan mellan Arbetsförmedlingen och gymnasiesärskolornas studie- och yrkesvägledare

The number of students who finished special upper secondary school for pupils with intellectual disabilities without an employment has drastically decreased over the last decades. The purpose of this paper is to increase the knowledge of how career counselors at special upper secondary schools collaborate with the Employment Service, and how the special upper secondary school prepares their pupils for working life. The collection of data started with a national questionnaire survey which was directed to career counselors at schools.The result shows that the collaboration appears foremost in the pupils last year in special upper secondary school, and that the special upper secondary schools do not use the Employment Service's assistance to any great extent. In addition, the collaborative process consists of both inhibiting and promoting factors.The results also indicates that the collaboration between the special upper secondary schools and the local labor market can be developed more for the pupils to gain experience from working life..

Pain in the ass eller samhällets hjälte- En studie om lekmannaövervakares arbete

The aim of this study is to explore the effects of probation officers and their work. The following questions have been asked to come to a conclusion: How do probation officers view their work and the purpose of it? What are the effects of probation officers work? The approach of the study is of a qualitative nature and has been conducted by interviewing three officers of the correctional service system, three probation officers and two ex-criminals that have been on probation. The selection is based on a snowball type selection. To analyse the results of the study we have applied previous research and phenomenological theory to examine the experience of correctional service officers, probation officers and ex criminals.

Släktforskare ett nödvändigt ont? En undersökning av bibliotekariers och släktforskares attityder gentemot släktforskning på bibliotek.

The aim of this thesis is to examine how librarians and family historians experience their interaction at the reference encounter, what influences these views and how they affect the service; whether the family historians are aware of these views; which subject knowledge is needed and how this knowledge affects work performance; if there is a need for continuing education, and finally, if the family historians themselves can work as a resource for the library or the librarians? The thesis consists of three parts; in the first a theoretical frame was constructed around the concepts service, continuing education, subject knowledge and attitudes. Role theory was used as a theoretical background to show how expectations influence professional roles. The second part consists of the results given from the qualitative interviews with librarians and surveys with family historians that were performed. In the last part a discussion from the theoretical and empirical information earlier received was made.

Punktskrift. En studie över hur punktskriftslåntagarnas behov tillgodoses på Talboks- och punktskriftsbiblioteket: med en historisk tillbakablick

The main purpose of this Masters thesis is to examine how Braille users needs are satisfied by The Library of Talking Books and Braille TPB. The other issues are: How do some of the library workers at TPB experience that the needs of Braille users are satisfied? Is it possible to make the service better in the future for Braille users and in that case, how? The study is based upon interviews with five persons, who have defective vision and read Braille. I have also interviewed two employees at TPB who have defective vision. To build up a complete background presentation of the subject I have chosen a book about hermeneutic interpretation to understand how historic facts influence the function of the subject today and in the future.

Valfrihetssystem inom äldreomsorgen : Har Lagen Om Valfrihet betydelse för utvecklingen av svensk äldreomsorg?

New Public Management (NPM) vågen, som bygger på ett marknadsorienterat synsätt, bidrog på 1990-talet till att privata aktörer välkomnades inom offentlig sektor. Lagen om valfrihet (LOV), trädde i kraft 2009, och många kommuner har infört LOV sedan dess. Det är valfritt för kommuner att införa valfrihetssystemet som LOV reglerar, dock finns förslag av föregående regering om ett lagtillägg att alla kommuner skall införa LOV.Det finns motstånd bland befolkningen mot vinster inom vård och omsorg, och debatt pågår kring privatisering. Det finns en pågående diskussion kring att valfrihetssystemet gynnar friskare personer som mer aktivt kan göra ett val.I vård och omsorg menar man ofta god kvalitet när man använder ordet kvalitet, och åtskilliga mätningar görs inom området.Har LOV bidragit till utveckling av svensk äldreomsorg, och har processerna påskyndats? Resultatet i denna studie visar inte på stora eller systematiska skillnader i upplevd kvalitet hos de som har valt privat eller offentlig hemtjänst.

Ansvarsförhållande kring förebyggande materielvård på förbandsnivå inom armén

The change in course recently taken by the Swedish Armed Forces results in an increased use of equipment, and thereby increased requirements of preventive maintenance. This paper aims to examine the current responsibilities for preventive maintenance in an army unit. The intended effect of this examination is to disclose possible flaws, and to help make routines for preventive maintenance more effective.The questions asked in this paper are;Who, in an army unit, is responsible for the routine maintenance?When is this responsibility valid?What demands does the technical service have on responsibilities for the routine maintenance?How are these demands met?How ought to be responsible for the routine maintenance?To answer these questions the author has chosen to use a descriptive method to show the current facts. A theorizing method is chosen to, from described facts, clarify the demands of the technical service on routine maintenance.

