Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 52 av 79

Retorik och semiotik i reklam : En jÀmförelse mellan tidningsannonser och internetbanners

Advertising is something that we get in touch with on a daily basis and more or less everywhere. Advertising is used in different mediums, such as magazines, television, radio, internet, cellphones et.c. The aim of the present study is to find out if there are any recurrent dissimilarities how advertising is constructed among the mediums regarding rhetorical and semiotical theories. Two different mediums have been chosen for a comparison, printed advertisments versus internetbanners. The study has been based on a total of ten qualitative image analyses.

Sponsring eller event marketing ? vilken metod stÀrker bÀst ett företags varumÀrke inom sportbranschen? : En studie baserad pÄ marknadschefers medvetenhet kring kommunikationsmetoderna sponsring och event marketing i samband med ett idrottsevent.

Idag finns det ett omfattande reklam- och mediebrus i samhÀllet dÀr marknadschefer försöker hitta den mest unika vÀgen för att fÄ allmÀnheten att bli intresserade av just deras varumÀrke.Teorier visar att företag som medverkar i ett event genom kommunikationsmetoderna sponsring eller event marketing erhÄller en ökad trovÀrdighet och stÀrker sitt varumÀrke. Hur medvetna Àr dÄ företagets marknadschefer om skillnaden mellan sponsring och event marketing för att stÀrka sitt varumÀrke?Syftet med den hÀr studien Àr att kartlÀgga nio marknadschefers medvetenhet mellan sponsring och event marketing i samband med ett idrottsevent. Studien Àr av kvalitativ art och har ett deduktivt angreppssÀtt för att besvara problemformuleringen om hur medvetna marknadschefer Àr om skillnaden mellan sponsring och event marketing nÀr de Àr associerade med ett idrottsevent och önskar nÄ en förbÀttrad image och medvetenhet kring sitt varumÀrke.Resultatet av undersökningen visar att de nio intervjuade marknadscheferna Àr medvetna om skillnaden mellan sponsring och event marketing. De anser Àven att event marketing genererar ett starkare mervÀrde Àn vad sponsring gör.

Finansiella nyckeltal - analysinstrument eller reklam?

Är de svenska storbankernas presentation av finansiella nyckeltal jĂ€mförbara? Det Ă€r frĂ„gan jag stĂ€llt mig i syfte att skapa förstĂ„else för omfattningen av skillnaden mellan bankernas jĂ€mförande information via finansiella nyckeltal.Analysen har utförts genom en fallstudie, dĂ€r ett systemsynsĂ€tt tillĂ€mpats, och har visat att vare sig bankernas presentation av finansiella nyckeltal, eller teorier kring nyckeltal, kan anses vara jĂ€mförbara. Stora skillnader existerar, bĂ„de kring vilka nyckeltal som presente-ras, vad de kallas och hur de berĂ€knas. Finansiella nyckeltal kan sĂ„ledes inte anses vara anvĂ€ndbara som analysverktyg, eller bidra till den inre marknadens funktion.Resultatet av studien baserar sig pĂ„ analyser av bankernas presenterade finansiella nyckel-tal, resultat- och balansrĂ€kningar, Ă€garstrukturer och börskurser. Grunddata har hĂ€mtats frĂ„n bankernas Ă„rsredovisningar under perioden 2004 ? 2008, frĂ„n Finansinspektionen och Stockholmsbörsen.

InmÀtning av borrhÄl i berg med en elektronisk mÀtutrustning

Vid borrning av hÄl i berg för sprÀngning kan sprickor i berget och bergets övriga kvalitetsskillnader göra att det verkliga hÄlet avviker frÄn det teoretiska. Enligt Arbetsmiljöverkets Författningssamling frÄn 2003 sÄ mÄste de tvÄ första hÄlraderna vid bergkanten ovan jord, dÀr pallhöjden överstiger tio meter mÀtas in och dokumenteras. Detta för att kunna avgöra att försÀttningen Àr tillrÀcklig och dÀrmed fÄ en god sÀkerhet vid sprÀngning.Skanska införskaffade i början av 2005 utrustning för att sjÀlva kunna mÀta in borrhÄl. Fram till dess har Skanska köpt in denna tjÀnst. Rapporten syftar till att utvÀrdera den utrustning som anvÀnds vid inmÀtning.

Finansiella nyckeltal - analysinstrument eller reklam?

Är de svenska storbankernas presentation av finansiella nyckeltal jĂ€mförbara? Det Ă€r frĂ„gan jag stĂ€llt mig i syfte att skapa förstĂ„else för omfattningen av skillnaden mellan bankernas jĂ€mförande information via finansiella nyckeltal.Analysen har utförts genom en fallstudie, dĂ€r ett systemsynsĂ€tt tillĂ€mpats, och har visat att vare sig bankernas presentation av finansiella nyckeltal, eller teorier kring nyckeltal, kan anses vara jĂ€mförbara. Stora skillnader existerar, bĂ„de kring vilka nyckeltal som presenteras, vad de kallas och hur de berĂ€knas. Finansiella nyckeltal kan sĂ„ledes inte anses vara anvĂ€ndbara som analysverktyg, eller bidra till den inre marknadens funktion.Resultatet av studien baserar sig pĂ„ analyser av bankernas presenterade finansiella nyckeltal, resultat- och balansrĂ€kningar, Ă€garstrukturer och börskurser. Grunddata har hĂ€mtats frĂ„n bankernas Ă„rsredovisningar under perioden 2004 ? 2008, frĂ„n Finansinspektionen och Stockholmsbörsen.

Har bilden av maskulinitet Äldrats med vÀrdighet? : En kvantitativ inneha?llsanalys av manlighetsideal i reklamannonser fo?r manliga sko?nhetsprodukter under 2000-talet

Purpose: This study has been conducted with the purpose to examine representations of men and masculinity ideals in advertising for male grooming products. This study also aims to investigate how the male representation has changed during the 2000?s.Theories: The theoretical framework of this study is based on established theories and past research about gender, masculinity, advertising and visual communication.Methodology: The study has had a quantitative approach and is based on content analysis of print advertisements published in the Swedish lifestyle magazine Cafe? during the years 2003-2012.Conclusion: The result of the study suggests that the representation of men was not versatile, many of the advertisements showed the same representation pattern, which indicated that the metrosexual was the most common depicted masculinity. Past research shows that the notion of men and the male representations in media has gone through major changes during the last decades. However, the results of this study did not find any signs that the male representations were going through any significant change in the examined advertisements.

Genusstereotyper i reklam : En kvalitativ studie av ICAs reklamserie

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

Rebeller eller offer? : Sociala konstruktioner av graffitimÄlares identiteter

9. SammanfattningIdag finns det mÀnniskor som tycker att graffiti Àr en konstform som ungdomar anvÀnder föratt fÄ utlopp för sin kreativa förmÄga, och andra mÀnniskor som menar att graffiti bara handlarom vandalism. Graffitin kostar samhÀllet stora summor pengar genom sanering av detolagliga klottrandet. Det sker arbete frÄn flera olika hÄll med att finna effektiva ÄtgÀrder föratt fÄ bort eller minska klottret. VÄrt syfte med uppsatsen Àr att försöka se hur graffitimÄlarnasjÀlva konstruerar sin verklighet, hur de skapar mening med sitt mÄlande och hur de sjÀlvastÀller sig till det olagliga och lagliga mÄlandet.

Tryckt eller elektroniskt? Forskares attityder till elektronisk publicering av vetenskapliga texter

Mina slutsatser i mitt arbete Àr att rollen som finns inom Ithna Ashery inte Àr homogeniserad nÀr man jÀmför olika individers subjektiva upplevelse av fenomenet. DÀremot om man tittar pÄ en metanivÄ sÄ kan deras roll se tÀmligen lika ut. Men pÄ individnivÄ, som detta arbete försökt behandla, sÄ Àr den subjektiva upplevelsen av rollerna olika. Det som till stor grad pÄverkar den subjektiva upplevelse av rollen Àr sÄdana saker som den omgivande kontexten i samhÀllet. Men Àven de mÄl den enskilda individen har med sin roll nÀr det gÀller framtiden för individen.

?Viskleken? : Informationsöverföringen frÄn operationsavdelning till vÄrdavdelning.

Bakgrund: En bra kommunikation Àr en förutsÀttning för god kvalitet och patientsÀkerhet i vÄrden och nÀr tvÄ olika system anvÀnds har vi funderat över vad som hÀnder med omvÄrdnadsdokumentationen nÀr patienten förflyttas mellan vÄrdenheterna. Syftet: VÄrt syfte med studien var att undersöka om de omvÄrdnadsÄtgÀrder som operations-sjuksköterskan dokumenterat i operationsplaneringssystemet och rapporterat vidare, Äterfinns i omvÄrdnadsjournalen. Metod: En kvalitetsgranskning av journalanteckningar har utförts. Inklusionskriterierna var att patienterna opererats under minst tre timmar och att vÄrdtiden efter operationen var minst 24 timmar, dÄ det var det första dygnets journalföring som kvalitetsgranskades. Sammanlagt granskades 40 stycken journaler.