Valfrihet skapar fungerande marknader inom vård och social service

De senaste årens strukturella förändringar i svensk hälso- och sjukvård har påverkat vårdpersonalen i det sjukvårdande arbetet såväl fysiskt och psykiskt. Kontinuerlig återkoppling genom reflektion kan vara ett verktyg för avdelningschefen att leda utveckling, lärande och förnyelse i omvårdnadsarbetet. Studiens syfte var att genom fenomenografisk ansats beskriva avdelningschefers uppfattningar av reflektion i omvårdnadsarbete.Analysen av 15 intervjuer resulterade i fem beskrivningskategorier av reflektion: kunskapsintegrerande, bearbetande, utvecklande, arbetsledande och patientinriktad. Den kunskapsintegrerande reflektionen fångar studenternas utbildning som kan användas i omvårdnadsarbetet. Genom bearbetande reflektion skapas en fortlöpande tankeprocess av omvårdnadsarbetet.

Demokrati vid behov? - En studie kring behovsanställningar i den offentliga sektorn

On-call work has increased substantially in the past 20 years in Sweden, not least in the public sector and most notably in health and social care. This thesis argues that the increase has considerable influence on the prospects of on-call workers in the public services to act as guardians of democracy. Based on theories of Lennart Lundquist, the results of this study show that on-call workers suffers from inferior opportunities to act as democratic guardians in particularly two matters. First; they have fewer prospects than standard employees of professionalism due to lack of education and capacitation. Second; on-call workers have inferior opportunities to protest against wrongs, due to no real formalized possibilities to inform and due to transactional psychological contracts.

Rätt ordning på liv och lära? : En undersökning av stiftens tillsynsansvar inom Svenska kyrkan utifrån domkapitlens disciplinåtgärder mot präster och diakoner år 2006-2009

The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.

Arbetsplatsförlagd utbildning

Detta examensarbete har syftat till att utveckla ett verktyg för att utvärdera en IT-avdelnings möjligheter till effektivisering genom att implementera Lean på IT Service Management. Verktyget har utvecklats i samarbete med Tina Eriksson på uppdrag av management och IT-management konsultbolaget Connecta AB. Connecta AB har som syfte att använda verktyget för framtida affärer. För att verktyget ska vara användbart och uppfylla Connectas krav så har fyra mål satts upp. Verktyget ska vara trovärdigt, resurseffektivt, användarvänligt samt underlätta för fortsatt arbete och implementering av Lean på IT Service Management.

Riskkommunikation i kundrelationen - att skrämma eller informera?

Kongressindustrin är en miljardindustri i världen och utvecklingen av kongressindustrin ser olika ut i Sveriges städer. Med en jämförelse mellan Göteborg, Malmö och Lund var syftet att med frågeställningarna; hur samarbetar privat och offentlig sektor vid utveckling av kongressindustrin i en region?, vilka intressenter kan utgöra kärnan i ett sådant samarbete? och vilka resurser kan ses som primära i ett sådant samarbete? undersöka hur privat och offentlig sektor samarbetar för att utveckla kongressindustrin i en region. Med hjälp av ett omfattande empiriskt material och ett fåtal väl valda teorier genomfördes en analys. Analysen resulterade i ett konstaterande om att det existerande samarbetet i Göteborg verkar vara i nätverksform.

Konsultnärvaro och kunskapsöverföring, motsättning eller konkurrenskraft? - En fallstudie i offentlig verksamhet

En organisation som önskar vara både lärande och flexibel behöver kunna tillvarata, överföra, och utveckla kunskap och kunnande mellan medarbetare oavsett roll och position. Syftet med studien är därför att bidra till förståelsen för hur organisationer kan främja överföring och utveckling av kunskap mellan anställda och konsulter, genom att studera individers förståelse av kunskapsöverföring i vardagen i en kunskapsintensiv offentlig verksamhet. Den teoretiska referensramen bygger på teorier om flexibilitet och konsulthantering tillsammans med lärandeteorier om kunskapsöverföring. Dessa knyts sedan samman genom tidigare forskning vilken kombinerar båda forskningsfälten. En kvalitativ fallstudie har genomförts av två grupper på en IT-avdelning i en offentlig verksamhet och resultatet baseras på 11 semistrukturerade intervjuer med konsulter, anställda och chefer.Föreliggande studie visar att det krävs olika strategier för kunskapsöverföring beroende på vilken typ av konsult som används.

<- Föregående sida 45 Nästa sida ->