Faktorer som bidrar till respektive hindrar nytta vid elektronisk journalföring

This study was carried out in the purpose of investigating the factors in the electronicmedical records system in Procapita that contributes to utility for the users and the factorsthat prevents the experience of utility for the users. The study was done within KalmarCounty and its employees within the field elderly care. The problem that we brought upwas that the elderly part of the population is growing quite rapidly whilst the gap betweensupply and demand on nurses and physiotherapists is increasing. This creates a problem ofits own in regards to how we are going to care for the elderly when there?s not enoughstaff for it.

KÀndis eller inte kÀndis, det Àr frÄgan! : En studie om anvÀndandet av kÀndisar, egna karaktÀrer och animationer i marknadsföring

I dag Àr det vanligt förekommande att företag anvÀnder sig av kÀndisar i sin marknadsföring. De hjÀlper till att stÀrka igenkÀnnandet och fÄr konsumenter att vÀlja just den varan de marknadsför framför konkurrenternas varor. Men Àr det verkligen sÄ bra att anvÀnda sig av kÀndisar? Finns det andra karaktÀrer som skapar större igenkÀnnande?VÄrt syfte Àr att ta reda pÄ vilken typ av karaktÀr som skapar starkast igenkÀnnande till ett varumÀrke. De karaktÀrerna vi har undersökt Àr kÀndisar, egenskapade fysiska karaktÀrer och egenskapade animerade karaktÀrer.Studien har genomförts med en kvantitativ ansats.

HÀlsa i skolan : En studie om hur elever i Är 5 ser pÄ begreppet hÀlsa

FolkhÀlsan har varit ett hett debattÀmne pÄ 90-talet och dagligen utsetts vi för reklam av olika slag, dÀr kroppen Àr i centrum. VÄra levnadsvanor har förÀndrats i och med den snabba tekniska utvecklingen, vilket gör att vi inte rör oss lika naturligt nu som förr. Arbetet syftar till att ge en fördjupning i vad begreppet hÀlsa stÄr för, uppmÀrksamma vad de tvÄ senaste lÀroplanerna sÀger om hÀlsobegreppet samt belysa vad elever i Är 5 tycker och tÀnker om begreppet hÀlsa. Genom detta arbete har jag försökt ge en bild av vad som innefattas i begreppet hÀlsa samt vad skolan skall ge eleverna inom detta omrÄde. Följande frÄgestÀllningar var utgÄngspunkt för mitt arbete:· Vad stÄr begreppet hÀlsa för? · Vilken syn hade man pÄ hÀlsa förr i tiden? · Varför bytte Àmnet idrott namn till idrott och hÀlsa?· Vad sÀger de tvÄ senaste lÀroplanerna om hÀlsobegreppet? · Vad anser eleverna i grundskolan om begreppet hÀlsa?I min undersökning har jag anvÀnt mig av litteraturstudier och en enkÀt.

Rekvisiten för renommésnyltning i Marknadsdomstolens praxis

I denna uppsats avser vi att utreda vad renommésnyltning Àr och vilka rekvisit som finns för detta förfarande. VÄrt syfte Àr att ge en förstÄelse för renommésnyltning och var grÀnserna för rekvisiten för renommésnyltning gÄr. Vi kommer behandla de rekvisit som MD stÀller upp för renommésnyltning. NÀr vi beskriver rekvisiten kommer vi anvÀnda oss av avgöranden frÄn MD och varva det med vÄra egna tankar och reflektioner.Vi kommer att studera vad det innebÀr nÀr en nÀringsidkare obehörigen anknyter till en annan nÀringsidkare och vad som menas med att renommésnyltning Àr otillbörligt. Dessa Àr rekvisit som vi kommer studera nÀrmare eftersom renommésnyltning endast kan anses vara otillbörligt om en obehörig anknytning har skett.Uppsatsen kommer inte att behandla renommésnyltning som sker i samband med jÀmförande reklam i 18 § 7 p.

Bibliotek utan böcker? En undersökning av hur elektronisk publicering och distribution pÄverkar forskningsbibliotekens verksamhet

Mina slutsatser i mitt arbete Àr att rollen som finns inom Ithna Ashery inte Àr homogeniserad nÀr man jÀmför olika individers subjektiva upplevelse av fenomenet. DÀremot om man tittar pÄ en metanivÄ sÄ kan deras roll se tÀmligen lika ut. Men pÄ individnivÄ, som detta arbete försökt behandla, sÄ Àr den subjektiva upplevelsen av rollerna olika. Det som till stor grad pÄverkar den subjektiva upplevelse av rollen Àr sÄdana saker som den omgivande kontexten i samhÀllet. Men Àven de mÄl den enskilda individen har med sin roll nÀr det gÀller framtiden för individen.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->